انتشار: ۱۵:۱۲ - ۱۶ دی ۱۳۹۴
در شرایطی که ارکسترهای رادیو و تلوزیون در گذشته به بهانه کمبود بودجه تعطیل شده اند، این جوانان مستعدی که در جشنواره«نوای خرم» برگزیده می شوند قرار است به کدام ارکستر معرفی شوند و کار هنری انجام دهند؟

به گزارش خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی، عباس خوشدل آهنگساز و رهبر ارکستر با سابقه کشورمان درباره برگزاری جشنواره نوای خرّم گفت: من با معرفی و یادآوری شخصیت استاد همایون خرّم که به عنوان یکی از ستاره های موسیقی ایرانی شناخته می شود در قالب جشنواره هایی نظیر "نوای خرّم" بسیار موافقم و از چنین اقداماتی حمایت می کنم. به نظر من این اقدامات بدون هیچ چشم داشت مالی و تنها به دلیل تمایلات معنوی از جانب برگزارکنندگان مورد توجه قرار گرفته و شایسته قدردانی و تقدیر است. 

خوشدل که رهبری ارکسترهایی را در موسیقی کلاسیک ایرانی بر عهده داشته است، توجه به آینده و ادامه فعالیت هنری منتخبین جشنواره نوای خرّم را بسیار مهم ارزیابی کرد و دراین باره افزود: به گمان من باید در مورد اتفاقی که قرار است بعد از انتخاب نفرات برتر در این جشنواره بیفتد، فکر کنیم و بدانیم پس از معرفی نفرات شاخص چه برنامه ای برایشان داریم. چنین اقدامی قبل از انقلاب در هنرستان عالی موسیقی افتاده است. در گذشته این هنرستان پشتیبان ارکسترهای وزارت فرهنگ و هنر و سمفونیک بود. در آن زمان اگر یک کارمند معمولی ماهیانه 300 یا 400 تومان حقوق می گرفت، ما در وزارت فرهنگ و هنر به یک هنرجو که تازه دیپلم گرفته بود، ماهیانه 2000تومان پرداخت می کردیم. چون یک هنرمند فعال در این بخش باید تامین باشد تا بتواند کار هنری قوی تحویل دهد از سوی دیگر این هنرجوها در 4 ارکستر اجرای برنامه داشتند و به خاطر حجم بالای کاری که داشتند باید دستمزد خوبی هم می-گرفتند. 

او در ادامه افزود: من همیشه در طول این  سال ها ازچهره های جوان در موسیقی دفاع کرده¬ام و عقیده دارم این نسل با تمام محدودیت هایی که تجربه کرده است، در مقایسه با نسل قبل از انقلاب با وجود برخورداری از امکانات آن دوره، نظیر هنرستان عالی موسیقی، به مراتب با استعدادتر هستند. برگزاری جشنواره هایی نظیر نوای خرّم با وجود تاثیر بسیار خوبی که در معرفی چهره ها به موسیقی ایران دارند به واسطه برگزاری توسط بخش خصوصی ناچارند در بخش هزینه ها مدیریت زیادی داشته باشند و این امکان که برای نیازهای مختلف هنری به طور کامل و گسترده هزینه کنند در مقایسه با بخش های دولتی برایشان وجود ندارد. به همین دلیل فکر میکنم برنامه ریزی برای آینده کسانی که در این جشنواره ها به عنوان استعدادهای جوان موسیقی انتخاب می شوند نیاز به فکر و حساب و کتاب همه جانبه دارد.

این نوازنده و رهبر ارکستر کشورمان گفت: جوانان نسل جدید به واسطه محدودیت های زیادی که در بخشهای مختلف دارند، به موسیقی رو می آورند و با فراهم کردن یک ساز سعی در سرگرم کردن خودشان به موسیقی دارند. با این وجود تزریق این نفرات به بدنه موسیقی جدی نیاز به بودجه هایی دارد. با وجود این همه استعداد، به دلیل محدودیت های بودجه ای در بخش فرهنگ کشور، ما تعداد زیادی نوازنده برجسته به موسیقی کشور تحویل نداده ایم چون این گونه کارها باید با حمایت های گسترده صورت بگیرد. 

وی ادامه داد: من از دوستان خوبم در جشنواره نوای خرّم بسیار ممنونم که با تحمل سختی ها و محدودیت های زیاد در جهت زنده نگه داشتن نام همایون خرّم دست به کار شده اند. اما مسئله مهم از دیدگاه من این است که بعد از شناسایی و تجلیل از هنرجویی که مثلا از یکی از شهرستان های دور یا نزدیک برای شرکت در جشنواره نوای خرّم به تهران آمده است، قرار است برای او چه اتفاقی بیفتد؟ در شرایطی که تمامی ارکسترهای رادیو و تلوزیون در چند مدت گذشته به بهانه کمبود بودجه تعطیل شده اند، این جوانان مستعد قرار است به کدام ارکستر معرفی شوند و کار هنری را در آن جا ادامه دهند؟ به نظر من فکر و اندیشه در برگزاری این حرکت های هنری بسیار خوب است اما عملی کردن کامل آن به بودجه قابل ملاحظه ای نیاز دارد.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: