انتشار: ۱۵:۳۷ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
ناشران کودک و نوجوان هر سال مخاطبان زیادی را به نمایشگاه می‌کشانند. نمایشگاه کتاب تهران همواره منبع مهمی برای تامین کتب کودک و نوجوانِ خانواده‌های ایرانی محسوب می‌شود.
ناشران کودک و نوجوان هر سال مخاطبان زیادی را به نمایشگاه می‌کشانند. نمایشگاه کتاب تهران همواره منبع مهمی برای تامین کتب کودک و نوجوانِ خانواده‌های ایرانی محسوب می‌شود.

به گزارش فارس‌، ناشران کودک و نوجوان هر سال مخاطبان زیادی را به نمایشگاه می‌‍کشانند. نمایشگاه کتاب تهران همواره منبع مهمی برای تامین کتب کودک و نوجوانِ خانواده‌های ایرانی محسوب می‌شوند. در این گزارش سعی شده است تعدادی از کتابهای مناسب این گروه سنی و انتشارات آنها معرفی شود.

«قصه‌های مهربانی»


این مجموعه دارای 14 جلد کتاب مصور است. هر کتاب حاوی پنج قصه از زندگی چهارده معصوم علیهم السلام است که با قلمی روان و شیوا به رشته تحریر در آمده است. در انتهای هر کتاب نیز خلاصه‌ای از مشخصات آن معصوم مانند نام، محل تولد و امثالهم ذکر شده است. هم‌چنین منابع و کتب مورد استفاده برای نگارش داستان‌ها نیز بیان شده تا در صورت نیاز به مطالعه بیشتر، مورد استفاده قرار گیرد. همه قصه‌ها در دو صفحه رو به روی هم نگاشته شده و با نقاشی‌های زیبایی تصویرسازی شده‌اند که خواندن کتاب را برای کودکان جذاب‌تر می‌کند. کتاب به قلم مجید ملامحمدی نوشضته و توسط محمدحسین صلواتیان تصویرسازی شده‌اند. «قصه‌های مهربانی» توسط انتشارات پیام آزادی منتشر شده است.

«قصه‌هایی برای ۵-۶-۷-۸-۹-۱۰ ساله‌ها»


این کتاب نیز از سری کتاب‌های مجموعه‌ای است که توسط انتشارات قدیانی منتشر شده است. این بسته شامل شش کتاب است که به ترتیب برای پنج، شش، هفت، هشت، نه و ده ساله‌ها تدوین شده است. هر کتاب مشتمل بر 9 داستان برای کودکان است که هر یک از قصه‌ها، حال و هوایی متفاوت با دیگر قصه‌ها دارد و اتفاقاتی جذاب را برای کودکان روایت می‌کند. هر کدام از مجلدهای این مجموعه از سوی جمعی از نویسندگان نوشته شده و جعفری آن را گزینش و به فارسی برگردان کرده است. این کتاب از مجموعه کتاب‌های بنفشه(ویژه کودک و نوجوان) است که توسط انتشارات قدیانی راهی بازار نشر شده است.

«پهلوان پنبه»


این کتاب شامل 11 افسانه ایرانی است که توسط محمدرضا شمس، گردآوری و بازنویسی شده است. اشی مشی، کوزه شکمو، مورچه و کک، پهلوان پنبه، حسن کچل، قصه بخت، روباه و کلاغ، پیرزن و گوساله، نمکو و آغالتو و گوردله عناوین افسانه‌هایی است که در این کتاب ذکر شده‌اند. هرچند این اثر شامل داستان‌های کوتاه فارسی است و ویژه کودکان منتشر شده است با این حال می‌توان آن را به تمام گروه‌های سنی پیشنهاد کرد. «پهلوان پنبه» در 87 صفحه و توسط نشر افق راهی بازار نشر شده است.

«جایزه»


شامل سه داستان از محمدرضا سرشار(رضا رهگذر) به نام‌های «جایزه»، «ساعت طلا» و «دوستان» است که برای کودکان سال‌های آخر دبستان نوشته شده است. این کتاب نخستین بار در سال 1360توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر و در سال 1361 نیز اولین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در مقطع کودکان را به خود اختصاص داد. لازم به ذکر است سرشار به دلیل اجرای یکی از داستان‌های این مجموعه در برنامه «قصه ظهر جمعه» شبکه سراسری صدای جمهوری اسلامی ایران، مورد تقدیر رهبر معظم انقلاب قرار گرفت و از ایشان جایزه‌ای دریافت کرد. این کتاب تاکنون بیش از 275 هزار نسخه فروش داشته است. «جایزه» به قلم محمدرضا سرشار(رضا رهگذر) و توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

«بزرگ‌مردان باوفا»


نویسنده این کتاب شمسی وفایی است. نویسنده کوشیده با ادبیاتی ساده و روان، علاوه بر داستان زندگی امام حسین(ع) که از زبان پدربزرگ روایت می‌شود، به سال‌های جنگ هم اشاره ‌کند. پدربزرگ مجروح شیمیایی است و گرچه سرفه‌های پی در پی‌، اذیتش می‌کند؛ اما باز هم به پرسش‌های «سمانه» درباره‌ی واقعه‌ی کربلا پاسخ می‌دهد: «پدربزرگم می‌گفت: امام حسین(ع) روز 28 ماه رجب، همراه عده‌ای، از شهرش مدینه، به طرف مکه حرکت کرد و در روز سوم شعبان، وارد خانه‌ی خدا شد. خانه‌ خدا جای امنی است و جان امام حسین(ع) در خطر نیست. تازه زمانی که مردم از سراسر دنیا به مکه می‌آیند، امام می‌تواند راهنمایی‌شان کند و برایشان از ستمگران و حیله‌هایشان حرف بزند...». «بزرگ‌مردان باوفا» توسط انتشارات بوستان کتاب راهی بازار نشر شده است.

«سی شعر؛ سی ضرب‌المثل»


این کتاب، شامل اشعاری درباره ضرب المثلهای فارسی است. اشعارِ قوی٬ ضرب‌المثل‌های بروز و کاربردی و صفحه‌آرایی زیبا از مهم‌ترین ویژگی‌های این کتاب است. مجموعه اشعار این کتاب گرچه به داستانِ اصلیِ ضرب‌المثل‌ها اشاره‌ای نمی‌کند٬ ولی در کمترین زمان ممکن و با بهترین شیوه٬ کاربرد هر ضرب‌المثل را در زندگی روزمره نشان می‌دهد. اشعار این مجموعه از مریم اسلامی و تصویرگر آن به عهده شیلا خزانه‌داری بوده است. «سی شعر؛ سی ضرب‌المثل» توسط انتشارات گوهر اندیشه منتشر شده است.

«مثل کبوتر مثل قو»

آموزش مسایل دینی به کودکان همواره از دغدغه‌های والدین بوده است. بر هر مسلمانی واجب است به بخش‌هایی از احکام دینی آگاهی داشته باشد و بایدها و نبایدهایی که خداوند برای زندگی بشر ترسیم کرده را بداند. کتب کودک در این زمینه بسیار کم است. «مثل کبوتر مثل قو» با هدف آموزش احکام به بچه‌ها و کودکان چاپ شده و می‌تواند مرجع مناسبی برای والدین باشد. اشعار کتاب، ساده و روان و با کلمات کودکانه سروده شده‌اند. متن سعی کرده با داستان‌های کوتاه، احکام را به کودک آموزش دهد تا مقدمه پذیرش تکالیف بعدی در سن تکلیف برای کودک مهیا شود. «مثل کبوتر مثل قو» با اشعاری از سیدمحمد مهاجرانی و تصویرگری معصومه ملک‌نسب در 24 صفحه و توسط نشر معروف راهی بازار نشر شده است.

«مهارت‌های زندگی برای کودکان»


کتاب مهارت‌های زندگی برای کودکان نوشته مژگان کلهر است که انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آن را منتشر کرده است. مطالعه این کتاب هم برای همه کودکان مفید است و هم برای والدین که دوست دارند فرزندان‌شان با مهارت‌های اساسی زندگی از همین سنین کودکی آشنا شوند. این مهارت‌ها باعث می‌شود که بچه‌ها بتوانند در جامعه، زندگی اجتماعی راحتی داشته باشند. در این کتاب نکته‌های آموزشی به صورت مثال‌ها و سوال و جواب‌هایی مطرح شده است که والدین علاقمند می‌توانند کنار فرزندان، آنها را بخوانند و بچه ها به آنها پاسخ بدهند. کتاب فرصت مناسبی در اختیار والدین قرار می‌دهد تا درباره نکات مهم اجتماعی با فرزندان صحبت کنند.

«شیر درنده و خرگوش باهوش»


ادبیات و متون کهن فارسی، سرشار از حکت‌ها و قصه‌ها و داستان‌هایی هستند که در صورت بازنویسی مجدد می‌توانند به عنوان یک منبع غنی مطالعه در ادبیات کودک و نوجوان مطرح شوند. «شیر درنده و خرگوش باهوش» از همین قاعده پیروی می‌کند. این کتاب، بازگویی و اقتباسی کودکانه از داستا‌ن‌های مثنوی معنوی است که نویسنده در آن سعی کرده است با رعایت خط داستانی، ماجرای داستانی را برای کودکان سال‌های اول، دوم و سوم دبستان بازنویسی کند. «شیر درنده و خرگوش باهوش» به قلم جعفر ابراهیمی و تصویرگری آرتمیس حبیبی‌ آزاد در 24 صفحه توسط انتشارت مدرسه منتشر شده است.

«قصه‌های عاشورایی برای بچه‌ها»


«قصه‌های عاشورایی برای بچه‌ها» مجموعه‌ای 10 جلدی است که به قلم فریبا کلهر و تصویرگری حسام‌الدین طباطبایی و توسط انتشارات قدیانی منتشر شده است. نویسنده در این مجموعه 10 جلدی سعی کرده کودکان را با 10 چهره مهم روز عاشورا آشنا کند. اولین جلد این مجموعه به امام حسین(ع) می‌پردازد و آخرین جلد آن نیز به امام جساد(ع) ختم می‌شود. «قصه‌های عاشورایی برای بچه‌ها» با چاپی مرغوب و کاغذ گلاسه تمام رنگی در 128 صفحه منتشر شده است و می‌تواند در زمینه آشنایی کودکان با حادثه عاشورا و شخصیت‌های حاضر در آن به کمک والدین آید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: