انتشار: ۱۳:۳۰ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۴
بسیاری از اهالی موسیقی شب گذشته در حالی به مناسبت بزرگداشت احمد محسن پور قادیکلایی در فرهنگسرای نیاوران دور هم جمع شدند که طی آن برنامه هایی چون اجرای موسیقی و سخنرانی توسط علی اکبر شکارچی، محمدرضا درویشی، عبدالحسین مختاباد،علی مرادخانی(معاون امور هنری وزریر فرهنگ و ارشاد اسلامی) و سید عباس سجادی برگزار شد.
به گزارش سرویس موسیقی تابناک فرهنگی، مراسم بزرگداشت احمد محسن پور قادیکلایی آهنگساز، نوازنده و موسس فرهنگ خانه مازندران عصر جمعه 23بهمن ماه با حضور معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، هنرمندان و اهالی موسیقی در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که با مشارکت موسسه فرهنگی پارپیرار  برگزار شد، سید عباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینش های هنری نیاوران ضمن خوش آمد گویی به حضار با اشاره به فعالیت های ارزشمند زنده یاد احمد محسن پور در حوزه موسیقی نواحی مازندران گفت:من چند بار با ایشان ملاقات داشتم و در خصوص این شخصیت هنری باید بگویم بر خلاف ظاهر و تصوری که نسبت به معلولیت برخی از هنرمندان وجود دارد، چنین شخصیت هایی با توانمندی خودشان ، ناتوانی ما را به رخمان می کشند.

سجادی همچنین افزود: هفته گذشته در این فرهنگسرا شاهد برگزاری مراسم بزرگداشت فرود گرگین پور بودیم و امروز هم این مراسم در راستای بزرگداشت اساتید موسیقی نواحی برگزار می شود. می توانم این وعده را به علاقمندان موسیقی بدهم که فرهنگسرای نیاوران به پایگاهی برای فعالیت های تخصصی در حوزه موسیقی نواحی مبدل خواهد شد. برنامه ریزی های گسترده ای در این بخش صورت گرفته و در سال آینده رویدادهای مهمی در این حوزه به میزبانی این مرکز فرهنگی برگزار می شود.

در ادامه مراسم که با اجرای گیلار کریمی مجری مازندرانی برگزار شد،علی اصغر محجوریان ، شاعر مازندرانی به قرائت اشعاری در خصوص درگذشت این هنرمند فقید پرداخت. تک نوازی کمانچه توسط سعدی صادقی ، یکی از شاگردان احمد محسن پور قادیکلایی نیز بخش دیگری از این برنامه بود.

عبدالحسین مختاباد خواننده و عضو شورای اسلامی شهر تهران، دیگر سخنران این برنامه نیز در ادامه مراسم ضمن قدردانی از برگزارکنندگان آیین بزرگداشت هنرمند فقید موسیقی مازندران تصریح کرد: موسیقی نواحی متاسفانه مورد غفلت قرار گرفته و بسیاری از بزرگان این عرصه پرده نشین هستند. در واقع این اساتید عادت ندارند که در رسانه ها دیده شوند و به همین دلیل هم عموم مردم و جامعه چنین بزرگانی را نمی شناسند.

مختاباد اضافه کرد: باعث تاسف است که به این سبک از موسیقی پرداخته نمی شود ، در حالی که موسیقی نواحی در جامعه ما و در مناطق مختلف کشور ریشه عمیقی دارد. مطبوعات و رسانه ها نباید تنها به حاشیه ها بپردازند بلکه لازم است هنرمند را  بر اساس توانمندی و کیفیت آثارش مورد بررسی و تحلیل قرار دهند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران همچنین گفت: با شنیدن نوای کمانچه هنرمند مازندرانی در این مراسم به یاد استاد افتادم. هر وقت به ساری می رفتم در محضر ایشان حضور پیدا می کردم و از نوای موسیقی استاد لذت می بردم. با تاسف باید گفت امروز موسیقی مازندران تضعیف شده و با این روند از بین می رود. ما اینجا گرد هم آمده ایم و به یاد این استاد دست می زنیم ولی در مازندران بزرگانی مثل ایشان وجود دارند که باعث می شوند موسیقی مازندرانی احیا شود و سرپا باقی بماند. باید قدردان این اساتید و بزرگان باشیم.

عبدالحسین مختاباد در ادامه برنامه همراه با کمانچه نوازی سعدی صادقی قطعاتی از موسیقی مازندرانی را اجرا کرد.

علی اکبر شکارچی از دوستان قدیمی استاد محسن پور قادیکلایی نیز در سخنانی پیرامون شخصیت این هنرمند گفت:من زمانی با ایشان آشنا شدم که روی آثار موسیقی نواحی مازندرانی به دقت کار می کرد. باید بگویم این هنرمند علاقه خاصی به موسیقی نواحی حتی موسیقی لرستان داشت و به طور کلی در این حوزه با عشق عجیبی فعالیت می کرد. به این هنر و سبک موسیقی عشق می ورزید.

شکارچی افزود: استاد محسن پور آثار بسیاری از خوانندگان و آهنگسازان گمنام را جمع آوری و به جامعه موسیقی معرفی کرد. ایشان همچنین نواختن با سازهای مختلف را آموخت و بر بسیاری از سازها تسلط داشت. یکی از نوازندگان توانمند و آهنگسازهای تاثیرگذار به شمار می رفت که سبک خاص خودش را دنبال می کرد و اندیشه این هنرمند در آثار و موسیقی وی به وضوح دیده می شد. موسیقی استاد محسن پور  به دل می نشست و شنونده را تحت تاثیر قرار می داد. ایشان همچنین بر ردیف میرزا عبدالله کاملا مسلط بود و آثار ایشان در این ردیف ضبط شده اما به انتشار نرسیده است.

محمد رضا درویشی دیگر سخنران این مراسم بود که با اشاره به سبک خاص فعالیت های احمد محسن پور قادیکلایی گفت: من معتقدم ایشان هنوز زنده هستند چرا که یاد این هنرمند و آثار ارزشمند ایشان  باقی مانده است. برخی از دوستان می گویند ای کاش این مراسم در زمان حیاتش برگزار می شد اما باید بگویم اگر در زمان حیاتشان چنین مراسمی برگزار می شد قطعا در آن حضور پیدا نمی کرد چرا که نمی خواست زیاد مطرح بشود و در رسانه ها دیده شود. این هنرمند بزرگ  توانست در زمان زندگی هنری اش میراث موسیقی مازندران را به نسل های بعد انتقال بدهد. یکی از خصوصیات مهم ایشان تفکر روی آثار و تمرکز در فعالیت هایش بود. او به همه اعتماد می کرد ولی اعتماد از روی هوشمندی.

علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز جهت قدردانی از خانواده محسن پور قادیکلایی در این مراسم حضور یافت و در سخنانی با اشاره به فعالیت های ارزنده وی گفت:ایشان هنرمندی بسیار توانمند بودند که با همت و تلاش و پشتکار به همه اهداف خود دست یافتند. در مورد این هنرمند باید بگویم که فعالیت های خودش را به پشتوانه حمایت دیگران انجام نمی داد بلکه متکی به توانمندی های خودش بود و با اراده ای مثال زدنی به آنچه می خواست دست می یافت. از جمله آن می توان به همین موسسه فرهنگ خانه مازندران اشاره کرد که یکی از مهمترین اقدامات احمد محسن پور قادیکلایی  بود و تاثیر زیادی در گسترش و توسعه موسیقی نواحی مازندران داشت.

مرادخانی اضافه کرد:بسیاری از اهالی هنر به ضرورت برگزاری مراسم بزرگداشت در زمان حیات هنرمندان اشاره می کنند که ما هم به این مسئله باور داریم و تلاش های خوبی در این بخش صورت گرفته است. اقدامات مناسبی در خصوص بزرگداشت و قدردانی از هنرمندان صورت گرفته و این روند در ادامه نیز دنبال خواهد شد.

در بخش پایانی ، مراسم تجلیل از خانواده محسن پور قادیکلایی با حضور معاون هنری وزارت ارشاد و هنرمندان شاخص برگزار گردید و هدایایی از سوی معاونت امور هنری وزارت ارشاد به فرزند این هنرمند فقید اهدا شد.

اجرای گروه موسیقی هزاردستان نیز حسن ختام این برنامه بود که با استقبال علاقمندان برگزار شد.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: