انتشار: ۱۱:۰۳ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۴
محمدسعید شریفیان آهنگساز پیشکسوت موسیقی کلاسیک از اجرای اثرش با ارکستر سمفونیک تهران به رهبری امیل تاباکوف، اظهار رضایتمندی کرد.

رضایتمندی شریفیان  از اجرای اثرش با تاباکوف/ بهره مندی آهنگسازان بلغاری از موسیقی بومی/ سیری در فرهنگهای موسیقایی مختلف
به گزارش خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی، ارکستر سمفونیک تهران امسال در روند برگزاری سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر جزو فعالترین گروه ها بوده به طوری که با 5 برنامه مختلف در این دوره ترتیب داده است. یکی از برنامه های این ارکستر با حضور امیل تاباکوف رهبر بلغاری و با اجرای آثاری از محمدسعید شریفیان ، چایکوفسکی و دورژاک بود.

محمدسعید شریفیان آهنگساز برجسته در گفتگو با خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی درباره اجرای اثر خود با ارکستر سمفونیک تهران به رهبری امیل تاباکوف گفت:پیشنهاد اجرای یک اثر از بنده ازسوی آقای رهبری مطرح شد و قرار شد این اثر (4 قطعه محلی ) از ساخته های من توسط امیل تاباکوف رهبر غیر ایرانی اجرا شود.

وی ادامه داد: متاسفانه زمان برای تمرین این اثر بسیار کم بود و تا جایی که من مطلع هستم اعضای ارکستر برای این اجرا 3 تمرین بیشتر نداشتند و من نیز خود به عنوان آهنگساز اثر تنها هنگام تمرین جنرال کنار ارکستر بودم و نکاتی را برای اجرا ارائه دادم اما در مجموع شب اجرای این ارکستر ، تنها شبی بود که بعد از مدتها از موسیقی لذت بردم و برایم بسیار از نظر موسیقی شب زیبایی بود.

این آهنگساز بیان داشت: با توجه به زمان کم تمرینات ، با حضور امیل تاباکوف که رهبر بسیار باهوشی است به طوری که خیلی نکاتی که من همیشه به رهبران ارکستر درباره اجرای آثارم تاکید میکنم را به ایشان نگفتم و خودشان متوجه انجام آن شده بودند و نیز سخت کوشی نوازندگان ارکستر ، اجرای قابل قبولی ارائه دادند و من از اجرا راضی بودم.

خالق سمفونی خسوف درباره جایگاه ارکستر سمفونیک با مدیریت علی رهبری در مقایسه با ارکستر سالهای قبل گفت: شرایط ارکستر کاملا عوض شده به طوری که نوازندگان آن تغییر کردند بنابراین  نمی توان این را با ارکستر سالهای قبل مقایسه کرد. من در سال 82 که سمفونی خسوف را با ارکستر سمفونیک تهران اجرا و ضبط کردم به نظرم آن ارکستر بهترین ارکستری بود که از سال 68  به بعد دیده بودم و قطعا بعد از آن بواسطه شرایط موجود اجتماعی و بویژه موسیقی ، ارکستر سمفونیک تهران ، ارکستر جالبی نبود اما طی این مدت و با حضور علی رهبری ، ارکستر جوان ، علاقمند و پرانرژی است و نکات مثبت بسیاری در کارشان دارند البته این ارکستر نیازمند یکسری شرایط رفاهی از جمله بیمه، حقوق ، قرارداد و ... است که با آرامش به کارش ادامه دهد.

شریفیان بیان داشت: به نظرم من با ایجاد شرایط رفاهی برای ارکستر ، با پتانسیل موجود بین نوازندگان قطعا ارکستر خوبی  در آینده خواهیم داشت.


رضایتمندی شریفیان  از اجرای اثرش با تاباکوف/ بهره مندی آهنگسازان بلغاری از موسیقی بومی/ سیری در فرهنگهای موسیقایی مختلف

*بهره مندی هنرمندان بلغاری از موسیقی محلی 

امیل تاباکوف رهبر بلغاری که برای اولین بار چوب رهبری ارکستر سمفونیک تهران را به دست گرفته، در گفتگو با خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی درباره اجرا با این ارکستر و نواختن اثری از یک هنرمند ایرانی گفت: من اصلا از موسیقی سنتی ایران اطلاعاتی نداشتم و هر آنچه که لازم بود من از موسیقی ایران بدانم را علی رهبری  برایم توضیح دادند و بواسطه او از موسیقی ایران شناخت پیدا کردم. 

وی افزود: در کشور من نیز آهنگسازان چنین بهره مندی را از موسیقی بومی بلغار دارند و این تنها مختص به ایران و بلغارستان نیست چرا که درهمه جای دنیا چنین استفاده ای از موسیقی محلی می شود .

تاباکوف بیان داشت: من سطح توانایی ارکستر را نمی دانستم ولی مدتی که به عنوان رهبر میهمان با ارکستر کار کردم و به موسیقی شان گوش کردم متوجه شدم جو ارکستر بسیار هنری و مساعد است و نوازندگان خیلی خوب و علاقمندی دارد . نوازندگان ارکستر همگی جوان و با استعداد و دارای تجربیات زیادی هستند که قطعا در آینده پیشرفت بیشتری خواهند داشت.

رضایتمندی شریفیان  از اجرای اثرش با تاباکوف/ بهره مندی آهنگسازان بلغاری از موسیقی بومی/ سیری در فرهنگهای موسیقایی مختلف

*سیری در فرهنگهای موسیقی مختلف

ارکستر سمفونیک تهران شب گذشته به رهبری بردیا کیارس آثاری از مسعود شعاری و کریستف رضاعی را باعنوان «سیر» اجرا کردند.
«سیر» که 14 پیش در همراهی مسعود شعاری و کریستف رضاعی در قالب یک آلبوم شکل گرفت به نوعی سفرموسیقایی و روایت ساز سه تار از سه فرهنگ مختلف است که البته در این سفر سازهای زهی و ارکستر نیز نقش همراهی کننده را دارند.

در این سفر موسیقایی که شب گذشته برای اولین بار به صورت صحنه ای رخ داد ، مخاطبان در ابتدا با دونوازی مسعود شعاری و درشن آنند و سپس باحضور سینا شعاری نوازنده گیتار و عود همراه شدند و سپس با حضور ارکستر سمفونیک کل مجموعه با رهبری بردیا کیارس در تالار وحدت اجرا شد.

دراجرای این اثر علی رهبری مدیرهنری ارکستر سمفونیک و حسن ریاحی دبیر جشنواره نیز حضور داشتند.

رضایتمندی شریفیان  از اجرای اثرش با تاباکوف/ بهره مندی آهنگسازان بلغاری از موسیقی بومی/ سیری در فرهنگهای موسیقایی مختلف

*تمرکز ارکستر سمفونیک بر اجرای آثار آهنگسازان ملی 

ارکستر سمفونیک تهران در سه برنامه اجرایی خود در سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر به اجرای آثاری از حسین علیزاده  ، محمد سعید شریفیان و مسعودشعاری پرداخت که علی رهبری مدیر هنری این ارکستر در گفتگو با خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی دراین باره گفت: ما در این برنامه ها که از مدتها قبل طراحی آنها را برای اجرا در جشنواره انجام داده بودیم تمام تمرکزمان بر اجرای آثار آهنگسازان موسیقی ملی ایران است که خوشبختانه همه کنسرتها با قدرت انجام شد .

وی ادامه داد: ما به عنوان پرکارترین ارکستر فعال در جشنواره توانستیم آثار آهنگسازان ملی کشورمان را درکنار دیگر آهنگسازان دنیا اجرا کنیم که استقبال و میزان فروش بلیتهای ارکستر سمفونیک نشان از استقبال مخاطبان ارکستر از این رپرتوارها داشت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: