انتشار: ۱۵:۲۸ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
یک استاد دانشگاه علوم پزشکی در نشست «کتاب و شهروندانِ با نیازهای ویژه» به نقش وزارت ارشاد برای چاپ آثار معلولان تاکید کرد و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید از نویسندگان معلول و چاپ آثار آن‌ها حمایت لازم را مبذول دارد.
به گزارش تابناک، این نشست با حضور محمدکمالی استاد دانشگاه علوم پزشکی، محمد براتی سده روان‌شناس، رسول معینی مدیرعامل انجمن باور، محسن غفوریان معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و ترانه میلادی دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه در سرای اهل قلم برگزار شد.

رسول معینی در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه ما از سه نظر می‌توانیم به ارتباطات کتاب با شهروندان با نیازهای ویژه بنگریم، گفت: منظر اول دسترسی شهروندانی است که با توجه به شرایط خاص خود به اشکال متفاوتی می‌توانند به کتاب دسترسی داشته باشند. این کتاب‌ها می‌تواند گویا، بریل و انواع دیگر آثار برای این گروه از افراد باشد.

وی ادامه داد: از منظر دیگر باید به حمایت از نویسندگان معلول توجه شود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شرایطی را برای حمایت از آن‌ها فراهم کند. منظر سوم بازتابی است که از معلولیت از سوی جامعه به این افراد می‌شود. اینکه آیا تصویر ترحم‌انگیز یا نگاهی درست به افراد معلول می‌شود یا خیر؟

محسن غفوریان نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور هفت گروه کودک و دانش آموز را با نیازهای ویژه تحت پوشش دارد. این کودکان تفاوت‌های فردی در حس‌های بینایی و شنوایی، اختلالات ذهنی، مشکلات یادگیری و چند معلولیتی را دارا هستند. بنابراین لازم است برای آموزش این گروه از افراد اولین قدم را برای تهیه کتاب درسی به شکل مناسب برداریم.

وی اضافه کرد: اگر ما خواندن کتاب را حق هرکس در جامعه بدانیم لازم است تا متولیان جامعه شرایط بهره‌مندی این افراد را برای مطالعه آماده و برنامه‌ریزی کنند. باید توانمندی و خلاقیت‌های این افراد با ابزاری همچون کتاب شناسایی و پرورش داده شود.

ترانه میلادی دیگر سخنران این نشست بود. وی با بیان اینکه آماده سازی گرفتن مجوز برای چاپ کتاب برای افراد معلول نیاز به حمایت دارد گفت: ما برای نگارش کتاب در ابتدا باید اولویت‌هایمان را مشخص کنیم اینکه کتاب را برای کودکان با نیازهای ویژه تولید کنیم یا کتابی که جامعه را آماده پذیرش اینگونه کودکان می‌کند که به نظر من لزوم کتابی که اذهان عمومی افراد را برای پذیرش کودکان آماده می‌کند، بیشتر احساس می‌شود.

وی اضافه کرد: مولفان دارای معلولیت در مواجهه با ناشران با دو نگاه ترحم و دلسوزی و از سویی دیگر با نگاه حرفه‌ای به کتاب تولیدشده‌ای که ارزش چاپ را داراست روبرو می‌شوند. لازم است سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، بهزیستی و دیگر نهاد‌ها حمایت مالی برای توانمند شدن این افراد در مقابل هزینه‌های زیاد نشر کتاب انجام دهند.

این گرافیست معلول کشورمان افزود: می‌توانیم کتاب‌هایی با موضوع معلولیت در مدارس کشور توزیع کنیم تا دانش‌آموزان آماده پذیرش کودکان معلول در مدارس برای ادامه تحصیل شوند. زیرا فرزندان ما شناختِ محدودیت‌ها را نیاموخته‌اند و باید سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

محمد براتی دیگر کار‌شناس این نشست اظهار کرد: ناشران با توجه به وضعیت موجود تمایلی به چاپ کتاب در زمینه افراد با نیازهای خاص و ویژه را ندارند. ما نتوانسته‌ایم نیازهای این افراد و والدینشان را فراهم کنیم. ضمن اینکه آگاهی کافی به جامعه درباره این گروه از هموطنانمان هم نداده‌ایم.

وی به جمعیت سالمندان کشور اشاره کرد و گفت: قصه سالمندان ما هم قصه پرغصه‌ای است همانطور که جامعه ما پیش به سوی سالمندی می‌رود متاسفانه کتاب روان‌شناسی با موضوع سالمند تالیف نشده و در این موضوع تنها می‌توان از یک کتاب ترجمه نام برد که سازگاری با سالمند را بیان می‌کند.

براتی ادامه داد: نویسندگان ما نمی‌دانند چگونه برای مردم و با زبان آن‌ها بنویسند؛ با وجود این، وضعیت ناامیدکننده نیست اما می‌تواند بهتر از این باشد و برای بهبود این وضعیت بهتر است وزارت ارشاد حق کپی رایت را برای افراد معلول قائل شود.

محمد کمالی آخرین سخنران این نشست بود. وی با اشاره به اینکه از سال ۱۹۸۰ تعریف از واژه معلول تغییر پیدا کرد، گفت: تا قبل از این معلول به شخصی که توانایی اشتغال و حمایت از خود را ندارد اطلاق می‌شد اما از سال ۱۹۸۱ که به سال جهانی معلولین نامگذاری شد تحول بزرگی رخ داد تا اینکه در ‌‌نهایت کنوانسیون حقوق معلولان در سال ۲۰۰۶ به تصویب رسید. مبنای این تغییرات مساوی سازی فرصت‌ها برای معلولان بود که توانست تاثیرات خود را در حوزه توانبخشی بگذارد.

وی اضافه کرد: نشر در حوزه افراد با نیازهای ویژه نیاز به حمایت دارد و سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی کشور در این زمینه فعالیت لازم را انجام دهد. همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید از نویسندگان معلول و چاپ آثار آن‌ها حمایت لازم را مبذول دارد.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، گفتگو با جهان» از تاریخ ۱۶ تا ۲۶ اردیبهشت ماه در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: