انتشار: ۱۴:۲۰ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۴
یک رسانه هنری با اشاره به امضای توافق تاریخی بین ایران و مسئولان موزه لوور پاریس، از احتمال از سرگیری فعالیت یک تیم تحقیقاتی فرهنگی در یکی از سایت های باستانی ایران خبر داد.
'احتمال از سرگیری فعالیت محققان فرانسوی در اماکن باستانی ایرانی'

به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی، پایگاه اینترنی ماهنامه «آرت» لندن نوشت: مسئولان موزه لوور پاریس و ایران روز پنجشنبه 28 ژانویه (8 بهمن) توافقی تاریخی امضا کردند که راه را برای از سرگیری همکاری های فرهنگی و علمی بین دو کشور هموار می کند.

این توافق که هنوز اعلام عمومی نشده است در جریان دیدار رسمی «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران از فرانسه انجام شد که مذاکرات درباره توافقات اقتصادی محور اصلی آن را تشکیل می داد.

«مسعود سلطانی فر» معاون رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران روز پنجشنبه از نگارخانه های این موزه دیدن کردند. به گفته مسئولان موزه لورو، در زمان این دیدار هیچ یک از مجسمه ها پوشانده نشد.

توافق امضا شده در کاخ الیزه، چارچوب همکاری دو کشور را تا سال 2019 تعیین می کند که شامل برنامه هایی برای همکاری در زمینه برگزاری نمایشگاه، نشریات، دیدار علمی و نشست های آموزشی و نیز حفاری های باستان شناسی است. دو کشور همچنین در زمینه توقف غارت و قاچاق آثار باستانی همکاری خواهند کرد.

به نوشته این پایگاه اینترنتی، این توافق به دنبال سیاست دیپلماتیک عمومی فرانسه برای حفظ توازن در روابطش با کشورهای خاورمیانه امضا شده است.
موزه لورو پاریس تاکنون متعهد شده به عراق و سوریه برای حفظ میراث فرهنگی شان کمک و موزه ای را در ابوظبی احداث کند.

برگزاری نمایشگاهی درباره «خاندان قاجار»(1925-1789) نخستین پروژه در این طرح خواهد بود که قرار است بهار 2018 (1397) در موزه ماهواره ای شهر «لان» در شمال فرانسه برگزار شود.
«یانیک لینتز» رئیس دپارتمان هنر اسلامی موزه لوور و کارشناس مسائل تاریخ ایرانی که تابستان گذشته از تهران دیدن کرد، گفت: ایران مجموعه منحصربفردی از تصاویر و فیلم های آن عصر را در اختیار دارد که بتازگی احیا شده است.

موزه لوور همچنین ممکن است به فعالیت های تحقیقات باستان شناسی در نیشابور واقع در شمال شرق استان خراسان، ملحق شود که می تواند به حفاری های اولیه تحت هدایت موزه شهر بخارا در ازبکستان یا سایر سایت ها در امتداد جاده ابریشم که بخشی از امپراتوری ساسانی بوده است، وصل شود.

شهر اسلامی «آوه/ Aveh» در فلات مرکزی به عنوان یکی دیگر از سایت های احتمالی مورد مطالعه در این برنامه ذکر شده است. علاوه بر این ایده بازگشت احتمالی تیم تحقیقاتی از سایت قدیمی شوش در کوه های زاگرس مطرح شده است. فرانسه تا قبل از جنگ ایران و عراق در سال 1980 به مدت 80 سال در این سایت فعالیت تحقیقاتی داشته و اکتشافات مهمی از جمله در زمینه «قانون حمورابی» (که به دستور شاه بابل نوشته شد و شامل 282 ماده در باب حقوق جزا، حقوق مدنی و تجارت است)، قانون مربوط به تمدن بابل که بر روی لوح های گلی و ستون سنگی نوشته شده انجام داده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: