انتشار: ۱۶:۰۰ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۴
خبرساز شدن باغ موزه قصر، کشف عفونت در بدن زن هفت هزار ساله،مخروبه شدن بافت تاریخی سمنان و برگزاری مزایده واگذاری ۷ بنای تاریخی از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی، در این هفته باغ موزه قصر خبرساز شد.  ایجاد یک سازه الحاقی شیشه ای به ساختمان مارکوف در باغ موزه قصر آنطور که مسئولان این مجموعه می گویند با هدف ایجاد یک فضای موزه ای جدید نصب شده است اما مسئولان باغ موزه در شورای فنی میراث فرهنگی چنین اقدامی را مطرح نکرده بودند. از سوی دیگر اداره کل میراث فرهنگی تهران نیز اعلام کرد که تنها در صورت نامه کتبی چنین تاییدیه ای را خواهد داد.

بنابراین پس از پایان کار و ایجاد فضای شیشه ای الحاقی به ساختمان مارکوف،اکنون که این سازه آماده بهره برداری است، مسئولان باغ موزه به اداره کل میراث فرهنگی در نامه ای نوشتند که در حال حاضر فعالیت در این بخش را متوقف می کنند تا تاییدیه کتبی شورای فنی را دریافت کنند.

خبرساز شدن باغ موزه قصر/ارثی که از بافت تاریخی سمنان به جا ماند
این موضوع موجب شد تا سعید فلاح فر از کارشناسان میراث فرهنگی نسبت به آن اعتراض کرده و اعلام کند که در نمای بنایی که ثبت ملی و تاریحی شده باشد نه می‌توان دستکاری کرد و نه ساختمانی را به آن الحاق کرد. این غرفه‌ها قسمت بزرگی از نمای اصلی ساختمان را مسدود کرده است که نه طراحی‌اش با آن سازگار است و نه اجازه می‌دهد که اصالت معماری دیده شود.

اما مسئولان باغ موزه قصر در خبری اعلام کردند که این مجموعه پس از چند ماه کار کارشناسی با بهره گیری از مشارکت بخش خصوصی اقدام به راه اندازی موزه اتومبیلهای قدیمی و کلاسیک می کندو این موزه با رونمایی از اتومبیل‌های کلاسیک دهه ۳۰ و ۴۰ میلادی روز دوشنبه ۲۶ بهمن ماه در باغ موزه قصر افتتاح می‌شود.

خبرساز شدن باغ موزه قصر/ارثی که از بافت تاریخی سمنان به جا ماند

 

گروه انگل‌شناسی و قارچ شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران بررسی‌های پالئوپارازیتولوژیک را روی بقایای بیولوژیک حاصل از اسکلت بانوی هفت هزارساله انجام داد.

غلامرضا مولوی سرپرست تیم مطالعاتی گفت:پس از یک سال مطالعات انگل شناسی بر روی بانوی میانسال هزاره پنجم قبل از میلاد عفونت انتروبیازیس (آلودگی به کرم انتروبیوس ورمیکولاریس) تشخیص داده شد. این آلودگی انگلی حاکی از زندگی جمعی در اماکن سربسته است و انتقال آن در بین اعضای خانواده به سادگی و بصورت مستقیم صورت می‌گیرد.

مولوی تصریح کرد: آغاز مطالعات بین رشته‌ای و استفاده از دانش و تخصص گروهی، می‌تواند دریچه‌های جدیدی را فراروی دانشجویان و دانش پژوهان علوم پزشکی و بهداشت کشور باز کند. به تازگی با همکاری بین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشکده باستان‌شناسی کشور، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران از یک سو و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران از سوی دیگر، شاهد انتشار نتایج منحصر به فردی در پالئوپارازیتولوژی بوده‌ایم.

دور اول مزایده واگذاری ۷ بنای تاریخی به بخش خصوصی برگزار شد

خبرساز شدن باغ موزه قصر/ارثی که از بافت تاریخی سمنان به جا ماند
مزایده واگذاری ۷ بنای تاریخی به بهره‌برداران بخش خصوصی با بازگشایی پاکت‌های (الف) و (ب) مربوط به متقاضیان برگزار شد و متقاضیان بهره برداری ۶ بنا به دور نهایی مزایده راه یافتند. در مرحله اول مزایده ۷ بنای تاریخی کشور برای واگذاری به بخش خصوصی، متقاضیان ۶ بنا به دور بعد مزایده راه یافتند و مزایده یک بنا نیز به دلیل نقص مدارک متقاضی متوقف شد. این مزایده به صورت دو مرحله ای انجام می گیرد و دور نهایی آن روز چهارشنبه، پنجم اسفندماه برگزار می‌شود. بر این اساس با معرفی متقاضیان بهره برداری و سرمایه گذاری در مجموعه هایی چون خانه طاهریان سمنان، حمام قلعه همدان، کاروانسرای پیام آذربایجان شرقی، خانه صادقی اردبیل، گراند هتل قزوین و  مجموعه چرخاب اردکان مقرر شد مرحله دوم مزایده این بناها در روز پنجم اسفندماه برگزار شود. همچنین مزایده بنای حمام خان کردستان به دلیل مشکل نقص مدارک متقاضی در این مرحله متوقف شد تا در آینده تجدید شود.

جنگل کاری صنعتی به حریم جهانی چغازنبیل تعرض می کند

قرار است در یک محوطه ۶۰۰ هکتاری آن هم در حریم درجه یک سایت جهانی چغازنبیل جنگل کاری صنعتی انجام شود . در این هفته مجتبی گهستونی، سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا در خوزستان به خبرنگار مهر گفت: طرح  ۶۰۰ هکتاری جنگل کاری صنعتی یک شرکت در حریم درجه یک چغازنبیل و ۷ تپه قرار دارد این طرح با وجود آنکه مدتها پیش اداره کل میراث فرهنگی مجوز آن را داده بود، اما با مخالفت کارشناسان رو به رو شده است. همچنین پایگاه جهانی چغازنبیل و هفت تپه که قبل تر با انواع پروژه ها در حریم  عرصه مخالفت می کرد در جریان صدور مجوز برای این پروژه نبوده است.

خبرساز شدن باغ موزه قصر/ارثی که از بافت تاریخی سمنان به جا ماند

وی گفت: در دیداری که با مسئولان میراث فرهنگی خوزستان داشتم از وی خواستار توضیحات لازم درباره این پروژه شدم اما  هرگونه تعرض به حریم میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه را رد شد و بیان شد که این پروژه آنقدر که به منابع طبیعی منطقه آسیب می زند، به محوطه های تاریخی صدمه ای وارد نخواهد کرد. بارها به مدیران استان خوزستان تاکید شده است که انجام فعالیت در مناطق تاریخی از جمله محور تاریخی شوش – هفت تپه -چغازنبیل که از جمله محورهای جهانی است باید با لحاظ کردن حساسیت های عمل درحریم آثار تاریخی جهانی صورت پذیرد و هرگونه تخریب، تسطیح، تغییر در توپوگرافی و اقدامات زیربنایی ممنوع و خلاف مقررات موجود است. در این مورد نیز حضور و فعالیت ماشین آلات سنگین و راه سازی در محدوده یاد شده که اقدام به تسطیح می کنند غیرقانونی است.

بافت تاریخی سمنان وارث هکتارها خانه‌قدیمی مخروبه شد

بیش از ۱۸ هکتار  از خانه ها و حمام های قدیمی قرار گرفته کنار هم بافت تاریخی سمنان را تشکیل می دادند. هیچ یک از بناهای تاریخی به صورت منفرد در این بافت آنطور که اداره کل میراث فرهنگی سمنان گفته، در فهرست میراث ملی ثبت نشده اند ولی همه آنها در بافت تاریخی تجمیع و یک شماره ثبت گرفته بودند. اما بی توجه به همه اینها، مدیران سابق به این بافت بی توجهی کرده اند تا به جای آن خانه های جدید ساخته شود. خانه هایی آپارتمانی که رنگ و بویی از شهر سمنان ندارند و در هر شهر دیگری نیز می توانند ساخته شوند.

اکنون اداره کل میراث فرهنگی سمنان وارث انبوهی از زمین های خاکی رها شده و خانه های تخریب شده است هر طرف از این بافت تاریخی نشانی از زخم دارد. زخمی که خانه های تاریخی را تراشیده و فقط دیواری از آنها را باقی گذاشته است.

خبرساز شدن باغ موزه قصر/ارثی که از بافت تاریخی سمنان به جا ماند

حسین خواجه بیدختی مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: براساس توافق انجام شده با شهرداری و متولیان شهرسازی قرار بود برای ۱۸ هکتار طرح جامع آماده و آسیب های بافت نیز در آن گنجانده شود. این طرح را داده اند و قاعدتا باید در شورای فنی مطرح شده تا کلیات آن تایید شود و پس از آن به شورای فنی سازمان میراث فرهنگی برای بررسی نهایی برود. به همین دلیل در حال حاضر و در فاز اول پهنه شرقی مسجد امام که بخش کوچکی از این بافت است، مورد بررسی قرار گرفته و طرح آن بخش از بافت تایید شده و قرار است متولیان شهرسازی فعلا در آن محدوده با در نظر گرفتن ضوابط و الزامات سازمان میراث فرهنگی فعالیت کنند./خبرگزاری مهر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: