انتشار: ۱۶:۴۸ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۴
«زاپاس» به کارگردانی برزو نیک نژاد و «لانتوری» به کارگردانی رضا درمیشیان در بخش سودای سیمرغ تماشا می‌شود. «ابد و یک روز»، «اژدها وارد می‌شود»، «ایستاده در غبار»، «بادیگارد» و «بارکد» پیشتاز آرای مردمی تا پایان روز سوم جشنواره هستند.
چهارمین روز از سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با نمایش شش فیلم در کاخ جشنواره به نخستین ساعات روز پنجم جشنواره پیوند خواهد خورد؛ روزی که تمامی فیلم‌ها پرمخاطب خواهد بود و به همین دلیل، ترافیکی بیش از روزهای گذشته به خصوص در سانس‌های پایانی و نمایش «لانتوری» در بامداد روز جمعه پیش بینی می‌شود.

به گزارش «تابناک»؛ چهارمین روز از سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در کاخ جشنواره واقع در برج میلاد با نشست‌های پرسش و پاسخ فیلم‌های به نمایش درآمده در عصر روز سوم این رویداد آغاز خواهد شد و در همین راستا «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی، «هفت ماهگی» ساخته هاتف علیمردانی و «ایستاده در غبار» اثر محمدحسین مهدویان تا ظهر روز چهارم نقد و بررسی خواهند شد.

«ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی، «ایستاده در غبار» اثر محمدحسین مهدویان که از دو گونه کاملا متفاوت هستند، روز گذشته تماشاگران کاخ جشنواره را شگفت‌زده کردند و نشان دادند استحقاق آن را داشتند تا علاوه بر حضور در بخش «نگاه نو»، فراتر از محصول یک کارگردان فیلم اولی ظاهر شوند و به درستی توسط هیات انتخاب جشنواره سی و چهارم، در بخش «سودای سیمرغ» نیز قرار داده شده‌اند و بنابراین نشست‌های نقد و بررسی سخت انتظارشان را نمی‌کشد.

پس از نشست‌های نقد و بررسی، نمایش فیلم‌ها با رونمایی از مستند «رویاهای دم صبح» به کارگردانی مهرداد اسکویی در بخش «سینماحقیقت» آغاز خواهد شد و در ادامه نوبت به نمایش «نیم‌رخ‌ها» آخرین ساخته زنده یاد ایرج کریمی در بخش «هنر و تجربه» می‌رسد.


سپس در بخش سودای سیمرغ ابتدا فیلم «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار رونمایی خواهد شد و در ادامه «متولد 65» نخستین ساخته بلندسینمایی مجید توکلی در بخش «نگاه نو» به نمایش درخواهد آمد. در ادامه نیز دو فیلم «زاپاس» به کارگردانی برزو نیک نژاد و «لانتوری» به کارگردانی رضا درمیشیان در بخش سودای سیمرغ تماشا می‌شود.

ساعات شلوغ کاخ جشنواره با «نفس» و «لانتوری» / ده نمکی: فکر نمی‌کنم رسوایی 3 را بسازم / آزاده نامداری: شخصیت خودم را بازی کردم
9:43- مسعود ده نمکی در مراسم فرش قرمز فیلم «رسوایی 2» در کاخ مردمی جشنواره (پردیس سینمایی ملت»، گفت: این اثر سینمایی تجربه جدیدی در عرصه فیلم سازی برای من بوده و با سایر آثارم متفاوت است. فکر نکنم دیگر رسوایی 3 را بخواهم بسازم.

10:06- مهرداد اسکویی مستندساز باسابقه که فیلم مستند «رویاهای دم صبح» از او امروز در سانس اول کاخ جشنواره رونمایی می‌شود، با یادداشتی از محمد یارمحمدلو -مستندساز- درباره مستندش مواجه شده است. در این یادداشت آمده است:

«در این کلان شهر تهران که همه دوستش داریم
صبح که می آید
و آسمانش پیدا نیست
وقت نمی کنی جاهایی بروی که باید بروی

ولی مهرداد اسکویی در فیلم مستند «رویاهای دم صبح» ما را یواشکی می برد جایی که حتی به راحتی نمی توانی آنجا پا بگذاری، کفش آهنین می خواهد صبر ایوب.

یواشکی به تو می گوید: «نگاه کن» کمی «دقت کن»!

خیلی سعی می کند خودش دیده نشود ولی نمی تواند، آخر دختران کانون اصلاح تربیت دیگر بهش می گویند: «دایی مهرداد» بی مناسبت هم نمی گویند. چند سالی است دایی مهرداد آنجاست، برای آنها کار می کند، پیگیر سرنوشتشان است، در حد توانش، این خاصیت این نوع فیلم های مستند است. او آنجا حضور دارد، می بیند و سرشار است از گفتن و با «رویاهای دم صبح» اش ما را دعوت می کند که به آنجا برویم. تازه این فقط رویایش است آن هم از نوع «دم صبحی».

ساعات شلوغ کاخ جشنواره با «نفس» و «لانتوری» / ده نمکی: فکر نمی‌کنم رسوایی 3 را بسازم / آزاده نامداری: شخصیت خودم را بازی کردم

مهرداد در این کار بارها آنجاها رفته ساعت ها دنبال کارهایشان بوده و روزها از این بچه ها فیلمبرداری کرده و کلی مطلب دارد.

امیر ادیب پرور هم با آن مونتاژ صیقل یافته اش توانسته این نماها را به قشنگی با ریتمی خوش آهنگ که چونان موسیقی بر دل می نشیند کنار هم بچیند تا ما با این کار خوش ریتم روبرو شویم و لحظاتی احساس کنیم، آنجاییم.

دست مریزاد به همه گروه سازنده فیلم مستند «رویاهای دم صبح»

... و خسته نباشی مهرداد اسکویی.»

10:12- نشست خبری فیلم «ابد و یک روز» با حضور عوامل این فیلم در کاخ جشنواره برگزار شد. سعید روستایی کارگردان این فیلم سینمایی گفت: این فیلم آنقدر واقعی است که می‌توانم «ابد و دو روز و ابد و سه روز» را بسازم.

این کارگردان جوان با اشاره به این‌که پیش از این فیلم‌های کوتاهی ساخته که بیشتر با نیت فیلم بلند ساخته شده‌اند، گفت: خوشحالم که بازیگرانی را که در هنگام نوشتن فیلم‌نامه در نظر داشتم توانستم برای حضور در این فیلم دعوت کنم و اساس فیلم «ابد و یک روز» هم از یک اتفاقی بود که می‌خواستم مستند آن را بسازم و به زوج معتادی مربوط می‌شد که امکان ساخت آن فراهم نشد.

روستایی با اشاره به این‌که "وقتی فیلمنامه می‌نویسد به هیچ جشنواره و جایزه‌ای فکر نمی‌کند" ادامه داد: نمی‌دانستم قرار است چنین استقبالی از فیلم شود و می‌خواهم این را بگویم که من واقعیت را ساخته‌ام که به شدت وجود دارد، چون با پدری روبه‌رو شدم که هشت پسر معتاد داشت. یا با مردی روبه‌رو شدم که مواد مخدرش را فرزندان دوقلویش پنهان می‌کردند تا پلیس آن را دستگیر نکند، البته من تمام صداها و فیلم‌هایی را در این موارد داشتم از ترس و نیز به خاطر آن آدم‌ها پاک کردم. به جوایز گلدن‌ گلوب و اسکار و سیمرغ فکر نمی‌کنم و مهم نیست که هیچ کدام از ما سیمرغ بگیریم یا خیر، این مهم است که مردم این فیلم را که واقعی است ببینند.

ساعات شلوغ کاخ جشنواره با «نفس» و «لانتوری» / ده نمکی: فکر نمی‌کنم رسوایی 3 را بسازم / آزاده نامداری: شخصیت خودم را بازی کردم

ساعات شلوغ کاخ جشنواره با «نفس» و «لانتوری» / ده نمکی: فکر نمی‌کنم رسوایی 3 را بسازم / آزاده نامداری: شخصیت خودم را بازی کردم

همچنین پیمان معادی – بازیگر این فیلم - هم درباره‌ی حضور خود در این پروژه گفت: روال کار به شکل سنتی و با رعایت استاندارد‌ها طی شد و بهانه‌ای برای من باقی نگذاشت که وارد نشوم.

وی با اشاره به سابقه دوستی خود با نوید محمدزاده گفت: یک روز نوید به من گفت امیدوارم امکان بازی ما در کنار هم ایجاد شود و من هم از آن استقبال کردم که ناگهان 24 ساعت بعد نوید تماس گرفت و گفت، ترسناک است اما پیشنهادی برای بازی هر دوی ما در فیلمی مطرح شده و فیلمنامه را بخوان که بسیار خوب است.

معادی با بیان اینکه پس از خواندن فیلم‌نامه آن را بسیار خوب درک کرده و دوست داشته است، افزود: سعید روستایی پیش از این برای ساخت مستندی برای شیشه و اعتیاد دو سال زحمت کشیده بود و آنقدر جزییات نقش‌های این فیلم را خوب نوشته بود که از او پرسیدم آیا خودش یا از اقوامش کسی معتاد بوده است، چون از این میزان دقت و جزییات متحیر شدم.

وی همچنین درباره‌ی برخی انتقادهایی که بعضی افراد نسبت به فیلم مطرح کرده‌اند، توضیح داد که اینگونه بحث‌ها بیشتر به فیلم کمک می‌کند و وقتی فیلمی را آماده نمایش دارم، استرس دارم که چرا بعضی‌ها از آن انتقاد نمی‌کنند.

«نوید محمدزاده»، دیگر بازیگر این فیلم هم که در نقشی معتاد بازی می‌کرد، درباره‌ی ایفای نقش یک معتاد در فیلم «ابد و یک روز» با توجه به نمونه‌های قبلی در سینما گفت: آدم دوست دارد ریسک کند، همان‌طور که خیلی کم معتاد شاهکار در کل تاریخ سینما داشته‌ایم. معتاد بد هم وجود داشته است. با این حال فکر می‌کنم نباید این طور تصور کرد که اگر نقش خوبی بوده دیگر تمام شده و نمی‌توان آن را کار کرد، چون هیچ چیزی تمام نمی‌شود و هر کسی عطر خودش را دارد.

وی با بیان این‌که «بعضی‌ها خیلی خوشگل می‌گویند در این فیلم بد بودیم» بیان کرد: من آدمی هستم که کلا دوست دارم نقش‌هایی را بازی کنم که چیز تازه‌ای برای خودم داشته باشد. وقتی در یک ماه برای یک نقش 11 کیلو وزن کم می‌کنم، به این معنی است که کار انجام شده است، چون فقط گریم برای درآمدن یک نقش کافی نیست، با این حال اگر این نقش خوب شده که خدا را شکر و اگر بد شده تلاش می‌کنم کار بعدی را خوب بازی کنم، اما نقش معتاد را دیگر بازی نمی‌کنم.

«پریناز ایزد‌یار» هم که در نشست رسانه‌ای این فیلم در کاخ جشنواره حضور داشت، گفت: من در مسیری بوده‌ام که تفاوت آن با آنچه اتفاق افتاد می‌توانست عرش و فرش باشد، یعنی ممکن بود با سر پایین بروم اما امسال سال خیلی خوبی برایم شد؛ چون سابقه‌ی کاری من در حدی نبود که در وهله اول کسی به راحتی به من اعتماد کند.

در بخشی دیگر از این نشست هم سعید ملکان، تهیه‌کننده این فیلم در پاسخ به سوالی درباره‌ی گرفتن مجوز سینمایی مقصد به کارگردانی بهرام بیضایی گفت: می‌خواستیم برای این فیلم پروانه ساخت بگیریم تا آقای بیضایی آن را بسازند، اما پس از چند ماه رفتن به وزارت ارشاد نتیجه نگرفتیم به همین دلیل آنچه در رسانه‌ها منتشر شد، بیشتر تخیلی بود.

وی همچنین برای بازگشت بهرام بیضایی به کشور و امکان تدریس و فیلمسازی این کارگردان ابراز امیدواری کرد.


10:14- با گذشت سه روز از برگزاری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نتیجه آرای مردمی برای مشخص شدن سرنوشت سیمرغ تماشاگران تا پایان روز سوم یعنی چهارشنبه ۱۴ بهمن ماه اعلام شد.

بر اساس اعلام کمیته رای گیری مردمی که زیرنظر خانه سینما فعالیت می کند فیلم های «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی، «اژدها وارد می شود» به کارگردانی مانی حقیقی، «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «بازدیگارد» ساخته ابراهیم حاتمی کیا و «بارکد» ساخته مصطفی کیایی در صدر آرا هستند.

جدول انتخاب بهترین فیلم از نگاه تماشاگران تا پایان برگزاری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به صورت روزانه از سوی خانه سینما منتشر می شود. آرای روز سوم در بین ۲۳ فیلم و با اخذ ۱۷ هزار و ۷۹۶ رای بوده است.

ساعات شلوغ کاخ جشنواره با «نفس» و «لانتوری» / ده نمکی: فکر نمی‌کنم رسوایی 3 را بسازم / آزاده نامداری: شخصیت خودم را بازی کردم

طبق داوری انجام گرفته در روز سه شنبه ۱۳ بهمن ماه فیلم های «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی، «اژدها وارد می شود» به کارگردانی مانی حقیقی، «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «بارکد» به کارگردانی مصطفی کیایی و «لانتوری» به کارگردانی رضا درمیشیان بدون ترتیب و بر طبق حروف الفبا در ردیف بهترین فیلم ها از نگاه تماشاگران قرار گرفته است.

طبق داوری انجام گرفته در روز دوشنبه ۱۲ بهمن ماه فیلم های «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی، «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «خشم و هیاهو» به کارگردانی هومن سیدی، «زاپاس» به کارگردانی برزو نیک نژاد و «آااادت نمی‌کنیم» به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان بدون ترتیب و بر طبق حروف الفبا در ردیف بهترین فیلم ها از نگاه تماشاگران قرار گرفته بودند.

10:20- مجید توکلی کارگردان فیلم سینمایی «متولد 65» درباره مضمون فیلمش گفت: من در چند کار کوتاه خودم اساسا به صورت خیلی ناخودآگاه شخصیت های فیلمهایم همه جوان های متولد دهه 60 بودند، یعنی خیلی ناخودآگاه همه جوان‌های فیلم‌هایم در سن 26-27 سالگی بودند. و بعدها متوجه شدم که من یک علاقه خاصی به بچه‌های دهه 60 دارم و عشق و رابطه و نوع زندگی آنها را دوست دارم. به اعتقاد من بلاتکلیف‌ترین نسل ما، نسل دهه 60 هستند.که در بحبحه جنگ به دنیا آمدند و بسیاری از آنها در عشق و زندگی خودشان بلاتکلیف هستند و نسبت به یک دهه قبل از خودشان و یک دهه بعد از خودشان خیلی وضعیت نامشخص‌تری دارند.

ساعات شلوغ کاخ جشنواره با «نفس» و «لانتوری» / ده نمکی: فکر نمی‌کنم رسوایی 3 را بسازم / آزاده نامداری: شخصیت خودم را بازی کردم

وی ادامه داد: دهه شصتی ها به اعتقاد من وسط کوچه ایستاده اند.نه سر کوچه و نه ته کوچه اند. حتی در اعتقادات هم وسط کوچه هستند و در روابط همچنین. این موضوع و دغدغه بچه‌های دهه 60 برایم خیلی مساله بود تا اینکه قصه‌ای به ذهنم رسید، که برگفته از یک قصه واقعی از اطرافم بود و این قصه را پرداخت کردم تا تبدیل به یک قصه کاملتر شود و بعد این ایده را با آقای میرکریمی در میان گذاشتم و ایشان هم از این قصه خیلی استقبال کردند و قرار شد کار ساخته شود و در نهایت اقای عسگرپور به عنوان تهیه‌کننده پای پروژه آمد و روند نوشتن فیلمنامه آغاز شد.

توکلی درباره تامین سرمایه اثرش گفت: اساسا مشکل جذب سرمایه برای همه کسانی که چه بخواهند فیلم اول بسازند چه فیلم دهم وجود دارد و این مشکلا گریبان مارا هم گرفت اما خوشبختانه مورد حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی قرار گرفتیم و جزو آخرین فیلم‌های مصوب این مرکز بودیم. اگر این اتفاق رخ نمی‌داد تولید فیلم مسیر دیگری را می‌گرفت اما خوشبختانه از قصه استقبال کردند و البته بخشی از فیلم هم با سرمایه بخش خصوصی ساخته شد.

ساعات شلوغ کاخ جشنواره با «نفس» و «لانتوری» / ده نمکی: فکر نمی‌کنم رسوایی 3 را بسازم / آزاده نامداری: شخصیت خودم را بازی کردم

وی درباره فضای فیلمش توضیح داد: یکی از ویژگی‌های این فیلم این است که در این زمانه فیلمسازی ،اصلا تلخ نیست و پایان تلخی ندارد و حتی می‌توانم کلمه سرحال و سرخوش را برای فیلم انتخاب کنم.

10:30- مهرشاد ملکوتی صداگذار فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» درباره صداگذاری این اثر سینمایی به مهر گفت: استفاده از صدای اصلی شخصیت های اصلی فیلم، ایده شخص کارگردان بود و من هم از آن استقبال کردم. یکی از ویژگی های جالب این فیلم سینمایی این است که مخاطب آن چیزی که جلوی کادر دوربین می بیند، نمی شنود و باید صدای اطراف را بشنود. در واقع مخاطب زمانی صدای کاراکترها را در فیلم می شنود که بتوان از صدای اصلی آنها استفاده کرد.

وی ادامه داد: در این فیلم مخاطب در ۴ یا ۵ سکانس صدای اصلی احمد متوسلیان را می شنود. همچنین برای سکانس های مختلف فیلم، سعی کردیم تا صداهای مناسب با فضا و زمان ضبط کنیم، در واقع باید از صداها به نحوی استفاده می کردیم که بتواند به خوبی با فضای حاکم در آن زمان همخوانی داشته باشد.

ساعات شلوغ کاخ جشنواره با «نفس» و «لانتوری» / ده نمکی: فکر نمی‌کنم رسوایی 3 را بسازم / آزاده نامداری: شخصیت خودم را بازی کردم

صداگذار فیلم «ناهید» توضیح داد: به عنوان مثال برای صداسازی در سکانس های بیمارستان باید به این مساله توجه می کردیم که در دوران جنگ در بیمارستان ها چه نوع صداهایی شنیده می شد. به عنوان مثال در آن زمان و در آن مکان مورد نظر، اگر قرار بود اسمی یا اطلاعاتی در یک بیمارستان پیج شود، معمولا توسط یک آقا پیج می شد.

10:45- ساغر قناعت  بازیگر نقش اول زن فیلم «مالاریا»  در مورد دیالوگ هایش گفت: کارگردان (پرویز شهبازی) این فیلم عملکردش به گونه ای است که از ابتدا فیلم نامه را در اختیار بازیگر نمی گذارد، بلکه بیشتر در موقعیت ضبط و تولید راهنمایی می کند. فیلم مالاریا را باید چندین بار دید چرا که به درد جوانان دهه 70 می خورد. به نظرم هر دهه هفتادی که می خواهد خودش را در سینما ببیند باید به تماشای فیلم مالاریا بنشیند.

10:49- علاوه بر حضور هنرمندان در سالن های مردمی، دولتمردان نیز برای دیدن برخی از آثار به سالن های مردمی می آیند و در کنار مخاطبان برخی از فیلم ها را به تماشا می نشینند. فارس خبر داده، شب گذشته دکتر سید حسن هاشمی (وزیر بهداشت) همچنین حسین فریدون (برادر رئیس جمهور و دستیار ویژه ایشان)، دکتر علی مطهری (نماینده مجلس شورای اسلامی) و دکتر ایازی (قائم مقام وزیر بهداشت) در سینما کوروش به دیدن فیلم سینمایی «بادیگارد» نشستند.

10:53- کمال تبریزی با ابراز رضایت از کیفیت پخش امکان مینا، در کاخ مردمی پردیس ملت اظهار داشت: با وجود مشکلات رنگ در تصاویر خوشبختانه صدا و تصویر پخش شده در سالن رضایت بخش بود.

ساعات شلوغ کاخ جشنواره با «نفس» و «لانتوری» / ده نمکی: فکر نمی‌کنم رسوایی 3 را بسازم / آزاده نامداری: شخصیت خودم را بازی کردم

کارگردان فیلم «امکان مینا» در پاسخ به این سوال که با توجه به استقبال بسیار خوب تماشگران از امکان مینا تصور می کنید این فیلم موفق به دریافت سیمرغ می شود؟ گفت: اعتقاد دارم سیمرغ باید به جوان هایی داده شود که کسب این جوایز باعث دلگرمی و تشویق آنها است. امیدوارم بازیگران اصلی این فیلم از جمله مینا ساداتی و میلاد کی مرام کاندیدای دریافت سیمرغ شوند.

تبریزی با توجه به داستان این فیلم که در اواسط دهه 60 رخ می دهد افزود: نشان دادن فضای پیرامونی اواسط دهه 60 با توجه به تغییرات شهری بسیار سخت بود ولی امیدوارم تلاش هایی که انجام شد بتواند رضایت تماشاگران این فیلم را جلب کند.

وی در پاسخ به این سوال که ویژگی خاص فیلم برای تماشاگران چه خواهد بود گفت: داستان فیلم و نوع روایت آن به گونه ای است که علاوه بر تلخی های داستان می تواند تماشاگر را تا آخرین لحظه با خود همراه کند. اولین نمایش هر فیلم برای عوامل آن هیجان دارد اما این اطمینان را داشتم که این اثر می تواند بیننده را تا آخرین لحظه با خود همراه کند.

11:00- شبنم مقدمی که روز گذشته با فیلم سینمایی «ابد و یک روز» در کاخ جشنواره مورد توجه قرار گرفت می گوید که این استقبال را وقتی فیلمنامه را می خواند، پیش بینی می کرد.

وی در این باره به مهر گفت: «ابد و یک روز» جدا از فضایی که روایت می کند کاراکترهایی دارد که هر کدام می توانند از نظر فکری نماینده طیف وسیعی از مردم جامعه خودمان باشند. این فیلم با اتکا بر متن قوی و پرداخت درست و البته جز من، حضور بازیگرانی کاربلد ساخته شد و به نظرم سعید روستایی از جوانان خوش فکری است که آینده درخشانی را تجربه خواهد کرد.

ساعات شلوغ کاخ جشنواره با «نفس» و «لانتوری» / ده نمکی: فکر نمی‌کنم رسوایی 3 را بسازم / آزاده نامداری: شخصیت خودم را بازی کردم

11:10- آزاده نامداری بازیگر فیلم مالاریا درباره اولین تجربه بازیگری‌اش در سینما گفت: فیلم مالاریا بسیار ارزشمند بوده و آن را خیلی دوست دارم و می پسندم. معتقدم فیلم مالاریا را باید چندین بار دید چرا که هرچه دیده شود احساس بهتری نسبت به این فیلم پیدا می کنید. سمیرای مالاریا، به طور کامل شخصیت خودم بود. این کاراکتر حرف های زیادی برای گفتن دارد و متولدین دهه 60 اتفاقات دوره خود تا دهه 80 را در بستر اجتماعی می بینند. سطحی نگری که نسل ما به آن سمت می رود در فیلم مالاریا دیده می شود.

ساعات شلوغ کاخ جشنواره با «نفس» و «لانتوری» / ده نمکی: فکر نمی‌کنم رسوایی 3 را بسازم / آزاده نامداری: شخصیت خودم را بازی کردم

وی همچنین در ادامه در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر صحبت های پیشین در مورد پوشش متفاوت وی در این فیلم گفت: از اول نیز قرار نبود پوششی جز چادر داشته باشم.

11:30- نشست خبری فیلم «هفت ماهگی» به کارگردانی هاتف علیمردانی برگزار شد.  در آغاز این نشست که ساعت 11 روز پنجشنبه (15 بهمن ماه) در تالار سعدی کاخ جشنواره برگزار شد، حامد بهداد خطاب به خبرنگاران و عکاسان حاضر در جلسه گفت: نمی‌فهمم چرا شما عکاسان و خبرنگاران محترم حاضر می‌شوید این ساعت به نشست پرسش و پاسخ بیایید؟! برگزاری نشست در این ساعت از روز برای خبرنگاران و عکاسان مثل برده‌داری است! طفا دیگر در این ساعت‌ها نشست نگذارید.

در ادامه هاتف علیمردانی، نویسنده و کارگردان این فیلم با قدردانی از بازی بهداد در فیلمش گفت: اگر حامد نبود، این فیلم را نمی‌ساختیم، چون این فیلم به شدت وابسته به بازی اوست.

وی با اشاره به حادثه تصادف باران کوثری، دیگر بازیگر این فیلم که همزمان با پروسه فیلمبرداری این اثر رخ داد، اضافه کرد: خیلی عجیب است که هر پایانی برای فیلمنامه‌ام می‌نویسم، عینا در واقعیت رخ می‌دهد. فیلمنامه این فیلم از آغاز چنین پایان‌بندی داشت و تصادف باران، تغییری در آن ایجاد نکرد. روزی که متوجه تصادف او شدم، باور ‌می کردم این اتفاق در واقعیت رخ داده و تنها دغدغه‌ام این بود که باران جان سالم به در ببرد که خوشبختانه چنین شد.

ساعات شلوغ کاخ جشنواره با «نفس» و «لانتوری» / ده نمکی: فکر نمی‌کنم رسوایی 3 را بسازم / آزاده نامداری: شخصیت خودم را بازی کردم

ساعات شلوغ کاخ جشنواره با «نفس» و «لانتوری» / ده نمکی: فکر نمی‌کنم رسوایی 3 را بسازم / آزاده نامداری: شخصیت خودم را بازی کردم

ساعات شلوغ کاخ جشنواره با «نفس» و «لانتوری» / ده نمکی: فکر نمی‌کنم رسوایی 3 را بسازم / آزاده نامداری: شخصیت خودم را بازی کردم

در ادامه سخنان او حامد بهداد گفت: باران دختر چغر و محکمی است. اگر شناختی را که من از او دارم، شما هم می‌داشتید، از اول می‌دانستید که او جان سالم به در می‌برد.

علیمردانی در پاسخ به پرسشی درباره ممیزی فیلم بحث خیانت که در آن مطرح شده است، توضیح داد: ممیزی فیلم انجام شده است. به قول حامد بهداد همه ما درگیر یک رئالیسم کثافت اجتماعی هستیم. جامعه ما در حال پوست‌اندازی است و در تقابل بین سنت و مدرنیته گرفتار است که محصولش آدم‌های تازه به دوران رسیده‌ای هستند که نمی‌توانند خود را با شرایط جدید تطبیق دهند. در این وضعیت، خیانت بخش کوچکی از قصه ماست و همه آن نیست.

در ادامه باران کوثری، دیگر بازیگر فیلم در پاسخ به پرسشی درباره تصنعی بودن گریمش در صحنه تصادف فیلم توضیح داد: خوشبختانه تصادف من در واقعیت زمانی رخ داد که در نیمه دوم فیلمبرداری بودیم. از ارزش کار گریمور فیلم چیزی کم نمی‌کنم، اما صحنه تصادف فیلم کاملا چهره خودم است که بعد از تصادفم در واقعیت به آن حالت درآمده بود.

حامد بهداد هم در تکمیل این توضیحات افزود: صورت باران خیلی بدجور ضربه خورده بود و همه ما خیلی متاسف شدیم، اما فکر کردیم حالا که این فیدبک را دارد، در فیلم از همین چهره طبیعی‌اش استفاده کنیم. شاید بهتر بود کمی دست می‌بردیم و تعدیلش می‌کردیم.

در تمام مدت زمان برگزاری این نشست حامد بهداد به آرامی با عکاسان گپ می‌زد و برایشان ژست می‌گرفت. او در طول نشست هم با دیگر عوامل فیلم شوخی می‌کرد. بعد از پایان نشست و هنگام گرفتن عکس یادگاری هم به عکاسان گفت: یک عکس ویژه برایتان دارم و پس از آن ژست‌های بسیار طنزآمیزی مقابل دوربین عکاسان گرفت.


11:35- کمال تبریزی درباره «ایستاده در غبار» به مهر گفت: فیلم خوبی بود و عوامل برای آن زحمت بسیاری کشیده بودند. محمدحسین مهدویان سابقه چنین کاری را پیش از این داشته است و حالا به نوعی آن را در این فیلم تکرار کرده است. ویژگی این اثر در زحماتی که برای آن کشیده شده بود و باورپذیری آن مشخص بود. البته من فکر می کنم این فیلم نباید در بخش سینمای داستانی حضور می داشت بلکه باید به بخش «سینما حقیقت» می رفت و آنجا بهتر مطرح می شد.

کارگردان «امکان مینا» درباره این اثر بیان کرد: این اثر مخاطب مستند را به راحتی می تواند به خود جذب کند چون اثر بسیار خوبی بود. طراحی صحنه، بازسازی ها، بازی ها، اجرا و همچنین استفاده از صداهای واقعی در این کار بسیار ارزشمند بود.

ساعات شلوغ کاخ جشنواره با «نفس» و «لانتوری» / ده نمکی: فکر نمی‌کنم رسوایی 3 را بسازم / آزاده نامداری: شخصیت خودم را بازی کردم

تبریزی باورپذیری را یکی از شاخصه های «ایستاده در غبار» دانست و مطرح کرد: این اثر به واقعیت ها بسیار نزدیک بود و شما هنگام تماشای آن احساس می کردید که به گذشته پرتاب شده اید، گذشته ای که به همین شکل بوده است و همه این تصاویر را هم به شکل مستند نشان داده و این کار در ژانر خود کار بسیار ارزشمند است و کاملا موفق عمل کرده است.

این کارگردان سینمای ایران در پایان درباره ابعاد گوناگون شخصیت محوری این مستند حاج احمد متوسلیان که در این فیلم به آن پرداخته شده بود، عنوان کرد: ما تاکنون فیلمی نداشتیم که به این شکل به ابعاد مختلف چنین شخصیت هایی بپردازد و آنچه که به عنوان نظرات دیگران آمده و ضبط شده است به خوبی در این اثر مورد استفاده قرار گرفته بود.

11:48- علی درخشنده دستیار کارگردان فیلم «یک شهروند کاملا معمولی» به ایسکا گفته است: من و مجید برزگر برای تولید این فیلم شش ماه زمان گذاشتیم و همه کارها را خودمان انجام دادیم و طی این مدت از عوامل دیگری استفاده نکردیم. طی این پیش تولید بلند مدت، ایشان روی فیلمنامه کار می کردند و من نیز انجام امور دیگر را به عهده داشتم و یک ماه بعد از عوامل دیگر دعوت کردیم تا به پروژه بپیوندند و سپس فیلم کلید خورد.

درخشنده با تأکید بر اینکه در سینمای ایران اهمیت گروه کارگردانی نادیده گرفته می شود گفت: گروه کارگردانی در ساخت یک اثر سینمایی نقش مهمی دارد اما متأسفانه این زحمات به نوعی نادیده گرفته می شود؛ به عنوان مثال مدیران اجرایی همین جشنواره برای عوامل فیلم حق و حقوقی قائل نیستند. چرا نباید برای من واعضای تیمم کارت ورود صادر شود؟ مگر غیر از این است که سینما یک فرایند تیمی است؟ چه ایرادی دارد که همه عوامل فیلم باهم به تماشای فیلمشان بنشیدند؟

12:00- محمدرضا غفاری بازیگر فیلم «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» در مورد تجربه حضورش در فیلم «آخرین بار کی سحر را دید؟» گفت: تجربه همکاری با فرزاد موتمن بی نظیر بود، موتمن از آن دست فیلمسازانی است که کار کردن با او اعتبار می آورد به خاطر کارنامه درخشانی که دارد ضمن اینکه نقشی که در این فیلم ایفا کردم را هم بسیار دوست داشتم.

غفاری با اشاره به سابقه حضورش در برج میلاد برای دیدن فیلم های جشنواره گفت: به جز از سال گذشته که به دلیل سفری که داشتم موفق نشدم فیلم ها را در کاخ جشنواره ببینم، هفت سال است که در زمان جشنواره برای تماشای فیلم ها به برج می آیم.

12:06- حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی درباره اصلاحیه های وارد شده به فیلم های حاضر در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به مهر گفت: یکی از اتفاق های خوشایند در این دوره از جشنواره فیلم فجر این است که فیلم های حاضر کمترین اصلاحیه را داشتند و این مهم در آثار فیلمسازان جوان به خوبی مشهود بود. دلیل این اتفاق مشاوره های خوبی بود که در زمان پروانه ساخت به فیلمسازان جوان داده شد. در واقع گفتگو بین فیلمسازان و اعضای شورای پروانه ساخت موجب برقراری تعامل شد و همین موضوع راه را برای ساخت فیلم با مشکلات کمتر برای کارگردان های جوان سینما باز کرد.

12:11- دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر دفتر یادبود کاخ مردمی پردیس ملت را امضا کرد و در متنی کوتاه از میزبانی مردم در فضایی متفاوت ابراز خوشحالی کرد. متن پیام محمد حیدری به شرح زیر است:

«بنام خداوند جان و خرد

خیلی خوشحالم که در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در کاخ مردمی جشنواره که امسال برای اولین بار اتفاق می‌افتد میزبان مردم عزیز و هنرمندان گرانقدر سینمای کشورمان هستیم.

ساعات شلوغ کاخ جشنواره با «نفس» و «لانتوری» / ده نمکی: فکر نمی‌کنم رسوایی 3 را بسازم / آزاده نامداری: شخصیت خودم را بازی کردم

این را فال نیک می‌گیرم که حضور مردم در کنار هنرمندان چقدر می‌تواند تاثیرگذار و ماندگار بماند. امید است هر ساله این اتفاق پررنگ و پررنگ‌تر باشد و بماند.»

12:30- نشست نقد و بررسی فیلم «ایستاده در غبار» با حضور عوامل این فیلم برگزار شد. محمدحسین مهدویان با بیان این مطلب در نشست خبری این فیلم سینمایی که با حضور هادی حجازی‌فر بازیگر نقش جاویدالأثر احمد متوصلیان، سجاد پهلوان زاده تدوین گر، شجاعی طراح صحنه و لباس و حمید خزائی‌فر آهنگساز اثر برگزار شد، گفت: برخی از رسانه ها درباره هر موضوعی که نگاه منتقدانه داشته باشند، آن را به نظر مردم و افکار عمومی تعمیم می دهند در حالی که چنین نیست. در طول ۴ روزی که از برگزاری جشنواره فیلم فجر می گذرد، برخی از دوستان رسانه ای می گویند مردم این فیلم را دوست نداشتند و این سوال برای من پیش می آید که چطور می شود مردم فیلمی را دوست نداشته باشند که جزو انتخاب آرای مردم است.

وی در پاسخ به این پرسش که برای حضور این فیلم در بخش سودای سیمرغ لابی شده است، گفت: خیر، نه اهل لابی بازی هستم نه وارد مباحث لابی گری می شوم. من هم مثل همه فیلمسازان فیلم اولی «ایستاده در غبار» را به جشنواره فیلم فجر دادم و هیأت انتخاب فیلم را پذیرفتند و طبق فراخوان ۲ فیلم از فیلم های بخش نگاه نو به سودای سیمرغ راه پیدا کردند که یکی از آن فیلم ها «ایستاده در غبار» بود. از همین رو هیچ فشاری برای اینکه این فیلم به سودای سیمرغ برود، وجود نداشت. «ایستاده در غبار» تنها فیلمی بود که با ۷ رای هیأت انتخاب به سودای سیمرغ راه پیدا کرد.

امیر بنان تهیه کننده فیلم «ایستاده در غبار» نیز درباره اکران عمومی این فیلم سینمایی گفت: پیشنهادهای خوبی برای پخش این فیلم سینمایی داریم و طبق برنامه ریزی انجام شده این فیلم را روی پرده خواهیم برد. بسیاری تصور می کنند فیلم «ایستاده در غبار» در گروه سینمای هنر تجربه اکران خواهد شد در حالی که چنین نیست و قصد داریم اکران گسترده برای این فیلم بگیریم.

ساعات شلوغ کاخ جشنواره با «نفس» و «لانتوری» / ده نمکی: فکر نمی‌کنم رسوایی 3 را بسازم / آزاده نامداری: شخصیت خودم را بازی کردم

محمدحسین مهدویان با اشاره به حساسیت های موضوعی در این فیلم سینمایی گفت: برای ساخت فیلم هایی از این دست حساسیت های بسیاری وجود دارد و فکر می کنیم خط قرمزهایی وجود دارد که اساساً نمی توانیم سراغ فیلمنامه هایی از این دست برویم اما باید این جسارت را به خرج داد و نگارش فیلمنامه هایی از این دست را در دستور کار قرار داد. زمانی که فیلمنامه «ایستاده در غبار» را برای تولید تحویل دادم، متوجه شدم تهیه کننده با کلیت و استراتژی فیلمنامه مشکل نداشت و اعتمادی که بین من و تهیه کننده اتفاق افتاد باعث شد تولید این فیلم به انجام برسد.

هادی حجازی‌فر بازیگر نقش جاویدالأثر متوسلیان با اشاره به حس و حال خود و بازی در این فیلم سینمایی گفت: علی رغم همه تردیدهایی که وجود داشت، حضور در این فیلم سینمایی را پذیرفتم و فکر نمی کردم که این حضور اینقدر دشوار باشد. من هر روز سه ساعت و نیم گریم می شدم و با گریم سنگین جلوی دوربین می رفتم ضمن اینکه غیر از فیلم «آخرین روزهای زمستان» هیچ نمونه قابل استناد دیگری نداشتم و همین مسأله کار را تا اندازه ای برای من سخت کرد.

وی درباره حضور خود در مریوان گفت: زمانی که برای بازی به مریوان می رفتیم به من گفتند که شهید متوسلیان در مریوان خیلی محبوب است. در ابتدا فکر کردم محبوبیتی که از آن حرف می زنند جنبه تبلیغاتی دارد اما وقتی به مریوان رسیدم و گریم شدم متوجه حضور همرزمان بومی شهید متوسلیان شدم و مثل فرماندهان با من برخورد می کردند اما نکته جالب اینجاست که وقتی گریمم را پاک می کردم باورپذیری آنها از بین می رفت. بازی در نقش شهید متوسلیان یک تجربه تئاتری به لحاظ تداوم حس ها بود که این کار برای من سخت و البته باعث افتخارم بود.

در پایان این نشست محمدحسین مهدویان کارگردان فیلم «ایستاده در غبار» گفت: بعد از نمایش فیلم «ایستاده در غبار» با واکنش های متعددی مواجه شدم و بسیاری از تماشاگران از من می پرسیدند که آیا درباره امام موسی صدر فیلم نمی سازم؟ که در پایان به این دوستان می گویم اگر شرایطی پیش بیاید حتما فیلم امام موسی صدر را می سازم.


12:59- رضا بابک در مورد علاقه اش به جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: جشنواره فیلم فجر را بسیار دوست دارم اما در چند سال گذشته به عنوان تماشاگر در جشنواره حاضر نبودم تا اینکه تصمیم گرفتم امسال فیلم ها را در جشنواره ببینم.

وی با اشاره به حضور پر رنگ جوانان در سی و چهارمین جشنواره فجر، گفت: نکته مهم این است که در کنار آن ها، پیشکسوتان سینما هم حضور دارند و باید این فرصت را مغتنم شماریم. شرایط کنونی برای فیلمسازان بسیار بهتر از گذشته شده اما امیدوارم شرایط بهتر از این هم شود و همه بتوانند فیلم هایشان را بسازند؛ حتی آنهایی که اجازه فیلمسازی ندارند و به اجبار خانه نشین شده اند، چرا که آن ها هنوز هم توانایی فیلمسازی دارند.

ساعات شلوغ کاخ جشنواره با «نفس» و «لانتوری» / ده نمکی: فکر نمی‌کنم رسوایی 3 را بسازم / آزاده نامداری: شخصیت خودم را بازی کردم

وی افزود: ماهیت برگزاری جشنواره ها خوب است، به شرط اینکه مردم فیلم های خوبی را ببینند و شرایطی فراهم شود تا فیلم های گوناگونی برای مردم ساخته شود. فیلم «پرویز» به کارگردانی مجید برزگر با وجود اینکه در گروه هنر و تجربه و با سینماهای محدودی اکران شد اما توانست مخاطبان زیادی را به خود جذب کند. در حالی که این اثر معیارهای یک فیلم معمولی را نداشت و خیلی جسارت آمیز بود. در دوره هایی سعی کردم در جشنواره حضور نداشته باشم اما امسال بسیار خوشحالم که برای دیدن فیلم ها به کاخ جشنواره آمدم چون امسال فرصت خوبی برای تجدید دیدار با دوستانم بود.

13:04- گوهر خیراندیش بازیگر فیلم «نیمه شب اتفاق افتاد» پیرامون این فیلم سینمایی و نقش خود در آن به فارس، گفت: «انسیه» یکی از آن دسته نقش هایی است که به نوعی در لبه تیغ قرار دارد. این زن می توانست در فیلم یک خواهر سنگدلی شود که فقط "حسین" که نقش آن را "حامد بهداد" بازی کرد و برادر او در این فیلم بود را برای خود بردارد تا تکیه گاه او باشد.

ساعات شلوغ کاخ جشنواره با «نفس» و «لانتوری» / ده نمکی: فکر نمی‌کنم رسوایی 3 را بسازم / آزاده نامداری: شخصیت خودم را بازی کردم

بازیگر نقش انسیه خاطرنشان کرد: اما اتفاق بسیار تلخی که در انتهای  این فیلم رخ می دهد موجب می شود تا "انسیه" تبرعه شود و انسیه زنی باشد که به عشق غیرمتعارف حق بدهد. در حقیقت "انسیه" تمام تفکر خود را در مورد ازدواج و اینکه اگر یک زن از مرد خود بزرگتر باشد بد است را از دست می دهد. بازی درنقش "انسیه" بر روی من به عنوان یک بازیگر بسیار تاثیر گذاشته است. فکر می کنم مردم و مخاطبان باتوجه به اینکه این فیلم نسبتا یک فیلم اجتماعی تلخی است آن را خواهند پسندید.

خیراندیش تصریح کرد: فیلم سینمایی "نیمه شب اتفاق افتاد" از یک قصه پرکششی برخوردار است و ابزارهای فراوانی را که موجب شود تا تماشاچی ها آن را دوست داشته باشند دراختیار خود دارد. تهیه کننده هایی هم هستند که همیشه ترس دارند از اینکه فیلمنامه هایی را بسازند که موضوعی اجتماعی داشته باشد و همیشه به دنبال سرمایه گذاری از یک فیلم بفروش هستند. البته این نکته را هم باید عرض کنم که حیات سینما هم در برگشت سرمایه است. در صورتی که بر روی این فیلم تبلیغات درستی انجام شود پیش بینی می کنم که مورد استقبال مردم و مخاطبان سینما قرار بگیرد. البته حاشیه هایی برای این فیلم در مورد یکی از بازیگران آن ایجاد شده بود که با تدبیر کارگردان مانع از حذف بخش هایی از بازی آن بازیگر شد.

13:07- مهرداد اسکویی درباره فیلم مستند «رویاهای دم صبح» گفت: من یک مستندساز اجتماعی هستم و یک مستندساز اجتماعی علاوه بر دغدغه های روزمره اجتماعی که دنبال می کند، فیلمساز هم هست و به عنوان یک کارگردان باید هم پرداخت خوبی برای سوژه و هم هدف گیری درستی نسبت به مخاطب داشته باشد. من به عنوان یک مستندساز همیشه علاقه داشته ام صدای کسانی باشم که صدایشان به گوش نمی رسد ولی مسأله اینجاست که مستندسازانی با این شیوه همواره مورد اتهام هستند و برچسب سیاه نمایی می خورند چراکه به سراغ تک چهره ها و افرادی می روند که در حاشیه اجتماع هستند و از طریق آنها معضلات مربوط به اجتماع را مطرح می کنند ولی من به شخصه این مسئولیت اجتماعی را قبول کرده ام.

ساعات شلوغ کاخ جشنواره با «نفس» و «لانتوری» / ده نمکی: فکر نمی‌کنم رسوایی 3 را بسازم / آزاده نامداری: شخصیت خودم را بازی کردم

وی درباره دغدغه‌اش برای ساخت این مستند به مهر توضیح داد: بیش از اینکه پاسخی به دغدغه های ذهنی ام باشد، احساس وظیفه و مسئولیت اجتماعی بود. زمانی که فیلم اول را شروع کردم با خودم عهد بستم ۳ فیلم با موضوع بِزهکاری بسازم. فیلم اول و دوم درباره پسران بِزهکار زیر ۱۵ سال بود و در فیلم سوم سراغ دختران بِزهکار زیر ۱۵ سال رفتم و در طول این مدت سنگ صبور آنها شده بودم. یادم هست هنگام ساخت فیلم اول که درباره پسران بِزهکار بود همه بچه ها به من می گفتند عمو مهرداد اما در فیلم سوم که مربوط به دختران بِزهکار بود همه دختران نوجوان از اینکه مرا عمو صدا کنند امتناع می کردند و دوست داشتند که دایی مهرداد صدایم کنند. این موضوع در نگاه اول برای من عجیب بود اما در ادامه و در طول تحقیقات به این حقیقت تلخ پی بردم که اغلب دختران از عموهای خود دچار آسیب جسمی شده بودند. حال اینکه از این موضوع در هیچ پلانی در فیلم «رویاهای دم صبح» استفاده نکردم تا از روح و جسم دختران سرزمینم و در نگاه کلی از کشورم در جشنواره های بین المللی صیانت کنم.

13:15- مجید مجیدی معتقد است، فیلم «ایستاده در غبار» اتفاق بزرگی در سینما است و از نظر تکنیکی و از جهت پرداخت، ساخت چنین فیلمی جسارت بسیار بزرگی را می‌خواهد.

او درباره این فیلم به ایسنا گفته است: «ایستاده در غبار» می‌تواند حلقه مفقوده در سینمای دفاع مقدس باشد که توسط محمدحسین مهدویان به تصویر کشیده شده است. فیلمساز مبتکر، جسور و خلاقی که می‌تواند یک پدیده در این سینما باشد. در طول این سال‌ها از این نسل بسیار کم داشتیم که چنین نگاه متعهدانه‌ای نسبت به نسلی داشته باشد که به آن متعلق نبوده و این فیلم ادای دین بسیار بزرگی محسوب می‌شود، آن هم در شرایطی که بیشتر به دنبال سیاه‌نمایی‌ها هستند.

ساعات شلوغ کاخ جشنواره با «نفس» و «لانتوری» / ده نمکی: فکر نمی‌کنم رسوایی 3 را بسازم / آزاده نامداری: شخصیت خودم را بازی کردم

این کارگردان با بیان این‌که در «ایستاده در غبار» ارزش‌ها و اسطوره‌ها به زیبایی به تصویر کشیده شده است، تاکید کرد: جای تقدیر از چنین نسل و جوان‌هایی وجود دارد و معتقدم حسین مهدویان می‌تواند یکی از پیشتازان عرصه سینمای ناب و تاثیر‌گذار تلقی شود. پدیده‌ای که آینده درخشانی در انتظار اوست و امثال چنین جوان‌هایی را باید دریافت گوهرهایی که باید قدرشان دانسته شود. این فیلم 100 دقیقه‌ای که همه لحظات‌اش بازسازی شده است، به زیبایی به تصویر کشیده شده و ساخت آن جسارت بزرگی را طلب می‌کند.

13:40- عبدالله اسکندری چهره پرداز مطرح سینمای ایران با اشاره به اینکه امسال فقط فیلم لانتوری را در جشنواره فیلم فجر دارد، گفت: هنوز فیلم های زیادی از جشنواره سی و چهارم را ندیده ام و نمی توانم درباره شرایط گریم در این دوره از جشنواره اظهار نظر کنم.

برنده 6 سیمرغ بلورین گریم در جشنواره فیلم فجر با تاکید بر اینکه در سینمای ایران خیلی کم از افراد متخصص استفاده می شود، خاطرنشان کرد: تسلط بر هنر گریم نیاز به صرف زمان و کسب تجربه زیاد دارد و به راحتی نمی توان در این هنر متخصص شد.

ساعات شلوغ کاخ جشنواره با «نفس» و «لانتوری» / ده نمکی: فکر نمی‌کنم رسوایی 3 را بسازم / آزاده نامداری: شخصیت خودم را بازی کردم

وی فیلم و سریال های گوزن ها، مادر، امام علی (ع) و مختارنامه را از بهترین کارهای خود نام برد و گفت: اتفاقاتی که درباره سریال کیمیا در فضای مجازی و بین مردم رخ داد نشان داد که مردم به خوبی گریم را می شناسند و با این هنر آشنا هستند. در این شرایط کار گریم دشوارتر می شود و نمی توان با یک کار سطحی مردم را راضی کرد.

14:30- نمایش مستند «رویاهای دم صبح» به کارگردانی مهرداد اسکویی آغاز شد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: فيلم روايتی است از زندگی دختران زير ١٨ سال در كانون اصلاح و تربيت شهر زيبای تهران.

14:48- حمیدرضا قربانی درباره نخستین اثر سینمایی خود، اظهار کرد: داستان این فیلم، یک قصه ی واقعی بود که پیشتر آن را شنیده بودم و تصمیم گرفتم بسط و گسترش دهم و آن چه را که فکر می کردم جذاب است، به قصه فیلم اضافه کردم.

او که قبلا از این، تنها در مقام تدوین گر و دستیار کارگردان ظاهر شده بود، درباره ارزیابی خود از فیلمش پس از نمایش گفت: به طور قطع من کارگردان فیلم هستم و نمی توانم راجع به فیلم خودم قضاوت کنم اما امیدوارم مردم خانه ای در خیابان چهل و یکم را دوست داشته باشند که البته این موضوع مقداری تبلیغات نیاز دارد.

ساعات شلوغ کاخ جشنواره با «نفس» و «لانتوری» / ده نمکی: فکر نمی‌کنم رسوایی 3 را بسازم / آزاده نامداری: شخصیت خودم را بازی کردم

کارگردان فیلم سینمایی «خانه ای در خیابان چهل و یکم» در پاسخ به این سوال که آیا فیلمش مورد توجه هیات داوران جشنواره نیز قرار می گیرد یا خیر، اظهار کرد: به طور قطع امیدوارم این اثر مورد توجه هیات داوران قرار بگیرد و طبیعی است که اگر برنده ی جایزه ی سیمرغ شوم، خوشحال خواهم شد. البته باید توجه کرد که امسال فیلم های بسیار خوبی در بخش نگاه نو شرکت کرده اند و همکاران دیگر ما آثار خوبی ارائه دادند. به همین خاطر رقابت در بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر سی و چهارم یک مقدار سخت تر است اما هر اتفاقی بیافتد به فال نیک می گیرم.

او در پاسخ به این سوال که آیا در سال های آینده نیز به کارگردانی ادامه می دهد یا خیر، گفت: پیش از این در کسوت تدوین گر و دستیار کارگردان کار کرده بودم اما تصمیم دارم در آینده فعالیت در حوزه تدوین و کارگردانی را ادامه دهم.

14:40- پرویز شهبازی کارگردان فیلم سینمایی «مالاریا» درباره نمایش فیلم خود در کاخ مردمی جشنواره فجر، اظهار کرد: متاسفانه تماشاگران بازی گوشی کرده و در سالن به جای دیدن فیلم با گوشی های تلفن همراه شان بازی می کنند. از مسئولان تقاضا دارم دستگاهی تعبیه شود تا در سالن های سینما، گوشی های تلفن همراه از دسترس خارج شوند.

وی ادامه داد: متاسفانه از وقتی که موبایل وارد ایران شده، تماشاگران ما به جای تماشای فیلم، «اس ام اس بازی» می کنند و این بسیار بد است، زیرا مزاحم فیلم دیدن دیگران می شوند. متاسفانه این مشکل در کاخ جشنواره در برج میلاد نیز وجود داشت. تماشاگران می توانند در منزل خود فیلم ببینند و با گوشی هایشان نیز بازی کنند اما سالن نمایش مکانی عمومی است و نباید مزاحم دیگران شد.

ساعات شلوغ کاخ جشنواره با «نفس» و «لانتوری» / ده نمکی: فکر نمی‌کنم رسوایی 3 را بسازم / آزاده نامداری: شخصیت خودم را بازی کردم

شهبازی در پاسخ به این سوال که چرا تصمیم به ساخت فیلم «مالاریا» که به گفته خودش درباره موبایل است، گرفته گفت: این فیلم درباره دو جوانی است که برای گردش به تهران آمده اند و با موبایل فیلم می گیرند و تصمیمی خاصی برای ساخت این اثر وجود نداشت.

کارگردان مالاریا در پاسخ به این سوال که آیا قصد داشته با ساخت این فیلم نوعی معضل اجتماعی را به تصویر بکشد، گفت: معضل اجتماعی نیست و تنها دو نفر هستند که با موبایل هایشان فیلم می گیرند.

شهبازی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا فکر می کند این اثر مورد توجه هیات دواران قرار بگیرد یا خیر، افزود: فیلم مالاریا، فیلم سختی است و نمی توان درباره این موضوع نظر قاطع داد، هر چند امیدوارم مورد توجه داوران قرار بگیرد.

14:59- حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی با حضور در برج میلاد به تماشای تازه ترین ساخته مهرداد اسکویی نشست.

15:02- علی آشتیانی پور در خصوص شمارش آرای مردمی طی سه روز اول جشنواره اظهار داشت: نکته مهم علاقه زیاد مردم برای شرکت در رای گیری پایان هر فیلم است و با اینکه بارها ما در حضور رسانه ها و فیلمسازان تاکید کرده ایم که رای گیری در تمام سالن ها انجام نمی شود و بر اساس جدول از پیش تعیین شده، صورت می گیرد، اما مخاطبان علاقمند هستند که در تمام سالن های رآی بدهند که متأسفانه مقدور نیست.

وی درباره دلایل رأی گیری در سالن های منتخب توضیح داد: همنطور که پیش از این توضیح داده شده، ما بر اساس جدول سالن ها و نمایش ها را خوشه چینی می کنیم، این جدول باعث می شود که فیلم ها از سهم یکسان بر مبنای تعداد نمایش مشخص  بهره مند شوند. بنا بر این با اینکه ما امکان رآی گیری در تمام سالن ها را نداریم اما آمار شرکت کنندگان در رای گیری بسیار خوب است و با وجود اینکه هر برگ رای در اختیار یک شخص قرار می گیرد، بالغ بر 87 درصد از برگه ها در صندوق ریخته شده است.

مسئول ستاد انتخاب بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، درباره تعداد آرای ریخته شده در صندوق ها افزود: تاکنون 17 هزار و 7صدو 96 رأی در صندوق های ستاد انتخاب آرای تماشاگران ریخته شده که در شاخص های مختلف (از بسیار پسندیدم تا اصلا نپسندیدم) ریخته شده است.

15:25- محسن کیایی با بیان اینکه با دو فیلم در این جشنواره شرکت کرده، اظهار کرد: با فیلم های «نقطه کور» به کارگردانی مهدی گلستانه و «بارکد» به کارگردانی مصطفی کیایی در جشنواره حضور دارم. سعی کردم در هر فیلم بازی متفاوتی داشته باشم. البته نقش هایم در این دو اثر با هم فرق دارند و بازی های متفاوتی را نیز می طلبد.

ساعات شلوغ کاخ جشنواره با «نفس» و «لانتوری» / ده نمکی: فکر نمی‌کنم رسوایی 3 را بسازم / آزاده نامداری: شخصیت خودم را بازی کردم

وی ادامه داد: در «بارکد» یک نقش اکتیو، فعال و پرهیجان را در لوکیشن های مختلفی بازی می کنم اما در «نقطه کور» یک نقش آرام را در یک لوکیشن ثابت دارم. به همین دلیل سعی کردم این تفاوت را در نقش هایم به نمایش درآورم. بازخورد های خوبی از نقش خودم از اهالی رسانه گرفتم. امیدوارم همین بازخورد را از ایفای نقش در «بارکد» نیز بگیرم.

این بازیگر سینما و تلویزیون درباره لزوم وجود یک جشنواره برای تولیدات سینمایی، گفت: جمع شدن اهالی سینما در یک مکان و صحبت کردن درباره موارد سینمایی اتفاقات خوبی است به شرطی که با سیاسی بازی خرابش نکنیم. جشنواره فقط یک جشن برای اهالی سینما باشد.

15:28- فیلم «کوچه بی‌نام» بعد از مدتی انتظار سرانجام از روز 23 بهمن ماه اکران می‌شود. این فیلم که سال گذشته در جشنواره فجر به نمایش درآمد، از روز 23 بهمن در گروه سینما آزادی اکران می‌شود.

15:38- مهدی امیدبخش معاون هنری ارشاد فارس از آغاز پانزدهمین جشنواره فیلم فجر شیراز با اکران «امکان مینا» به کارگردانی کمال تبریزی خبر داد و به مهر گفت: شیراز در قالب پانزدهمین دوره استانی، میزبان آثار بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم فجر است. ۱۷ تا ۲۲ بهمن، ۱۰ عنوان فیلم در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در دوسانس ۱۸ و ۲۰، سینما سعدی دوسانس ۱۸ و ۲۰ و سینما فرهنگ یک سانس ساعت ۱۹/۳۰ میزبان آثار سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم فجر است.

امیدبخش  در تشریح برنامه های پانزدهمین جشنواره فیلم فجر شیراز، گفت: ۱۰ عنوان فیلم در فاصله ۶ روز به نمایش در می آید که شامل، امکان مینا(کمال تبریزی)، لانتوری(رضا دُرمیشیان)، اژدها وارد می شود(مانی حقیقی)، خشم و هیاهو(هومن سیدی)، ابد و یک روز(سعید روستایی)، من(سهیل بیرقی)، بارکُد(مصطفی کیایی)، برادرم خسرو (احسان بیگلری)آب نبات چوبی(حسین فرح بخش) و دختر(رضا میرکریمی) است.

16:00- نمایش فیلم «نیم‌رخ‌ها» ساخته زنده یاد ایرج کریمی در بخش هنر و تجربه، در سالن اصلی کاخ جشنواره آغاز شد. در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: «نیمرخ ها» ملودرامی مدرن و عاشقانه و روایتگر زندگی زوج جوانی است که مرد به دلیل بیماری سرطان روزهای آخر عمر خود را سپری می کند و در ادامه آن رقابتی بین مادر و همسر این مرد جوان رخ می دهد.

ساعات شلوغ کاخ جشنواره با «نفس» و «لانتوری» / ده نمکی: فکر نمی‌کنم رسوایی 3 را بسازم / آزاده نامداری: شخصیت خودم را بازی کردم

در این فیلم سینمایی بازیگرانی چون بابک حمیدیان، سحر دولتشاهی، رویا نونهالی، هومن سیدی، امیرحسین رستمی، بهاران بنی احمدی، شیرین اسماعیلی، سید ابراهیم عمادی، شورا کریمی، پویان جوان و سام قریبیان حضور دارند.

16:26- منیژه حکمت تهیه کننده شهر موش ها2 با اشاره به فیلم هایی که در چند روز گذشته موفق به تماشای آنها شده، اظهار کرد: در چند روز گذشته موفق به تماشای «ابد و یک روز»، «پل خواب»، «من» و «مالاریا» در سینماهای مردمی شدم و از دیدن آن ها لذت بردم.

این تهیه کننده سینما با تبریک به برگزار کنندگان جشنواره فیلم فجر، افزود: به عنوان یک سینماگر که همه مسائل جشنواره را به شکل مداوم بررسی می کند، باید به حجت الله ایوبی و محمد حیدری به خاطر سطح بالای فیلم هایی که در جشنواره امسال حضور دارند تبریک ویژه گفت. پس از 25 سال برای اولین بار است که تا این حد حضور پرشوری را از سوی مردم مشاهده می کنم. سینماهای «کوروش» و «آزادی» مملو از علاقمندانی است که در صف های طولانی منتظر دیدن آثار جشنواره هستند.

حکمت با اشاره به نمایش فیلم های جشنواره فیلم فجر در سینماهای سطح شهر تاکید کرد: علت اشتیاق مردم برای دیدن فیلم های امسال جشنواره نمایش گسترده فیلم ها است و همین امر حضور پر رنگ مردم را در پی داشته است. باید از محمد حیدری برای انتخاب هیات داوران متفاوت در جشنواره سی و چهارم تشکر کرد. گوناگونی در نظرات این هیات داوری در 25 سال گذشته بی نظیر است.

حکمت با اشاره به فیلمسازان جوانی که امسال در جشنواره حضور دارند، گفت: با توجه به فیلمسازان جوانی که امسال در جشنواره سی و چهارم حضور دارند می توان گفت که خیال پیشکسوتان باید از آینده سینما راحت باشد، چرا که جوانان با استعدادی وارد عرصه فیلمسازی کشور شده اند.

وی با تاکید بر نظمی که در جشنواره سی و چهارم حاکم است، افزود: نظم و شکوه فراوانی بر جشنواره امسال حاکم است که لازم است تا رسانه ها با پرداختن به این موضوع از آن تقدیر کنند، این نظمی که در جشنواره وجود دارد باعث شد تا خاطرات دهه 60 و ابتدای دهه 70 برایم زنده شود. اعتراف می کنم که انتظار این همه مشارکت مردم در جشنواره را نداشتم، در زمانه ای که مردم دیگر حوصله ایستادن در صف را ندارند، ساعت ها برای تماشای فیلم های جشنواره منتظر می ایستند.

16:43- پیش از آغاز فیلم «نیمرخ‌ها» از حاضران در سالن خواسته شد که به احترام ایرج کریمی کارگردان فقید این اثر یک دقیقه سکوت کرده و بایستند. همچنین گفته شد: «ما ایمان داریم که ایرج کریمی دانا و گرانقدر سینمای ایران اینجا حضور دارد.»  مخاطبان حاضر در سالن نیز بعد از این جمله یک دقیقه به احترام زنده‌یاد کریمی ایستادند و سکوت کردند.

17:00- نرگس آبیار کارگردان فیلم «نفس» که پیش‌تر نویسنده بوده، درباره سناریوی اثر تازه‌اش به مهر گفته است: زمانی که من فیلمنامه را می‌نویسم، آن را غریزی می نویسم و به چگونگی تولید آن فکر نمی‌کنم و بعد از آن است که دوست دارم فیلمنامه را همان‌گونه که نوشته‌ام به تولید برسانم. درواقع تعصب دارم تا فیلمنامه را همان‌گونه که نوشته‌ام و بر اساس جهان ذهنی خودم بسازم. البته در حین ساخت «نفس» آنقدر سختی کشیدم که فکر می‌کنم فیلم بعدی خود را به شیوه راحت‌تری بسازم.

17:28- پردیس سینمایی آزادی در سه روز گذشته از جشنواره سی و چهارم، صف های طویل سینماگران را تجربه کرده، به شکلی که از ساعت 8 صبح مخاطبین و دوستدارن فیلم های ایرانی تا ساعت 24 شب در صف های طولانی در انتظار تماشای فیلم مورد نظر به انتظار ایستاده اند. صف علاقمندان به حدی طولانی شده که تا خیابان ضلع شمالی سینما یعنی کوچه یکم، خیابان خالد اسلامبولی رفته است و خیلی ها حتی پس از ورود به دلیل ازدحام و شلوغی سالن مجبور به تماشای فیلم روی موکت های سالن سینما شده اند. به هرحال فیلم دیدن بر روی زمین جز جدانشدنی جشنواره فجر است و نشان از اهمیت و پرمخاطب بودن جشنواره دارد.

ساعات شلوغ کاخ جشنواره با «نفس» و «لانتوری» / ده نمکی: فکر نمی‌کنم رسوایی 3 را بسازم / آزاده نامداری: شخصیت خودم را بازی کردم

سعیدی پور مدیر پردیس آزادی درباره سانس های فوق العاده توضیح داد: برای فیلم سینمایی «مالاریا» به کارگردانی پرویز شهبازی و فیلم «خشم و هیاهو» به کارگردانی هومن سیدی در اولین روز جشنواره سانس فوق العاده برقرار شد. روز دوم جشنواره فیلم «بارکد» به کارگردانی مصطفی کیایی و «اژدها وارد می شود» به کارگردانی مانی حقیقی، «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی به سانس فوق العاده رسید، فیلم «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، در روز سوم به سانس فوق العاده رسید و فیلم سینمایی «لانتوری» به کارگردانی رضادرمیشیان در همین روز تناها فیلم بود که طی 3 روز گذشته 2 سانس فوق العاده داشت.

وی درباره تعداد تماشاگران فیلم های جشنواره در 3 روز گذشته در سینما آزادی خاطر نشان کرد: به طور متوسط بالای 4 هزار نفر هر روز در این سینما فیلم دیده اند، که هزار بلیت به صورت سفید فروخته می شود. در زمان شروع هر سانس 50 بلیت سفید فروخته می شود، و مخاطبان حتی روی زمین و با بلیت سفید مشتاق دیدار فیلم ها هستند.

18:30- فیلم «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار در سالن اصلی کاخ جشنواره به نمایش درآمد. در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: «نفس» روایتی است از زندگی چهار کودک با نام های بهار، نادر، کمال و مریم، کودکانی که به همراه پدرشان غفور و مادربزرگ خود در دهه ۵۰ خورشیدی نفس می‌کشند! دنیای این کودکان دنیایی است پر از رویاهای زیبای کودکانه که قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد.

ساعات شلوغ کاخ جشنواره با «نفس» و «لانتوری» / ده نمکی: فکر نمی‌کنم رسوایی 3 را بسازم / آزاده نامداری: شخصیت خودم را بازی کردم

از جمله بازیگران این فیلم سینمایی می توان به مهران احمدی، پانته‌آ پناهی ها، گلاره عباسی، سیامک صفری، شبنم مقدمی، ساقی زینتی، محمدرضا شیرخانلو، سیده ساره نورموسوی، علی خانبابایی و جمشید هاشم پور اشاره کرد.

18:40
- محمدرضا عارف با حضور در کاخ جشنواره فیلم فجر، اظهار کرد: با گزارش هایی که به دستم رسیده، فیلم های امسال را بسیار ارزشمند می دانم و استقبال مردم از فیلم ها بالا است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اینکه چرا فیلم «نفس» را برای تماشا انتخاب کرده، گفت: همه فیلم های جشنواره خوب هستند اما این فیلم به دلیل اینکه با موضوع دفاع مقدس در ارتباط است، آن را برای تماشا در برج میلاد انتخاب کردم.هنوز در سینماهای مردمی موفق به تماشای فیلمی نشده ام. علاوه بر فیلم «نفس»، تصمیم دارم دو فیلم دیگر را هم در جشنواره امسال تماشا کنم.

18:51- با توجه به افزایش نمایش یک فیلم از چهارمین روز جشنواره، تغییراتی در مدت زمان برپایی نشست های آثار ایجاد می شود.  بنابر جدول زمان بندی اکران ها، صبح روز بعد از نمایش آثار، روز جمعه چهار نشست خبری فیلم ها به ترتیب از ساعت های 10، 10:45، 11:30 و 12:15 برگزار می شود.  برنامه این نشست ها تا روز سه شنبه 20 بهمن به همین منوال برگزار خواهد شد. همچنین با توجه به اینکه نمایش فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی در بخش خارج از مسابقه حضور دارد، نشست های روز دوشنبه 19 بهمن مانند روزهای ابتدایی جشنواره ساعت 10 تا 12 برگزار خواهد شد.

19:08- سه فیلم «خشم و هیاهو»، « عادت نمی‌کنیم» و «خانه‌ای در خیابان چهل و یکم» در چهارمین روز از سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در کرج اکران می شوند.

19:50- وحید طالب لو و رضا یزدانی با حضور در کاخ مردمی جشنواره ( پردیس سینمایی ملت) به میان مردم رفتند و با علاقه مندان خود عکس یادگاری انداختند.  یزدانی که قبلا استقلالی بودن خود را عنوان کرده و حتی چند قطعه موسیقی برای استقلال ساخته، به همراه کاپیتان این تیم، به تماشای فیلم « آب نبات چوبی» ساخته محمد حسین فرح بخش نشستند.

20:13- مهرداد اسکویی کارگردان فیلم مستند «رویاهای دم صبح» که در چهارمین روز از جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد و بازخورد مثبتی نیز از سوی تماشاگران در پی داشت، در جمع خبرنگاران از اکران این فیلم در نیمه خردادماه سال آینده خبر داد و گفت: خوشحالم که این فیلم در سینماها به نمایش در خواهد آمد زیرا اگر این فیلم حتی روی یک نفر تأثیر بگذارد، کار خودش را کرده است.

20:35- امسال که ۸ انیمیشن به جشنواره فیلم فجر رسیدند امکانی برای نمایش شان در کاخ رسانه ای فراهم نشد اما از امروز ۱۵ بهمن ماه این آثار در پردیس ملت؛ کاخ مردمی جشنواره به صورت روزانه اکران خود را آغاز کرده اند. امروز انیمیشن سینمایی «در مسیر باران» ساعت ۱۵ در پردیس ملت میزبان علاقمندان بود تا به اکران روزانه این آثار رسمیت بیشتری ببخشد. در پایان این اکران ها برترین انیمیشن از منظر داوری، ۲۱ بهمن ماه در برج میلاد روی پرده می رود.

«در مسیر باران» ساخته حامد کاتبی، «پادشاه آب» اثر مجید اسماعیلی، «فهرست مقدس» ساخته محمد امین همدانی، «کله آهنی» به کارگردانی غلامرضا ملااحمدی، «ناسور» به کارگردانی کیانوش دالوند، «بازمانده» به کارگردانی احسان طاهری، «قلب خورشید» به کارگردانی احمد علمداری و «نبرد خلیج فارس ۲» به کارگردانی فرهاد عظیما انیمیشن های حاضر در این دوره از جشنواره فیلم فجر هستند.

21:00- نمایش فیلم سینمایی «متولد 65» به کارگردانی مجید توکلی در بخش نگاه نو آغاز شد. در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: وقتی شوخی شوخی یک بازی راه می‌اندازی، باید تا تهش بری. در این فیلم سینمایی بازیگرانی چون هنگامه حمیدزاده، پدرام شریفی، مریم سعادت، احسان امانی، علیرضا استادی، کامران ملکی، مهتاب ثروتی، لادن نازی، مجید رضایی و آنا نعمتی حضور دارند.

ساعات شلوغ کاخ جشنواره با «نفس» و «لانتوری» / ده نمکی: فکر نمی‌کنم رسوایی 3 را بسازم / آزاده نامداری: شخصیت خودم را بازی کردم

21:01- رویا نونهالی پس از تماشای مستند «رویاهای دم صبح» به کارگردانی مهرداد اسکویی، اظهار کرد: خیلی خوب است که یک واقعیت به گونه ای نمایش داده شود که افراد با تلخی های موجود مواجه شوند زیرا در این صورت روایت یک موضوع تلخ هم برای مردم بسیار تماشایی می شود. روایت موضوعی تلخ با تبحری خاص، قبل از آنکه مخاطب را در غم و غصه فرو ببرد، این حس را به او منتقل می کند که ای کاش کار مثبتی انجام می داد. روایت یک موضوع تلخ به گونه ای جذاب و تماشایی از توانایی های مهرداد اسکویی است که ماهرانه آن را انجام می دهد.

21:15- حسین پارسایی درباره برنامه‌ ریزی‌های مدنظر در برج میلاد به عنوان کاخ جشنواره در روزهای باقیمانده از سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به مهر گفت: امسال استقبال گسترده‌تری از جشنواره فیلم فجر شده و پیش‌بینی می‌شد که از همان نخستین روزهای جشنواره شاهد استقبال طیف گسترده‌ای از اصحاب رسانه، هنرمندان و چهره‌های فرهنگی و هنری باشیم. با توجه به استقبالی که در سینماهای مردمی جشنواره از برخی فیلم‌ها شده، پیش‌بینی می‌شود که این فیلم‌ها در برج میلاد به صورت همزمان در سالن‌های مختلف کاخ جشنواره نیز نمایش داده شوند.

مشاور اجرایی کاخ جشنواره فیلم فجر سی و چهارم با بیان اینکه افتخار همراهی و همکاری با بهروز غریب‌پور ریاست کاخ جشنواره و از چهره‌های شناخته شده فرهنگ و هنر را دارم، درباره آمار مراجعه کنندگان به برج میلاد در این ایام توضیح داد: در روزهای اول و دوم جشنواره به صورت میانگین بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ نفر اعم از هنرمندان، منتقدان، خبرنگاران و برنامه سازان رادیو و تلویزیون و همچنین اصحاب فرهنگ و هنر نظیر اساتید دانشگاهی به کاخ جشنواره مراجعه کردند. در روزهای سوم و چهارم نیز این آمار بالغ بر یک هزار و ۸۰۰ نفر است.

ساعات شلوغ کاخ جشنواره با «نفس» و «لانتوری» / ده نمکی: فکر نمی‌کنم رسوایی 3 را بسازم / آزاده نامداری: شخصیت خودم را بازی کردم

پارسایی ادامه داد: با توجه به تعداد کارت های صادر شده برای دسترسی به برج میلاد، پیش‌بینی می‌شود که در روزهای آینده تعداد مراجعه کنندگان به برج میلاد بیشتر باشد. البته این کارت‌ها برای دسترسی کارگروه‌های تخصصی مختلف به حوزه‌های مربوطه، تعاریف متفاوتی دارند و اینگونه نیست که صاحبان همه کارت‌ها به سالن نمایش فیلم‌ها دسترسی داشته باشند. برخی از کارت ها فقط این امکان را به حاضران می دهد که برای تهیه گزارش در محوطه حضور داشته باشند.

21:37- عبدالله علیخانی تهیه کننده فیلم آبناب چوبی با اشاره به استقبال خوب مردم از جشنواره سی و چهارم فجر گفت: سال ها بود که چنین استقبالی ندیده بودم و امسال پس از سال ها صف مردمی برای ورود به سینما را مشاهده کردم.  این استقبال مردمی قطعاً وظیفه و مسئولیت ما را در سینما و تولید آثار سینمایی سنگین تر می کند. مردم سرمایه های اصلی سینما هستند و باید قدر این سرمایه های گران بها را بدانیم.

21:45- امیر جعفری بازیگر «زاپاس» در ارتباط با دورخیزش برای دریافت سیمرغ بلورین سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر گفت: امسال نوید محمدزاده با فیلم‌هایی که در جشنواره دارد نتق همه را کشیده است امیدواریم سال‌های دیگر بتوانیم کار کنیم که چشم‌داشتی به سیمرغ داشته باشیم چرا که واقعاً این بشر خیلی خوب بوده است و ما فعلاً حرفی نمی‌زنیم.

وی در ادامه درباره حضور بازیگران جوان در سینما و اینکه مدتی در این بخش شاهد چهره‌های نیستیم، توضیح داد: یکی از علت‌های این موضوع این است که تهیه‌کنندگان ریسک نمی‌کنند اگر ریسک را بپذیرند قطعاً بازیگران با استعدادی نیز وجود دارند شما چند بازیگر با استعداد را می‌خواهید تا نشان‌تان بدهم. معمولاً‌ تهیه‌کنندگان به دنبال چهره هستند اما نمی‌دانند که چهره بالاخره باید از جایی شروع کند و هرکسی مادرزادی چهره نبوده است.

این بازیگر سینما در پایان درباره برخی اظهارنظرها از سوی غیرمتخصصان گفت: امیدوارم که هیچ فیلمی سانسور نشود فیلم‌ها مجوز بگیرند آن هم از یک مرجع قانونی و عده‌ای نیایند بگویند ما با این فیلم حال نمی‌کنیم.فیلمی قانونی مجوز گرفته و دارد کار می‌کند امیدوارم به عده‌ای که ارتباطی ندارد در این کارها دخالت نکنند مگر ما در کارهای آنها دخالت می‌کنیم که آنها در کارهای ما دخالت می‌کنند. در صورتی که ما تریبون دستمان است و می‌توانیم این دخالت را داشته باشیم. آنها هم لطفاً کاری نداشته باشند.

22:02- سیمون سیمونیان مدیر دبیرخانه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر گفت: نسخه 21 دقیقه ای فیلم سینمایی «دلبری» به کارگردانی سید جلال دهقانی اشکذری سال گذشته تحویل دبیرخانه جشنواره سی و سوم فیلم فجر داده شده بود. این اثر سینمایی در جشنواره سی و سوم مورد ارزیابی هیات انتخاب قرار نگرفت و هیات انتخاب جشنواره در سال گذشته، نسخه 21 دقیقه ای این اثر را ارزیابی نکردند. از این رو این فیلم مشکلی برای حضور در بخش رقابتی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر ندارد.

سیمونیان با بیان اینکه این مهم درباره برخی فیلم های ارائه شده به دبیرخانه سی و چهارم نیز رخ داده گفت: نسخه ناقص برخی آثار از جمله «هیهات» و «اروند» نیز در جشنواره امسال به دبیرخانه تحویل داده شده بود که مورد ارزیابی هیات انتخاب قرار نگرفت زیرا این فیلم ها درحدود نیم ساعت بودند.

22:14- در روز چهارم جشنواره فیلم فجر احسان و سولماز در کاخ جشنواره حضور پیدا کردند و خبر از پیشنهاد ساخت فیلمی بر گرفته از زندگی خود دادند.

22:30- محمد حسین فرحبخش در مراسم فرش قرمز فیلم سینمایی آبنبات چوبی اظهار داشت: شور و شوقی که مخاطبان سینما در جشنواره امسال نشان دادند مسوولیت بنده را برای آثار بعدی سنگین تر می کند. تماشاگران سرمایه های سینمای ایران بوده و اگر پشتیبانی نداشته باشند به طور حتم سینمایی نخواهیم داشت. صف های عریض و طویلی که امسال در سینماهای کشور برای جشنواره فجر دیدم مرا یاد 25 سال گذشته انداخت و این نوید خوبی برای سینمای ایران در سال آینده است.

22:40- نمایش فیلم «زاپاس» به کارگردانی بروز نیک نژاد نیز در بخش «سودای سیمرغ» آغاز شد. در این فیلم سینمایی بازیگرانی چون امیر جعفری، ریما رامین فر، جواد عزتی، احمد مهرانفر، الناز حبیبی، صفر روحی، ماهان نصیری و شبنم مقدمی بازی می کنند.

ساعات شلوغ کاخ جشنواره با «نفس» و «لانتوری» / ده نمکی: فکر نمی‌کنم رسوایی 3 را بسازم / آزاده نامداری: شخصیت خودم را بازی کردم

22:48- کیومرث پور احمد شامگاه پنجشنبه در مراسم فرش قرمز فیلم سینمایی کفش هایم کو، اظهار داشت: این فیلم در مورد عشق و خانواده بوده که فردی در آن دچار آلزایمر است. از همه بازیگرانم در این فیلم راضی هستم و بنظرم همگی آنان فوق العاده بودند. بازیگر سرشناس هالیوود جولیان مور برای فیلم آلیس جایزه اسکار گرفت ، اما من با تجربه 40 ساله کاری خود و با اعتماد می گویم باید این فیلم و ایفای نقش کیانیان را ببیند و از وی بیاموزد.

23:00- لاله افتخاری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با حضور در برج میلاد و پس از تماشای فیلم «ایستاده در غبار» به کارگردانی «محمدحسین مهدویان» به فارس گفت: امروز نخستین روزی است که به کاخ جشنواره آمدم. تا اینجایی که مشاهده کردم برگزاری جشنواره و برنامه ریزی های پیرامون آن را بسیار خوب و مناسب ارزیابی می کنم.

وی پیرامون حضور و اکران چندین اثر سینمایی و مستند در حوزه دفاع مقدس و مقاومت افزود: به آقای ایوبی رئیس سازمان سینمایی به علت اینکه رویکرد آنها نسبت به فیلم ها و آثار سینمایی و مستند با موضوع دفاع مقدس و مقاومت در این دوره از جشنواره پررنگ است تبریک عرض می کنیم.

23:22- مجید مظفری شامگاه پنجشنبه در مراسم فرش قرمز فیلم سینمایی 'کفش هایم کو؟'، اظهار داشت: حرف های زیادی برای گفتن دارم و خوشحالم که بعد از 12 سال دوری از سینما با فیلم پوراحمد و جلوی دوربین زرین دست به سینما بازگشتم. امیدوارم با حضور مسوولان جدید سینمایی کشور این هنر به جایی برسد که مایه مباهات و افتخار شود. امیدوارم در سال های آینده شاهد رشد و رونق سینمای ملی باشیم.

همچنین رضا کیانیان در این مراسم اظهار داشت: این دومین باری است که پس از فیلم سگ کشی، با مجید مظفری همکاری می کنم. همچنین این برای نخستین بار است که جلوی دوربین بابک زرین دست ایفای نقش کرده ام. زرین دست تصویربردار با سابقه سینمای کشوررمان بوده و اگر چنین فردی در هر کشوری بود جزو افتخارات ملی به شمار می رفت.

این بازیگر پیشکسوت سینمای کشورمان یادآور شد: همه جوانان فیلمبردار و تصویربردار سینما علاقه دارند با زرین دست کار کنند. متاسفانه تا کنون با پور احمد فیلم سینمایی کار نکرده بودم، هرچند که در دو سریال تلویزیونی افتخار همکاری با وی را داشتم. کیومرث پوراحمد کارگردان قابل انعطاف در سر صحنه بوده و هنرمند با ارزشی است. طی تاریخ سریال سازی تلویزیونی در ایران دو سریال دائی جان ناپلئون و قصه های مجید را تقریبا همه مردم دیده و دوست دارند و این ناشی از نبوغ پور احمد به عنوان کارگردان است.

23:28- محمدرضا فرجی مدیر امور سینماهای جشنواره فیلم فجر از نظر گرفتن سانس فوق العاده برای 5 فیلم حاضر در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر خبر داد و گفت: فیلم های «ابد و یک روز»، «بادیگارد»، «لانتوری»، «خشم و هیاهو» و «بارکد» در همزمان با چهارمین روز جشنواره فیلم به به سانس فوق العاده کشیده می شوند.

وی در پایان درباره تعداد تماشاگران جشنواره در سه روز اول، گفت: تاکنون بیش از 110 هزار نفر، در 3 روز اول جشنواره به تماشای آثار بخش های مختلف جشنواره نشسته اند که نشان از اقبال خوب این جشنواره دارد.

23:57- علی مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی برای تماشای «لانتوری» به کاخ جشنواره آمد.

00:03 بامداد جمعه- علیرضا بهرامی در بخشی از یادداشتش در ایسنا درباره «لانتوری» نوشت: «در داستان فیلم، در جریان ماجرای اسیدپاشی به یک دختر جوانِ فعال اجتماعی، فیلمساز از زبان یکی از شخصیت‌های حاضر در فیلم، جمله‌های بسیار تاثربرنگیزی مطرح می‌کند؛ مبنی بر این‌که زمین پر از زخم است؛ زخم‌هایی که از جانب مدعیان امروزی بسط دموکراسی در جهان، یعنی کشورهای غربی واقع و ثبت شده است. در ادامه، از فجایع انسانی رخ داده توسط یا با حمایت قدرت‌های جهانی یاد می‌کند که طیفی را از هیروشیما و ناکازاکی تا حلبچه و سردشت، شامل می‌شود.

تاثیرگذاری این حرف‌ها در دل جهان غرب، وقتی بیشتر قابل تصور است که از دهان و قلم هنرمندان تابلودار منطبق با سیاست‌های کلی مسلط بر نهادهای تصمیم‌گیر کشور گفته نمی‌شود؛ بلکه در فیلم هم تاکید می‌شود، این حرف‌ها از جانب جوانان منتقد و معترضی گفته می‌شود که در کشور خود در معرض اتهام‌هایی چون جاسوسی برای دولت‌های غربی قرار دارند.

به‌راستی چقدر باید هزینه می‌شد تا در تریبون رسمی یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای سینمایی جهان و یکی از معتبرترین جشنواره‌های سینمایی دنیا، جایی که بسیاری از نگاه‌ها و گوش‌ها به آن معطوف است، چنین حرف‌های انقلابی و اعتراضی علیه سیاست‌های قدرت‌های جهانی زده شود؟ از این منظر معتقدم که این فیلم را بسیار باید پاس داشت و به آن احترام گذاشت.

00:20 بامداد جمعه- در چهارمین شب برگزاری جشنواره فیلم فجر سینما آزادی شلوغ ترین شب خود را سپری کرد. در این سینما فیلم سینمایی «بادیگارد» در دو سالن سینما این پردیس به سانس فوق العاده رسید همچنین فیلم سینمایی «ابدو یک روز» و «لانتوری» نیز در این پردیس سینمایی به سانس فوق العاده دست یافتند.

حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی نیز با حضور در پردیس سینمایی آزادی حضور گسترده مردم و صف طولانی مخاطبان جلوی گیشه را شاهد بود و از تلاش مدیر پردیس سینمایی آزادی تشکر کرد. محمد حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر و محمدرضا فرجی مدیر امور سینماهای جشنواره در این دیدار رئیس سازمان سینمایی را همراهی کردند.

در پردیس سینمایی آزادی محمد رحمانیان  فیلم «اژدها وارد میشود» ، بهنام تشکری  فیلم «بادیگارد» و رضا درمیشیان،نوید محمدزاده و گوهر خیراندیش به دیدن «لانتوری» نشستند. علاوه بر آزادی، سینما ماندانا با نمایش «بارکد»، جوان با نمایش «لانتوری» و پرشین کرج با نمایش «خشم وهیاهو» سانس های فوق العاده برای مخاطبان علاقمند به فیلم های جشنواره در نظر گرفتند.

00:50 بامداد جمعه- «لانتوری» به کارگردانی رضا درمیشیان آخرین فیلمی که بود در روز چهارم سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد. در زمان نمایش این فیلم برج میلاد با چنان انفجار جمعیتی مواجه شده بود که علاوه بر سالن اصلی، همزمان در دو سالن فرعی برج میلاد نیز شاهد اکران این فیلم بودیم. ازدحام جمعیت برای ورود به حدی بود که جمعیت بدون ارائه شناسایی و به شکل وسیعی وارد سالن اصلی شدند و در این میان درگیری‌هایی پیش آمد.

باران كوثرى، نويد محمدزاده، مريم پاليزبان، رضا بهبودی، مهدی کوشکی، بهناز جعفری، فاطمه نقوی، پریوش نظریه، نادر فلاح، اردشیر رستمی، حسین پاکدل، بهرنگ علوی، ستاره پسیانی، بهرام افشاری، سیاوش چراغی پور، کاظم سیاحی، سجاد تابش، یسنا میرطهماسب، وحید قاضی زاهدی، هادی احمدی، شهریار فرد، امیرحسین طاهری، امیررضا رنجبران، میثم نوروزی، علیرضا خاتمی، رضا رباط جزی، حامد اسماعیل زاده، پانته آ غدیریان، محمد حسین پور و نظام الدین کیایی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

ساعات شلوغ کاخ جشنواره با «نفس» و «لانتوری» / ده نمکی: فکر نمی‌کنم رسوایی 3 را بسازم / آزاده نامداری: شخصیت خودم را بازی کردم

3:02 بامداد جمعه- نمایش فیلم «لانتوری» لحظاتی پیش به پایان رسید. ماجرای این فیلم به یک باند خلافکاری مرتبط می‌شود که در بخشی از آن به ماجرایی مشابه ماجرای اسیدپاشی به آمنه بهرامی متصل می‌شود. «لانتوری» نگاهی متکی بر موازین اسلامی به امر حیات بخش قصاص داشته اما ممکن است یکی از کاراکترهای برای برخی آزاردهنده باشد!


جشنواره فیلم فجر را با پوشش ویدیویی تابناک فرهنگی از کاخ جشنواره پیگیری کنید
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: