انتشار: ۰۰:۴۱ - ۱۵ دی ۱۳۹۴
نشست شورای عالی سیاست گذاری سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر

مرادخانی : توجه به ظرفیت های مغفول تئاتر ضروری است

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، توجه به ظرفیت های مغفول مانده تئاتر را امری ضروری می داند.
به گزارش سرویس سینما و تئاتر تابناک فرهنگی ، علی مرادخانی در نشست شورای عالی سیاست گذاری سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در سالن نشست های معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: یکی از این ظرفیت ها حضور گسترده آثار نمایشی در شبکه نمایش خانگی است که منجر به ارتباط بیشتر آثار تئاتری با مردم می شود.
وی در ادامه، توجه به تبلیغات تئاتر به شیوه های نوین برای جذب بیشتر مخاطبان و مدیریت فایده بیش از مدیریت هزینه را مورد تاکید قرار داد.

** کمیت فارغ التحصیلان تئاتر مدیریت آن را دشوار کرده است
مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، با تاکید بر وقوع اتفاقات جدید در حوزه تئاتر کشور اظهار کرد: کمیت بسیار زیاد فارغ التحصیلان رشته تئاتر از مراکز آموزش عالی شرایط جدیدی برای مدیریت تئاتر به وجود آورده که چندان آسان نیست.
وی کمبود متخصص در بخش های گوناگون این رشته را از دیگر مشکلات آن برشمرد و افزود: توجه به تامین سخت افزار برای عرضه تولیدات هنرمندان و فارغ التحصیلان و نیز تضمین حداقلی حمایت از هنرمند و آثار هنری در حوزه تئاتر، می تواند برخی معضلات ریشه ای تئاتر کشور را برطرف سازد.
مدیر کل هنرهای نمایشی با تقدیر از حضور فعالانه بخش خصوصی در حوزه تولید و نمایش تئاتر، خاطرنشان کرد: استقبال گسترده عامه مردم و هنرمندان از ظرفیت های ایجاد شده توسط بخش خصوصی نشانه نوید بخشی برای توسعه فعالیت این بخش در عرصه تئاتر است.

** دستیابی به اهداف 9 گانه در فراخوان جشنواره محقق شد
در ادامه این جلسه سعید اسدی دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، با تشریح فعالیت های انجام شده در این دوره بر توجه لازم، عملیاتی و غیرشعاری به محورهای 9 گانه مندرج در فراخوان جشنواره که به نوعی سیاست های این دوره جشنواره تئاتر فجر را تشکیل می دهند اشاره کرد.
وی گفت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته و مشارکت هنرمندان تئاتر کشور، دستیابی به اهداف 9 گانه در فراخوان جشنواره محقق شد و این اهداف صرفا به شکل شعاری و نمادین باقی نماند.
مهرداد رایانی مخصوص مدیر بخش بین الملل جشنواره، نیز پس از سخنان اسدی در گزارش کوتاهی نحوه انتخاب و حضور آثار شرکت کننده در بخش بین الملل را برای حاضران تشریح کرد.
حسین مسافر آستانه عضو شورای عالی سیاست گذاری جشنواره تئاتر فجر با تقدیر از فعالیت های صورت گرفته مطابق برنامه و اهداف، لزوم برگزاری قدرتمند تر جشنواره و تثبیت آن در عرصه بین الملل را در گرو برنامه ریزی چند ساله و حضور سعید اسدی به عنوان دبیر جشنواره برای یک دوره پنج ساله دانست.

** کشف استعدادهای هنرمندان استان ها امری ضروری است
ایرج راد مدیر عامل خانه تئاتر و عضو دیگر شورا، با تقدیر از اقدام صورت گرفته در بخش نمایشنامه نویسی و تاکید بر این نکته که یکی از مشکلات محتوایی تئاتر همواره در بخش نمایشنامه بوده ضرورت توجه بیشتر به نمایشنامه نویسان برگزیده جشنواره را خواستار شد.
وی تاکید کرد که برگزیدگان نمایشنامه نویسی جشنواره به طور مستمر در کارگاه های مختلف زیر نظر و آموزش اساتید فن قرار گیرند تا در حوزه نمایشنامه نویسی کمبودها برطرف شود.
عضو شورای عالی سیاست گذاری جشنواره تئاتر فجر با اشاره با آمار بالای 50 درصدی مشارکت هنرمندان استان های سراسر کشور در جشنواره امسال، لزوم توجه و کشف استعدادهای تئاتر در نقاط مختلف کشور را امری ضروری دانست.
راد تصریح کرد: باید امکانات نرم افزاری و سخت افزاری برای رشد و پیشرفت این استعدادها فراهم شود تا از این رهگذر تئاتر ایران نیز شاهد رشد اصولی و اساسی باشد.

** اتصال تئاتر کشور به جریان جهانی منجر به رشد آن می شود
مرتضی کاظمی مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ادامه جلسه شورای عالی سیاستگذاری جشنواره تئاتر فجر با تقدیر از اقدامات انجام شده، توجه به نسل جوان را از ضرورت های برگزاری جشنواره دانست.
وی افزود: دعوت از کمپانی های معتبر و شناخته شده بین المللی در عرصه تئاتر برای شناخت هرچه بیشتر و بهتر ظرفیت های تئاتری ما، و اتصال تئاتر کشور به جریان جهانی تئاتر از طریق شرکت در کنفرانس ها، سمینارها، و جشنواره های معتبر بین المللی از نکات دیگری بود که وی در راستای رشد و ارتقای تئاتر بر آنها تاکید کرد.
بر اساس گزارش ستاد خبری روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، سایر اعضای شورای سیاستگذاری این جشنواره شامل خلیل ارجمندی مدیر عامل صندوق اعتباری هنر، سید حسین هاشمی استاندار تهران، مصطفی پور محمدی معاون سیمای سازمان صدا و سیما، محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری، محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، عیسی علیزاده مدیر عامل سازمان زیبا سازی، و علی منتظری، حسین مسافر آستانه و اردشیر صالحپور هستند.
سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از یکم تا دوازدهم بهمن ماه به دبیری سعید اسدی برگزار می شود.



مرادخانی : توجه به ظرفیت های مغفول تئاتر ضروری است
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: