انتشار: ۰۱:۱۹ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۴
یدالله نجفی از صدابرداران پیشکسوت سینمای ایران که در پروژه سینمایی «فروشنده» با اصغر فرهادی همکاری داشت از دنیا رفت ساعاتی پیش دار فانی را وداع گفت.

به گزارش سرویس سینما و تئاتر تابناک فرهنگی، یدالله نجفی از صدابرداران سینمای ایران عصر شنبه سوم بهمن ماه به دلیل سکته قلبی در گذشت.

 این صدابردار که متولد 1334 بابلسر است، فیلم «محمد رسول الله» را صدابرداری کرده است و این روزها مشغول صدابرداری فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی بوده است.

خون بازی، به دنیا آمدن، جامه‌دران، چهارشنبه 19 اردیبهشت، شیفت شب، یک شهروند کاملا معمولی،برف، رستاخیز، قاعده تصادف، قصه‌ها،پنهان، لطفاً مزاحم نشوید، همبازی،شب واقعه، کتاب قانون، آواز گنجشک‌ها، تنها دو بار زندگی می‌کنیم، بید مجنون ، گیلانه ، چند تار مو و.... از جمله آثار این هنرمند است.

يدالله نجفي در سال ۱۳۳۴ در شهر بابلسر به دنيا آمد. وي فارغ التحصيل رشته صدابرداري از مدرسه عالي تلويزيون و سينما سال ۱۳۵۵ بوده است. فعاليت در تلويزيون را به عنوان صدابردار از سال ۱۳۵۵ و كار سينما را از سال ۱۳۶۹ با صدابرداري «به خاطر همه چيز»، همكاري «رجب محمدين» آغاز كرد.

این صدابردار در آثاری چون «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت»، «جامه‌دران» و «شیفت شب» حضور داشته است و امسال نیز با فیلم «به دنیا‌آمدن» در جشنواره سی و چهارم فجر حضور دارد.

،این صدابردار فقید سینما که سابقه 5 بار دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را دارد در اکثر دوره‌ها کاندید دریافت این جایزه بوده است.

نجفی در دوره 14 برای صدابرداری فیلم «پدر»، در دوره 16 برای «مهرمادری»، در دوره 17 برای «جنگجوی پیروز» و در دوره 18 برای «نجوا» نامزد دریافت سیمرغ بود که این جایزه را سرانجام در دوره 19 برای فیلم «باران» دریافت کرد.

وی در دوره 20 هم بار دیگر این جایزه را برای «امتحان» گرفت و در دوره 23 هم برای «بید مجنون» و در دوره 24 برای «زمستان است» موفق به دریافت سیمرغ بلورین شد.

این صدابردار در دوره 25 برای «خون بازی» و «مینای شهر خاموش»، دوره 26 برای «آواز گنجشک ها» و در دوره 28 برای «شب واقعه» کاندید دریافت جایزه بود و آخرین سیمرغ خود را در دوره 31 برای فیلم «قاعده تصادف» دریافت کرد.

سایت تابناک فرهنگی درگذشت این سینماگر را به جامعه هنری و خاواده ایشان تسلیت می‌گوید.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: