انتشار: ۱۹:۳۰ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
در جلسه مسئولان نمایشگاه کتاب با کمیسیون فرهنگی شورای شهر و مدیران شهری تهران مطرح شد

تاکید صالحی بر تامین امکانات رفاهی در شهر آفتاب

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در بازدید از شهر آفتاب، بر تامین امکانات رفاهی و ایمنی این مکان در آستانه برپایی هرچه بهتر بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تاکید کرد.
تاکید صالحی بر تامین امکانات رفاهی در شهر آفتاب

به گزارش تابناک فرهنگی، به نقل از ستاد خبری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نخستین جلسه اعضای کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای شهر تهران با مسئولان برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران روز دوشنبه (10 اسفند) با حضور سید عباس صالحی؛ رئیس بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، حجت الاسلام ناصحی؛ رئیس کمیسیون فرهنگی شواری اسلامی شهر تهران و جمعی از مدیران ارشد شهرداری در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار شد.

سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران ضمن تشکر از مجموعه نهادهای شهری برای حضور در این جلسه، نمایشگاه کتاب تهران را یک رویداد ملی معرفی کرد و گفت: نمایشگاه کتاب تهران برنامه یک وزارتخانه نیست بلکه برنامه نظام است و این تعبیر اغراق نیست.

وی افزود: اگرچه در صف کار مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد اما مجموعه‌های مختلف در برگزاری آن سهیم هستند. سالانه میلیون‌ها نفر از نمایشگاه کتاب تهران بازدید می‌کنند و بر اساس آمارها حدود 40 درصد این بازدیدکنندگان، از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند. این نشان می‌دهد که این رویداد فرهنگی منحصر به تهرانی‌ها نیست و به کل ایران تعلق دارد.

صالحی با اشاره به ابعاد بین‌المللی نمایشگاه کتاب تهران عنوان کرد: در نمایشگاه سال 1395، کشور روسیه میهمان خواهد بود و در سال 1396 نیز کشور ایتالیا میهمان ویژه نمایشگاه است. این نشان می‌دهد که اعتبار فرهنگی نمایشگاه رو به افزایش است و با توجه به روندی که ایجاد شده است، در سال‌های آینده می‌توانیم شاهد حضور ناشران بیشتر خارجی در نمایشگاه کتاب تهران باشیم.

وی افزود: از سوی دیگر، مقام معظم رهبری و دیگر مسئولان نظام هرساله از این نمایشگاه بازدید می‌کنند. سال گذشته 400 هزار عنوان کتاب در نمایشگاه عرضه شده بود و هزاران ناشر داخلی در نمایشگاه حضور داشتند. این موارد نشان از جایگاه نمایشگاه کتاب تهران و همیت این رویداد فرهنگی دارد.

صالحی، تغییر مکان نمایشگاه را موضوع مهم نمایشگاه در این دوره خواند و گفت: تاکنون هزینه‌های فراوانی برای برپایی شهر آفتاب مصرف شده است و برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در این مکان، یک آزمون مهم تلقی می‌شود. مطمئناً برگزاری نخستین آزمون شرایط خاص خود را دارد و همکاری‌های خاص را نیز مطالبه می‌کند.

وی ادامه داد: اگر نمایشگاه کتاب تهران، با توجه به همت شهردار تهران و مجموعه‌های شهری به خوبی در این مکان برگزار شود، روزنه مبارکی خواهد بود تا دیگر نمایشگاه‌ها نیز با اطمینان بیشتری در این محل برگزار شوند.

صالحی با تاکید بر فرصت دو ماهه برای برپایی نمایشگاه در شهر آفتاب عنوان کرد: فرصت کمی در اختیار است و میلیون‌ها بازدیدکننده‌ای که به شهر آفتاب خواهند آمد مطمئناً درباره محل برگزاری نمایشگاه قضاوت خواهند کرد. از سوی دیگر ناشران کشور که در عسرت فرهنگی به سر می‌برند، دغدغه‌های فراوانی برای برپایی نمایشگاه دارند. ناشران همچنین در کنار دغدغه‌های خود به فکر فروش کتاب در این نمایشگاه هستند که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

صالحی افزود: طبعاً همه نگاه‌ها به ما دوخته شده است و وظایف ما را دو چندان می‌کند. تاکنون شخص آقای قالیباف 3 بار از مجموعه شهر آفتاب بازدید کرده‌اند. امیدورام مدیران شهری نیز با این نگاه به بحث نمایشگاه کتاب تهران توجه کنند. اگر ما داریم سفره چند میلیونی را برای مخاطبان پهن می‌کنیم، باید تلاش کنیم تا میزبان خوبی باشیم و هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم. نمایشگاه کتاب تهران، متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست و ما خادم برگزاری آن هستیم.

معاون امور فرهنگی، رعایت ایمنی و امنیت را یکی دیگر از شرایط مهم برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب خواند و گفت: اگر اصول ایمنی و امنیت در این نمایشگاه رعایت نشوند، سال‌های سال مردم آن را در خاطر خواهند داشت و باید توجه داشت که خاطرات اولیه خاطرات ماندگاری خواهند بود.

وی ادامه داد: همچنین، مسیرهای دسترسی به نمایشگاه نیز باید در کارگروه ویژه‌ای که برای این منظور تشکیل شده، مورد بررسی قرار گیرد. از سوی دیگر امکانات محیطی مورد نیاز اعم از آب شرب، استراحت‌گاه و فضای سبز نیز باید هر چه سریع‌تر آماده شود.

همچنین حجت‌الاسلام ناصحی در این جلسه با اشاره به جایگاه و اهمیت برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران گفت: در این رویداد مهم فرهنگی، نه تنها هزاران ناشر داخلی بلکه صدها ناشران خارجی آثار خود را در نمایشگاه کتاب عرضه می‌کنند. از این رو همراهی و همگامی مجموعه‌های مختلف شهری در برگزاری این نمایشگاه نقش بسیار مهمی دارد.

وی با اشاره به سابقه برگزاری چنین جلساتی میان شورای اسلامی شهر تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئول برگزاری این نمایشگاه است و شورای اسلامی شهر تهران وظیفه هماهنگی میان نهادهای مختلف شهری به منظور برپایی این نمایشگاه را بر عهده دارد. این مجموعه هماهنگی میان مجموعه‌های درگیر با شهرداری و دیگر نهادهای غیر مرتبط با شهرداری را دارد تا همکاری نزدیکی میان این نهادها در برپایی نمایشگاه وجود داشته باشد.

حجت‌‌الاسلام ناصحی تغییر مکان نمایشگاه را یکی دیگر از موضوعات مهم برپایی نمایشگاه در دوره بیست و نهم دانست و گفت: قریب 10 سال است که نمایشگاه در مصلی تهران برگزار می‌شود اما از همان ورود نمایشگاه به محل مصلی، پروژه مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب آغاز شد. این مکان نزدیک‌ترین منطقه در خارج از تهران است که مسیرهای دسترسی بسیاری دارد. این مکان در طول سالیان گذشته توسعه یافته و در حال حاضر آماده برگزاری نمایشگاه‌ها است.

وی افزود: با امید به خداوند، نمایشگاه کتاب تهران اولین نمایشگاهی است که در مجموعه شهر آفتاب برگزار می‌شود و مجموعه‌های شهرداری همت فراوانی در برطرف کردن نواقص و آماده کردن فضا برای برگزاری نمایشگاه کتاب داشته‌اند. امروز مجموعه نهادهای شهری وظیفه دارند با تمام توان خود در نمایشگاه حضور پیدا کنند. مدیریت نمایشگاه کتاب تهران بر عهده مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است اما بدون همکاری نهادهای شهری برگزاری این نمایشگاه بسیار مشکل خواهد بود.

بر اساس این گزارش، در این جلسه قائم مقام و معاون اجرایی نمایشگاه کتاب، مدیر کمیته اجرایی نمایشگاه، معاونان شهردار تهران، مدیران شهرداری، مسئولان شهر آفتاب، شهرداران مناطق 19 و 20 تهران، روسای سازمان‌های زیباسازی، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران، پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، نیروی انتظامی تهران بزرگ، اورژانس تهران، آتش نشانی، سازمان هلال احمر، سازمان پارک‌ها، سازمان ساماندهی مشاغل، سازمان پسماند و... حضور داشتند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: