انتشار: ۱۰:۵۰ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
انتشارات مطالعات هنر اسلامی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به ارائه کتاب‌هایی درباره هنر دوران اسلامی، سفالگری جهان اسلام، سفالینه‌های اوائل دوره عباسیان و کتیبه‌های مساجد جامع ایرانی پرداخته است.
انتشارات مطالعات هنر اسلامی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به ارائه کتاب‌هایی درباره هنر دوران اسلامی، سفالگری جهان اسلام، سفالینه‌های اوائل دوره عباسیان و کتیبه‌های مساجد جامع ایرانی پرداخته است.

به گزارش مهر، برخی از این کتاب‌ها با عنوان خوشنویسی دوران اسلامی، کاشی‌های ایرانی- اسلامی، نگارگری ایرانی، فلزکاری، منسوجات، سفالگری دوره اسلامی، مبانی هنرهای تجسمی، عناصر هنر شیعی در نگارگری و کتیبه نگاری تیموریان و صفویان در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران عرضه شده است.

همچنین سفالگری جهان اسلام به نویسندگی گزا فهروری و با ترجمه مهناز شایسته فر و سفالگری اسلامی از آغاز دوران ایلخانی به ترجمه مهناز شایسته‌فر در این نمایشگاه عرضه شد.

نویسنده کتاب سفالگری جهان اسلام  طی ۳۰ سال مطالعه و تحقیقات خود چندین سایت باستان شناسی در ایران، لیبی و مصر کشف و مطالعه کرده است. او چندین کتاب و شمار زیادی مقاله را نیز به رشته تحریر درآورده است. در کتاب تاریخ سفالگری خاورمیانه از صدر اسلام تا پایان دوره ایلخانی نیز پیشینه سفالگری، سفالینه‌های اوایل دوره عباسیان، سامانیان اوایل سده‌های میانی واپسین سال‌های حکومت سلاجقه و ایلخانی مورد مطالعه قرار گرفته است.

کتاب دیگر عرضه شده در این نمایشگاه «تزئینات کتیبه ای مساجد جامع ایرانی» نوشته مهناز شایسته فر است که با انتشار حدود ۳۰۰ عکس رنگی و ۵۳۰ عکس مشکی در سال ۹۰ چاپ اول آن انتشار یافت. در این کتاب تزئینات کتیبه‌ای حدود ۱۲۵ نمونه مسجد جامع ایرانی به همراه تصاویر با کیفیت مورد مطالعه تحلیلی، کیفی و زیباشناسی قرار می گیرد.

معماری اسلامی عنوان کتاب دیگری است که با همت جمعی و سرپرستی نویسندگان در ۶ فصل تدوین شده است. در فصل اول معماری اسلامی خداوند و ابدیت: مساجد، مدارس و مقابر، فصل دوم معماری حکومت: قصرها، قلعه ها و استحکام، فصل سوم تجارت و مسافرت: بازارها و کاروانسراها، فصل چهارم مهندسین صنعتگران و سازندگان بناها: مصالح به کاررفته و فنون آنها، فصل پنجم عناصر تزئین: سطح، طرح و نورگیر، فصل ششم معماری محلی: خانه ها و مکان های عمومی و در انتها یک بخش راهنما به صورت مقایسه ای و تطبیقی به بررسی تحولات، ساختار، شیوه‌های ساخت، اصول اساسی تزئین و انواع طراحی معماری کشورهای مسلمان می پردازد.

تجلی نام علی در کتیبه نگاری و نگارگری اسلامی دو عنوان کتاب با تصاویر رنگی است که مهناز شایسته فر آنها را در این نمایشگاه توسط انتشارات مطالعات هنر اسلامی عرضه کرده است. قرآن‌های ایرانی سده های اولیه تا اواخر سلجوقیان نیز توسط همین نویسنده مورد بررسی قرار گرفته است.

در فصل پنجم این کتاب با استفاده از تحقیقات میدانی از کتابخانه ها و موزه‌های مختلفی مانند کتابخانه سپهسالار تهران، دانشگاه تهران، موزه تبریز و... از نقطه نظر تحولات کتاب، تذهیب و نسخه پردازی بررسی می شود.  این کتاب قرآن های خطی ایرانی قبل از دوران ایلخانی را بررسی می کند.

انتشارات مطالعات هنر اسلامی به ارائه دوفصلنامه های علمی پژوهشی مطالعات هنر اسلامی خود نیز طی سالهای اخیر در این نمایشگاه پرداخته و آنها را به مخاطبان خود در نمایشگاه عرضه کرده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: