انتشار: ۱۹:۲۳ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۴
سخنگوی ارشاد دوباره تاکید کرد: مصوبه‌ای درباره‌ی ممنوع‌ التصویری سید محمد خاتمی که تشریفات قانونی خود را در شورای امنیت ملی طی و به تایید رهبری رسیده باشد؛ نداریم.
به گزارش تابناک فرهنگی، حسین نوش‌آبادی (سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) امروز (دوشنبه 17 اسفند) در نشست خبری، با قدردانی و تبریک به ملت ایران برای حضور گسترده در انتخابات هفتم اسفندماه جاری، اظهار داشت: حضور مردم نشان داد که مردم به انقلاب وفادارند و به مصالح ملی و اقتدارکشور فکر می‌کنند. مردم با حضور خود در انتخابات ثابت کردند که مردم در سال همدلی و همزبانی ملت و دولت به صورت عینی به این شعار سال پاسخ دادند. مشارکت گسترده مردم در انتخابات دستاورد بزرگ ملت و رهبری است و در انتخابات هفتم اسفند، پیروزی اصلی از آن مردم است.

ممنوع‌التصویری خاتمی نافی نقش‌آفرینی پررنگش در عرصه‌های سیاسی نیست/ کتاب‌ عطاالله مهاجرانی مشکلی نداشت

ممنوع التصویری نافی نقش‌آفرینی در عرصه‌های سیاسی نیست


معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص ممنوع التصویری رییس دولت اصلاحات نیز یادآور شد: ممنوع‌التصویری مانعی برای ایجاد فعالیت و نقش‌آفرینی در عرصه‌های سیاسی و فرهنگی نیست قطعا حضور همه چهره‌های مطرح سیاسی، علمی و فرهنگی در خلق حماسه بزرگ و انتخابات پرشور مورد توجه بوده است.

او با قدردانی از همه افرادی که در فراخوانی ملت و تشویق آن‌ها برای حضور فراگیر نقش ایفا کرده‌اند؛ افزود: کشور و انتخابات متعلق به همه مردم است وقتی رهبر معظم انقلاب حتی افرادی که اعتقاد راسخ به اسلام و مبانی نظام ندارند را دعوت به مشارکت کرده است. حضور چهره‌هایی که در مقطعی از تاریخ کشور خدماتی ارایه کرده‌اند جای اشکال ندارد. باید از نقش مثبت همه کسانی که دل در گرو پیشرفت و منافع ملی کشور دارند قدردانی کرد.

معاون پارلمانی وزارت ارشاد مجدد تاکید کرد: مصوبه‌ای درباره‌ی ممنوع‌التصویری سیدمحمد خاتمی که تشریفات قانونی خود را در شورای امنیت ملی طی و به تایید رهبری رسیده باشد؛ نداریم ودر این باره وزارت ارشاد پاسخگو نیست.

مدیر جدید دفتر موسیقی به زودی معرفی می‌شود

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس با اشاره به پایان دوره‌ی دوم سرپرستی دفتر موسیقی این وزارتخانه گفت: دوره دوم سرپرستی دفتر موسیقی به پایان رسیده و طی این هفته نسبت به تصمیم گیری درباره انتخاب مدیر جدید توسط وزیر ارشاد اتخاذ می‌شود. باتوجه به اینکه مدت سرپرستی فرجاد طالبی یک سال تمدید شده؛ دیگر مجالی برای صدور مجدد حکم نیست.

تغییر سرگروه‌ها و ممیزان کتاب

نوش آبادی همچنین درباره‌ی ارتباط تغییرات سرگروه‌های اداره کتاب وزارت ارشاد با انتخابات هفتم اسفند خاطرنشان کرد: تغییرات در میزان و سرگروه‌های حوزه کتاب ارتباطی با شرایط پس از انتخابات ندارد، باید وزارت ارشاد این افراد را به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کند بنابراین معرفی آن‌ها در بخش شعر و کتاب‌های دینی در فرآیند قانونی خود صورت گرفته و معرفی شدگان با تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب شده‌اند.

ارزیابی از سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر

او با اشاره به برگزاری موفقیت‌آمیز جشنواره‌ی فجر سی‌وچهارم متذکر شد: امسال تلاش شد از همه ظرفیت‌ها برای برگزاری جشنواره آبرومندانه استفاده شود هرچند منکر نقاط ضعف نیستیم. جشنواره فیلم فجر امسال از لحاظ کیفی و محتوایی بر‌تر بود و تلاش شد عوامل اجرایی با تقسیم کار درست مشکلات را به حداقل برسانند البته گلایه‌های خبرنگاران را هم شنیدم که برخی از آن‌ها رفع شد.

نوش آبادی ادامه داد: کارهای بزرگ دارای نقاط ضعف است اما در جشنواره امسال فیلم فجر حضور گسترده فیلمسازان و تهیه‌کنندگان مطرح کشور را شاهد بودیم از این رو نمی‌توان ارزیابی مطلق مثبت یا منفی برای این جشنواره ارایه کرد.

ماجرای خرید کتاب‌ عطاالله مهاجرانی

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره‌ی خرید کتاب عطاءالله مهاجرانی در مصوبه‌ی اخیر هیئت خرید و انتخاب کتاب نیز گفت: کتاب خریداری شده ارشاد به نویسندگی وی مجوز خود را از قبل دریافت کرده بود. کتاب یکی از شخصیت‌های دوران قبل که مجوز را از قبل دریافت کرده بود برای تجدید چاپ آن اقدام شده است.

وی اضافه کرد: این کتاب فاقد مشکل محتوایی است و مطابق با ضوابط و معیارهای شورای کتاب است. تعداد محدودی از این کتاب توسط وزارت ارشاد مانند سایر خریدهای این وزارتخانه از ناشران با هدف حمایت از این افراد صورت گرفته است. بنابراین کتاب یاد شده در چارچوب و ضوابط این وزارتخانه خریداری شده است.

صدور مجوز برای کتاب‌های خاص و مسئله‌دار

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس با اشاره به مطالب تند و تیز برخی سایت‌های خبری، در پاسخ به این سوال که اخیرا شماری کتاب مسئله‌دار، ضداخلاقی و موازین شرعی در کشور مشاهده شده، نظر شما و وزارت ارشاد در اینباره چیست؟ گفت: مسئله این گونه که برخی رسانه‌ها دامن زده‌اند نبوده، تعداد انگشت‌شماری کتاب وجود داشته که آن هم بعضا ترجمه رمان و از این گونه کتب به‌شمار می‌رفته است. اگر بخواهیم مقایسه کنیم در میان ده‌ها هزار کتاب که هر سال توسط وزارت ارشاد مورد موافقت قرار می‌گیرد، شاید تعداد این گونه کتاب‌ها به کمتر از انگشت دست برسد.

نوش آبادی تصریح کرد: وزارت ارشاد مصمم است برای جلوگیری از دغدغه‌های مردم، هرگاه کتابی خلاف موازین اسلامی، ضداخلاقی و.... چاپ و منتشر شود؛ جلوی آن را گرفته و نسبت به اصلاحات و حتی درصورت حاد بودن مسئله به جمع‌آوری آن‌ها اقدام کند. برخی کتاب‌های اعلام شده هم اکنون درحال بازبینی و اصلاحات هستند که البته ممکن است واژه‌هایی در آن‌ها به‌کار رفته باشد که در چاپ‌های بعدی اینگونه واژه‌ها حذف و اصلاحات لازم صورت گیرد.

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر ارشاد همچنین از چاپ بیش از هفتاد و چهار هزار عنوان کتاب در سال ۹۴ خبر داد و اظهار داشت: باوجود این حجم مجوز ارائه شده توسط وزارت ارشاد در نوع خودش نسبت به سال‌های گذشته کم نظیر بوده است؛ اما چنانچه کتابی که بخواهد مسائل ضداخلاقی، بیگانه و غربی را در قالب ترجمه بیان کند این به منزله تایید ما نیست. وزارت ارشاد در اینگونه موارد نیز اقدامات خود را نسبت به انجام بازبینی و اصلاحات در اسرع وقت انجام خواهد داد.

تغییر احتمالی مدیرعامل خانه کتاب

سخنگوی وزارت ارشاد در ادامه در پاسخ به این سوال که زمزمه‌هایی درباره تغییر مدیرعامل خانه کتاب مطرح است، گفت: در این ارتباط موضوعی مطرح نشده و بعید است که این گفته صحت داشته باشد. آنچه مسلم است اینکه تا این لحظه بنده چیزی نشنیده‌ام و اگر بنا بر تصمیمی باشد؛ توسط مسئولان معاونت فرهنگی حتما اطلاع‌رسانی خواهد شد.

زمینه تمدید قرارداد علی رهبری در ارکستر سمفونیک فراهم است

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه همچنین در پاسخ به سوالی درباره آخرین تصمیمات درباره ارکستر سمفونیک ملی و استعفای رهبر این ارکستر گفت: استعفای آقای رهبری (رهبر ارکستر سمفونیک ملی) مقداری عجولانه بود. قرارداد منعقده میان معاونت هنری و رهبر این ارکستر بصورت یکساله بوده است.

وی افزود: طبق قرارداد تعیین شده بود که قبل از اتمام آن چنانچه طرفین به تفاهم رسیدند ادامه این قرارداد برای سال آتی امکان‌پذیر باشد اما استعفای آقای رهبری مقارن با اتمام قرارداد شد و به دنبال آن مسائل و شایعاتی را نیز به دنبال خود آورد اما آنچه مسلم است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنان علاقه‌مند است از تجارب و تخصص آقای رهبری برای حضور در این ارکستر استفاده نماید و لذا این آمادگی وجود دارد که زمینه تمدید قرارداد فراهم آید. امیدواریم این مسئله به دور از نگاه‌های خاص و کدر برخی سایت‌های خبری حل و فصل شود.

معاون وزیر ارشاد تاکید کرد: وزارت ارشاد و دولت و شخص آقای رییس جمهور نقش فراوانی برای احیای این ارکس‌تر بعد از چند سال تعطیلی و وقفه داشته‌اند، گفت: در این راستا با تلاش‌های صورت گرفته اعتبارات بخش مهمی از این ارکس‌تر تامین و به نتیجه رسید.

پس از نوروز شهرآفتاب تحویل ارشاد می‌شود

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ی زمان تحویل شهرآفتاب به مسئولان نمایشگاه کتاب تهران گفت: به‌رغم نواقص و اشکالات در مجموعه شهر آفتاب تصمیم گرفته شد نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال ۹۵ در این مکان برگزار شود هرچند شخص وزیر راسا پیگیر این مسئله بودند. مراحل مقدماتی انجام شد و قبل از آغاز رسمی شروع به کار نمایشگاه این مکان را تحویل می‌گیریم و در پروسه دو هفته‌ای بعد از تعطیلات نوروز بخش‌ها به تدریح تحویل ما می‌شود.

نوش‌آبادی اضافه کرد: این نمایشگاه یک رویداد بزرگ ملی و فرهنگی است، اضافه کرد: مسئولان شهرداری شبانه‌روزی در حال فعالیت هستند که کار به زودی به اتمام برسد.

جایزه‌ی سینمایی اسکار و فیلم حضرت محمد(ص)

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی درباره‌ی ارزیابی حضور فیلم محمد (ص) در رقابت سینمایی اسکار؛ این فیلم را کاری ارزشمند دانست که در برخی کشورهای منطقه، فرامنطقه‌ای و کشورهای اروپایی مورد استقبال قرار گرفته است و افزود: این فیلم منتخب جمهوری اسلامی در اسکار معرفی شد اما در رقابت جهانی از کسب امتیاز برای جایزه اسکار بازماند، این فیلم از این ظرفیت برخوردار بود که جزو منتخبین نهایی اسکار شود اما به دلایلی این موفقیت حاصل نشد.

نوش‌آبادی ادامه داد: فیلم محمد(ص) جلوه‌های رحمانی اسلام و شخصیت پرعطوفت پیامبر اسلام را به جهان در شرایطی عرضه می‌کند که دنیا به سمت تبلیغ اسلام خشونت طلب پیش می‌رود از این رو می‌تواند برد بزرگی داشته باشد که اسلام واقعی را معرفی کند.  در حوزه هنر و سینما می‌توان بسیاری از پیام‌های دینی و مذهبی را منتقل کرد هر چند افراد زیادی به دنبال آن بودند که فیلم یاد شده در کشورهای اسلامی و غیراسلامی اکران نشود. فیلمسازان باید به سمت تولید فیلم‌های فاخری روند که پیام انقلاب، دین و اسلام را در قالب تصویر به جهانیان عرضه کند.

برنامه‌های ارشاد  برای تقویت صنعت نشر و چاپ

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه‌ی این نشست صنعت چاپ و نشر را از صنایع زیربنایی حوزه فرهنگ دانست و گفت: هر گونه سرمایه گذاری در این صنعت می‌تواند فعالیت‌های نشر در آینده را تضمین کند. در دوران پسابرجام باید تلاش کرد بخشی از سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌ها و موسسات خارجی به سمتی هدایت شود که این صنعت فرسوده از آن بهره‌مند شود. صنعت چاپ و نشر از فناوری‌های نوین دنیا بهره کمتری برده از این رو سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی می‌تواند در خروج از بحران از این عرصه تاثیرگذار باشد.

بودجه تئا‌تر سال ۹۵ بیشتر هم می‌شود

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هنوز شعار خاصی برای سال آینده نهایی نشده؛ گفت: بحث تئا‌تر و هنرهای نمایشی در سال ۹۵ به طور جدی دنبال می‌شود زیرا این حوزه از اولویت‌های وزارتخانه است. در سال جاری اعتبار زیادی جذب شد تا این هنر بیشتر مورد حمایت قرار گیرد به بازسازی و نوسازی بسیاری از سالن‌های نمایشی در استان‌ها و شهرستان‌های اشاره کرد. اعتبار در این حوزه در سال ۹۵ نسبت به سال‌های گذشته بیشتر است.

برنامه‌ریزی‌ها و سیاسیت‌های معاونت‌ها و سازمان‌های ارشاد برای پسابرجام

نوش‌آبادی درباره‌ی سیاست‌گذاری ‌های وزارت ارشاد برای دوران پسابرجام گفت: باید سعی کنیم به موازات پیشرفت‌های محتوایی در حوزه سینما به تکنولوژی‌های جدید توجه داشته باشیم، همه معاونت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه ارشاد برای سال آینده و سال‌های پس از برجام برنامه‌ریزی کرده‌اند. /ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: