انتشار: ۱۳:۰۰ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
دبیر سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر: طی چند سال اخیر در قالب همین جشنواره موسیقی فجر، جوانان با استعداد زیادی در شاخه‌های مختلف موسیقی کلاسیک غربی و ایرانی شناسایی و استعدادیابی شدند اما من به آن‌چه می‌خواستم، نرسیدم. من تمام تلاش خود را انجام دادم؛ اما من تنها هستم و مسئولیتی هم در وزارت ارشاد ندارم.

به گزارش سرویس موسیقی تابناک فرهنگی، حسن ریاحی دبیر سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر گفت: طی چند سال اخیر در قالب همین جشنواره، جوانان با استعداد زیادی در شاخه‌های مختلف موسیقی کلاسیک غربی و ایرانی شناسایی و استعدادیابی شدند اما من به آن‌چه می‌خواستم، نرسیدم. هدف من از تاکید بر این جوان‌گرایی در جشنواره‌ موسیقی فجر تشکیل کانون موسیقی‌دانان جوان بود. جایی که بتوانیم، جوانان با استعداد را جمع کنیم و از آثار آهنگسازان حمایت کنیم یا بتوانیم کنسرت‌ها و رسیتال‌هایی را برای آن‌ها روی صحنه‌ اجرا ببریم، اما این اتفاق نیفتاد و این کانون شکل نگرفت.

دبیر سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر همچنین عنوان کرد: من تمام تلاش خود را انجام دادم؛ اما من تنها هستم و مسئولیتی هم در وزارت ارشاد ندارم. فکر می‌کنم که اگر سازمان‌های دیگر هم تلاش کافی بکنند، این اتفاق رخ دهد. سازمان‌‌هایی مثل شهرداری، وزارت ارشاد و بنیاد ملی نخبگان می‌توانند، دست به دست هم دهند تا این کانون تاسیس شود و اجازه ندهیم این جوانان با استعداد به حال خود رها شونداز همان سال گذشته تا کنون این طرح مسکوت باقی مانده است و امیدوارم که بتوان آن را دنبال کرد.

وی ادامه داد: در جشنواره‌ امسال علاوه بر اینکه به گروه‌های حرفه‌ای موسیقی که در سال‌های گذشته رغبت کمتری برای حضور در این رخداد داشته‌اند، بها داده شده، همچنین سعی شده است که روند آن از نظر حرفه‌ای به جشنواره‌های بین‌المللی نزدیک شود.

ریاحی در ادامه افزود: مخاطبان در جشنواره‌ سال جاری شاهد حضور گروه‌هایی حرفه‌ای هستند و از آن طرف سولیست‌های خوبی از کشور خودمان و سایر کشورها در جشنواره به اجرای برنامه خواهند پرداخت، در بخش بین‌الملل هم گروه‌های شناخته شده‌ای حضو‌ر دارند و در واقع می‌توان گفت گروه‌های شرکت‌کننده در این دوره، یک‌جورهایی دستچین شده‌اند و به طور کلی امسال شاهد جشنواره‌ خوبی از نظر تنوع گروه‌های موسیقی خواهیم بود.

سیامک جهانگیری: «نی نوا» با یک خصیصه جدید صوتی اجرا می شود

سیامک جهانگیری نیز که قرار است به عنوان یکی از دو نوازنده نی ارکستر سمفونیک تهران در جشنواره امسال «نی نوا» اثر حسین علیزاده را اجرا کند گفت: «نی‌نوا»، برای من تنها یک اثر نیست، بخش مهمی از خاطرات موسیقایی من در دوران نوجوانی است که در انتخاب ساز نی، به عنوان ساز تخصصی‌ام نقش مهمی ایفا کرده است و به همین خاطر از اینکه قراراست حالا این اثر در جشنواره‌ موسیقی فجر با نوازندگی من اجرا شود، بسیار خوشحالم. «نی‌نوا» یک قطعه‌ ملی است و برای تمام مردم ایران آشناست و از اینکه قرار است بار دیگر این اثر توسط ارکستر سمفونیک تهران در جشنواره موسیقی فجر اجرا شود، بسیار خوشحالم.

ای نوازنده در ادامه افزود: موسیقی یک جریان زنده است و هر اجرا روح خودش را دارد و هر نوازنده‌ای‌ که روح قطعه را درک کند، شکلی تازه از آن را ارایه خواهد داد و امیدوارم در اجرای ما نیز این اتفاق رخ دهد. این انتخاب، لطف استاد علیزاده است، ضمن آنکه من سال‌هاست که با ایشان در گروه همنوایان اجرا داشته‌ام و ایشان با ساز من آشنا هستند و به همین دلیل خواسته‌اند تا من در این اجرا به عنوان نوازنده‌ی نی حضور داشته باشم.

وی همچنین عنوان کرد: البته ما پیش از این نیز در ارکستر جاده‌ ابریشم، نی‌نوا را اجرا کردیم، در واقع یکی از قطعاتی که در آن رپرتوار اجرا شد، همین قطعه از استاد بود. این قطعه یک خاطره بسیار خوب در ذهن مخاطبان به وجود آورده است و اجرای آن توسط ارکستر سمفونیک به رهبری استاد علی رهبری می‌تواند اتفاق درخشانی را در این زمینه رقم بزند، اگر چه این اجرا مختصات خودش را خواهد داشت و یک خصیصه صوتی جدیدی را به گوش مخاطبان می‌رساند.

سیامک جهانگیری گفت: به هر روی از آنجا که این اثر توسط ارکستر سمفونیک تهران انجام می‌شود، ممکن است تغییرات کوچکی در آن رخ دهد؛ اما این تغییرات چیزی نیست که مخاطب عام آن را احساس کند،‌ به خصوص اینکه نی‌نوا دارای چنان ساختار محکمی دارد که به هیچ‌وجه فونداسیون آن تغییر نخواهد کرد.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: