انتشار: ۰۳:۰۷ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
اگر واقعا طبق گفته سیروان خسروی تمامی خواننده های مطرح پاپ کشورمان در اوایل پاییز امسال ممنوع الکار بوده اند و همچنان نیز زانیار خسروی اجازه فعالیت ندارد چگونه دست اندرکاران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی چهار ماه گذشته همواره این ماجرا را به کلی تکذیب کرده اند؟
به گزارش خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی، حدود 4 ماه قبل یعنی مهر ماه گذشته برای اولین بار اخباری درباره«لیست بیست نفره یا بیست و شش نفره ای از خوانندگان موسیقی پاپ که به دلیل پخش آثارشان از رادیو جوان توسط دفتر موسیقی ممنوع الکار شده بودند» در محافل خصوصی اهالی موسیقی زبان به زبان چرخید؛ از همان زمان مسئولان معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور کلی وجود چنین مسئله ای را منکر شدند. 

اولین موضع گیری رسمی درباره این مسئله در تاریخ  27 مهر ماه 1394 توسط علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت که درباره خبر ممنوع الکاری برخی از اهالی موسیقی به ایسنا گفت:«خبری که به‌تازگی مبنی بر ممنوع‌الکار شدن خوانندگان منتشر شده است، صحت ندارد. خبر ممنوع‌الکار شدن چند هنرمند موسیقی به‌دلیل همکاری با «رادیو جوان» واقعی نیست. من به هیچ‌وجه دنبال ممنوع‌الکاری هنرمندان نبوده و نیستم و همیشه سعی کرده‌ایم، شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کنیم که آن‌ها بتوانند داخل کشور فعالیت کنند و مشکلی نداشته باشند. بنابراین چنین خبری نمی‌تواند صحت داشته باشد.» 

کمی بعد حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز 4 آبان ماه 1394 در جلسات مطبوعاتی اش با اهالی رسانه ضمن اشاره به اخبار مربوط به خوانندگان ممنوع الکار گفت: وزارت ارشاد و دفتر موسیقی لیستی از هنرمندان ممنوع الکار منتشر نکرده است. این موضوع صحت ندارد برخی سایتها لیستی را منتشر کرده اند که از سوی ارشاد تکذیب می شود. طبق ضوابط با هر فرد هنجار شکن برخورد قانونی صورت خواهد گرفت. این فهرست برای دفتر موسیقی نیست و ما خواننده ممنوع الکار داخلی نداریم. اگر شائبه همکاری افرادی با شبکه های خارج پدید آید با آنها برخورد خواهد شد. اگر دیگران صوت و تصویر را به شبکه های ارسال کرده باشند و مشخص شود قصدی نداشته اند آنها می‌توانند تعهد به اصلاح رفتار دهند. از سویی هم قانون روشن است.»

اما 10 روز پس از مصاحبه علی مرادخانی و 2 روز پس از این اظهار نظر حسین نوش آبادی یعنی دقیقا در تاریخ 6 آبان 1394 جمعی از خوانندگان پاپ کشورمان نامه سرگشاده ای را به خطاب به رئیس جمهور منتشر کردند. این خوانندگان در بخشی از نامه شان ضمن اشاره به نوع برخوردها و تبعیض هایی که نسبت به فعالان موسیقی پاپ صورت می گیرد تاکید کردند«نه تنها هیچ رسانه‌ای برای ارائه آثار مجاز وجود ندارد ، بلکه اخیرا پخش آثار مجوز دار از برخی‌ رسانه‌های غیر مجاز (سایت رادیو جوان و برخی‌ کانالهای ماهواره‌ای) باعث ممنوع الکاری و ایجاد دردسرهای فراوان برای اهالی موسیقی مجاز نیز شده است.»

این خوانندگان در انتهای نامه شان درخواست کردند«از ریاست محترم جمهور به عنوان حامى همیشگى هنرمندان، خواهشمندیم ترتیبى اتخاذ نمایند که اهالى موسیقى پاپ، در نشستى دوستانه، درخواست ها و مشکلات خود را با ایشان در میان بگذارند.»

این نامه را«فریدون آسرایى، حمید حامى، زانیار خسروى، سیروان خسروى، احسان خواجه امیرى، گروه سون، شهرام شکوهى، رضا صادقى، بهنام صفوى، حمید عسگری، محمد علیزاده، فرزاد فرزین، مازیار فلاحى، على لهراسبى، مهدى مدرس، رضا یزدانى، محسن یگانه» امضاء کرده بودند. 

البته پس از این ماجرا با وجود انعکاس گسترده نامه سرگشاده خوانندگان پاپ در رسانه ها، دیدار اهالی موسیقی پاپ با ریاست محترم جمهور محقق نشد یا لااقل خبری از چنین دیداری در رسانه ها انعکاس پیدا نکرد.

کمی بعدتر یعنی در 18 آبان ماه 1394 علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در حاشیه دیدار از نمایشگاه مطبوعات درباره ماجرای ممنوع الکاری خوانندگان پاپ گفت: «در مورد موسیقی پاپ هم برخی گروه‌ها در خارج از کشور موسیقی‌های مبتذلی را اجرا کردند و یا در داخل کشور با وجود تذکرات، رعایت برخی موازین را نکرده‌اند. برخی خوانندگان پاپ به شهرهای مذهبی می‌روند و جمعیت را تحریک می‌کنند که برقصند؛ طبیعی است که با آنها برخورد می‌شود، اما چیزی به عنوان ممنوع‌الکار نداریم. همانطور که ممنوع‌ا‌لقلم نداریم.» 

اما در ماه های بعد نیز با وجود اینکه خبرهای بسیاری درباره بحث ممنوع الفعالیت بودن بسیاری از خوانندگان پاپ در محافل مختلف اهالی موسیقی به گوش می رسید همچنان مسئولان ارشاد بر کذب بودن چنین خبرهایی تاکید می کردند. فرزاد طالبی سرپرست دفتر موسیقی نیز در واکنش به چنین خبرهایی در تاریخ 24 آذر ماه 1394 در گفتگو با تابناک فرهنگی گفت:«وجود چنین لیستی را به صراحت تکذیب می کنم و این داستان کذب محض است. گواه این صحبت هم کسانی هستند که به واسطه آن لیست منتشر شده گفته می شود ممنوع الکار شده اند اما در همین هفته بسیاری از آنها مجوز اجرای صحنه ای گرفته اند. البته در این میان برخی هم نتوانسته اند مجوز بگیرند که باید دلیل مجوز نگرفتن خود را پیگیری کنند نه اینکه آن را به ممنوع الکار شدن تعبیر کنند.»

حق با مسئولان وزارت ارشاد است یا سیروان خسروی

طی 4 ماه گذشته با وجود اینکه مسئولان و دست اندرکاران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صراحت وجود لیست خوانندگان ممنوع الکار را رد کرده اند اما بسیاری از فعالان موسیقی پاپ و حتی اهالی موسیقی ایرانی نیز مطالبی خلاف گفته مسئولان بیان کرده اند؛ منتهی هیچ یک از معترضان حاضر به سخن گفتن از تریبون های رسمی و رسانه های داخلی نبوده اند. 

کش و قوس پیرامون بودن یا نبودن چنین لیستی ادامه داشت تا اینکه هفته قبل خبر حضور سالار عقیلی در یکی از تلویزیون های خارجی منتشر شد و موجی از واکنش ها را به دنبال آورد.

ابتدا مدیر سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر خبر از حذف سالار عقیلی از این جشنواره داد اما بعد از انتشار یادداشتی از عقیلی، دوباره او را به جدول اجراهای جشنواره موسیقی فجر باز گرداندند. 

درست در همین مقطع زمانی بود که به یکباره نامه سرگشاده ای از سوی سیروان خسروی در اعتراض به ممنوع الکار بودن برادرش زانیار خسروی و شیوه برخورد تبعیض آمیز مسئولان و دست اندرکاران فرهنگی کشور با سالار عقیلی منتشر شد.  

سیروان خسروی در این نامه که شب گذشته منتشر شد آورده است: «بیش از سه ماه از ممنوعیت فعالیت برادرم به اتهام همکارى با سایت رادیو جوان گذشته است! منظور از همکارى، استفاده بدون اجازه این سایت از آهنگهاى برادرم و تمامى خوانندگان پاپ و سنتى مجاز کشور است. به چه حقى فقط زانیار خسروى باید شامل این ممنوعیت باشد؟ اگر این اتهام ثابت نشده و پوچ باید منجر به ممنوع الفعالیت شدن شود ، باید تمامى خوانندگان مجاز کشور شامل این ممنوعیت شوند.
جناب آقاى جنتى ، وزیر محترم ارشاد ؛
در ابتداى پاییز که تمامى خواننده هاى مطرح پاپ کشور ممنوع الفعالیت بودند آیا واکنشى به این موضوع نشان دادید؟ حتى اگر این موضوع شایعه اى بیش نبود آیا فکر نمی کنید نیازمند دخالت و اظهار نظر رسمى شما ، به عنوان بلندپایه ترین مقام دولتى کشور در امر هنر بود؟
چگونه است که در مورد آقاى سالار عقیلى که براى چندمین بار ، آگاهانه خلاف خط قرمزهاى بسیار مشخصِ نظام از جمله موضوع حجاب و مصاحبه با شبکه هاى ماهواره اى معاند عمل کرده اند ، سریعا و شخصا واکنش نشان داده اید؟ نکته جالب این است که هیچ اظهار ندامتى نیز از سوى ایشان انجام نشده ولى با اینکه خوانندگان پاپ طى یک نامه رسمى و سرگشاده از شخص رییس جمهور و شما تقاضاى دادخواهى کردند، هیچگونه واکنشى نشان ندادید.
چرا باید امثال سالار عقیلى ها از چنین مصونیتى برخوردار باشند که طبق قانون کشور فرانسه با آنها برخورد شود و با امثال زانیار خسروى ها نه طبق قوانین کشور عزیزمان ، بلکه طبق سلیقه مسوولین رفتار شود؟ حقایق ناگفته ، بسیار بیشتر از این چند سطر بوده و هست. منتظر پاسخ صریح و سریع مسوولین در این مورد هستم.» 


چند سئوال جدی درباره اظهارنظرها و برخوردهای صورت گرفته

حال با توجه به اتفاقات 4 ماهه گذشته که در این گزارش به بخشی از آنها اشاره شد اگر تمام موارد ذکر شده در نامه سیروان خسروی کاملا صحیح باشد چند سئوال اساسی به وجود می آید:

1-اگر واقعا طبق گفته سیروان خسروی تمامی خواننده های مطرح پاپ کشورمان در اوایل پاییز امسال ممنوع الکار بوده اند چگونه دست اندرکاران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از وزیر محترم این وزارتخانه گرفته تا حسین نوش آبادی(سخنگوی وزارت ارشاد)،علی مرادخانی(معاون امور هنری وزیر) و فرزاد طالبی(سرپرست دفتر موسیقی) این ماجرا را به کلی تکذیب کرده اند؟ 

2-اگر هیچ لیست ممنوع الکاری برای خوانندگان پاپ وجود نداشته چرا 17 نفر از مطرح ترین خوانندگان پاپ کشورمان 6 آبان طی نامه ای به رئیس جمهور تاکید کرده اند«نه تنها هیچ رسانه‌ای برای ارائه آثار مجاز وجود ندارد ، بلکه اخیرا پخش آثار مجوز دار از برخی‌ رسانه‌های غیر مجاز (سایت رادیو جوان و برخی‌ کانالهای ماهواره‌ای) باعث ممنوع الکاری و ایجاد دردسرهای فراوان برای اهالی موسیقی مجاز نیز شده است.»؟

3-اگر وجود چنین لیستی صحت دارد چرا خوانندگان و دست اندرکاران موسیقی پاپ، پس از نتیجه نگرفتن از نامه سه ماه قبل خود درباره آن هیچ اظهار نظر رسمی دیگری انجام نمی دهند؟

نویسنده: سعید اداک
سرویس موسیقی تابناک فرهنگی



ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
  • ناشناس
  • Iran, Islamic Republic of
  • ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
0
0
خب جواب معلومه مظلوم نمایی تبلیغ جنگ زرگری و همه با نقشه قبلی خیلی هم به ریسکش می ارزه الان سالار عقیلی چندبرابر قبل شناخته شد مدیرجشنواره و رفیقش هم به شراکت فیضی بردند.