انتشار: ۱۳:۱۳ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۴
محسن رضایی، رحمانپور، مراخانی و موسوی از میرزاوندی گفتند

تقدیری برای «دایه دایه» موسیقی ایران /مسئولان برای ابدی کردن میرزاوندی ها چه کردند؟

آیین بزرگداشت «محمد میرزاوندی» خواننده قطعه حماسی «دایه دایه» با سخنرانی بسیاری از مسئولان و هنرمندان، و با اجرای این هنرمند و رونمایی از تمبر یادبوش برگزار شد.
تقدیری برای «دایه دایه» موسیقی ایران /مسئولان برای ابدی کردن میرزاوندی ها چه کردند؟


به گزارش خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی، مراسم بزرگداشت محمدمیرزاوندی، خواننده شهیر لرستانی با حضور محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، لاله افتخاری نماینده تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، نظام‌الدین موسوی مدیر خبرگزاری فارس، سجاد نوروزی و محسن سلیمانی از مدیران فرهنگی هنری شهر تهران، حجت الاسلام حمیدرضا حنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، محمد بازوند مدیرکل صداوسیمای مرکز لرستان، جمعی از مدیران ارشد استان لرستان و هنرمندانی چون اردشیر کامکار، ایرج رحمان‌پور و... در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محسن رضایی گفت: حقیقت هنر چیزی جز وصل آسمان و زمین نیست، هنر واقعی جلوه واقعی انسان متعهد در محضر خداوندی است. آقای میرزاوندی در این مسیر حقیقی هنر پا گذاشت و خیلی زود متوجه شد که از علم هم باید استفاده کند و یک هنرمند روشنفکر در یک مقطع حساس انقلاب اسلامی ظهور کرد و در برابر قدرت های عالم غیرت ایرانیان را به خروش وا داشت.

تقدیری برای «دایه دایه» موسیقی ایران /مسئولان برای ابدی کردن میرزاوندی ها چه کردند؟

وی با اشاره به آشنایی خود با سرود «دایه دایه» افزود: ارتباط من با این سرود از قبل از انقلاب بود. ششم ابتدایی در مسجد سلیمان بودم که دوستی این سرود مشترک همه لرها را می خواند. مردم از کرمانشاه تا بوشهر و شیراز در زاگرس مرکزی این سرود را به عنوان سرود تاریخی مشترک می خوانند. هیچ وقت فکرش را نمی‌کردم که این سرود علیه رژیم شاه استفاده شود و روزگاری دیگر  این سرود در شلمچه همه رزمندگان را به نشاط بکشاند.

تقدیری برای «دایه دایه» موسیقی ایران /مسئولان برای ابدی کردن میرزاوندی ها چه کردند؟
در بخش دیگری از این برنامه علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد نیز درباره سرود «دایه دایه » و جایگاه میرزاوندی در موسیقی ایران گفت:«دایه دایه» یک موسیقی فولک لرستانی است که توانسته در عین بومی بودن با همه ارتباط برقرار کند. به نظر من در این نوا چیزی هست که فراتر از فهم لغات و اصطلاحات با قشر عظیمی از مردم ارتباط می‌گیرد و با جان آنها در می‌آمیزد.

وی ادامه داد: موسیقی فولکلور نقش زیادی در تعاملات اجتماعی دارد و در بسیاری از این موارد این هنر در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی ما را همراهی می‌کند. 

مرادخانی در پایان صحبتهایش اظهار داشت: میرزاوندی از هنرمندان خوب ایران است که همچنان در ذهن مردم زنده و جاریست، گرچه کسالتی که برای وی پیش آمد کمی او را مکدر کرد اما همچنان جایگاه ویژه و ارزشمندی در دل مردم دارد امیدواریم که کماکان صدای جاودانش را بشنویم.

در ادامه این برنامه ایرج رحمان‌پور خواننده لرستانی نیز در این باره گفت: هیچ صدایی به جز صدای میرزاوندی در اول انقلاب پاسخگوی هیجان و شور مردم انقلابی نبود، اولین بار که صدای او را شنیدم با آنکه خواننده بودم به خود لرزیدم. ای کاش صدای میرزاوندی برای همیشه بود اما قطعا صدای او در اوج افتخار و اقتدار خواهد ماند. 

این خواننده ادامه داد:ما به عنوان همشهری‌های میرزاوندی همیشه پز صدای او را می‌دهیم. هیچ صدایی مانند صدای او پاسخگوی زمان جنگ نبود. اولین باری که این صدا را شنیدم با وجود اینکه خودم خواننده بودم، بر خود لرزیدم.

او افزود: دست تقدیر، میرزاوندی را به ما داد. کاش این صدا برای همیشه بود اما تقدیر صلاح دانست که این صدا را در اوج کار خود نگاه دارد. حق او بیش از اینهاست. زندگی در شرایط بحرانی، جواهرات و یاقوت‌های خود را رو می‌کند و میرزاوندی‌ها را به ما می‌دهد اما ما در مورد آنها کوتاهی می‌کنیم.

رحمانپور با انتقاد از عدم توجه مسئولین به هنرمندان گفت: سئوال من از مسئولان این است بزرگان ما برای بازآفرینی و ابدی کردن میرزاوندی ها چه می کنند؟ چند نفر از امثال این هنرمند مورد حمایت قرار گرفتند؟ هستی، خودش راه را به ما نشان می دهد و در شرایط بحران این هنرمندان را آشکار می کند اما از مسئولان درخواست دارم هنر و هنرمند را بیشتر دریابند.

تقدیری برای «دایه دایه» موسیقی ایران /مسئولان برای ابدی کردن میرزاوندی ها چه کردند؟

بعد از صحبتهای رحمانپور، سیدنظام الدین موسوی، مدیرعامل خبرگزاری فارس ، شجاع ریگوند مشاور استاندار لرستان در امور اقوام و محمد بازوند مدیرکل صداوسیمای مرکز لرستان به ایراد سخنرانی درباره این هنرمند پرداختند.

اجرای رحمانپور با همراهی کمانچه فرج علیپور ، رونمایی از تمبر بزرگداشت محمد میرزاوندی، رونمایی از کتاب «تا نفس دارم می‌جنگم» تالیف سامان سپهوند و قطعه وطن ساخته علیرضا سپهوند با صدای استاد میرزاوندی و اجرای میرزاوندی و نیز تجلیل از هنرمندانی چون اردشیر کامکار، فرج علیپور ، ایرج رحمانپور و ... از دیگر بخش های این مراسم بود.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: