انتشار: ۱۶:۴۹ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
داوود امیریان گفت: ارشاد در مرحله پایانی یکسری از داستان‌های کتاب «خمپاره‌های فاسد» را حذف کرد. این عجیب است که کسانی که به جبهه نرفتند درباره محتوای کتاب تصمیم می‌گیرند.
داوود امیریان گفت: ارشاد در مرحله پایانی یکسری از داستان‌های کتاب «خمپاره‌های فاسد» را حذف کرد. این عجیب است که کسانی که به جبهه نرفتند درباره محتوای کتاب تصمیم می‌گیرند.

به گزارش تسنیم، رونمایی از 3 کتاب شهید شاخص شامل«سفرهای غریبانه» به نویسندگی محمد موذنی، «فرشته نجات» از عبدالرضا سالمی نژاد و مجموعه داستان طنز«خمپاره های فاسد» به نویسندگی داوود امیریان با پیشنهاد سازمان حفظ و آثار دفاع مقدس سپاه امروز سه شنبه 22 اردیبشهت در سرای اهل قلم برگزار شد.

در ابتدای این نشست سردار ناظری، مدیر مسئول انتشارات فاتحان درخصوص فعالیت‌های این انتشارات گفت: این انتشارات حدود 5 سال است که راه اندازی شده و حدود 170 عنوان کتاب منتشر کردیم. این انتشارات وابسته به سازمان حفظ و آثار دفاع مقدس سپاه است. رویکرد ما بررسی نقش مردم در دفاع مقدس است. می‌خواهیم نشان دهیم که همچنان ظرفیت برای مبارزه در جنگ وجود دارد.

وی افزود: برای کتاب «فرشته نجات» از تکنولوژی واقعیت افزوده استفاده شده است. این کتاب یک نرم افزار در سایت نیلوفران دارد که روی تلفن‌های اندرویدی نصب می‌شود. وقتی نرم‌افزار روی این کتاب قرار می‌گیرد، فیلم‌های مربوط به همان بخش از کتاب نمایش داده می‌شود.

کتاب چراغی برای روشنایی و آگاهی است


در ادامه محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، گفت: کتاب چراغی برای روشنایی و وسیله‌ای برای آگاهی است. به برکت نعمت کتاب ایده‌های نو و ارزشمند، تجربه‌های والا و سرمایه‌های بشری دستچین و ماندگار می‌شود. با کتاب اندیشه‌های برتر از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود.

نقدی ادامه داد: کتاب در این جلسه مزین به نام شهید و دفاع شده است. شهادت پروازی به سوی روشنگری و کامل شدن است. در نقل‌ها درباره امام حسین(ع) آمده است که ای ابا عبدالله جانت را فدا کردی تا مردم را نجات دهی. امام حسین(ع) با این ایثار ماندگار شد. شهید نیز یک کتاب ماندگار و جاودان برای تاریخ است.

نقدی افزود: هر انسانی بخواهد مسیر تکامل را بپیماید باید به سوی شهدا گام بردارد و در جهت رزق الهی برود. خوشا به حال نویسندگانی که با پیوند با شهید جاودانه می‎شوند. اگر به زندگی این مردان و زنان نگاه کنید، می‎بینید پرش و پروازشان از همین کتاب یا خواندن یک خاطره شهید آغاز شده است. کتاب‎های امروز می‎توانند سکوی پرتاب بسیاری از نسل‎های آینده باشد.

رئیس سازمان بسیج یادآور شد: در مقابل این حرکت ارزشمند دشمن بیکار نیست. آمریکایی‎ها در زمان حاکمیت در ایران به خاطر دسترسی به برخی کتاب‌ها مثل قرآن و نهج البلاغه افراد را شکنجه می‌کردند. بعد از انقلاب هم همچنان دست بردار نبودند و تروریست‌ها را فرستادند و مطهری و دستغیب و مدنی را با گروهک‌های منافق شهید کردند.

نقدی افزود: آمریکایی‌ها حتی یک روحانی برجسته را در کتابخانه‌اش آتش زدند. الان آمریکایی‌ها کتاب را وسیله‌ای برای انتقال بیداری نمی‌دانند و از آن به عنوان وسیله‌ای برای غفلت و فحشا استفاده می‌کنند. جوانان ارزش کتاب را می‌دانند، کتاب ابزار نورافشانی و روشنگری است.

وی در پایان به دختران توصیه کرد که کتاب«فرشته نجات» را بخوانند و گفت: این کتاب زندگی یک شهید است که با مشکلات بسیار راه خود را پیدا می‌کند. با اینکه به او می‌گفتند پاوه را ترک کن و مردها نیز نماندند، عقب نشینی نکرد.

«فرشته نجات» روایت زندگی همان پرستار فیلم «چ» است


در ادامه عبدالرضا سالمی‌نژاد نویسنده کتاب «فرشته نجات» درباره آن توضیح داد: در فیلم «چ» پرستاری شهید می‌شود و این کتاب روایت همان پرستار است. فوزیه شیردل در متن پرحادثه‌ترین جریان انقلاب بود و همراه با خانواده‌اش زندگی پرماجرایی داشتند.

سالمی نژاد ادامه داد: او دختر سوم یک خانواده شش نفری بود و پدرش وضعیت مالی خوبی داشت اما زمانی که کرمانشاه می‌آیند، شرایط زندگی برایشان سخت می‌شود و او مجبو می‌شود به عنوان بهیار فعالیت کند. با کار بسیار، او موفق به خرید خانه برای خانواده‌اش می‌شود. او برای کمک به هموطنان پاوه را انتخاب می‌کند.

وی یادآور شد: او زمانی در پاوه حضور داشت که شیفت کاری‌اش نبود. اولین جایی که در پاوه سقوط می‌کند بیمارستان پاوه است. بسیاری از افراد در آن شرایط از پاوه فرار کردند اما او کنار اصغر وصالی می‌ماند و مقاومت می‌کند. هنگام حضور در بیمارستان مهاجمان اعلام می‌کنند که یک نفر داوطلب برای انتقال مجروحان می‌تواند برود و شیردل نیز داوطلب می‌شود.

سالمی نژاد ادامه داد: هنگام خروج از مقر ماشین مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد و 15 ساعت تمام او به خاطر گلوله خون بسیاری از دست می‌دهد. با بالگرد دوم، شهید چمران او را عازم می‌کند اما بالگرد به کوه اصابت کرده و فوزیه شیردل شهید می‌شود.

این نویسنده با بیان اینکه سعی کردیم در این کتاب‌ها به وقایعی که کمتر پرداخته شده، بپردازیم گفت: در این کتاب نقش انقلاب اسلامی در پاوه و کرمانشاه همراه با نقش شهید شیردل بررسی شده است.

در ادامه سردار حق طلب، دوست و همرزم شهید شیرویه امام دوست درباره کتاب «سفرهای غریبانه» گفت: به واسطه دوستی و همکاری با نویسنده کتاب، محمد موذنی در اینجا حاضرم. شهید امام دوست در روستای خطبه‌سرا در غرب گیلان و تالش به دنیا آمد. 11 فرزند از خود به جای گذاشت و تمام 8 سال جنگ و دفاع مقدس در جبهه بود. بعد از آن هم به خاطر مبارزه با گروهک‌ها و چریک‌های ضد انقلاب در جبهه ماند و در نهایت شهید شد.

حق طلب درباره ویژگی این کتاب گفت: این کتاب صرفا به زندگی شهید نپرداخته و حوداث دفاع مقدس و سازمان فداییان خلق را بررسی می‌کند. شروع داستان ما با دختری به نام ناهید در سازمان مجاهدین است که تحت تأثیر ارتباط با این شهید قرار می‌گیرد. براساس نامه‌نگاری‌ها این شخصیت متحول می‌شود و زندگی تازه‌ای آغاز می‌کند. داستان کتاب براساس اسناد و مدارک واقعی است.

وی افزود: البته جذابیت‌های دیگری هم به کتاب اضافه شده که شامل شروع جنگ و چریک‌های فدایی خلق است. امیدوارم این کتاب مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه داوود امیریان، نویسنده کتاب طنز «خمپاره‌های فاسد» گفت: متأسفانه چاپ این کتاب 5 یا 6 سال طول کشید. وقتی این کتاب را به من پیشنهاد کردند، من گفتم دوست ندارم در این وادی باشم اما موقعیت‌های کمدی را اگر به من بدهید، سعی می‌کنم از آن طنز بنویسم. براساس خاطرات رضا برجی و علی رستمی شالوده کار ما چیده شد.

وی درخصوص سختی‌های کارش گفت: ارشاد در مرحله پایانی یکسری از داستان‌های این کتاب را حذف کرد. این عجیب است کسانی که به جبهه نرفتند درباره محتوای کتاب تصمیم می‌گیرند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: