انتشار: ۰۱:۰۲ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۵
برد مقتدرانه تیم ملی ایران درمقابل عمان درورزشگاه 100هزارنفری ازادی درامنیت کامل

تاوان سنگین پذیرش میزبانی کشور ثالث وآثار فرهنگی آن برغرورملی 1

سوای اینکه کدام کشور ثالث میزبان بازی های فوتبال ایران و عربستان شود، اصل پذیرش این میزبانی مسأله مهم‌تری است و نفس پذیرش میزبانی کشور ثالث توسط فدراسیون فوتبال ایران است؛ اتفاقی که اگر تحقق یابد، قابل گذشت نیست و مسئولان فدراسیون فوتبال ایران باید تاوان سنگین برای آن بپردازند.
تابناک فرهنگی به بررسی و لزوم کنار کشیدن ایران از مسابقات در صورتی که اصرار بر میزبانی در کشور ثالث باشد و همچنین هزینه‌هایی که این تصمیم ایران برای دفاع از اعتبار و امنیتش برای فوتبال کشورمان و همچنین برای کنفدراسیون فوتبال آسیا خواهد داشت، می‌پردازد .ودراین رابطه باید به نظر ملت غیور وشهید پرور ایران که هرگز زیربار حرف زور نرفته ونخواهند رفت برای تصمیم گیران عرصه ورزش به خصوص فوتبال مهم باشد..

پس از حوادث سفارت عربستان در ایران، مسئولان فوتبال عربستان در اقدامی سیاسی و تبلیغاتی، ایران را کشوری ناامن جلوه دادند و از مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) خواستند تا میزبانی بازی های مشترکشان با ایران در جام ملت‌ها و جام باشگاه‌های آسیا و همچنین سایر رویدادهای بین‌المللی در کشوری ثالث به وقوع بپیوندد.

 کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) در صورت عدم حسنه شدن روابط سیاسی و دیپلماتیک ایران و عربستان از نظر سیاسی و دیپلماتیک تا ۲۵ اسفند ۱۳۹۴، کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره اینکه آیا ایران از امنیت لازم برای میزبانی بازی‌ها برخوردار است، تصمیم گیری می‌کند و در این تاریخ نیز کنفدراسیون که اکنون در اختیار شیخ سلمان بحرینی است، به نفع عربستان رأی داد.

مسئولان وزارت ورزش و همچنین مسئولان فدراسیون فوتبال ایران با این تصمیم مخالفت کردند؛ اما در عمل شاهد اقدامات وسیعی برای حفظ این حق طبیعی ایران نبودیم و در ‌‌نهایت بر اساس حکم قابل پیش‌بینی که به تازگی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا صادر شد، ایران از حق طبیعی‌اش برای میزبانی بازی های بین‌المللی که یک طرف آن عربستان باشد، محروم شد.

در این میان، علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال عملاً کار را تمام شده قلمداد کرده و گفته است: «برای ما برگزاری بازی‌ها در امارات بهتر است، چون در این کشور هم ایرانی‌های زیادی حضور دارند و هم راه نزدیک است. همچنین پروازهای زیادی هم از ایران به امارات صورت می‌گیرد و به همین دلیل می‌توانیم وضعیت بهتری داشته باشیم».

ظاهراً مسئولان فدراسیون فوتبال ایران را بازنده قطعی تلقی کرده‌اند و به فکر دوران پس از تعیین ایران به عنوان یک کشور «ناامن» رفته‌اند. اگر کفاشیان و دوستانش پذیرفته‌اند، ایران کشور ناامنی است و توان دفاع از ملت ایران را ندارند، انتظار می‌رود،مراجع امنیتی ، قضایی وفرهنگی کشور راساً ورود کنند و به جهت بی‌کفایتی مسئولان ورزش و فدراسیون فوتبال در دفاع از این حقوق بدیهی ایران، اقدامات قانونی را در دستور کار قرار دهند.

با این حال، شاید مسئولان فدراسیون فوتبال از شناخت کافی نسبت به قوانین و مقررات بین‌المللی برخوردار نیستند و تنها دلیلی که باعث شده از منافع ملی به درستی دفاع نکنند، بی‌تفاوتی‌شان نسبت به منافع ملی وغرور ملی وفرهنگی ایرانیان است. فدراسیون بین‌المللی فوتبال، نخستین امکان برای شکایت و درخواست صدور رای تازه دال بر امنیت کامل ایران برای میزبانی بازیهای بین‌المللی از جمله دیدارهای دوجانبه با عربستان است.

گزینه دیگر، دیوان حکمیت ورزش (CAS) که نهاد داوری ورزشی تحت نظر کمیته بین المللی المپیک (IOC) است و به هر دعوی که مستقیم یا غیرمستقیم به ورزش مرتبط باشد، رسیدگی می‌کند، مشروط به آنکه نهاد ورزشی مورد اشاره، ارجاع به دیوان حکمیت ورزش (CAS) را به عنوان مرجع رسیدگی کننده در نظر گرفته باشد که فدراسیون بین المللی فوتبال این حکمیت را پذیرفته است.

در این مرجع داوری، حکمیت به هیئتی متشکل از سه حَکم (داور) ارجاع می شود که هریک از طرفین حکم خود را از فهرست CAS انتخاب می کنند. با تعیین شدن دو نفر از حکم ها، سومین نفر که رئیس هیئت خواهد بود، توسط دادگاه انتخاب می شود و برخلاف کنفدراسیون فوتبال با روابط تاسف آوری که بر آن حاکم است، حَکم‌ها از میان اشخاص دارای هویتی از هر نظر بی‌طرف و مستقل انتخاب می‌شوند.

انتظار می‌رود این پیگیری حقوقی که برای دفاع ازحق مشرع ایران در دستور کارمسولین ورزش وفدراسیون فوتبال قرار گیرد.
 
با وجود آنکه تبعات پذیرش میزبانی کشور ثالث برای بازی های‌ فوتبال ایران و عربستان برای ملت ایران بسیار سنگین است. فدراسیون فوتبال ایران از «خواب رسانه‌ای» کشور در نوروز کمال بهره برداری را برد و پیش از بالا گرفتن آتش اعتراضات، زیر بار ننگ پذیرش ناامنی ایران از طریق پذیرش بازی در کشور ثالث رفته است؛ ننگی که ادعا شده دستور کنفدراسیون فوتبال آسیاست،

براساس اخبار منتشره طلال آل الشیخ رئیس کمیته رسانه‌ای فدراسیون فوتبال عربستان گفته است: «کنفدراسیون فوتبال آسیا کشور عمان را میزبان بازی های نمایندگان ایران برابر عربستان در لیگ قهرمانان آسیا معرفی کرده است. AFC منتظر پاسخ فدراسیون فوتبال عمان است و قرار شده، عمانی ها جواب نهایی خود را روز چهارشنبه اعلام کنند».

هرچند با شنیدن این خبر چنین تصور می‌شود که کنفدراسیون فوتبال آسیا سرخود به گزینه عمان رسیده، اما شنیده‌ها حکایت از آن دارد که فدراسیون فوتبال ایران و عربستان درباره انتخاب میزبان مذاکره و بر «عمان» به عنوان گزینه نزدیک به ایران توافق شده است.

با وجود گزینه‌های ایده‌آلی نظیر تاجیکستان برای میزبانی می‌توانست مورد تأکید ایران قرار گیرد و همان گونه که عربستان بر امارات و قطر تأکید کرد، ایران نیز بر گزینه‌هایش تأکید کند. البته شاید پیشنهاد مطلوب ایران مورد پذیرش عربستان و کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا ـ که عمدتاً کشورهای عربی متحد عربستان در آن عضویت دارند ـ تأیید نمی‌شد.

اما سوای اینکه کدام کشور ثالث میزبان بازی های فوتبال ایران و عربستان شود، اصل پذیرش این میزبانی مسأله مهم‌تری است و نفس پذیرش میزبانی کشور ثالث توسط فدراسیون فوتبال ایران است؛ اتفاقی که اگر تحقق یابد، قابل گذشت نیست و مسئولان فدراسیون فوتبال ایران باید تاوان سنگین برای آن بپردازند.

در ادامه به هزینه‌هایی که این تصمیم  انتخاب کشور ثالث برروحیه وغیرت ملت ایران خواهد داشت خواهیم پرداخت. امیدواریم هرگز چنین اتفاقی به وقوع نپیوندد.
منابع : اخبار ورزشی - تابناک کد خبرهای ۵۷۵۵۳۶  و ۵۷۷۰۹۹و۵۷۵۶۵۵







ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: