انتشار: ۰۳:۱۱ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۴
معمولا چهره مجرمانی که تصاویرشان از تلویزیون پخش می شود را مات می کنند؛ اما حالا موزیسین هایی که برای اجرا آن هم در یک برنامه مناسبتی دعوت شده اند تصاویرشان توسط تلویزیون مات می شود و این اتفاق باعث آزردگی شدید جامعه موسیقی کشورمان شده است.

به گزارش سرویس موسیقی تابناک فرهنگی، دو روز قبل یعنی چهارشنبه 21 بهمن ویژه برنامه ای به مناسبت دهه فجر از ساعت 55/19 دقیقه از شبکه دو سیما به روی آنتن رفت که طی آن سالار عقیلی به همراه گروه نوازندگانش قطعه«وقتی وطن به خون خودش تشنه می شود» را در تالار اندیشه اجرا می کردند. برگزاری چنین اجراهایی در مناسبت های مختلف اتفاقی طبیعی محسوب می شود منتهی نحوه پخش این اجرا از صدا و سیما به گونه ای صورت گرفت که باعث رنجش خاطر جامعه موسیقی کشورمان شد. 

شبکه دو سیما این اجرای مناسبتی را به گونه ای پخش کرد که تصویر سالار عقیلی در میانه صحنه با وضوح نمایش داده شد اما تصویر 9 نوازنده دیگر و سازهایشان به شکل بسیار عجیب توسط دست اندرکاران برنامه مات شده بود تا چیز خاصی از آنها و سازهایشان مشخص نباشد. 

رنجش شدید جامعه موسیقی از برخوردهای سلیقه ای صدا و سیما

این اجرای سالار عقیلی و گروهش در جریان برنامه تلویزیونی«ملت ایران» در تالار اندیشه ترتیب داده شده بود و دست اندرکاران برنامه، نورپردازی صحنه را به شکلی تنظیم کرده بودند تا نوازندگان در تاریکی قرار بگیرند و تنها سالار عقیلی دیده شود. 

معمولا چهره مجرمانی که تصاویر شان از تلویزیون پخش می شود را مات می کنند؛ اما حالا موزیسین هایی که برای اجرا آن هم در یک برنامه مناسبتی دعوت شده اند تصاویرشان توسط تلویزیون مات می شود و این اتفاق باعث آزردگی شدید جامعه موسیقی کشورمان شده است. باید از خودمان بپرسیم اگر چنین رفتاری با هر یک از ما صورت می گرفت چه حالی پیدا می کردیم؟ اگر چنین برخوردی با هر صنف دیگری انجام می شد چه اتفاقی می افتاد؟ 

جامعه موسیقی که در داخل ایران و در چارچوب قوانین مملکتمان مشغول فعالیت هستند بخشی از جامعه بزرگ ایرانی محسوب می شوند که به حق، انتظار احترام دارند و مانند هر صنف دیگری نمی پسندند مورد برخوردهای سلیقه ای واقع شوند.

تمام آثار انقلابی و حماسی که این روزها از تلویزیون پخش می شود با همین سازهایی که تصاویرشان مات می شود ساخته شده اند. تمام آثاری که در ایام انتخابات پخش می شود به وسیله سازهای موسیقی و  توسط نوازنده هایشان اجرا شده اند. تمام آثاری موسیقی که در هفته دفاع مقدس از تلویزیون پخش می شود با استفاده از همین سازها ساخته شده اند. اکثر آثاری که در مناسبت های مذهبی و ملی از تلویزیون پخش می شود به وسیله همین سازها اجرا شده اند.

تمام قطعاتی که با مضامین عارفانه و عاشقانه و اجتماعی و تبلیغاتی و غیر از صدا و سیما پخش می شود توسط همین جامعه موسیقی  با سازهایشان اجرا شده است؛ اما در مقابل، دست اندرکار صدا و سیما نامهربانانه دست به مات کردن تصاویر نوازنده ها و سازهایشان می زنند.
باید پذیرفت که صدا و سیما در قبال جامعه بزرگ و شریف موسیقی ایران به نامناسب ترین شکل ممکن عمل کرده است.

حالا اکثریت غریب به اتفاق بخشی از جامعه ایرانی یعنی موزیسین ها و علاقمندان فرهنگ و موسیقی کشورمان از این رفتارهای سلیقه ای رنجیده خاطر هستند و این رنجش اکنون آرام آرام می رود تا به نا امیدی بدل شود.

برخی اجراهای موسیقی(مانند اجرای دو هفته قبل گروه موسیقی قشقایی هاوا) در شبکه جام جم همراه با نشان دادن ساز به نمایش در می آیند و در یک شبکه دیگر صدا و سیما یک اجرای موسیقی ایرانی با مات کردن سازها و نوازنده ها پخش می شود. برخوردهای سلیقه ای آن هم تا این اندازه می تواند جای سئوال داشته باشد.

امروز همان نوازنده هایی که تصاویرشان در شبکه دو سیما مانند تصاویر مجرمان مات شده است چه حالی می توانند داشته باشند؟ 

آیا وقت آن نرسیده نگاهی جدی به این رنجش و یاس عمیقی که تلویزیون در برخوردش با جامعه موسیقی ایجاد کرده انداخته شود؟ آیا همچنان باید انتظار چنین رفتارهای سلیقه ای و آزار دهنده ای را از تلویزیون داشت؟


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
  • جلال
  • Iran, Islamic Republic of
  • ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
0
0
الان وقتشه سالار عقيلي مردانگي بكنه و اعتراضشو به گوش مسولان و مردم برسونه كه البته بعيد ميدونم چون در مورد خانومش هم چنين كاري نكرد؟!