انتشار: ۱۰:۵۱ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۴
برخی مدیران فستیوال های خارجی در دیداری دوستانه درباره بخش های مختلف آثاری که در جشنواره موسیقی فجر دیده اند سخن گفتند.

به گزارش خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی، امسال نیز همچون سالهای گذشته برخی مدیران و برنامه گذاران فستیوالهای خارجی به ایران آمدند و از برنامه های جشنواره دیدن کردند و جالب اینکه این افراد ضمن اقرار به جایگاه مناسب موسیقی ایران، از اجرای با کیفیت هنرمندان کشورمان به ویژه در دو بخش اجرای تعزیه توسط حسن عبدی و اجرای ضرب زورخانه ای ابراز خوشنودی کردند.

«ارنت آبرت» از کشور سوییس و مدیر «موزه‌‌ قوم‌نگاری ژنو»،«ژوزف آیچینگر» از کشور اتریش و مدیر هنری جشنواره‌»ان او ای» ،«ژوهم والکتبرگ» از کشور هلند و مدیر برنامه‌ جشنواره‌ این کشور و خانم «آیلار رزا» مدیر برگزاری فستیوال های موسیقی سنتی پاکستان پنجشنبه بعدازظهر 29 بهمن ماه با حضور در لابی هتل لاله که با هماهنگی روابط عمومی سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر انجام گرفته بود از انگیزه های  خود برای حضور در جشنواره موسیقی فجر سخن گفتند.

«ژوزف آیچینگر» مدیرهنری جشنواره «ان او ای»اتریش درباره حضورش در ایران گفت: طی این چند روزی که همراه سایر دوستان در ایران حضور داشتم موفق شدم غیر از اجراهای ویژه ای که برای ما در موزه موسیقی ترتیب داده بودند شاهد اجراهای رسمی جشنواره موسیقی فجر نیز باشم و باید بگویم حضور قدرتمند نوازندگان روی صحنه و ارتباطی که مخاطبان با این اجراها می گرفتند برایم بسیار جالب بود. در مورد اجراهای موزه نیز باید بگویم این اجراها نیز از درجه کیفی بسیار خوبی برخوردار بودند البته بنده از اجرای حسن عبدی از نیشابور که بخش هایی از موسیقی تعزیه را برای ما اجرا کرد بسیار لذت بردم.

«ژوزف آیچینگر» در ادامه افزود: ای کاش می دانستم اجرایی حسن عبدی از این فضای نمایشی دارد چه مفهومی دارد که بتوانم بیشتر عمق ماجرا را درک کنم. البته یکی دیگر از اجراهایی که برایم جذابیت زیادی داشت کنسرت گروه کوبه ای تهران بود که خیلی دوست داشتم بدانم مرشدی که ضرب زورخانه می زند و همراه آن شاهنامه را می خواند سعی دارد چه مفهومی را به مخاطبان خود ارائه دهند اما حیف که فارسی بلد نبودم.

وی در ادامه افزود: ما قبلا هم گروه هایی از ایران را به جشنواره مان دعوت کرده ایم و بعد از این هم چنین کاری خواهیم کرد. بررسی های لازم را برای دعوت از گروه های ایرانی جهت شرکت در جشنواره انجام گرفته و من تصمیم دارم قطعا از حضور گروه های ایرانی برای شرکت در جشنواره ای که من مدیر آن هستم دعوت کنم منتها هم اکنون نمی توانم نامی از گروهی ببرم چون این موضوع منوط به بررسی های کامل تری است که به زمان نیاز دارد.

همچنین«ژوهم والکتبرگ» از کشور هلند و مدیر برنامه‌ فستیوال موسیقی این کشور درباره اجراهایی که در جریان سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر از نزدیک دیده گفت: آنچه از موسیقی ایرانی در طول سفرم به ایران از سوی ستاد جشنواره به ما معرفی شد اجراهای بسیار با کیفیتی بودند که همگی آنها از استاندارد بالایی برخوردار بودند و من با گوش تربیت شده اروپایی که از موسیقی دارم به طور کامل توانستم هم با این موسیقی ارتباط برقرار کنم و هم موسیقی خوبی را بشنوم که تجربه جدیدی برایم بود. البته این انتظار را هم نداشتم که تماشاگران ایرانی تا این حد بتوانند بعد از شنیدن کارهای عکس العمل های متفاوت و عالی داشته باشند.
 
«ژوهم والکتبرگ»همچنین عنوان کرد: به هر ترتیب آنچه دیدم و شنیدم موسیقی خوبی بود که به اعتقاد من برای سایر شنوندگان دنیا نیز می تواند موسیقی بسیار خوب و جذابی باشد و امیدوارم بازهم این فرصت پیش بیاید که بتوانم با سفر دوباره به ایران با بخش های دیگری از تنوع موسیقی ایران آشنا بشوم و آن را به هم وطنان علاقه مند موسیقی ملت های دیگر معرفی کنم.

وی در ادامه افزود: قطعا برنامه ریزی هایی برای دعوت از هنرمندان ایرانی خواهم داشت اما تمایل دارم تا بعد از مطالعات بیشتر نسبت به انجام این کار اقدام نکنم چرا که دوست دارم بسته ای از موسیقی ایران را طراحی کنم که بتواند معرف سبک های مختلف موسیقی این کشور برای معرفی به مردم هلند باشد. به هر حال امیدوارم هر چه زودتر مجموعه مناسبی را انتخاب کنیم و از این مجموعه برای معرفی موسیقی ایران در کشور هلند کارهای خوبی را انجام دهیم.

«آیلار رزا» مدیر برگزاری فستیوال های موسیقی سنتی پاکستان نیز گفت: به عنوان یک پاکستانی با موسیقی ایرانی آشنایی داشتم به ویژه اینکه وقتی شاهد یکی دو اجرا از گروه های موسیقی نواحی جشنواره بودم کاملا متوجه این موضوع بودم که موسیقی ما با موسیقی بخشی از ایران به ویژه در منطقه بلوچستان اشتراکات زیادی دارد. به هر ترتیب موسیقی سنتی ایران روی موسیقی هند و پاکستان تاثیر زیادی داشته است که می تواند در فضاهای علمی مورد بحث و بررسی بیشتری قرار گیرد.

وی در ادامه افزود: من از حضور در ایران بسیار خوشحالم چرا که در یک فضای جدید شاهد هنرنمایی جوانانی بودم که کارهایی را به مخاطب ارائه دادند که در سطح قابل توجهی از کیفیت خوبی برخوردار بودند مانند اجرای تعزیه حسن عبدی. ما در موزه موسیقی شاهد اجراهایی بودیم که به اعتقاد من می تواند در سطوح بین المللی مورد توجه قرار گیرد موضوعی که خود من هم به آن توجه کردم و قطعا در ماه های آینده پیرامون این موضوع بررسی های بیشتری را انجام خواهم داد.

«ارنت آبرت» مدیر موزه‌‌ قوم‌نگاری ژنو نیز گفت: به نظر من در این میان دو مساله بسیار مهم وجود دارد. اول اینکه کارهای ارائه شده در حد و اندازه استانداردهای جهانی قرار داشت که این موضوع بسیار مهمی است و می توانیم در جای دیگر پیرامون آن وارد بحث شویم اما نکته دومی که در این جشنواره برایم اهمیت داشت گستردگی و گوناگونی برنامه های جشنواره بود که به شدت توجه من را به خود جلب کرد. همین موضوع نیز نشان دهنده کیفیت قابل قبول موسیقی در ایران است که واقعا برای من هم ارزشمند بود.

مدیر موزه‌‌ قوم‌نگاری ژنو افزود: کسانی که از خارج کشور به ایران برای شرکت در جشنواره می آیند، آمده اند تا به جنبه های مختلف موسیقی ایرانی گوش کنند ضمن اینکه دیدار با هنرمندان مختلف از کشورهای مختلف با سبک های مختلف نیز می تواند یکی از دستاوردهای مثبت این رویداد هنری باشد که در آن می توان همه فرهنگ ها را با هم دید.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: