انتشار: ۱۵:۴۰ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
مدیرعامل موسسه عروج وابسته به موسسه نشر و تنظیم آثار امام خمینی (ره) گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستم ملی توزیع کتاب را در کشور ایجاد کند.
مدیرعامل موسسه عروج وابسته به موسسه نشر و تنظیم آثار امام خمینی (ره) گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستم ملی توزیع کتاب را در کشور ایجاد کند.

حمید غفاری در گفت‌وگو با ایرنا در حاشیه برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران افزود: سیستم توزیع حوزه نشر در کشور دچار مشکلات فراوانی است که فقط وزارت ارشاد با ایجاد سیستم ملی در این زمینه می تواند مساله دسترسی همگان را به کتاب به ویژه کتاب هایی که برای نخستین بار چاپ می شوند برطرف کند.

وی با اشاره به اهمیت کتابخوانی و تاثیر آن در فرایند زندگی شخصی افراد اظهار داشت: آموزش و پرورش، مساجد و ائمه جماعات نقش های مهمی در مهم جلوه دادن مسائل فرهنگی از جمله حوزه کتابخوانی دارند.

غفاری ادامه داد: در عصر ارتباطات پرسش های بسیاری برای افراد جامعه مطرح می شود که پاسخ آنها را می توان از خواندن کتاب هایی که توسط فرهیختگان و نویسندگان منتشر می شود به دست آورد.

مدیرعامل موسسه نشر عروج با بیان اینکه کتاب فرهنگ و تاریخ را به مردم انتقال می دهد اضافه کرد: در ابتدای انقلاب آموزش و پرورش تنها نهاد تربیتی بود که ترویج مسائل فرهنگی از جمله مطالعه را بر عهده داشت اما امروزه سایر نهادها نیز باید با این وزارتخانه همگام و از پراکنده کاری دوری کنند تا اهمیت مطالعه در زندگی را به مردم نشان دهند.

وی با بیان اینکه سیستم توزیع سراسری کتاب در کشور وجود ندارد، گفت: کتابی که در تهران منتشر می شود کمتر در اختیار شهرستان ها قرار می گیرد و یا اصلا موجود نیست باید به این مساله رسیدگی شود.

غفاری درباره حقوق مالکیت فکری و حق کپی رایت اظهار داشت: در زمینه کپی رایت معضلات بسیاری از نظر حقوقی وجود دارد و ما در مسائل سخت افزاری تولید کتاب مشکل داریم و مسائل نویسندگان از طریق نوشتن حل نمی شود باید فکر اساسی در این زمینه شود.

وی نشر دیجیتال فرصت مناسبی در ترویج کتابخوانی دانست و افزود: ما نیز باید همگام با کشورهای دیگر باشیم و سیستم اینترنت در حوزه نشر سراسری شده و سرعت بیشتری داشته باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: