انتشار: ۱۱:۲۳ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
برای اتمام این رمان به حضرت زهرا(س) متوسل شدم. کتاب را با ذکر جمال امام حسین(ع) آغاز کردم و با ذکر جلالش به پایان بردم.
نویسنده اهل سنت رمان «شهید عشق» با اشاره به عنایت اهل بیت(ع) در نگارش این اثر گفت: برای اتمام این رمان به حضرت زهرا(س) متوسل شدم. کتاب را با ذکر جمال امام حسین(ع) آغاز کردم و با ذکر جلالش به پایان بردم.

به گزارش تسنیم، مراسم رونمایی از ترجمه فارسی کتاب «شهید عشق» نوشته احمد تورگوت، نویسنده اهل سنت ترکیه‌ای، عصر امروز 20 اردیبهشت‌ماه، با حضور نویسنده در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی در بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

تورگوت در ابتدای این مراسم با اشاره به اینکه چرا تصمیم به نگارش رمانی با محوریت زندگی امام حسین(ع) کرده است، گفت: من در دوران کودکی به همراه پدرم در آلمان زندگی می‌کردم و از ترکی چیزی به غیر از چند کلمه نمی‌دانستم. یک روز که در کوچه دعوایی بین بچه‌ها رخ داد، یکی به دیگری لقب «یزید» داد. من تا آن روز اسمی از یزید نشنیده بودم. وقتی درباره آن از پدرم پرسیدم، او یزید را انسانی ظالم و بدترین انسان روی زمین معرفی کرد. کم‌کم که بزرگ شدم، شناختم نسبت به کربلا و امام حسین(ع) بیشتر شد.

وی با بیان اینکه نگارش رمان از زمان انتشار خبری مبنی بر بمب‌گذاری در حرم مطهر امام حسن عسکری به ذهنم رسید، ادامه داد: تلویزیون ترکیه این خبر را چنین منتشر کرد که حرم یکی از ائمه شیعه منفجر و در اثر آن تعدادی کشته شدند. اینکه از امام حسن عسکری(ع) با عنوان امام شعیان یاد، شد مرا عصبانی کرد؛ چون به نظرم تمایزی در این موضوع بین شیعه و سنی ندارد. مذاهب اسلامی از راه‌های مختلف تغذیه می‌کنند. این واقعه سبب شد که به این فکر بیفتم گمان مورد نظرم را زودتر آغاز کنم.

نویسنده کتاب «شهید عشق» یادآور شد: تقریباً 35 ساله بودم که دست به قلم شدم و رمانی درباره محرم نوشتم این کتاب 16 ماه به طول انجامید. انگیزه اصلی من برای نگارش این کتاب این بود که فرمودند هر کس در آن دنیا با ائمه خودش محشور می‌شود من با خدای خودم عهد کردم که نمی‌خواهم وقتی می‌میرم با اعمالم محشور شوم؛ بلکه می‌خواهم با یان کتابی که درباره امام حسین نوشتم محشور شوم.

وی افزود: در ترکیه خیلی از مسلمانان اهل سنت با این رمان با اهل بیت(ع) آشنا شدند. اگر خدا به من لطف کند که ثواب این کتاب به من برسد، خوشا به حال من در روز محشر.

تورگت در ادامه با اشاره به منابع مورد استفاده‌اش برای نگارش کتاب «شهید عشق» گفت: نوشتن در باره موضوعات این چنینی نیازمند شجاعت است شجاعتی که مبنای آن  احساسی است من برای نگارش این رمان به منابع مختلف مراجعه کردم ابتدا منابع اهل سنت را خواندم اما برای اینکه به اصل مطلب پی ببرم به کتابهای علویان که بیشتر شامل شعر و مدیحه بود مراجعه کردم اما باز هم پاسخی نگرفتم. این شد که به آثار نویسندگان شیعه مراجعه کردم و بعد از خواندن آنها به اصل قضیه پی بردم. من پیش از نگارش کتاب نویسنده سناریوی تلویزیون بودم. طرح اولیه رمان هم چیزی شبیه سناریو بود. من فقط می‌خواستم که ماجرای کربلا را یک رمان کنم، اما این خواست خدا بود که کربلا بر یک جلد از مجموعه سه جلدی باشد.

وی ادامه داد: هر کس بخواهد چنین رمانی بنویسد با مشکلات متعددی مواجه می‌شود؛ چرا که نگاه من نویسنده با نگاه یک عالم دینی متفاوت است. وقتی می‌خواستم شخصیت امام حسین را به عنوان شخصیت اصلی کتاب معرفی کنم راه‌های متعددی پیش رو داشتم اینکه او را به عنوان فرزند حضرت زهرا معرفی کنم یا به عنوان امام سوم شیعیان و ... اما بهترین نگاه برای معرفی ایشان فرزند خانه وحی دانستم. چرا که امام حسین از همان دوران کودکی با سخنان پیامبر و آیات خدا تغذیه می‌شدند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در طول نگارش این اثر با عنایتی از سوی اهل‌بیت همراه بوده است یا خیر گفت: وقتی به روز عاشورا رسیدم لرزه بر اندامم افتاد. نمی‌توانستیم از نحوه شهادت ا مام حسین(ع) بنویسم. نوشتن رمان را با جمال مام حسین شروع کردم و جلال او به اتمام رساندم. وقتی به مرحله عاشورا رسیدم دیدم نمی‌توانم ادامه دهم و به شرح جزئیات بپردازم. این بود که به حضرت زهرا(س) پناه بردم و نمازی به اسم ایشان خواندم البته اگر سلفی‌ها این را بشنوند مرا تکفیر خواهند کرد.

در ادامه این مراسم از رمان «شهید عشق» رونمایی شد. این اثر اولین جلد از سه‌گانه تورگت است که برای اولین‌بار در ترکیه چاپ شد و تاکنون 16 بار بازچاپ شده و 250 هزار نسخه از آن به فروش رفته است. ترجمه فارسی این کتاب از سوی انتشارات کتاب سال در بیست و هشتمین نمایشگاه تهران عرضه می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: