انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۵ دی ۱۳۹۴
کارگردان فیلم «جامه دران» با بیان اینکه قشر خرده بورژوازی مرفه هویت مستقلی ندارد گفت: فیلم جامه دران این قشر را نقد می کند.
فیلم جامه دران خرده بورژوازی را نقد می کند

به گزارش سرویس سینما و تئاتر تابناک فرهنگی ، حمیدرضا قطبی در سیصد و هشتاد و یکمین نشست باشگاه فیلم فرهنگسرای ارسباران افزود: من می توانم سرمایه دار را در فیلم تعریف کرده و آن را نشان بدهم اما قشر خرده بورژوازی مرفه بسیار آزار دهنده است و هویت مستقلی برای بیان خود ندارد.
وی درباره تفاوت فیلم نامه با اثر داستانی به همین نام گفت: رمان جامه دران حدود 20 سال از زمان ما فاصله داشت ولی فیلم نامه به زمان امروز نگاشته شد و براین اساس تلاش کردیم که شاخصه ها و ویژگی های قشر امروزی از جمله قشر نوکیسه، خرده بورژوا و فرهنگ ایران گریزی و غرب دوستی را در فیلم جامه دران بیان کنیم.
سیدجمال ساداتیان تهیه کننده فیلم «جامه دران» نیز در این نشست با اشاره به سختی های تولید این فیلم در سه اپیزود تاریخی گفت: هر سناریو، یک ظرفیتی دارد و نقش تهیه کننده این است که امکان به تصویر کشیدن نوشته را از طریق تهیه خدماتش به وجود آورد.
وی افزود: برای ساخت صحنه های تاریخی فیلم جامه دران، بعضی از این صحنه ها از زندگی روزمره مردم خارج شده و تامین امکانات برای این صحنه های سخت بود ولی آنچه مهم است این است که فیلم با هر قصه یا پیامی ساخته می شود بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند.
ساداتیان با اشاره به وضعیت نامناسب اکران فیلم در کشور گفت: اثر هنری با مخاطب خود زنده است، شرایط اکران فیلم در کشور مناسب نبوده و سینماها مناسب نمایش فیلم نیست.
این تهیه کننده با بیان اینکه هر سال حدود یکصد فیلم در کشور ساخته می شود، اظهار کرد: در حال حاضر در کشور 300 سالن سینما وجود دارد که 200 سالن کیفیت لازم را نداشته و مردم رغبتی برای حضور در این سینماها ندارند که این مسایل باید مدیریت شود.
وی گفت: به لحاظ استاندارد هر سالن سینما باید به نمایش یک فیلم اختصاص داشته باشد اما در زمان اکران فیلم جامه دران خلاف این امر ثابت شد و دریافتیم که به جای یک سالن برای نمایش فیلم باید بگوییم که یک سانس یا دو سانس برای نمایش فیلم وجود دارد.
ناهید طباطبایی فیلمنامه نویس فیلم «جامه دران» نیز در این نشست درباره اقتباس این فیلم از داستانی به همین نام گفت: این اثر داستانی متعلق به دوران مختلف تاریخی است و شخصیت پردازی خاصی داشته و هنگام نگارش آن فکر می کردم که اگر این داستان زمانی تبدیل به فیلم و یک اثر سینمایی بشود،خوب است و وقتی که فیلم جامه دران ساخته شد، خوشحال شدم.
وی افزود: فیلم نامه 70 درصد به داستان اصلی خود وفادار است و تنها 30 درصد از داستان به دلیل ویژگی های سینما و سینمایی شدن تغییر کرده است.
طباطبایی با اشاره به نمایش دادن و انتقاد از خرده بورژوازی نوکیسه در فیلم جامه دران گفت: به عقیده من هر کسی که اصل خودش را بشناسد و به آن پایبند باشد می تواند درست زندگی و رفتار کند و فرقی نمی کند که از کدام طبقه اجتماعی باشد.
این نویسنده بیان کرد: من در داستان جامه دران منتقد قشر خرده بورژوا هستم و قصد دارم بگویم ارباب و رعیت اصالت دارند که اگر این دو قشر به اصول و ویژگی های خود پایبند باشند، درست است اما در این میان خرده بورژوا معلق و منفور است.
آرامه اعتمادی منتقد نیز در این نشست با بیان اینکه فیلم جامه دران فیلم قابل قبول و قابل احترامی است، گفت: این فیلم در دو زمان گذشته و حال روایت می شود و می توان گفت که این فیلم ادای دینی به آثار بهرام بیضایی استاد بزرگ سینمای ایران است.
وی با اشاره به فیلمنامه فیلم «جامه دران» افزود: به عقیده من فیلمنامه این اثر در مرز تبدیل به قصه شاخص و شاهکار شدن متوقف می شود و تبدیل به یک فیلمنامه خوب برای فیلم خوب می شود.
اعتمادی با بیان اینکه قشر ارباب و رعیت در فیلم «جامه دران» نقد می شود اظهار کرد: در این فیلم ویژگی های قشر تازه به دوران رسیده نیز نقد می شود.
نشست نقد و بررسی فیلم «جامه دران» شامگاه یکشنبه با حضور حمیدرضا قطبی(کارگردان) سیدجمال ساداتیان(تهیه کننده)، ناهید ظباطبایی(فیلمنامه نویس)، امیر مهاجر(بازنویس فیلمنامه)،مریم کاظمی(بازیگر) و آرامه اعتمادی (منتقد) در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
فیلم «جامه دران» محصول سال 1393 اولین ساخته بلند سینمایی حمیدرضا قطبی است، این فیلم سه اپیزودی روایت زندگی زنی به نام شیرین است که در مراسم ختم پدرش به روابط جدیدی در زندگی او پی می برد و حقایقی تازه را کشف می کند. فیلمنامه این اثر، اقتباسی از کتابی به همین نام نوشته ناهید طباطبایی است.
مهتاب کرامتی، مصطفی زمانی، پگاه آهنگرانی، باران کوثری، افسر اسدی، محمود بهروزیان، فرزانه نشاط خواه و الهام نامی از جمله بازیگران این فیلم هستند.
«جامه دران» در بخش نگاه نو سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت. این فیلم دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه اقتباسی را دریافت کرد و در بخش های بهترین کارگردانی و بهترین فیلم نگاه نو این دوره از جشنواره فیلم فجر سی و سوم، نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد./ایرنا


فیلم جامه دران خرده بورژوازی را نقد می کند
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: