انتشار: ۱۲:۴۳ - ۳۰ دی ۱۳۹۴
در مراسم بزرگداشت ۸۸۲ شهید هنرهای تجسمی با حضور محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از خانواده های ۹ شهید هنرهای تجسمی تجلیل شد.
سخنان شاعرانه فرمانده جنگ درباره هنرمندان شهید/ ۹ شهید تجلیل شدند

به گزارش تابناک فرهنگی، در مراسم بزرگداشت ۸۸۲ شهید هنرهای تجسمی که دیشب ۲۹ دی ماه به میزبانی خانه هنرمندان ایران و با حضور محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، حمید چیت چیان وزیر نیرو و جمعی از مسئولان و هنرمندان مختلف برگزار شد، از خانواده های ۹ شهید هنرهای تجسمی تجلیل شد.

کم لطفی در حق شهدای هنرمند

مراسم بزرگداشت ۸۸۲ شهید هنرهای تجسمی با اجرای موسیقی و نمایش آثار اینستالیشن با موضوع دفاع مقدس و شهدای هنرمند در ورودی خانه هنرمندان ایران آغاز شد و در ادامه مراسم که در سالن شهناز برگزار شد، مجید رجبی معمار رییس خانه هنرمندان ایران در جمع حاضران از میزبانی خانه هنرمندان ایران برای تجلیل از خانواده شهدای هنرمند ابراز خرسندی کرد و گفت: تلاشی آغاز شده است تا از شهدای هنرمند نیز همچون شهدای دیگر اصناف که در هر شهر و روستا و محله ها کنگره و بزرگداشت برایشان برگزار می شود، یاد شود. ما در حق این شهدای هنرمند تاکنون کم لطفی کرده ایم و به همین منظور از سوی بسیج هنرمندان این اقدام صورت گرفت و با شناسایی ۲۱۰۰ شهید هنرمند همراه با اسم و مشخصات، کنگره ای برای گرامی داشت یاد آنها برگزار می شود.

وی افزود: این هنرمندان شهید یا به واسطه کار و حرفه خود به عنوان عکاس و تصویربردار و یا در کسوت بسیجی در جبهه ها حضور می یافتند و به درجه شهادت نائل شدند و ما مفتخریم که این توفیق نصیب خانه هنرمندان شد تا میزبان خانواده شهدا باشیم.

رجبی معمار یادآوری کرد: در این مراسم از خانواده ۹ شهید هنرهای تجسمی تجلیل خواهد شد و خانواده های ۱۵ شهید هنرمند عرصه هنرهای تجسمی از جمله کاظم اخوان، امیر حلم زاده، امیرحسین اسدی، مجید بهرامی، حمید پیشقدم، رضا سنگی، حسین رشیدی فر، اکبر دانشی، بهروز مرادی، حسن بلندی، علی تاج احمدی، ابوالقاسم بوذری، و  حسین آذرنیا نیز در مراسم دیگری که با عنوان بزرگداشت ۲۱۰۰ شهید هنرهای تجسمی برگزار می شود، تجلیل خواهند شد.

در ادامه این مراسم حمیده حلم زاده فرزند شهید حلم زاده پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی درباره پدر شهیدش گفت: پدرم خبرنگار سپاه بود و کار خبرنگاری و نویسندگی و عکاسی انجام می داد. خدا را شاکرم که پدرم راه ائمه و حضرت علی (ع) را در پیش گرفت و به شهادت نائل شد.

وی افزود: من خاطره ای از حضور پدرم ندارم اما بر اساس گفته های مادرم، یک سال و نیم بیشتر نداشتم که بیماری بسیار سختی دچار شدم و پدرم عازم جبهه بود که هر چقدر مادرم سعی کرد مانع رفتن او شود، موفق نشد چرا که پدرم معتقد بود خداوند در حال امتحان کردن اوست که بین خانواده و خدا کدام یک را انتخاب می کند. او رفت و در همان سفر به شهادت رسید.

فرزند شهید حلم زاده بیان کرد: نمی دانم اگر ما جای پدرم بودیم چه تصمیمی می گرفتیم اما بعدها به این فکر کردم که تصمیم پدر من و امثال او بود که امروز ما در امنیت و آرامش زندگی می کنیم و امیدوارم که بتوانیم ادامه دهنده راهشان باشیم.

هنرمند با عشق و اخلاص در راهش گام برمی دارد

غلامحسین امیرخانی از اعضای شورای عالی خانه هنرمندان سخنران بعدی این مراسم بود که در سخنانی درباره این شهدای هنرمند اظهار کرد: اخلاق عالی ترین نکته است که شاید انسان بتواند خود را به آن بیاراید. اغلب هنرمندان در بیش از ۱۵۰ رشته هنری ملی در سکوت عشق بازی می کنند و کمتر با چهره آنها آشنا هستیم چرا که هنرمند با انگیزه عشق و اخلاص در مسیر هنرش گام برندارد و عمر و جوانی اش را صرف آن می کند که اگر غیر از این بود به جایی نمی رسید.

این هنرمند خوشنویس تأکید کرد: باید این شهدای هنرمند در چنین بستری از عشق و شوریدگی پرورش یافته باشند که در جنگ تحمیلی به بار بنشینند و این نشان می دهد که ما در تاریخ فرهنگی خود چنین سرمشق ها و شیوه تربیتی داشته ایم.

جانبازی های شهدا از خاطره‌ها محو نمی شوند

محمد سریر رییس شورای عالی خانه هنرمندان نیز در ادامه مراسم روی سن رفت و چنین گفت: اگر چه جنگ اثرات زیانباری برای نسل های متعدد دارد اما غرور و احترام و شرف انسان اگر از دست برود، فقط یک کشور از بین نمی رود بلکه ملت ها و نسل های بعدی آن ملت نیز نمی تواند قد علم کند و در سایه شوم آن گرفتار می شود.

وی افزود: بدون جانبازی این صادقان که به سرافرازی میهن می  اندیشند، این عزت و سربلندی ممکن نیست و جامعه آرمانها و جانبازی های آنها را به خاطر خواهد داشت.

سریر با اشاره به حضور خانواده شهدای هنرمند یادآور شد: این هنرمندان نه تنها به عنوان رزمنده در جبهه حضور داشتند بلکه بدنه ارزشمندی از فرهنگ و هنر مملکت ما بودند و از دست دادنشان فاجعه بزرگی بود و به ما راه عبرت آموزی را آموختند.

این هنرمند آهنگساز تأکید کرد: این شهدای هنرمند که شامل عکاس، سینماگر، موسیقیدان، نقاش و خوشنویس بودند، هنرشان را به ما و در جبهه ها نثار کردند که یادشان برای ما همیشه گرامی است و احترام ما برای خانواده هایشان همیشه پابرجاست.

ادامه این مراسم به اجرای قطعه «ای ایران» با پیانو نوازی سامان احتشامی اختصاص داشت.

هنرمندانی که خود معنای آثارشان شدند

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام سخنران بعدی مراسم بود که درباره شهدای هنرهای تجسمی چنین گفت: دو هزار شهید هنرمند، عجب تابلوی زیبایی است. عجب نمایشگاه و گالری حقیقی از اوج انسان هاست، بعید است در حادثه ای در عالم ۲ هزار هنرمند جانشان را فدای خوبی ها کرده باشند. نه در یک حادثه شاید در ده ها حادثه هم چنین اتفاقی نیفتاده باشد که ملتی با هنرنمایی بی سابقه خود دو هزار هنرمند را در دفاع از ناموس و شرف خود تقدیم کرده باشد.

وی افزود: در ایران در کشوری که همه کفر، ظلم و پلیدی دست به دست هم داد و در مقابل پاکی، خلوص و  عدالت صف آرایی کرد، هنرمندان ما قلم و تابلو را به نقاش هستی واگذار کردند و خود موضوع خط، نقاشی و مجسمه شدند. هنرمند وظیفه اش بازتاب خوبی هاست و زشتی ها را حتی اگر نشان می دهد برای رفتن به سوی خوبی هاست. کار هنرمند بازتاب حقیقت و آرزوها و آرمان هاست اما هنرمند شهید پا را فراتر می گذارد، از ذهن بصر می گذرد و خود جلوه اثر خود می شود. او که می خواست به دیگران بگوید به خود گفت و او که می خواست برای دیگران ایده و مفهوم و معنا را تجسم کند، خود معنای تابلو و تجسم شد.

این فرمانده سال های جنگ تحمیلی در ادامه سخنانش بیان کرد: هنرمند شهید از گالری و نمایشگاه آثار خود خارج می شود و در گالری هستی تبسم کنان می نشیند، عمق نگاهشان هستی را به تعظیم می کشاند و جان انسان ها را از آن خود می کند. جان خود را تقدیم جانان می کند و خود در کنارش به ارتزاق می نشیند.

محسن رضایی بیان کرد: هنرمند انقلاب با رگبار گلوله هایش پلیدی ها را برمی دارد و با خونش دشت میهن را باطراوت می سازد. عجب نمایشگاه بزرگی در ایران درست شده است. بعید است در سراسر عالم چنین نمایشگاهی پیدا کنیم. این چیزی نیست جز هنرمندی مردان و زنان فرهنگساز میهن عزیزمان ایران.

ضرورت پرداختن هنرمندان به پلیدی های امروز/ زبان هنر کمتر از دیپلماسی نیست

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش گفت: امروزه شاهدیم که صحنه دیگری از این هنرمندی ها در حال شکل گرفتن است چرا که از سوریه و عراق گرفته تا کنار خانه خدا و خلیج فارس، صحنه ای از پلیدی ها و زشتی ها بوجود آمده است و نه تنها ایران و مسلمانان بلکه همه جهانیان را در بر می گیرد. از تکفیری ها گرفته تا وهابیت و صهیونیست ها و حتی مدعیان آزادی نیز از دیکتاتورهای منطقه حمایت می کنند و حمله به مردم بی پناه یمن را شجاعت خود تصویر می کنند

وی افزود: این دیکتاتورها انسان ها را در قفس آتش می زنند، اسرا را گردن می زنند و آن را شجاعت خود تفسیر می کنند و این صحنه ای از پلیدی هاست که نزدیک ایران در حال وقوع است و جز با ایثار نمی توان با این پدیده و فتنه جهان اسلام مقابله کرد.

محسن رضایی همچنین با تأکید بر این که امروز نیاز است، هنرمندان ما به صحنه بیایند و این پلیدی ها را ترسیم کنند، یادآوری کرد: ما تکاوران آمریکایی را آزاد می کنیم، فردای آن رییس جمهور آمریکا با وزیر خارجه عربستان کنار هم می نشینند و اعلام می کند که ما با شما هستیم، آیا جز هنر راهی مانده است. امروز هنرمند متعهد مثل یک رزمنده مسئول است که باید این زشتی ها را ترسیم کند  چرا که در دنیای امروز زبان هنر کمتر از دیپلماسی نیست. هنرمندان دنیا را می توان کنار هم جمع کرد و هنرمندان باید پرچم دار مبارزه با تروریسم از طریق تجسم و قلم شوند و در منطقه این پرچمداری را به نمایش بگذارند.

فرمانده سال های جنگ تأکید کرد: امروز هنر جهاد است و تلاش برای رستگاری منطقه از ظلم و جنایت از طریق هنر لازم است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنانش گفت: من به روح شهدای هنرمند درود می فرستم و افتخار می کنم در کشوری زندگی می کنم که در جنگی نابرابر دو هزار شهید را تقدیم حقیقت و عدالت کرده است و از خداوند برای این خانواده های اجر و صبر می طلبم و دست هر هنرمندی که در شرایط امروز به کمک بیاید و فریاد آزادی و معنویت طلبی ایران را در دنیا طنین انداز کند، می بوسم تا بار دیگر به رسالت تاریخی خود عمل کنیم.

موزه ای برای آثار شهدای هنرمند

رضایی در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد که موزه ای برای هنرمندان شهید راه اندازی شود و آثار هنری این هنرمندان به همراه عکس و تاریخچه زندگی آنها در آن به نمایش درآید تا این سرمایه عظیم شهدای هنرمند برای هنرمندان و مردم کشورمان حفظ شود.

هنرمندانی که از ازل آمرزیده بودند

ابراهیم حقیقی از هنرمندان پیشکسوت طراحی گرافیک ایران نیز در سخنان کوتاهی درباره شهدای هنرمند گفت: ما برای گرامی داشت و احترام نام و یاد شهدای جنگ تحمیلی و انقلاب اسلامی گرد هم جمع شده ایم و فکر می کردم شاید بتوان برایشان طلب آمرزش کرد اما دیدم که ما انسان های کوچکی هستیم برای این منظور چرا که آنها از ازل آمرزیده بودند، وقتی که جانشان را بر کف گرفتند، وقتی دیوارهای تخریب شده را نقاشی می کردند تا به رزمندگان روحیه بدهند، وقتی  عکاسان بسیار که برخی از آنها در زمره شهدا هستند، تصاویری ثبت کردند که نشان دهد دشمن چگونه خون ریخت، تا ما یادمان باشد که اگر آنها نبودند و با خونشان اثر هنری سرخی بر خاک میهن نمی ساختند، ما امروز نمی توانستیم کنار هم باشیم.

این هنرمند در پایان تأکید کرد: خون این دو هزار شهید هنرمند همان قدر پاک و ارزشمند است که مابقی شهدای این مملکت. کسانی که رفتند و پدران، مادران، خواهران، برادران، همسران و فرزندانشان آنها را عزیز می داشتند اما ترجیح دادند اثر هنری سرخشان را بر خاک میهن بگذارند تا وطنشان سربلند بماند.

همچنین محمدحسین حیدری از عکاسان انقلاب ودفاع مقدس نیز با نمایش عکس هایش از روزهای جنگ تحمیلی به شرح خاطره تصویری از دست دادن همکاران و دوستانش پرداخت.

تجلیل از خانواده های ۹ شهید هنرهای تجسمی

پایان بخش این مراسم تجلیل از خانواده ۹ شهید هنرهای تجسمی بود که با حضور مجید رجبی معمار، محمد سریر، حسین منتظری، محمد خزایی، حجت الاسلام دعایی، سردار آزادی، امیر عبدالحسینی و شفق انجام شد و از خانواده های سعید جان‌بزرگی، داریوش گودرزی کیا، غلامرضا نامدار محمدی، حمیدرضا پورجبار و امید محمدیان از جامعه عکاسان شهید و احمد اسماعیلی و مجید غلامی به عنوان شهدای نقاش به همراه سیدعلی محمودیان و ابوالفضل ماهرخ شهدای خوشنویس با اهدای هدایایی تقدیر و تجلیل شد.

همچنین هدایایی نیز به چهار خانواده شهید کاظم اخوان، امیر حلم زاده، امیرحسین اسدی و مجید بهرامی نیز اهدا شد که این خانواده ها به همراه ۱۱ خانواده دیگر از شهدای هنرهای تجسمی در مراسم دیگری که برای این منظور پیش بینی شده است، مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

پایان بخش این مراسم افتتاح نمایشگاهی از آثار هنرمندان در شاخه های مختلف هنرهای تجسمی بود که به دست مرتضی اسدی هنرمند نقاش و برادر شهید امیرحسین اسدی افتتاح شد.

این نمایشگاه در همه گالری های خانه هنرمندان ایران برپاست./خبرگزاری مهر


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: