انتشار: ۱۳:۳۹ - ۲۸ دی ۱۳۹۴
با استقبال جالب توجه مردم؛ اولین رسیتال پیانو یزد برگزار شد

روزهای آهنگین مردم یزد/ از اجرای حسین علیزاده تا کنسرت«هایک ملیکیان»

شب گذشته در حالی«هایک ملیکیان» پیانیست مطرح ارمنستانی در یزد به روی صحنه رفت که این اجرا اولین کنسرت رسیتال پیانو در شهر یزد محسوب می شود.
به گزارش خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی، این روزها فضای شهر یزد بیش از هر زمان دیگری مملو از موسیقی هایی برای سلیقه های مختلف است که این خود نشان از تغییر نگرش بسیاری از دست اندرکاران و مسئولان این شهر تاریخی نسبت به هنر موسیقی دارد.

طی روزهای اخیر کنسرت های مختلفی چون  برنامه حسین علیزاده و گروه هم آوایان، اجرای یک گروه پاپ، و کنسرت رسیتال پیانو هایک ملیکیان در یزد به روی صحنه رفته است که برگزاری چنین برنامه هایی هم به لحاظ کیفی و هم از نظر کمی در یک مقطع زمانی کوتاه یک هفته ای، تا پیش از این نظیرش در شهر هنر خیز یزد دیده نشده است که البته می بایست آن را به فال نیک گرفت.

کنسرت«هایک ملیکیان» شنبه 27 دی در حالی از ساعت 20 در سالن شهرداری شهر رشت به روی صحنه رفت که تقریبا تمامی صندلی های این سالن مملو از علاقمندان موسیقی بود. 

پیش از آغاز اجرا توسط ملیکیان ابتدا امیرمهیار تفرشی پور که خود یکی از بانیان تور کنسرتهای این پیانیست ارمنستانی در ایران است به حاضران گفت: رپرتواری که برای اجرای این رسیتال در نظر گرفته شده از آثار آهنگسازان معاصر ایرانی به همراه چند آهنگساز اروپایی و ارمنستانی انتخاب شده و می بایست تاکید کنم که این آثار شامل قطعات تنال و آتنال می شود که معمولا شنیدن آنها برای مردم کشورمان کمی سخت است؛ اما همین استقبالی که امشب از سوی شما صورت گرفته نشان می دهد که مردم ایران و بخصوص مردم عزیز یزد تشنه شنیدن موسیقی های خوب هستند.

سپس هایک ملیکیان به روی صحنه آمد و به اجرای اثری از تورو تاکمیتسو آهنگساز شهیر ژاپنی پرداخت. سپس قطعه ای از آقاجانیان آهنگساز ارمنی برای حاضران اجرا شد که البته این اثر به واسطه ملودی محور بودنش هیچ شباهتی به سایر قطعات رپرتوار انتخابی این کنسرت نداشت.

در ادامه قطعه«خجاره(به معنای اندک و کوچک)» از مهدی حسینی آهنگساز ایرانی و همچنین قطعه ای از هایزن هولینگر آهنگساز سوئیسی اجرا شد.

شاهین فرهت نیز در بخش دیگری از کنسرت درباره اجرای این برنامه گفت: من از سال های کودکی همواره با موسیقی در ارتباط بودم و از زمانی که آموزش موسیقی را شروع کردم تا امروز نزدیک به 50 سال می گذرد؛ در گذشته به خاطر دارم که پیانیست ها و نوازندگان مطرح جهان برای اجرا به ایران می آمدند و ما همواره از اجرای آنها لذت می بردیم. اما چندین سال است که ما شاهد حضور چنین نوازندگان بزرگی در ایران نبوده ایم و به جرات می گویم حضور هایک ملیکیان به عنوان یک پیانیست بسیار با تکنیک در کشورمان اتفاق بسیار مهمی محسوب می شود. ملیکیان پس از تور کنسرت هایش در ایران، در کشورهای دیگری چون قبرس، آلمان، برزیل و چند کشور دیگر نیز تور کنسرت هایی را برگزار می کند.

در بخش دیگری از این کنسرت ملیکیان سونات شماره ۲ از هرمز فرهت، سونات شماره ۱ از شاهین فرهت، ایرانا از فوزیه مجد و قطعه پندار ساخته امیرمهیار تفرشی پور را به اجرا در آورد. 

پیش از این کنسرت؛ هایک ملیکیان مستر کلاس نوازندگی پیانو را بعد از ظهر روز شنبه برای نوازندگان یزدی برگزار کرد. شاهین فرهت نیز در دانشگاه علمی کاربردی جواد الائمه(ع) پیرامون وضعیت موسیقی در کشورمان به سخنرانی پرداخت. 

همچنین نشست خبری این کنسرت نیز ظهر روز 27 دی در یزد برگزار شد که طی آن هایک ملیکیان درباره اجرایش گفت: من و امیرمهیار تفرشی پور در ایروان آثار آهنگسازان ایرانی را بررسی کردیم تا ببینیم در ایران چه می گذرد و اگر شد آنها را اجرا کنیم. در نهایت وقتی قطعات مشخص شد کار بسیار زیادی برد تا این آثار را آماده کنم و در ایران به اجرا بپردازم.

ملیکیان در ادامه افزود: این اولین باری است که به ایران می آیم و از اینکه در ایران هستم واقعا کیف می کنم. در ایروان شاگردان ایرانی زیادی داشتم و به واسطه آنها با موسیقی ایران نیز ارتباط می گرفتم تا ببینم در موسیقی اینجا چه می گذرد. اما وقتی به ایران آمدم دیدم تفاوت های فرهنگ های مختلف بسیار زیاد و عجیب و متنوع است و این برای من بسیار جالب محسوب می شود. 

وی عنوان کرد: طی کنسرت هایی که در این تور برگزار کرده ام واقعا غافلگیر شدم و اصلا انتظار چنین استقبالی را از سوی مخاطبان ایرانی نداشتم. این آثاری که من اجرا می کنم بسیار قطعات سختی هستند و مردم با دقت بسیار جالبی به آنها گوش می کنند. 

این پیانیست ارمنستانی در ادامه تور کنسرت هایش در ایران ۲۹ دی در تالار آفتاب اهواز و ۳۰ دی در تالار حافظ شيراز به اجرا خواهد پرداخت. پیش از این نیز ملیکیان ٢٣دی در سالن  شهيد آوينی بوشهر و ۲۵ و ۲۶ دی تالار رودکی همین قطعات را به اجرا در آورده بود. 






ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: