انتشار: ۰۳:۳۳ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۵
: آموزش و پرورش زنگ کتاب و کتاب‌خوانی را در دولت تدبیر و امید هم به صدا درنیاورد.

زنگ کتاب و کتاب‌خوانی به صدا درنیامد

این در حالی است که تا کنون پنج وزیر قول برقراری این زنگ را در مدارس داده‌اند اما هیچ کدام‌شان در عمل به این موضوع نپرداخته‌اند. حتی در دولت کنونی هم هیچ اتفاقی نیفتاد.

عباس جهانگیریان:

زنگ کتاب و کتاب‌خوانی به صدا درنیامد

عباس جهانگیریان در ارزیابی وضعیت ادبیات کودک و نوجوان در سال 94، به رویکرد وزارت ارشاد در حمایت از ناشران، توسعه کتابخانه‌ها و رویکرد آموزش و پرورش در زمینه زنگ کتاب و کتاب‌خوانی پرداخت.

به گزارش تابناک فرهنگی این نویسنده در گفت‌وگویی اظهار کرد: آموزش و پرورش زنگ کتاب و کتاب‌خوانی را در دولت تدبیر و امید هم به صدا درنیاورد. این در حالی است که تا کنون پنج وزیر قول برقراری این زنگ را در مدارس داده‌اند اما هیچ کدام‌شان در عمل به این موضوع نپرداخته‌اند. حتی در دولت کنونی هم هیچ اتفاقی نیفتاد.

او در ادامه گفت: این اتفاق یعنی گنجاندن زنگ کتاب و کتاب‌خوانی با توجه به جمعیت 13 میلیونی کودک و نوجوان رخدادی مهم تلقی می‌شود. باید کتاب به معنای ادبیات کودک و نوجوان به عنوان ستون فقرات مدارس تلقی شود. البته در هفته کتاب سال جاری برخی از نویسندگان توانستند به مدارس بروند و با مخاطبان خود کتاب بخوانند و از کتاب‌ها بگویند اما این رویکرد تداومی نداشت و مثل مسکن عمل کرد.

نویسنده کتاب «سایه هیولا» به رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه کتاب کودک و نوجوان پرداخت و گفت: هر ساله وزارت ارشاد کارنامه‌ای از تولیدات خود در حوزه کتاب‌های مختلف از جمله ادبیات کودک و نوجوان را ارائه می‌دهد اما آن‌چه حائز اهمیت است، این است که در بخش ممیزی این وزارتخانه چگونه عمل کرده است. به نظر می‌رسد در سال 94 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سختگیری‌های گذشته خود را کمتر کرد؛ اگر چه این موضوع هنوز برطرف نشده است.

او افزود: بیشترین التزامی که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان می‌تواند از سوی وزارت ارشاد رخ دهد بحث سیاست‌های حمایتی از ناشران کتاب‌های خوب این گروه سنی است. با قرار گرفتن علی‌اصغر سیدآبادی در قامت مدیر کل دفتر مطالعات امید است سیاست‌های حمایتی از کتاب‌های باارزش ادبی تقویت شود. لزومی ندارد که از همه کتاب‌های کودک و نوجوان حمایتی صورت گیرد چرا که برخی از این کتاب‌ها بود و نبود‌شان فرقی به حال وضعیت کتاب و کتاب‌خوانی ندارد اما حمایت از کتاب‌های خوب که خرید قابل توجهی از این کتاب‌ها می‌تواند از طریق وزارت ارشاد اسلامی صورت گیرد، موضوعی است که باید درباره آ‌ن فکر کرد.

جهانگیریان به موضوع توسعه کتابخانه‌ها نیز پرداخت و گفت: توسعه کتابخانه‌ها می‌تواند با توجه به تیراژ شرم‌آور 1200 تایی کتاب‌ها کمک خوبی باشد که دولت باید به آن توجه کند. این درست نیست در جامعه ما که تیراژ کتاب‌ها تا این اندازه اسفبار باشد کارگزاران فرهنگی به موضوع مذکور فکر نکنند.

این نویسنده در ادامه به موضوع نقش دولت در ارتباط با سازمان‌های غیردولتی پرداخت و گفت: در سال 94 ارتباط بین ارشاد و NGOها بسیار خوب بود؛ کما این که در بحث انتخاب کتاب سال نیز به نظر می‌رسید خط‌کشی‌های سیاسی تا حدودی کمرنگ شده و صرفا به مقوله کتاب و ادبیات توجه شده است. این رخدادی است مهم که باید از آن قدردانی کرد.

جهانگیریان در انتها به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان یکی از متولیان کتاب کودک و نوجوان پرداخت و گفت: آمدن مناف یحیی‌پور به معاونت تولید کانون که انتشارات این مرکز را نیز زیر نظر دارد امیدوارکننده است و با توجه به اشرافی که ایشان به این مقوله دارد، می‌توان در سال جاری در انتظار رخدادهای مهم و خوبی در حوزه کتاب و تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود.
منبع :  خبرنگار ادبیات و کتاب ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: