انتشار: ۱۲:۳۵ - ۲۱ دی ۱۳۹۴
نامه سرگشاده مسئول بخش منحل شده«نسل دیگر»جشنواره موسیقی فجر

درباره جشنواره موسیقی فجر،دیگر سکوت جایز نیست

امیرعباس ستایشگر مسئول سه دوره اخیر بخش منحل شده«نسل دیگر» جشنواره موسیقی فجر طی نامه ای سرگشاده، به سخنان حمیدرضا نوربخش مدیر این جشنواره پاسخ داد.
به گزارش سرویس موسیقی تابناک فرهنگی، امیرعباس ستایشگر در این نامه سر گشاده آورده است: 

انقلاب شد،تا ظالم بر مظلوم چیره نشود!

درباره ی جشنواره موسیقی فجر،دیگر سکوت جایز نیست

بارها خبرگزاری ها و همکاران مطبوعاتی ام برای مصاحبه درباره ی جشنواره ی موسیقی فجر و حذف بخش "نسل دیگر"با من تماس گرفته بودند اما هر بار با تشکر از دیدگاه حرفه ای دوستان خود را به سکوت و صبر دعوت کردم و به دلایلی ترجیح نمی دادم که وارد "گفتگو" شوم.دلیل اصلی من آن بود که در شرایطی که موسیقی هزار و یک مشکلات دارد من با حرف هایم "بندی" به آن اضافه نکنم و بنشینم تا این دوره از جشنواره که همکاران و دوستان تازه از راه رسیده آن را به دست گرفته اند با انرژی بیشتری برگزار  کنند و بعد از آن اگر قضاوتی بود ،آن را مطرح کنم.

اما در این چند ماه آنقدر مدیر محترم جشنواره "گذشته ی "جشنواره را "هم" زد و آن را به اصطلاح کوبید که من را مجبور به نوشتن این یادداشت کرد.ناگفته نماند در گفتگویی "اس ام اسی" که هنوز نزد من یادگار است با جناب نوربخش ،این هشدار را داده بودم که بهتر است درباره بخش "نسلی دیگر"صحبتی نکنند و توان خود را برای جشنواره ی پیش رو بگذارند تا همگی از برپایی یک جشنواره آبرومند لذت ببریم.اما ایشان در چند مصاحبه ،به طور پیوسته درباره ی ناکارایی دوره های گذشته صحبت کردند که من به عنوان دبیر بخش "نسل دیگر "سه دوره از جشنواره موسیقی فجر(دوره های 27.28 و 29)برخی از توضیحات را ضروری می دانم:

1.ایشان عنوان کردند که جشنواره فجر با نگاهی بر کیفیت و نگاه حرفه ای امسال کار کرده است و بخش هایی از جشنواره که با این نگاه تطابق نداشتند حذف شده اند(خبرگزاری فارس تاریخ 20/10/94).

کیفیت و نگاه حرفه ای؟کسانی که ماهیت بخش "نسلی دیگر " را دنبال می کردند می دانند که این بخش به لطف خداوند و کمک دبیران هنری و اجرایی بسیار موفق بوده است.البته نه آن موفقیتی که در نظر شماست .از نظر شما گروه هایی در جشنواره موفق هستند که سالن پر کن باشند و برگشت مالی به جشنواره همراه بیاورند (مصاحبه ی جناب نوربخش با سایت موسیقی ایرانیان 8/8/94)نسل دیگر نماینده ی جدی موسیقی ایرانی در جشنواره بوده است که حضور هنرمندان این بخش قوتی برای جشنواره بوده است که در این میان نه مراوده ی عجیب مالی وجود داشته نه لابی هایی از جنس کارهای شما در خانه ی موسیقی.

به این لیست نگاه کنید:پیام جهانمانی،پیمان یزدانیان،پویان بیگلر،عیسی غفاری،سعید کرد مافی ،وحید تاج،پریچهر خواجه،حسام اینانلو،آرش کامور،میدیا فرجی نژاد،سعید نایب محمدی،امیر شریفی،شهرام غلامی و.........
با هر معیار هنری و جدی که سنجش کنیم این افراد برای هر جشنواره ای در داخل کشور آبرو هستند.هنرمندانی که سالها مستقل فعالیت کرده اند و خب البته هیچ کدام در جشن امسال حضور ندارند .من سطح اعتبار موسیقایی بخش "نسل دیگر "را به وجدان و سطح تخصص خودتان وا می گذارم

2.جناب نوربخش عنوان کرده اند که با دبیر جشنواره جناب دکتر ریاحی توافق کامل دارند.(خبرگزاری فارس 28/9/94).ما در عصر ارتباطات و دنیایی زندگی می کنیم که کوچکترین جملات و اتفاق ها قابل پیگیری و رصد کردن می باشد. سوال اینجاست که چطور ممکن است دبیری مانند  حسن ریاحی که من سه سال در کنار ایشان در جشنواره فعالیت کرده ام و همیشه شاهد آن بوده ایم که دو بخش "استعداد های درخشان"و "نسل دیگر "را از نقاط قوت جشنواره می دانستند(رجوع کنید به صحبت های نشت های خبری دوره های گذشته)به یکباره با حذف این دو بخش موافقت کامل داشته باشند؟ آنچه مسلم است ایشان کوچکترین نقشی در جشنواره امسال نداشته اند و تنها به احترام معاونت هنری و موسیقی از دلخوری خود حرفی نزده اند. این موضوع آنقدر واضح است که نیاز به توضیح و موشکافی ندارد. اگر یک بار پا به میان جامعه ی موسیقی بگذارید ،در می یابید که حقایق عیان است اما به خاطر حیا و احترام بین هنرمندان کسی فریادی بر نمی ارد.

3.مدیر جشنواره عنوان کرده اند که این دوره از جشنواره جای بزرگان است و می خواهند بزرگان موسیقی را به جشنواره بیاورند و همچنین دو نکته ی زننده در این باب که جشنواره کمیته ی امداد نیست و در این جشنواره موسیقی مظلوم جایی ندارد(مصاحبه ی ایشان در خبرگزاری فارس 28/9/94).با نگاهی به جدول جشنواره و کمی تامل در می یابید که بزرگان موسیقی از دید مدیران جشنواره چه کسانی هستند. گروه معتبر و کار کشته ی کامکارها که همواره حضور ایشان هم باز مثل گروه های معتبر سال های گذشته اعتباری برای جشنواره است و بس.جشنواره باید به خود افتخار کند که چنین گروهی در جشنواره هست نه اینکه حضور در جشنواره اعتباری برای ایشان(آنچه هدف مدیران جشنواره بوده است)واما کدام گروه و بزرگان موسیقی که در دوره های گذشته نبوده اند؟حداقل در سالهای پیش اساتیدی چون محمد رضا لطفی و شهرام ناظری در جشن موسیقی انقلاب اسلامی شرکت داشتند. اکثر هنرمندانی هم که امسال در جدول حضور دارند سالهای گذشته در جشنواره بوده اند. پس شما از کدام بزرگان صحبت می کنید که ما نمی شناسیم؟ دیگر آنکه اگر حلقه ی دوستان و آشنایان خانه موسیقی را از جدول حذف کنیم چه کسانی باقی می مانند که موسیقی شان قابل دفاع باشد؟

بخش پاپ ،نواحی و بانوان مانند هر سال پا برجاست

اما چند گروه دیگر: گروه نوازی کمانچه (نوید دهقان)که شما خواننده ی گروه ایشان هستید (گروه قمر)و تور های مختلفی داشتید

2.هنرمندان ارجمند برادران پورناظری که یکی از ایشان در بخش اجرا و دیگری مشاور ارشد شما در جشنواره هستند.

3.هنرمندانی چون مجید درخشانی مسعود شعاری کیوان ساکت سالار عقیلی و.... که در دوره های گذشته هم در جشنواره بوده اند

4.خانواده ی محترم کامکارها که تمام اهل موسیقی ارتباط ایشان با خانه موسیقی و شما را به خوبی می دانند. این را عرض نکردم که شما را به رانت و رابطه محکوم کنم. من هم در بخش "نسلی دیگر"از دوستان و همکارانم دعوت میکردم اما نکته آنجاست که آیا شما برای دیگر طیف های موسیقی که با شما همخوانی فکری ندارند اما موسیقی قابل قبولی ارائه میکنند، راهی باز کردید یا فقط آنان را به جرم مظلوم بودن حذف کردید؟ اما نکته ی مهم انکه آیا شما از مدیریت خود برای آوردن این گروه معتبر استفاده کرده اید یا شاید رقم قرارداد این گروه آنقدر هست که به هر استادی پیشنهاد شود ،نه نگوید؟

تاکید میکنم حال که شما تاکید بر شفافیت مالی دارید رقم قرارداد همین یک گروه را منتشر کنید تا ما و جامعه ی موسیقی به تدبیر مدیربتی شما دست مریزاد بگوییم.

سخن پایانی:موسیقی مظلوم در یک کلام همان چیزی ست که "جدی ست" و چون در برابر ابتذال هنری سر خم نمی کند در تمام دنیا نیاز به "حمایت"دارد. اگر این بخش ها را مظلوم میدانید ،پس موسیقی ظالم و کسانی که با رانت ها و نوع موسیقی های سطح پایین تر برای جذب عوام رقابت میکنند در جشنواره ی  تحت مدیریت شما جا خوش کرده اند؟ از اینجا به بعد دیگر روی صحبتم با مدیران جشنواره نیست بلکه با افرادی ست که شما را به عنوان مدیر انتخاب کرده اند. ما نه به دنبال آن هستیم که از جشنواره درآمدی داشته باشیم و حال که این بخش حذف شده است نگران درآمدمان باشیم. و نه آنکه از آبهای گل  آلود ماهی بگیریم. بهتر است برای شفافیت موضوع اعلام کنم که وظیفه ی من در جشنواره شناسایی گروه ها و هماهنگی آنها با دفتر جشنواره بوده است و برای آن حدود3 میلیون تومان دستمزد گرفته ام. حال بهتر است مدیر جشنواره که بیان داشتند بخش مالی جشنواره شفاف است همین عدد و رقم را درباره ی همکارانشان که وظیفه ی شناسایی گروه ها و معرفی به مدیر جشنواره را داشتند اعلام کنند و تازه در این میان بحث مقایسه ی سطح موسیقایی گروه ها و دستمزد هایی که گرفته شده است به میان خواهد امد که اگر لازم باشد برای اذهان عمومی رقم دستمزد گروه های این بخش را برای مقایسه و همکاران مطبوعاتی ام در اختیارشان قرار خواهم داد و . .........بگذریم

کسانی که شما را برای مدیریت جشنواره انتخاب کرده اند کاش راهکار مدیریتی آن را هم دیکته میکردند که به جای زیر سوال بردن دوره های گذشته ی جشنواره ،کار خود را پیش ببرید ،شما که امروز دوستان "خوش زبان "و "نیکو منصبی" دارید و همراهانی که به کمک خداوند شما را در برگزاری بهتر جشنواره مدد رسان هستند دیگر چرا همواره به "مظلوم ها"می پردازید و عملکرد ایشان را زیر سوال می برید. در پایان برای شما و همراهانتان آرزوی موفقیت می کنم و خودم را به فرموده ای از قران کریم که آمده است:"ما لِلظَّالِمینَ مِنْ حَمیمٍ وَ لا شَفیعٍ یُطاعُ"(سوره مبارکه غافر آیه 18)دلخوش می دارم.

امیرعباس ستایشگر


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: