انتشار: ۱۹:۵۳ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
عصر دوشنبه، دهم اسفندماه سال یکهزار و سیصد و نود و چهار، بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار به همراه موسسه ی حکمت، دایره المعارف تشیع، بنیاد ملت، مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، گنجینه ی پژوهشی ایرج افشار و مجله ی بخارا، میزبان «شب کامران فانی»بود.
شب بزرگداشت کامران فانی برگزار شد

به گزارش تابناک فرهنگی،  این جلسه با حضور اساتید و بزرگانی چون: دکتر سید مصطفی محقق داماد، دکتر داریوش شایگان،استاد سید عبدالله انوار، دکتر حسن انوشه، دکتر حسین معصومی همدانی، ناهید طباطبایی، دکتر ابراهیم تیموری، دکتر عبدالحسین نیک گهر، ماندانا صدیق بهزادی، دکتر جمشید مرادی، دکتر ناصر تکمیل همایون،محبوبه مهاجر، دکتر محمد ترکمان، دکتر علی اشرف صادقی، دکتر علی اصغر علمی و دکتر نصرالله پورجوادی و استاد بهاالدین خرمشاهی برگزار شد.
در ابتدا علی دهباشی ضمن خوشامدگویی با یادی از پوری سلطانی، ایرج افشار، دکتر احمد طاهری عراقی و کیکاوس جهانداری جلسه را آغاز کرد.

شب بزرگداشت کامران فانی برگزار شد

اولین سخنران جلسه دکتر سید مصطفی محقق داماد در توصیف خصایل کامران فانی گفت که وقتی فانی را می بینم یاد کتاب می افتم. این روزها واژه ی استاد و دانشمند بسیار مورد بذل و بخشش است و در گذشته به این سادگی و اینچنین نبوده است اما در مورد ایشان باید بگویم که او یک دانشمند است.
استاد سید عبدالله انوار در مورد استادی فانی در کتابداری و علم و تالیف دایرة المعارف و انصراف از رشته ی پزشکی و تحصیل در رشته ی کتابداری و از تاریخ صنعت چاپ و سیر تحول صنعت چاپ و کتابداری و کتابخانه سخن گفت.

شب بزرگداشت کامران فانی برگزار شد

در بخشی دیگر علی دهباشی بخش هایی از متن دکتر شایگان را در حضور خود ایشان قرائت کرد:
"مهمترین ویژگی فانی که او را استثنایی می کند،احاطه ی شگفت انگیز اوست به علوم انسانی و طبیعی چنانچه صفت 《دایرة المعارف متحرک》 را به او داده اند."
دکترنصرالله پورجوادی ازتبحر تند خوانی فانی گفت و اشاره داشت که با وجود تند خواندن همیشه مطالب را دقیق می خواند.
دربخشی دیگر علی دهباشی بخشی از متن منتشر نشده ی پوری سلطانی در وصف کامران فانی را خواند:" فانی پس ازفوت مادرش با دو خاله اش زندگی می کند. با این همه نباید گفت که فانی تنها است. او تک است. او انسان کامل است. او واقعا شعر است. باید با او بود و درکش کرد."

شب بزرگداشت کامران فانی برگزار شد

بهاء الدین خرمشاهی از روحیه ی طنز آمیز فانی سخن گفت و چند شعر در وصف او خواند:
"آپ تو دیت است در هر رشته ای
ظاهرا بسیار خوانی می کند
عینک نازک تراش خویش را
بی جهت ته استکانی می کند"
در ادامه ی این نشست علی دهباشی با ذکر اینکه به دلیل هم زمانی در برگزاری این شب با بزرگداشت دکتر مصاحب در نقطه ای دیگر از شهر برخی از سخنرانان نتوانستند حضور یابند، پیام های ایشان را قرائت کرد:
نوش آفرین انصاری در بخشی ازپیامش از همکاری کامران فانی در شورای کتاب کودک و فرهنگنامه ی کودک و نوجوان سخن گفته بود.
عبدالحسین آذرنگ به دوستی چهل ساله اش با کامران فانی اشاره کرده و صفاتی چون تیزبینی و نکته سنجی، قدرت تشخیص و بررسی، ارزش یابی و داوری های منصفانه و ... بهره مند از اعتدال و ذوق هنری را بیان کرده بود.
مهدی محقق از زمان تدریس خود و تحصیل فانی و از تعطیلی دانشگاه ها گفته بود و اینکه فانی و خرمشاهی نزد او آمده بودند و گفته بودند که دانشگاه آنجایی نیست که تخته و گچ و میز و نیمکت داشته باشد هر جا معلمی دلسوز و شاگردی جویای علم پیدا شود این خود دانشگاهی خواهد بود.


دکتر حسین معصومی همدانی دیگر سخنران این شب بیان داشت :" به فانی غبطه می خورم که توانسته است کار و عشقش را یکی کند. کار و می و معشوق فانی کتاب است."
دکتر حسن انوشه از خاطرات خود با کامران فانی و از خصلت شکیبایی و بردباری او سخن گفت.
در خاتمه کامران فانی با اشاره به اینکه دوست داشت به جای بزرگداشت او جشن نامه ی کتاب برگزار می شد از علاقه ی خود به کتاب گفت و اینکه شاید ژن کتاب وجود داشته باشد!
وی با تاکید به خواندن و مطالعه بیان داشت:" امکان اینکه ما متولد نمی شدیم بسیار زیاد بود پس زیستن بر این کره ی خاکی غنیمتی است باید قدرش را بدانیم."
پایان بخش این شب، رونمایی از ویژه نامه ی بخارا با نام کامران فانی بود. /ایسکانیوز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: