انتشار: ۲۲:۴۵ - ۱۳ دی ۱۳۹۴
به گفته دبیر جشنواره مد و لباس فجر، تشکیل اتحادیه صنفی طراحان در دستور کار کارگروه مد و لباس قرار گرفت.


به گزارش تابناک فرهنگی ، سید منصور حسینی، دبیر پنجمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر با اشاره به دلیل تشکیل کارگروه مد و لباس در اتاق اصناف ایران گفت: با توجه به گستردگی حوزه پوشاک و تعداد بالای اصناف مرتبط با این حوزه( ۲۲ اتحادیه صنفی ) که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در حال فعالیت هستند، ضرورت تشکیل کارگروه ویژه مد و لباس در معاونت فرهنگی و اجتماعی اتاق اصناف ایران احساس شد.

او همچنین به اهدافی که کارگروه تخصصی ساماندهی مد و لباس اتاق اصناف ایران دنبال می کند، اشاره و بیان کرد:ما در چارچوب سیاست‌هاي دولت و قوانين مصوب در مجلس شوراي اسلامي و الويت‌هاي کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و اتاق اصناف ایران در حوزه صنوف مرتبط با حوزه پوشاک، به دنبال سیاستگذاری های کلان در حوزه اصناف، ایجاد ارتباط مستقیم و مستمر با طراحان داخلی، ایجاد زمینه طراحي پارچه و لباس متناسب با فرهنگ ايراني و اسلامي و در دسترس قرار دادن طرح ها برای تولیدکنندگان داخلی، مشاوره و ارائه خدمات هنري مد و لباس ، برگزاري نمايشگاه ها، همايش ها و جشنواره هاي تخصصي و مناسبتي و... هستیم. تلاش می کنیم تا ميان طراحان و صاحبان فكر و ايده و اتحادیه های صنفی مرتبط ارتباط موثر وکارآمد برقرار کنیم تا علاوه بر ايجاد فرهنگ استفاده از طرح هاي داخلي و متناسب با فرهنگ كشور خودمان بتوانیم صنعت پوشاک را احیاء کنیم.و بستر خروجی این اتفاق جشنواره های مد و لباس خواهد بود.

حسینی، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تولیدکنندگان را نداشتن طرح مناسب و هویت دار دانست و افزود:بسیاری از طراحان مستعد و توانمند به دلیل نداشتن بازار کار، این حوزه را رها کرده اند و به کار های دیگری مشغول هستند. حلقه گمشده اقتصادِ پوشاک ما، طراحان هستند. ما اعتقاد داریم کارگروه مد و لباس اتاق اصناف ایران باید حلقه اتصال و محل پیوند طراحان و تولیدکنندگان حوزه پوشاک باشد. در اتاق اصناف ایران طراحان و تولیدکنندگان فرصت دارند بدون واسطه با هم ارتباط برقرار کنند و از نیاز ها و دغدغه های فکری هم مطلع شوند.

دبیر جشنواره مد و لباس فجر به تشکیل اتحادیه صنفی طراحان اشاره کرد و افزود:طرح تشکیل اتحادیه صنفی طراحان برای اولین بار در کارگروه مد و لباس اتاق اصناف مطرح شد. چند جلسه با طراحان مد و لباس داشته ایم و ابعاد این طرح را بررسی کرده ایم. نظرات، دغدغه ها و مسایل طراحان را مستقیم شنیده ایم و هم اکنون در حال بررسی ابعاد حقوقی و سازو کار اجرایی این طرح هستیم. شیوه کار و نوع فعالیت طراحان کمی متفاوت است برای همین سازوکار خاص خودش را می خواهد . فعالیت طراحان باید صنفی شود. حتی با طرح این موضوع یک جریان خوب در برخی اتحادیه های مرتبط با مد و لباس راه افتاده است که هر کدام یک رشته ویژه طراحی در زیر مجموعه خود ایجاد کنند.

حسینی با اشاره به تفاوت‌ها جشنواره امسال نسبت به چهار دوره‌ پیشین گفت: ما چهارچوب های کلی را حفظ کردیم اما شعار ما اتفاق نو است که منشاء اثر مثبت برای جامعه باشد. هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ فرم جشنواره پنجم تغییر کرده است. در جشنواره امسال ما ۸ کمیته شامل کمیته های دانشگاهی، اصناف، صنعت، نمایشگاهی، طراحی، استانی، فرهنگی هنری و بین الملل داریم که نسبت به سال های گذشته متمرکزتر هستند و از همه مهم تر حضور ۲۲ اتحادیه صنفی در این دوره است که برای نخستین بار اتفاق می افتد و این یعنی حضور حداکثری خانواده اصناف، که قطعا رنگ و بوی تازه ای به جشنواره خواهد داد. بر خلاف سال های گذشته ما شیوه خرید و فروش را هم تغییر داده ایم و متناسب با شان و جایگاه جشنواره بین المللی فجر، با سازو کاری جدید این کار انجام می شود تا تبدیل به نمایشگاه فصلی نشویم.

به گفته او برخلاف سال‌های پیشین که تنها کشورهای اسلامی دربخش بین الملل حضور داشتند امسال، همه کشور ها می توانند در جشنواره حضور پیدا کنند و محصولات متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی را به نمایش بگذارند. همچنین برای اولین بار بخش ویژه‌ای در قالب دو جشنواره مجزا، برای طراحی مانکن و حجم های نمایشی و طراحی ویترین برتر در نظر گرفته ایم که در نوع خودش، نو و تاثیر گذار است.

حسینی درباره علت اختصاص دادن بخشی در جشنواره امسال به مانکن‌ها گفت: یکی از جدی ترین مسائلی که اصناف مرتبط با حوزه پوشاک درگیر آن بوده و هستند، استفاده از مانکن هایی است که مورد تایید مراجع ذی ربط نیستند و یا بهتر بگویم هیچ اجماع نظری برای استفاده از این مانکن ها وجود ندارد؛ استفاده از این مانکن ها و وضعیت نامناسب ویترین ها موجب بروز مشکلاتی در این حوزه شده است. ما نشست‌های مشترکی با شورای صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندان در وازرت کشور داشتیم و در نهایت با بررسی‌هایی که در کارگروه تخصصی ساماندهی مد ولباس اتاق اصناف ایران انجام شد برای حل ریشه ای این مساله، یک طرح کاربردی و عملیاتی ارائه کردیم و مورد استقبال هم قرار گرفت.

پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر٬ اسفندماه امسال به دبیری سید منصور حسینی و به همت بنیاد فرهنگی اصناف ایران برگزار خواهد شد.


اتحادیه صنفی طراحان شکل می‌گیرد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: