انتشار: ۱۴:۳۹ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۴
کارشناس موزه باستان شناسی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز گفت: دومین انیمیشن جهان که یک ظرف سفالین است در موزه باستان شناسی نطنز نگهدای می شود.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی محمود ایل بیگی روز شنبه اظهار کرد: این انیمیشن شامل تصاویر بزهای ریش داری است که به صورت به هم پیوسته بر روی سفال نقاشی شده و با چرخش، تصاویر روی ظرف متحرک به نظر می آید.
وی افزود: پس از انیمیشن یافته شده در شهر سوخته زابل که متعلق به حدود پنج هزار سال پیش است، این ظرف قدیمی که در سال 81 توسط باستان شناسان آلمانی در محوطه باستانی اریسمان از توابع بادرود نطنز کشف شد، دومین انیمیشن کشف شده دنیا محسوب می شود.
موزه باستان شناسی نطنز نخستین و تنها موزه تخصصی باستان شناسی استان اصفهان در مجاورت مجموعه تاریخی مذهبی مسجدجامع و بقعه شیخ عبدالصمد نطنز قرار دارد، هم اکنون 140 قطعه اشیای تاریخی مکشوفه از محوطه های باستانی پیش از تاریخی میلاجرد و اریسمان که مربوط به هزاره اول تا چهارم قبل از میلاد می باشد، در این مکان به نمایش گذاشته شده است.
از آثار مهم در این موزه درب تاریخی مسجدجامع نطنز متعلق به سال 825 هجری قمری و سفال های منقوش و ابزارآلات فلزکاری همچون قالب و ابزار مربوط به اولین کوره ذوب فلز دنیاست.
در کنار دهستان اریسمان بادرود تپه های شنی وجود دارد که سیاهی این تپه ها کاملا این محوطه را از سایر محوطه های دیگر متمایز کرده است، در این محوطه سایتی به نام اریسمان و یا سیاه بوم توسط دانشمندان و پژوهشگران کشف و در بین سال های 1379 تا 1383 توسط باستان شناسان ایرانی و آلمانی مورد کاوش علمی و مطالعه قرار گرفت.
بر این اساس، یکی از بزرگترین و قدیمی ترین سایت های فلزکاری جهان در این منطقه وجود دارد که آثاری هم در این مورد کشف شده است.
روستای اریسمان قدمت 6500 ساله دارد و به علت کشف آثار کوره های قدیمی ذوب فلز به عنوان یکی از نخستین مناطق صنعتی جهان در محدوده فلات مرکزی کشور شناخته شده است.
این روستا در سه کیلومتری بادرود و 20 کیلومتری نطنز در شمال اصفهان واقع است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: