انتشار: ۰۴:۳۶ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۴
مراسم اختتامیه سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر شامگاه شنبه اول اسفند با سخنان علی جنتی، علی مرادخانی، همایون شجریان و علیرضا قربانی، معرفی برگزیدگان بخش جایزه باربد، و همچنین معرفی نشدن مدیر و دبیر دوره بعدی جشنواره برگزار شد.
به گزارش خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی، این مراسم از ساعت 19 با برگزاری مراسم فرش قرمز که برای اولین بار در جشنواره گنجانده شده بود به طور غیر رسمی آغار شد که طی آن هنرمندان با قرار گرفتن در مقابل پاپاپ تعبیه شده جشنواره، سوژه عکاسی عکاسان رسانه های مختلف می شدند.

این در حالی بود که بسیاری از مردم عادی و علاقمندان موسیقی که از طریق یکی از سایت های بلیت فروشی برای ورود به مراسم اختتامیه ثبت نام کرده بودند با دیدن هنرمندان محبوبشان به ابراز احساسات می پرداختند و با آنها عکس های یادگاری می گرفتند. جمعیت حاضر در تالار وحدت بیش از ظرفیت صندلی های سالن تالار بود که همین موضوع باعث اخلال در نظم برگزاری مراسم اختتامیه شده بود و در هر سه طبقه بسیاری افراد به طور ایستاده تا انتهای برنامه حضور داشتند و تردد می کردند. 

این در حالی بود که در لابی تالار نیز صندلی های فلزی برای استقرار مخاطبان چیده شده بود تا از طریق مونیتوری که در لابی تعبیه شده بود مراسم را نظاره کنند. 


باز هم سن بدون دکور و باز هم بی توجهی به المان های جشنواره

آغاز رسمی مراسم اختتامیه نیز از ساعت 20 با حضور هنرمندان و همچنین مسئولانی چون علی جنتی(وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، حسین فریدون(برادر رئیس جمهور)، محمد باقر نوبخت(سخنگوی دولت)، علی مرادخانی(معاون امور هنری وزارت فرهنگ و راشاد اسلامی) و با پخش سرود ملی کشورمان و تلاوت قرآن کریم شروع شد.  

بهروز رضوی که مجری گری این برنامه را بر عهده داشت در حالی پشت تریبون قرار گرفت و به حاضران در سالن خوشامد گفت که همچون سایر اجراهای سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر هیچ دکور و یا المانی از جشنواره موسیقی فجر بر روی سن دیده نمی شد و این بی اهمیت جلوه دادن المان های طرحی شده جشنواره تا پایان مراسم اختتامیه ادامه پیدا کرد.

فرزاد طالبی اولین سخنران مراسم اختتامیه سی و یکم جشنواره موسیقی فجر بود که پس از قرار گرفتن پشت تریبون گفت: جشنواره امسال بعد از سه دهه اجرا به ساحلی رسیده که توسعه کیفی از خصوصیات این مرحله است و امیدوارم پس از برگزاری مراسم اختتامیه شاهد حرکت پیش‌رو در موسیقی ایران و حضور جدی آن برای توسعه فرهنگ باشیم.

در ادامه این مراسم حمیدرضا نوربخش به روی سن آمد و به عنوان مدیر سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر به سخنرانی پرداخت و گفت: در این لحظه می‌خواهم از یک اتفاق مبارک سخن بگویم. اتفاقی که می‌تواند برای هنر موسیقی‌ای باشد که سالها در مهجوریت بوده اما علی‌رغم این مهجوریت در عینیت بخشیدن به حرکت‌های سیاسی و اجتماعی نقش بسیار پررنگی داشته است. در ابتدای تغییر رویکرد جشنواره موسیقی فجر با مخالفت‌هایی از رسانه‌ها و مدیرانی که در سالهای گذشته جشنواره حضور داشتند, رو به رو شدیم. اما علی‌رغم این مخالفت‌ها دلسرد نشدیم و به حرکتمان ادامه دادیم.

وی در ادامه افزود: اینجانب امشب با صدای رسا اعلام می‌کنم که مایه بسی مباهات است که این تغییر پس از سی‌سال آغاز شد. این آغاز بر شما مبارک. باید همه متوجه باشیم که این اول راه است چرا که هدف اصلی ما بازگشت اعتبار به موسیقی است. باید اذعان نمایم که مشارکت هنرمندان طراز اول در این دوره شگفتی‌ساز بود. بررسی صدها آلبوم و اهدای جوایز ارزشمند بخشی دیگر از تغییرات مهم امسال است.

مدیرسی و یکمین جشنواره موسیقی همچنین عنوان کرد: بخش بین الملل جشنواره که با رویکرد محتوایی ایران فرهنگی برگزار شد، کیفیتی قابل قبول داشت اما کم و کاستی‌هایی هم به ما در این بخش تحمیل شد. در آستانه انتخابات دهم اعلام می‌کنم که هنوز در حوزه دیپلماسی فرهنگی موفق عمل نکرده‌ایم. امیدوار نگاه این دوره از جشنواره به این مبحث مهم, تاثیر گذار باشد. قطعا اگر زحمات مسولین دوره‌های قبل جشنواره نبود, زحمات این دوره نیز به بار نمی‌نشست.
پس از سخنان نوربخش گروه«فیض علی فیض» از پاکستان به اجرای موسیقی قوالی برای حاضران در سالن پرداختند. 


تقدیر از رافائل میناسکانیان، ملک محمد مسعودی و داوود گنجه ای

در ادامه از سه استاد موسیقی کشورمان تقدیر به عمل آمد که طی آن فیلم های کوتاهی از موزیسین هایی پخش شد که درباره این سه هنرمند سخن می گفتند. برای اهدا جوایز این بخش علی جنتی، علی مرادخانی و حسن ریاحی(دبیر سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر) به روی صحنه آمدند و به ترتیب از رافائل میناسکانیان، ملک محمد مسعودی و داوود گنجه ای تقدیر کردند. از نکات جالب بخش تقدیر از اساتید این بود که پیشتر استاد داوود گنجه ای در بیستمین جشنواره موسیقی فجر نیز مورد تقدیر قرار گرفته بود.

پس از این بخش با دعوت بهروز رضوی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پشت تریبون قرار گرفت و برای دقایقی به سخنرانی پرداخت. علی جنتی گفت: متاسفانه هنوز گاهی شاهد لغو برگزاری کنسرتها در بخشی از مناطق کشور هستیم. و با وجود صدور مجوزهای لازم از مراجع ذی ربط عده ای با استفاده از امکانات مختلف تلاش می کنند با تحریک عناصر متدین آن را عملی خلاف شرع جلوه دهند. البته گاهی تخلفاتی نیز از سوی مجریان یا برگزار کنندگان و یا مستمعان بروز می دهد که می بایست با اینگونه موارد نادر نیز مقابله نمود.

وی عنوان کرد: من ضمن احترام به تمام عقاید و دیدگاه ها به همه کسانی که دانسته یا نادانسته به اینگونه اعمال دست می زنند توصیه می کنم بی جهت فضا را ملتهب نکنند. و به دلسوزان و افراد نگران شکستن حریم ها که مشخصا دغدغه دینی دارند نیز اطمینان می دهم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمال تلاش خود را به کار خواهد برد تا ضمن پاسخگویی به نیاز و علاقمندی جامعه و به ویژه جوانان به هنر اصیل ایرانی، شئون دینی و اخلاقی جامعه نیز کاملا رعایت شود.

در ادامه این مراسم گروه چارتار به اجرای موسیقی پرداخت و پس از آن بهروز رضوی بیانیه هیات داوران را برای حاضران قرائت کرد.


اهدا جایزه باربد

در«بخش موسیقی کلاسیک» جایزه بهترین آهنگساز توسط یکی از مدیران فستیوال های خارجی به امین هنرمند برای آلبوم«شکوه های بی کلا» اهدا شد.

همچنین جایزه بهترين آهنگساز در«بخش موسیقی کلاسیک» توسط اردوان کامکار به شهرداد روحاني براي آلبوم «باغ های ايراني» تقدیم شد.

در«بخش موسیقی تلفیقی» نیز بیژن کامکار برای اعلام نفر برگزیده به روی سن آمد و جایزه«بهترین آهنگساز» این بخش را به گروه دارکوب به سرپرستی همایون نصیری برای آلبوم«نوکوب» اهدا کرد.

در«بخش موسیقی پاپ، تلفيقي و ساير ژانرها» نیز گلاب آدینه جایزه«بهترین آلبوم» این بخش را به حجت اشرف زاده و امین و آرش بیات به خاطر آلبوم«ماه و ماهی» اهدا کرد.
 
در«بخش موسیقی تلفيقي» نادر مشایخی جایزه« بهترین آلبوم» را به سیاوش روشن برای آلبوم«گذر» اهدا کرد. 

در«بخش موسیقی پاپ» نیز سالار عقیلی جایزه« بهترین خواننده» را به محمد اصفهانی برای آلبوم شکوه تقدیم کرد. 

در«بخش موسیقی پاپ» همچنین تورج نگهبان جایزه«بهترین آهنگساز» را به گروه چارتار برای آلبوم باران تویی اهدا کرد.

در«بخش موسیقی پاپ» جایزه«بهترین آلبوم» توسط خشایار اعتمادی به فریدون آسرایی و بهروز صفاریان به خاطر آلبوم عشق یعنی اهدا شد.


غیبت تنها برگزیده بخش موسیقی نواحی

در ادامه سهراب پورناظری با ساز تنبور به روی صحنه آمد و به همراه گروهی از نوزندگان گیتار بیس، عود، سنتور و کوبه ای به اجرای برنامه پرداخت. پورناظری پیش از اجرایش گفت: خوشحالم که امشب با همراهی دوستان هنرمندم به اجرای برنامه می پردازم. سه سال پیش به هنگام برگزاری جشن موسیقی ما که دولت تدبیر و امید هم تازه روی کار آمده بود از رییس جمهور محترم خواستم که بیایند و راه را در حوزه موسیقی باز کند اما ظاهرا سه سال است کاری از دستشان برنیامده اما از دست من برمیاید که اجرای امشب را به شجریان تقدیم کنم.

در بخش دیگری از این مراسم محمدرضا چراغعلی برای اهدا جایزه بهترين آلبوم بخش موسيقي نواحي به روی صحنه آمد و نام سهراب محمدي را براي آلبوم شمال خراسان اعلام کرد که بعد از دقایقی انتظار متوجه شد این هنرمند در سالن حضور ندارد.


تقدیر لفظی حسین فریدون و نوبخت از تقدیری های یک بخش

در بخش بعدی برنامه حسین فریدون(برادر رئیس جمهور) و محمد باقر نوبخت(سخنگوی دولت) به روی سن آمدند تا تقدیرنامه های بخش ایران فرهنگی را اهدا کنند. بهروز رضوی به ترتیب اسامی سهراب پورناظري براي شبگرد كولي باد، سعيد نائب محمدي براي ري تا روم، و افشار نامور و فيروز ويسانلو را براي آلبوم هزارتوي قفقاز اعلام کرد تا به روی صحنه بیایند و تقدیرنامه هایشان را دریافت کنند. 

منتخبین این بخش برای دقایقی بر روی سن در انتظار آوردن تقدیرنامه ها شدن اما در نهایت خبری نشد و تقدیرکنندگان و تقدیر شوندگان تنها به احوالپرسی لفظی قناعت کردند و از سن پایین آمدند. 

در«بخش موسيقي ايراني» نیز داریوش پیرنیاکان جایزه«بهترين آلبوم سازي» را به اردشير كامكار براي آلبوم يقين گمشده اهدا کرد.


قربانی بهترین خواننده موسیقی سنتی شد

در بخش بهترین خواننده موسیقی ایرانی پس از اعلام نامزدها کسی به روی صحنه نیامد تا منتخب این بخش را اعلام کند و پس از دقایقی انتظار بهروز رضوی گفت«خب ظاهرا هماهنگی های لازم برای این بخش صورت نگرفته است پس بهترین کار این است که فقط دست بزنید.»

 بهروز رضوی همچنین اعلام کرد ظاهرا اعلام شده که حمیدرضا نوربخش و همایون شجریان از این بخش کناره گیری کرده اند.

در ادامه کیخسرو پورناظری به روی صحنه آمد و نام علیرضا قربانی را به عنوان بهترین خواننده موسیقی ایرانی براي اجرا در آلبوم قطره هاي باران اعلام کرد. قربانی نیز پس از دریافت جایزه اش پشت تریبون قرار گرفت گفت: این جشنواره به لحاظ دوستانی که در آن شرکت کرده اند جشنواره با کیفیتی محسوب می شود. خاصیت جشنواره باید این باشد که تمام موزیسین ها با هر گرایشی که دارند با علاقه لحظه شماری کنند تا در این جشنواره شرکت کنند.

علیرضا قربانی افزود: من شنیدم که مشکلی بین یکی از هنرمندان و خانه موسیقی پیش آمده. مدتی است گلایه هایی بین خانه موسیقی و یکسری منتقدین بود که حتما نیاز است با پا درمیانی و ریش سفیدی و بزرگ منشی و رفتاری مهربانانه نقدهایی که دوستان دارند شنیده بشود؛ این نقدها باید توسط کسانی که حداقل من می دانم گوش شنوایی دارند مانند استاد فخرالدینی، پورتراب و آقای گنجه ای باید مورد توجه قرار گیرد. 

وی افزود: این بخش را هم برادرانه می گویم که امیدوارم خانه موسیقی مهربانی کند و به جای اینکه این گفتگوها در محاکم قضایی پیگیری شود در فضایی فرهنگی و هنری بحث بشود. اگر شکایتی از این هنرمند عزیز شده است حتما پس گرفته شود و دوستان بر اساس مهربانی بنشینند و با گفتگو در کنار هم مشکلات را حل کنند. 

در«بخش موسيقي ايراني» و در زمینه«بهترين آهنگساز» رافائل میناسکانیان به روی صحنه آمد و جایزه این بخش را به هوشنگ كامكار براي آلبوم كوچ بنفشه ها تقدیم کرد.


ادای احترام همایون به استاد شجریان/ جایزه 60 سکه ای جشنواره به« نه فرشته ام نه شيطان» رسید

جایزه بخش ویژه نیز به آلبومی قرار بود تعلق بگیرد که بیشترین امتیازات را در تمام بخش ها آورده است؛ برای اعلام این بخش شهرداد روحانی به روی سن آمد و آلبوم نه فرشته ام نه شيطان به خوانندگی همایون شجریان را معرفی کرد. جایزه این بخش 60 سکه بهار آزادی بود.

همایون شجریان پس از دریافت جایزه باربد پشت تریبون قرار گرفت و گفت: از علیرضا قربانی بخاطر حرف های خوبش سپاسگزارم و سهراب پورناظری عزیز که من و پدر را با اجرایشان شرمنده کردند. موسیقی همان طور که صدا و آواز است سکوت هم هست . آواز همان طور که از عشق و انسانیت و شرایط اجتماعی می گوید گاهی اوقات با سکوت نیز همان پیام ها را می گوید. 

شجریان ادامه داد: من از بچگی یاد گرفته ام به همه پیشکسوتان ادای احترام کنم به خصوص به پدر و مادرم . و به ویژه به پدرم که تمام تار و پودم از اوست. اسم باربد و اختصاص یافتن بخش جایزه به این نام این نوید را به اساتید موسیقی ایران می دهد که اتفاقی در حال رخ دادن است. آلبوم نه فرشته ام نه شیطان را مدیون آهنگسازی خوب تهمورس پورناظری هستم و با تصنیف چرا رفتی روی شعری تز سیمین بهبهانی، مخاطبانی را پیدا کردیم که کودکان خردسال بودند. دلم می‌خواست اگر این کودکان، حوصله شان سر نمی رفت، کنسرت هایم را برای آنها، آزاد می گذاشتم.

آخرین سخنران این مراسم علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که گفت: از سخنگوی دولت یازدهم آقای نوبخت، آقای فریدون دستیار ویژه رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به خاطر تمام زحماتی که در این یک سال برای ما کشیدند صمیمانه قدردانی می کنم چرا که می دانم امسال، سال بسیار سختی به لحاظ امکانات و بودجه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود اما خوشحالم که این نوید را بدهم بودجه حوزه موسیقی برای سال آینده دو برابر شده و این باعث مسرت و خوشحالی ما است که توانستیم به این توفیق دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: دوستان عزیز ما بر اساس قولی که رئیس جمهور محترم در دیدار با هنرمندان داد ارکسترهای سمفونیک و ملی را راه اندازی کردیم و این مدیون زحمات همه دولتمردان است. ما این امید را داریم که در برنامه آتی ارکسترها این دو مجموعه نه تنها در ایران بلکه در دنیا هم آثار خود را اجرا کنند.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بنده بیش از ۱۴ سال به عنوان مدیر مرکز موسیقی وزارت ارشاد فعالیت می کردم و بی اغراق می توانم بگویم که این جشنواره یکی از بی نظیرترین جشنواره های موسیقی فجر بوده و من تاکنون چنین کیفیت و استقبالی را مشاهده نکرده ام اما در این دوره چنین فضای خوبی اتفاق افتاد. به هر ترتیب من از همه دولتمردان عزیز می خواهم که با توجه به هنرمندانی که این گونه با بضاعت خود وارد فضا شده اند توجه بیشتری کنند و انتظارات آنها را نیز برآورده سازند.

پایان بخش مراسم اختتامیه سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت، به اجرای گروه با سابقه کامکارها اختصاص داشت تا اعضای این گروه با سابقه در این دوره از جشنواره سنگ تمام گذاشته باشند. 

مراسم اختتامییه سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر در حالی به پایان رسید که بر خلاف دوره های گذشته مسئولان دوره بعدی جشنواره معرفی نشدند.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: