انتشار: ۱۷:۰۰ - ۱۲ دی ۱۳۹۴
گزارش فروش سالانه سینمای چین؛

تیغ سینمای چین بر گردن هالیوود

گیشه سینماهای چین دومین بازار بزرگ سینمای جهان پس از هالیوود، با رشد خیره کننده 48/7 درصدی در سال 2015 به مجموع فروش 6/78 میلیارد دلار دست یافت.


 به گزارش تابناک فرهنگی ، آمار فروش سینمای چین در سال 2015 میلادی حاکی از آن است که این بازار بزرگ سینمای جهان طی سال گذشته میلادی با رشد 48/7 درصدی به مجموع فروش 6/78 میلیارد دلاری رسیده است که نکته حائز اهمیت توفیق محصولات داخلی در مقایسه با آثار هالیوودی است.

در سال 2015 فیلمهای هالیوودی توانستند تنها 38/4 درصد از سهم فروش سینمای چین را به خود اختصاص دادند‌، این در حالی است که در سال 2014، سهم محصولات هالیوودی از فروش سالانه سینمای چین 45/5 درصد بود.

براساس آمار و ارقام ارائه شده از سوی اداره مطبوعات‌، نشریات‌، رادیو، فیلم و تلویزیون چین‌؛ رشد 48/7 درصدی بالاترین نرخ و رشد فروش سالانه سینمای چین از سال 2011 تاکنون است و تنها پنج سال پیش میزان فروش سینمای این کشور آسیایی به زحمت به 1/51 میلیارد دلار می‌رسید.

انتظار می‌رود سینمای چین تا پایان سال 2017 بتواند از میزان فروش سالانه گیشه آمریکای شمالی پیشی بگیرد‌، در حالی که سینماهای آمریکای شمالی در سال 2015 بر اساس آخرین آمارها رکورد درآمد 11 میلیارد دلاری را از محل گیشه سینماها ثبت کردند.

خبرگزاری دولتی‌ «ژینهوا» در کشور چین از سهم 61/6 درصدی محصولات داخلی سینمای چین در فروش سالانه سینماهای این کشور خبر داده‌اند، درحالی که سهم فروش سینمای هالیوود هر سال کمتر و کمتر می‌شود.

مسولان سینمای چین چند سالی است که سیاست تقویت آثار داخلی و محدود کردن بازار برای محصولات هالیوودی را در پیش گرفته‌اند و توانسته‌اند با تولید فیلم‌های جذاب و با کیفیت تا حد زیادی به هدف خود دست یابند.

در سال 2015 تنها فیلم‌های هالیوودی‌، «سریع و خشن7» ،«انتقام جویان: عصر اولترون» و«دنیای ژوراسیک» توانستند در فهرست 10 فیلم پرفروش سال سینمای چین جای بگیرند.

با وجود رشد کند اقتصاد چین در سال 2015، رشد خیره کننده صنعت سینمای چین با توسعه زیرساخت‌های سینما برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه همراه بوده است.

به گزارش هالیوود ریپورتر‌، در سال 2014 میلادی در مجموع 8035 سالن سینما در کشور چین راه اندازی شد که این به معنای راه اندازی روزانه 22 سالن سینمایی است.

کشور چین در حال حاضر دارای 31627 سالن سینماست اما تعداد سالن سینمایی آمریکا حدود 39 هزار عدد تخمین زده می‌شود‌، این در حالی است که کشور چین جمعیتی چهار برابر آمریکا دارد و فضای بسیار مناسبی برای رشد دارد؛ جمعیت 1/35 میلیارد نفری چین در سال 2015 هر کدام تنها 0/8 بار به سینما رفتند در حالی که آمریکایی ‌ها در طول سال به طور متوسط 3/22 بار برای تماشای فیلم به سینما می‌روند و این آمار در کشور کره جنوبی 3/87 بار در سال است.

براساس تفاهم نامه سال 2012 که پائیز 2015 به تصویب رسید، سینمای چین سالانه مجاز به اکران تنها 34 فیلم خارجی است و درآمدهای حاصل از نمایش آنها نیز تقسیم خواهد شد تا بدین ترتیب هالیوود تنها 25 درصد از فروش مجموع خود را از چین بدست آورد.

مسئولان سینمای چین که برنامه اکران سینماهای این کشور را نیز در دست دارند همواره بهترین زمان‌ها شامل تعطیلات و آخر هفته‌ها را به محصولات داخلی اختصاص می‌دهند وآثار هالیوودی را در میانه هفته اکران می‌کنند.

از دیگر استراتژی‌های سینمای چین می‌توان به اکران همزمان محصولات پرفروش هالیوودی اشاره کرد تا این فیلم‌ها فروش یکدیگر را خراب کنند.

سینمای چین در سال 2015 نه تنها از لحاظ آمار فروش بلکه از لحاظ کیفی و تنوع نیز شاهد رشد قابل ملاحظه‌ای بوده است و فیلمسازان داخلی بیشتر به داستان‌گویی و پرداختن به زندگی و مسائل قشر متوسط جامعه پرداختند.

فیلم «شکار هیولا» پرفروش‌ترین فیلم داخلی سینمای چین در سال 2015 به کارگردانی «رامان هوئی» فیلمساز متولد هنگ کنگ بود که با فروش 381/1 میلیون دلاری از فروش فیلم هالیوودی «سریع و خشن7» با فروش 379 میلیون دلار پیشی گرفت./ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: