انتشار: ۱۷:۵۴ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
پس از خبر سرقتهای سریالی کاشی ها و تزئینات بناهای تاریخی، این بار سارقین علاقمند به کتیبه های سنگی شده اند. در ماه گذشته چند کتیبه سنگی دوران صفویه، یکی در شهر پیربکران اصفهان و دیگری در شهر بابل سرقت شده است.
سرقت سریالی کتیبه های سنگی تاریخی

به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی ؛ کتیبه های که، بارزترین، و ماندگارترین ابزار ذخیره و انتقال اطلاعات، اندیشه ها، فرهنگ ها، هویت و تمدن بشری همراه با یک حقیقت زیباشناسی از نسل های گذشته تا نسل حاضر بوده اند.

سرقت سریالی کتیبه های سنگی تاریخی

سرقت سریالی کتیبه های سنگی تاریخی

زیارتگاه سارا خاتون (سارح بت حاشر) که قدمت آن طبق برخی مستندات به ۱۰۰۰ سال پیش باز می گردد، دارای درب و کتیبه سنگی به ابعاد ۶۰ در ۸۰ سانتی متر بود که مورد دستبرد قرار گرفته است.

سرقت سریالی کتیبه های سنگی تاریخی

سرقت سریالی کتیبه های سنگی تاریخی

آقای سیون ماه گرفته، رئیس انجمن کلیمیان اصفهان ضمن تایید خبر فوق اعلام نمود؛ کتیبه سنگی ۴۰۰ ساله زیارتگاه سرقت شده است که موضوع توسط کلانتری شهرستان فلاورجان در حال پیگیری است. وی در ادامه خواستار رسیدگی به مجموعه آرامستان و زیارتگاه سارا خاتون شده و اظهار نمودند، برخی از آثار دوره صفوی این مجموعه در حال فرو ریختن است.

سرقت سریالی کتیبه های سنگی تاریخی

سرقت سریالی کتیبه های سنگی تاریخی

حافظ کریمیان، نماینده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فلاورجان نیز طی گفتگوی کوتاهی اعلام نمودند؛ در صورت موافقت انجمن کلیمیان اصفهان، امکان ثبت این مجموعه ارزشمند در فهرست آثار ملی کشور وجود دارد تا از تخریب بیشتر این میراث فرهنگی جلوگیری گردد.

طبق شنیده ها، میراث شهرستان فلاورجان که نزدیک به ۳۰ اثر ثبتی در سیاهه آثار ملی کشور دارد، فاقد نیروی مختص یگان حفاظت می باشد.

چندی پیش نیز دو کتیبه سنگی و یک کتیبه کاشی کاری شده مسجد تاریخی جامع بابل مفقود شده. رضا اباذری، رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان بابل نیز ضمن تائید خبر اعلام نمود؛ از سه کتیبه مذکور تنها یک کتیبه آن هم به صورت شکسته شده پیدا شده است.

مسجد جامع بابل در سال ۱۱۰۶ قمری در زمان شاه سلطان حسین صفوی بنا شده بود که پس از زلزله و تخریب آن در سال ۱۲۲۰ قمری مجددا توسط فتحعلی شاه تجدید بنا و کتیبه ای با کاشی سردر مسجد نصب گردید. مسجد مذکور در مهر ماه سال ۱۳۸۰ با شماره ۴۱۷۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

حال نکته ای که حائز اهمیت است چگونگی سرقت این گونه کتیبه هاست، کتیبه های سنگی که جابجایی آنها نیازمند ماشین آلات و ادوات تخصصی است، اگر سرقتها به همین منوال پیش رود، باید منتظر سرقت که بیستون کرمانشاه باشیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: