انتشار: ۱۳:۲۹ - ۲۷ دی ۱۳۹۴
هشتمین شب آواز ایرانی، شنبه 26 دی‌ماه با حضور بزرگان و اساتید موسیقی ساعت 18 در سالن «سوره» حوزه هنری برگزار شد.
به گزارش سرویس موسیقی تابناک فرهنگی، در ابتدا پس از تلاوت قرآن کریم و اجرای سرود جمهوری اسلامی ایران، سعید بیابانکی، مجری برنامه، ضمن خوش‌آمد‌گویی و خیرمقدم به حضار از علیرضا جعفرزاده و محمد ثابت‌راد دعوت کرد تا به اجرای برنامه بپردازند.

پس از اجرای این گروه، محمد وزیری با همراهی ساز فواد سمیعی (نوازنده تار) و تنبک امیرمحمود صفرپور به اجرای برنامه پرداخت. پس از استقبال از این دو گروه، امیر رفعتی به اجرای آواز پرداخت که صدای او را مهدی مرتضایی با سنتورنوازی همراهی کرد.

انتقاد شهبازیان از مال اندوزی موسیقدانان/ با تمسک به مولوی،ابن سینا و فارابی به جایی نمی رسیم

 در بخش بعدی، علی رفیعی به همراه فرامرز کلانتری (نوازنده تار) و داوود یاسری (نوازنده تنبک) به اجرای برنامه پرداخت که اجرای او نیز مانند سایر اجراها  با استقبال مخاطبان مواجه شد.

بخش بعدی این نشست به سخنرانی فریدون شهبازیان، آهنگساز و موسیقیدان برجسته کشورمان اختصاص داشت که این استاد موسیقی با بیان تجارب ارزشمند خود لحظات شیرینی را برای حضار و هنرمندان عرصه موسیقی به ارمغان آورد.
این موسیقیدان نامی گفت: شب آواز ایرانی فرصت مناسبی برای عرضه هنر هنرمندان است و امیدوارم هنرمندان این فرصت را غنیمت بشمارند و با تمرین، بهترین نتیجه را ارائه دهند.
انتقاد شهبازیان از مال اندوزی موسیقدانان/ با تمسک به مولوی،ابن سینا و فارابی به جایی نمی رسیم

وی افزود: شاید بتوان امیدوار بود، جوانانی که با اشتیاق و انگیزه در زمینه موسیقی اصیل و موسیقی ملی کار می‌کنند در آینده فرهنگ و هنر سرزمین‌مان را سامان ببخشند و در همین راستا برنامه‌هایی از این دست( شب آواز ایرانی) که مرکز موسیقی بنیانگذار آن است می‌تواند بستر مناسبی برای این سامان‌دهی باشد.

وی خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم با تمسک به مولوی و تکرار کردن حرف‌های ابن‌سینا، فارابی و ...کاری از پیش نمی‌رود. وجوه مختلف موسیقی ملی و موسیقی اصیل سرزمین‌مان را همه می‌شناسیم.

 این آهنگساز ادامه داد: می‌خواهم به نکته‌ای اشاره کنم که بسیاری از پژوهشگران و موسیقیدانان از آن غفلت کرده‌اند و آن موقعیت موسیقی است و موسیقی در موقعیت. موقعیتی که در سال‌های اخیر نادیده‌ گرفته شده و تمام حوصله بزرگان هنر موسیقی به جای پژوهش صرف تاریخ موسیقی شده و نه جغرافیای موسیقی.

این آهنگساز گفت: باید اعتراف کرد بزرگانی که از هشت‌سالگی تا پایان تحصیلاتم در موسیقی از آن‌ها آموختم نیز در باب موقعیت موسیقی در این سرزمین دست به تحقیق نزد‌ه‌‌‌اند و این موضوع نادیده گرفته شده است. بی‌گمان تاثیر موسیقی، رفتار عواطف و علایق مردم یکی از جنبه‌های مهم موسیقی است.

انتقاد شهبازیان از مال اندوزی موسیقدانان/ با تمسک به مولوی،ابن سینا و فارابی به جایی نمی رسیم

شهبازیان افزود: آیا ما در راه حفظ اصالت، والایی موسیقی و ارجمندی آن گام برمی‌داریم یا روز به روز به خاطر سرگرم نگه‌داشتن مردم از بار اصالت موسیقی می‌کاهیم و با شتاب به سوی مقصدی روان هستیم که به مال‌اندوزی می‌انجامد.

در بخش بعدی، به عنوان حسن ختام این برنامه، استاد حسام‌الدین سراج و استاد شهرام میرجلالی به اجرای برنامه پرداختند و به این ترتیب حکایت هشتمین شب آواز ایرانی به اتمام رسید.

انتقاد شهبازیان از مال اندوزی موسیقدانان/ با تمسک به مولوی،ابن سینا و فارابی به جایی نمی رسیم

 اساتید، هنرمندان و علاقه‌مندان به این هنر اصیل ایرانی می‌توانند اخبار، تصاویر و نماهنگ شب آواز ایرانی را در اینستاگرام این برنامه به آدرس shabe_avaze_irani و وب‌سایت مرکز موسیقی به نشانی www.musicenetr.ir دنبال نمایند.

 گفتنی است نهمین شب آواز ایرانی به همت مرکز موسیقی و مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری، شنبه 24 بهمن‌ماه ساعت  18 در سالن «سوره» حوزه هنری (خیابان سمیه نرسیده به حافظ) برگزار می‌شود.  ورود برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: