انتشار: ۰۱:۱۸ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۴
علی جنتی: متاسفانه هنوز گاهی شاهد لغو برگزاری کنسرتها در بخشی از مناطق کشور هستیم و با وجود صدور مجوزهای لازم از مراجع ذی ربط عده ای با استفاده از امکانات مختلف تلاش می کنند با تحریک عناصر متدین آن را عملی خلاف شرع جلوه دهند.
به گزارش خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی، علی جنتی شب گذشته در جریان برگزاری مراسم اختتامیه سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر به سخنرانی پرداخت و گفت: جشنواره موسیقی فجر، جلوه گاه سالیانه کوشش هنری اهالی موسیقی است و برگزاری دوره سی و یکم رویداد ارزشمند موسیقاییروزهای پرامیدی را برای همه کسانی که به اعتلای فرهنگ و هنر این مرز و بوم می اندیشه رقم می زند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: بهره گیری از موسیقی در جامعه ایران بیشتر از سایر هنرها است و مردم با موسیقی ارتباط بیشتری و نزدیکتری دارند. گردش مالی و مخاطبان این هنر نیز از سایر هنرها بیشتر است و در اقتصاد هنر نقش اساسی دارد. موسیقی هنر با ظرفیت های متفاوت و متنوع است و می تواند یکی از بهترین و موثرترین ابزارها دیپلماسی در عرصه بین المللی باشد. البته در برخی دوره ها نوعی بی توجهی نسبت به موسیقی صورت گرفته است. امیدوارم این هنر ملی بار دیگر بتواند جایگاه اصلی خویش را پیدا کند. 

وی همچنین عنوان کرد: سرمای این روزها با گرمای شور انگیز جشنواره موسیقی عجین شد. سالن های مملو از مخاطبان و علاقمندان به موسیقی و مشتقان این هنر نشان دهنده نیاز شهروندان به چنین فضاهایی است که بتواند از نظر روحی به آنان آرامش ببخشد.

جتنی گفت: به راستی چه چیزی به جز جذبه فرهنگ و هنر می تواند اینچنین جوانان ایرانی را مجذوب نماید و به معرفت و تعقل وادارد. همه ما باید با کنار گذاردن تعصبات احساسی به آنچه شرع مقدس مباح دانسته احترام بگذاریم و از موارد آلوده با گناه نیز اجتناب کنیم. به جای بر هم زدن اجتماعات فرهنگی و هنری یا لغو کنسرتها به فراگیر شدن هنر ایرانی اسلامی به عنوان یکی از بهترین و رساترین شیوه های انتقال فرهنگ و رسیدن به آرامش، معرفت اندوزی و پرکردن اوقات فراقت مردم و به به ویژه جوانان فکر کنیم. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: به باور من یکی از عوامل موثر بازدارنده تهاجم فرهنگی حمایت از فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی است و نه ایجاد مانع در برابر آن. متاسفانه هنوز گاهی شاهد لغو برگزاری کنسرتها در بخشی از مناطق کشور هستیم. و با وجود صدور مجوزهای لازم از مراجع ذی ربط عده ای با استفاده از امکانات مختلف تلاش می کنند با تحریک عناصر متدین آن را عملی خلاف شرع جلوه دهند. البته گاهی تخلفاتی نیز از سوی مجریان یا برگزار کنندگان و یا مستمعان بروز می دهد که می بایست با اینگونه موارد نادر نیز مقابله نمود. 

وی عنوان کرد: من ضمن احترام به تمام عقاید و دیدگاه ها به همه کسانی که دانسته یا نادانسته به اینگونه اعمال دست می زنند توصیه می کنم بی جهت فضا را ملتهب نکنند. و به دلسوزان و افراد نگران شکستن حریم ها که مشخصا دغدغه دینی دارند نیز اطمینان می دهم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمال تلاش خود را به کار خواهد برد تا ضمن پاسخگویی به نیاز و علاقمندی جامعه و به ویژه جوانان به هنر اصیل ایرانی، شئون دینی و اخلاقی جامعه نیز کاملا رعایت شود. 

علی جنتی همچنین تاکید کرد: بی تردید موسیقی ایرانی هم در حوزه آوازی و هم در آهنگسازی، هم در حوزه ابزار و آلات موسیقایی و هم در حوزه پژهش با برخورداری از شخصیت های مهم در دینا جایگاه ویژه ای دارد. بسیاری از حکیمان و شاعران ایرانی در موسیقی تبحر داشتند و درباره آن کتابها نگاشتند. ما هرگز نمی توانیم این گنجینه گرانبها را فراموش کنیم و این دانش ارزشمند را آسان از دست بدهیم. 

وی در ادامه افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خود را متعهد به حمایت از موسیقی فاخر و ارزشمند می داند و آن را برای تلطیف روح جامعه ضروری و لازم می شمرد. جشنواره موسیقی فجر رویدادی تخصصی فرهنگی و هنری است و امسال سی و یکمین دوره آن با رویکردی جدید و با استفاده از سه دهه تجربه برگزاری این جشنواره مانند دیگر فستیوال های موسیقی دنیا حرفه ای تر و عیارمندتر برگزار شد. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حضور گروه ها و هنرمندان شاخص در جشنواره امسال یکی از ویژگی های بارز آن بود. جشنواره موسیقی فجر در سال اخیر این رویداد را از یک جشن به یک فستیوال حرفه ای جایزه محور ارتقاء داد. در این دوره تمام آثار موسیقایی اجرا شده در بازه زمانی مهر ماه سال 92 تا مهر ماه 94 در معرض داوری قرار گرفتند و از این پس جشنواره با آثاری که در طول سال اجرا می شود توجه خواهد داشت. جشنواره باید برایند اتفاقات سال باشد و برترین رویدادهای موسیقایی را که در طول سال رخ می دهد در ویترین خویش نمایش دهد. در دوره های پیشین برخی از بخش ها مهم بخش های جنبی و کوتاه و مختصر مطرح می شد. اما در جشنواره امسال بخش های جنبی با رویکرد تخصصی و حرفه ای به عنوان به عنوان جشنواره های مستقل در زمان مناسب برگزار خواهد شد. 

علی جنتی افزود: جشنواره نواحی و جشنواره جوان با قوت بیشتر برگزار خواهند شد و به لحاظ کیفی و کمی نیز ارتقاء خواهند یافت. با این همه در کار حرفه ای سن و سال و محدودیت ایجاد کرد. و اگر عضوهای جوان نیز فعالیتی حرفه ای داشته باشند در معرض داوری قرار می گیرند و به جشنواره فجر راه می یابند. 

وی ادامه داد: اکنون سی دوره از جشنواره موسیقی می گذرد و سه دهه گذشته می تواند مبنای خوبی برای ارز یابی آن و تبین چشم انداز آینده باشد. باید به بخش هایی که تا کنون کمتر به آن توجه شده اهتمام بیشتری صورت گیرد. بدون تردید طرح ها و پیشنهادات سازنده اهالی موسیقی به روند رو به جلو این تغییرات کمک خواهد کرد. 


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: