انتشار: ۱۳:۱۵ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۴
دیشب گروه کامکارها در برج میلاد برای مردم هم کردی خواند و هم فارسی؛ انزوا فاواتا نوازنده ساکسیفون و کلارینت اهل ایتالیا نیز در سالن رودکی به بداهه نوازی موسیقی جز با همراهی نوازندگان ایرانی پرداخت.
به گزارش خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی، در کنسرت انزوا فاواتا که شب گذشته با حضور حسن ریاحی دبیر جشنواره سی و یکم موسیقی فجر، فردین خلعتبری و رامین صدیقی در تالار رودکی برگزار شد، این نوازنده ساکسیفون و کلارینت در کنار نوازندگان ایرانی همچون سهیل شایسته پور :ویلن و الکترونیک، ادیب قربانی :پیانو، امید شایسته پور:گیتار باس و رضا بنایی نیا: درامز به اجرای موسیقی جز به صورت بداهه نوازی پرداختند.

انزو فاواتا که یکی از شناخته شده‌ترین نوازندگان جز در کشور ایتالیا به شمار می‌رود شب گذشته حین اجرا به آشنایی خود با نوازندگان ایرانی گروهش اشاره کرد . او همچنین از نقاشیهای دیوارهای شهر تهران سخن گفت که دیدن آنها که برایش بسیار جالب بوده است .
او در این اجرا نشان داد که هر ژانری از موسیقی را می توان به صورت بداهه و بر اساس برداشتهای شخصی نواخت.
بعد از اجرای این نوازنده ایتالیایی ، تالار وحدت میزبان آنتونیو ری نوازنده گیتار بود. او  در بخشی از این اجرا به تنهایی و در بخش دیگر در همراهی با جان فرانسیس کارسلن نوازنده سازهای کوبه ای به روایتی از موسیقی فلامنکو پرداخت که با استقبال بسیار زیاد مخاطبان روبرو شد. 

آنتونیو ری که شب گذشته تالار وحدت و مخاطبانش را تحت تاثیر اجرایش قرار داده بود قرار است امشب در همراهی با سهراب پورناظری به تلفیقی از موسیقی ایرانی و اسپانیایی بپردازد.

برج میلاد میزبان کامکارها

همچنین کامکار در برج میلاد و در هشتمین روز جشنواره به صحنه رفتند. پیش از اجرای گروه کامکارها سه هنرمند جوان به بداهه نوازی سه تار و تنبک پرداختند.

پس از آن گروه کامکار به صحنه آمد و اجرای خود را با قطعه «در طرب هوای تو» ساخته‌ی «ارژنگ کامکار» آغاز شد. هم‌خوانی شنیدنی و شورانگیز اعضای گروه در مصرع «سنگ شکاف می کند در هوس هوای تو» سالن را به اوج هیجان رساند. در این بخش «هانا» و «ارسلان کامکار» به عنوان خوانندگان این قطعه با هم همراه شدند. 

«غم هجران حافظ» که قطعه بعدی این برنامه بود با درآمد سنتور نوازی اردوان آغاز شد و پس از آن قطعه «حجاب چهره جان» به آهنگسازی هوشنگ کامکار توسط گروه اجرا شد. کار بعدی تکنوازی اردشیر کامکار بود. در این قسمت امیرناصر رنجبر به عنوان ساز مکمل در کنار کمانچه اردشیر هنرنمایی کرد . پایان بخش قسمت فارسی اجرا «منظومه مولانا» نام داشت که ترکیب و همراهی چند شعر معروف جلاالدین بلخی را نوید می­‌داد. «سلسله موی دوست» آغازگر این بخش بود اما «چه خوش است بوی عشق از نفس نیازمندان» در پایان این بخش و در خوانش سه خواننده گروه یعنی هانا، صبا و ارسلان کامکار شنیده شد.

 با پایان این قسمت بخش اول برنامه گروه کامکارها به پایان رسید. سپس نوبت رسید به اردشیر کامکار تا نوای جان فضای کمانچه را در محیط تالار طنین افکند و پس از این تکنوازی زیبا و استادانه کمانچه تنبک ارژنگ کامکار نوید اجرای تصنیف «غم هجران» پشنگ کامکار را داد که بر روی شعر معروف حضرت حافظ «ما شبی دست برآریم و دعایی بکنیم» ساخته شده است. غم هجران را هانا و ارسلان کامکار خواندند.
پس از این تصنیف برای چند لحظه ای قشنگ کامکار به تکنوازی سه تار پرداخت که در ادامه ارسلان نیز با نوای بربط خواهر خود را همراهی کرد.

پس از این دو نوازی تصنیف «منظومه مونالا» با آهنگسازی هوشنگ کامکار نواخته شد که صبا و ارسلان این قطعه را خواندند.

منظومه مولانا در بر گیرنده بیت های آغازین چند غزل معروف مولانا «همچون ای جان جان بی من مرو؛ با من صنما؛ حیلت رها کن عاشقا و ...» بود که به زیبایی با همنوایی گروه خوانده شد.

با اجرای این قطعه زیبا بخش نخست کنسرت به پایان رسید و گروه برای استراحتی 10 دقیقه ای صحنه را ترک کردند.بخش دوم کنسرت کامکارها به موسیقی کردی اختصاص داشت از این رو گروه پس از بازگشت از استراحت با لباس های زیبا و چشمنواز کردی بر روی صحنه حاضر شدند .قطعه نخست بخش دوم را بیژن کامکار خواند. آه سرد، گهواره، انار، میوه رنگارنگ، بگذار برو، سودای عشق و کج کلاه من قطعاتی کردی بود که در بخش دوم این برنامه اجرا شد. مردم که در بخش دوم اجرای چهره تفاوت کامکارها در مقایسه با بخش اول را دیده بودند با تشویق‌هایشان از گروه قدردانی و در قطعات ریتمیک و شادمانه­‌های گروه کامکار، آن­ها را همراهی کردند.

اعضای گروه کامکارها در اجرا شب گذشته عبارت بودند از بیژن کامکار (خواننده دف و رباب)، پشنگ کامکار (سنتور)، قشنگ کامکار (سه تار)، ارژنگ کامکار (تنبک)، ارسلان کامکار (خواننده بربت)، اردشیر کامکار (کمانچه)، اردوان کامکار (سنتور)، هانا کامکار (خوانند دف) ، صبا کامکار (خواننده)، نی ریز کامکار (تار)، سهراب کامکار (سازهای کوبه ای)، آوا رستمیان (کمانچه)، امیرناصر رنجبر (کمانچه) و کامران احمدی (دف).

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: