انتشار: ۱۴:۳۶ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۴
علی رهبری می‌گوید: مسئولان جشنواره برای عده‌ای خاص تبلیغ بزرگ بیلبورد بزرگ در سطح شهر نصب کرده‌اند که شاید این مسئله به دلیل نزدیکی این افراد به مسئولان جشنواره است، اما برای ارکستر سمفونیک تهران هیچ کاری نکرده‌اند.
به گزارش تابناک فرهنگی، تنها چند روز تا آغاز سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر باقی مانده است. برخی از گروه‌ها بلیت‌هایشان را فروخته‌اند و خیالشان راحت است و برخی دیگر هنوز صندلی‌های فروخته نشده‌ی بسیاری دارند.

بی‌شک برای رونق بیشتر جشنواره موسیقی فجر باید اطلاع رسانی درستی برای مخاطبان انجام شود تا مردم بتوانند در صورت تمایل بلیتِ اجراهای مورد علاقه خود را تهیه کنند.

در سال‌های گذشته گروه‌ها برای اجرا در جشنواره دعوت می‌شدند و دستمزد مشخصی را می‌گرفتند و کاری به بلیت‌فروشی نداشتند. اما امسال دستمزد گروه‌ها به فروش بلیتشان بستگی دارد. نگاهِ مادی مسئولان جشنواره موجب شده که گروه‌ها نگران فروش بلیت‌هایشان باشند.

در این میان نقش تبلیغات محیطی و شهری بسیار حائز اهمیت است و این همان مسئله‌ای است که در این دوره از جشنواره موسیقی فجر حاشیه‌هایی به دنبال داشت. زمانی که هنوز برنامه‌ی اجراهای جشنواره اعلام نشده بود، برخی از مسئولان اعلام کردند که با یکی از سایت‌های فروش بلیت به توافق رسیده‌اند تا تمام بلیت‌فروشی‌ها را به این سایت بسپارند. یکی از کارهایی که قرار بود این سایت انجام دهد، اختصاص بیلبوردهایی در سطح شهر برای تبلیغ اجراهای جشنواره بود که حدود یک و نیم میلیارد تومان ارزش داشت.

پس از مدتی مسئولان جشنواره تصمیمشان را تغییر دادند و بلیت‌فروشی‌ها را به سه سایتِ «84200»، «تیوال» و «می‌رسی» سپردند و در عین حال تبلیغات و بیلبوردهای شهری را هم شرکت «کارواندیشه» انجام می‌دهد که اسپانسر جشنواره محسوب می‌شود. البته سایت «می‌رسی» هم قرار شده برای اجراهایی که بلیت‌فروشی‌اش را انجام می‌دهد بیلبورد اختصاص دهد.

مشاهده‌ی بیلبوردهای سطح شهر در هفته‌های گذشته نشان می‌دهد که برخی از گروه‌های حاضر در سی‌ویکمین دوره جشنواره موسیقی فجر از داشتن بیلبورد تبلیغاتی بی‌نصیب مانده‌اند و این نوعی حق‌کُشی و رعایت نکردن عدالت است.

برای مثال ارکستر سمفونیک تهران که یکی از گروه‌های مهم حاضر در جشنواره است، بیلبورد و یا پوستر تبلیغاتی ندارد.

در همین باره علی رهبری رهبر ارکستر سمفونیک تهران می‌گوید: در تبلیغات و بیلبوردهای جشنواره هیچ جا اسمی از ارکستر سمفونیک تهران برده نشده است.

رهبری تاکید می‌کند: مسئولان جشنواره برای عده‌ای به خصوص تبلیغ بزرگ و بیلبورد بزرگ در سطح شهر نصب کرده‌اند که شاید این مسئله به دلیل نزدیکی این افراد به مسئولان جشنواره است. اما برای ارکستر سمفونیک تهران هیچ کاری نکرده‌اند.

این رهبر ارکستر با اشاره به اعتراضش نسبت به این مسئله، می‌گوید:‌ما از مدیر جشنواره آقای نوربخش سوال کردیم که آیا برای اجرهای ارکستر در جشنواره تبلیغ شده است؟ گفتند که برای همه به طور یکسان تبلیغ شده است. ما حرف ایشان را قبول کردیم چون خودشان مدیرعامل خانه موسیقی است و به حتم حامی حقوق هنرمندان باید باشند اما بعد که اعضای ارکستر رفتند که این بیلبوردها و تبلیغات را ببینند، گفتند که هیچ جا تبلیغ و بیلبوردی برای ارکستر سمفونیک وجود ندارد.

وی ادامه می‌دهد: وقتی نسبت به این مسئله باز هم اعتراض کردم، گفتند از شما عکس می‌خواستند که شما عکس ندادید. و این جوابِ مهمترین جشنواره ایران به من است.

علی رهبری درباره اجرای ارکستر سمفونیک به رهبری امیل تاباکوف، می‌گوید: مردم رهبر خارجی را نمی‌شناسند، جشنواره هم هیچ تبلیغی برایش نکرده و نشست خبری هم برایش برگزار نشده است. همین که این اجرا تا کنون بخشی از بلیت‌هایش را فروخته جای تعجب است.

همه این مسائل در حالی رخ می‌دهد که ارکستر سمفونیک تهران می‌تواند نمادی از پیشرفت موسیقی کلاسیک در ایران باشد. وقتی کسی مانند علی رهبری با شهرتی جهانی ارکستر سمفونیک تهران را رهبری می‌کند، آیا نباید از این موقعیت برای معرفی پیشرفت‌های هنری ایران به جهانیان بهره برد.

وقتی امیل تاباکوف به عنوان هنرمندی مشهور به ایران می‌آید نباید بیلبوردی تبلیغاتی در سطح شهر به او اختصاص داد تا مردم بدانند که چه رخدادهای هنریِ بزرگی در ایران شکل می‌گیرد؟ آیا ایجاد زمینه‌‌های لازم برای اجرای آبرومندِ تاباکوف در ایران حرکت در مسیر دیپلماسی فرهنگیِ دلت یازدهم نیست!

متاسفانه حمیدرضا نوربخش مدیر جشنواره موسیقی فجر در روزهای گذشته تمام تماس‌های خبرنگار فرهنگی تسنیم را بی‌پاسخ گذاشت تا پرسش‌های ما در این باره بی‌پاسخ بمانند.

به هر روی فروش تمام بلیت‌های اجرای ارکستر سمفونیک تهران در همان روزهای آغازِ بلیت‌فروشی، نشان می‌دهد که ارکستر با حضور علی رهبری بلیت‌هایش را می‌فروشد، اما این مسئله نباید موجبِ سواستفاده مسئولان جشنواره شود. بی‌شک بالا رفتن سطح فرهنگی جامعه نیاز به معرفی ارکسترهایی دارد که موسیقی جدی و جهانی اجرا می‌کنند و این درست همان موضوعی است که مسئولان جشنواره موسیقی فجر از آن غافلند و جنبه‌های مادی را به آن ترجیح می‌دهند.

همین روزهای گذشته بود که خبر آمدنِ نمایندگان 35 رسانه‌ی معتبر دنیا به ایران منتشر شد. رسانه‌هایی که جملگی برای دیدن و شنیدن اجراهای جشنواره موسیقی فجر به ایران می‌آیند و شاید اجراهایی مانند اجرای ارکستر سمفونیک تهران بتواند این رسانه‌ها را مجبور به گفتنِ پیشرفت‌های هنر ایران کند. باید دید سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر تا چه حد می‌تواند آبروی هنر ایران را در مقابل رسانه‌های خارجی حفظ کند.
منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: