انتشار: ۲۲:۵۲ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۵
   
کنایه نقویان به صدا و سیما درباره شجریان

به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از کانال تلگرامی روزنامه ایران حجت الاسلام نقویان در سخنانی در مسجد نور تهران در مراسم ترحیم مادر همسر رییس جمهور با اشاره به نقش مادر در خانواده و جامعه گفت: خیلی ها نماز می خوانند اما برخی نماز بدون اخلاق و باور دارند که نمونه آن را در عربستان و در فاجعه منا دیدیم. من در اولین نماز جمعه بعد از انتخابات سال 88، ردیف سوم نشسته بودم که مقام معظم رهبری فرمودند روش ما جذب حداکثری است در عین حال ایشان در حرم رضوی نیز گفتند باید به حرف منتقدین گوش کرد که من فکر نمی کنم منظور ایشان فقط قوه مجریه بوده و قطعا خطاب شان به قوای سه گانه، آحاد مسوولین، صدا و سیما، نیروی انتظامی و همه دستگاه های فرهنگی و اجتماعی بوده است چون این روش جامعه را به آرامش می رساند. چرا کسی که افطار مردم با صدای ربنا او عجین شده باید از ما دلخور باشد؟ بیاییم در سال جدید یک گام به سمت اخلاق برداریم.

جهت اطلاع مخاطبین محترم گزارشی که درتاریخ 24 مرداد ماه 1389 با کد خبر 114074 درتابناک منتشر شد را مجددا بازنشر میکنیم تا علت پخش نشدن صدای شجریان ازصدا وسیما مجددا مورد توجه قرار گیرد؟

 چرا ربنای شجریان پخش نمی شود؟

شجریان و مواضع سیاسی او قابل تامل است که در جای خود باید مورد بررسی قرار گیرد و استاد آواز ایران باید پاسخ گوی مواضع و آرایی باشد که در رسانه ها در سال گذشته ابراز داشته است اما اگر بخواهیم عدم پخش ربنا و مناجات شجریان را با مواضع سیاسی او گره بزنیم بی تردید در حق مردم و احساس دینی آنها خوب عمل نکرده ایم.

روزنامه آرمان نوشت:

بی‌تردید «ربنا »و«مناجات افشاری» شجریان را می توان جزیی جدایی ناپذیر از ماه مبارک رمضان دانست .

 این نغمات فارغ از آن که خواننده آن کیست و صاحب چه مواضع سیاسی‌ای، ​امروز  به حسی مشترک برای هر ایرانی از ماه رمضان در آمده است  . تکریم از «ربنا» و «مناجات افشاری» تکریم از حس  آسمانی این ماه است و نه خواننده آن .

شجریان و مواضع سیاسی او قابل تامل است که در جای خود باید مورد بررسی قرار گیرد و استاد آواز ایران باید پاسخ گوی مواضع و آرایی باشد که در رسانه ها در سال  گذشته ابراز داشته است
اما اگر بخواهیم عدم پخش ربنا و مناجات شجریان را با مواضع سیاسی او گره بزنیم بی تردید در حق  مردم و احساس دینی آنها خوب عمل نکرده ایم.

در نظر داشته باشیم که امروز این دو نغمه بسیار فراتر از  خود شجریان و شخصیت و مواضع او است .

به گزارش خبرآنلاین، بی شک نغماتی چون ربنا امروز برای همه مردم ایران ،​نغماتی آشنا و احساس برانگیز است و تبدیل به نماد رمضان الکریم شده است .

در حالی که ممکن است بسیاری خواننده آن را نشناسند که کیست و چه مواضع سیاسی دارد .امروز «ربنا» و «مناجات افشاری » نه متعلق به صاحب اثر است و نه متعلق به صدا و سیما .این دو نغمه در کنار اذان موذن‌زاده و بسیار دیگر از  مناجات ها نماد ماه مبارک رمضان هستند  جریان حذف صدای مناجات‌های شجریان از سال گذشته و پس از انتخابات آغاز شد.

 زمانی‌ که محمدرضا شجریان به خاطر رعایت نکردن حقوق مؤلف از پخش بی‌اجازه آثارش از صداوسیما شکایت کرد. این ماجرا تا ماه مبارک رمضان سال گذشته ادامه داشت. در آن زمان شجریان «ربنا» و «مناجات افشاری» خود را به ملت ایران تقدیم و تأکید کرد حساب این دو اثر از بقیه آثارش جداست.

اما بعد از این شکایت رسمی این هنرمند از صداوسیما، عده‌ای از مدیران رادیو و تلویزیون اعلام کردند دیگر حتی ربنای استاد را هم پخش نمی‌کنیم. از جمله محمدحسین صوفی، معاون صدا که در واکنشی تند اعلام کرد: «از این پس حتی در ماه رمضان صدای محمدرضا شجریان از شبکه‌های رادیویی پخش نمی‌شود.» او که پیش از این ریاست مرکز موسیقی صداوسیما را به عهده داشت، سال گذشته در گفت‌و‌گو با ایسنا گفت: «برای تولید برخی از آثار استاد شجریان سازمان صداوسیما و بعضی دیگر خود ایشان، هزینه کرده‌ است، با این حال از این پس هیچ‌یک از این دو دسته آثار از رادیو پخش نمی‌شود.»

 البته چند روز بعد از اظهار عقیده صوفی، زراعتگر، مدیر نظارت و ارزشیابی مرکز موسیقی صداوسیما سعی کرد واکنش تند او را تعدیل کند و اعلام کرد: «تصمیم‌گیری برای پخش یا عدم پخش در مورد آثار مختلف شجریان متفاوت است، اما هرگونه تصمیم‌گیری و مصوبه حقوقی که بر اساس درخواست این هنرمند اتخاذ شود، حتی اگر شامل ادعیه و ربنا نیز باشد، مورد پذیرش مرکز موسیقی نیز قرار خواهد گرفت.» و پرویز فارسیجانی، دبیر شورای معارف سیما هم با تکذیب محدودیت پخش این اثر از رادیو و تلویزیون، گفت: «نگفته بودم که محدود پخش می‌شود. منظورم این بود که ربناهای مختلفی با صدای هنرمندان مختلف پخش خواهد شد که یکی از این کارها به آقای شجریان اختصاص دارد. ما ربناهای مختلفی در سازمان داریم و در گذشته هم پخش می‌شده ولی امسال به خاطر حساسیت زیاد روی آقای شجریان بحث برانگیز بود.»

 او پخش ربناهای جدید در کنار ربنای شجریان را که رویه‌ای متفاوت با هر سال بود چنین توجیه کرد: «به هر حال حساسیت‌هایی از بیرون سازمان نسبت به این موضوع ابراز شده بود و ما وظیفه داشتیم تا این حساسیت را کاهش دهیم.»
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: