انتشار: ۲۱:۰۳ - ۱۰ دی ۱۳۹۴
گالری‌ها، فرهنگسراها و مراکز هنری تهران با برپایی نمایشگاه‌هایی متنوع از هنرهای تجسمی میزبان علاقه‌مندان به هنر هستند.
به گزارش تابناک فرهنگی، نمایشگاه نقاشی پشت شیشه با موضوع مولانا در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش یافته است.

این نمایشگاه از مجموعه آثار هنرجویان دوره آموزشی نقاشی پشت شیشه در بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران شکل گرفته است. مهرنوش بشارت، استاد این هنر زیبا، از چهار سال پیش بدین‌سو تدریس در این دوره آموزشی را برعهده دارد.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند هر روز به جز جمعه‌ها و دیگر تعیلات رسمی از ساعت 8:30 تا 16:30، پنج‌شنبه‌ها تا 15:30 به کتابخانه و موزه ملی ملک در محوطه تاریخی باغ ملی تهران به نشانی میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد مراجعه کنند.

خانه هنرمندان ایران

نمایشگاه‌های عکس هادی نوید، طراحی ساوالان جماعتی ثمرین و گروهی «فاصله»، سه نمایشگاهی هستند که عصر پنجشنبه، 10 دی‌ماه ساعت 17، در نگارخانه‌های «تابستان»، «بهار» و «نامی» خانه هنرمندان ایران افتتاح می‌شوند.

هادی نوید از سال ۱۳۴۸ عکاسی را با علاقه و به عنوان سرگرمی آغاز کرده و در واقع خودآموخته عکاسی است. نوید از دهه ۸۰ با تمرکز بیشتر روی عکاسی تئاتر و مستند اجتماعی فعالیتش را گسترش داد.

نوید در این نمایشگاه که با عنوان «غروب» در نگارخانه «تابستان» برگزار می‌شود، ۴۰ قطعه عکس از لحظه غروب در مناطق مختلف ایران و دنیا را به نمایش می‌گذارد. عکس‌ها در قاب و با ابعاد حدودی ۵۰ در ۷۰ سانتیمتر ارائه خواهند شد.

***

نمایشگاه طراحی‌های ساوالان جماعتی ثمرین با عنوان «دده قورقود»، نمایشگاه دیگری است که در این روز در نگارخانه «بهار» آغاز به کار خواهد کرد.

ابعاد آثار این نمایشگاه 35 در 35 سانتیمتر است و با تکنیک مداد روی مقوا، کار شده‌اند. جماعتی حدود یک سال و نیم روی این مجموعه کار کرده و آثاری را با محوریت اسطوره آفریده است که از آن جمله می‌توان به «دده قورقود» که عنوان نمایشگاه نیز است، اشاره کرد. در این نمایشگاه 30 اثر ارائه می‌شود که بین 500 تا 800 هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.

***

در نمایشگاه گروهی «فاصله» که به کوشش جعفر صادقی گردآوری شده است، حدود 15 اثر از 5 هنرمند ارائه خواهد شد. محسن انجم شعاع، صادق اسد، مرضیه دارایی، علیرضا ایرانمنش و جعفر صادقی هنرمندانی هستند که آثارشان در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

این نخستین‌بار است که این 5 هنرمند در قالب یک گروه، نمایشگاه برگزار می کنند. آثار این نمایشگاه شامل طراحی، نقاشی و اینستالیشن است و با تکنیک‌های مختلفی چون رنگ روغن، اکریلیک، ترکیب مواد و ... عرضه خواهند شد.

این نمایشگاه‌ها تا 14 دی ادامه خواهند داشت.

***

نمایشگاه نقاشی‌های شهلا معززی در خانه هنرمندان ایران برپا شده است. در این نمایشگاه 30 اثر از معززی به‌نمایش گذاشته شده که نمایشگاه با تکنیک پاستل روی مقوا و کاغذ از ابعاد 50 در 70 تا 100 در 100 سانتی‌متر خلق شده‌اند.

این نمایشگاه تا 11 دی‌ماه در نگارخانه «ممیز» ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن آثار، هرروز از ساعت 13 تا 20 به نشانی خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

گالری اعتماد 1

رامین سعادت قرین مجموعه‌ای از مجسمه‌هایش را که با تکنیک آهن ساخته شده‌اند، به‌نمایش گذاشته است. در این نمایشگاه 12 اثر که همه آن‌ها امسال خلق شده‌اند، با تکنیک آهن به‌نمایش گذاشته شده‌اند.

این نمایشگاه از 4 تا 15 دی‌ماه از ساعت 14 تا 20 در گالری «اعتماد یک» به نشانی نیاوران، میدان یاسر، خیابان یاسر، خیابان موسوی، خیابان بوکان، دوراهی سمت راست، شماره 4 میزبان علاقه‌مندان به هنر است.

برج میلاد

یازدهمین نمایشگاه «قلمرو مانی» با حضور اساتید نقاشی به سرپرستی مهران لطفعلی همراه برگزاری کارگاه تخصصی نقاشی و نگارگری 10 دی‌ماه در برج میلاد تهران افتتاح می‌شود.

نقاشان «قلمرو مانی» گروهی شامل استادان و هنرجویان رشته نقاشی به سرپرستی مهران لطفعلی٬ نگارگر و نقاش است که بیش از 30 سال فعالیت در زمینه آموزش هنر نقاشی در مراکز دانشگاهی و فرهنگی هنری را در کارنامه خود دارد.

یازدهمین نمایشگاه گروه نقاشان «قلمرو مانی» ساعت 17 در سالن سعدی افتتاح می‌شود و آثار تا 17 دی‌ماه در گالری شرقی گذرگاه برج میلاد تهران در معرض دید عموم قرار می‌گیرد. علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند هر روز از ساعت 9 تا 21 به برج میلاد تهران مراجعه کنند.

گالری عقیلی

نمایشگاهی از آثار هنرمندان جوانی که تجربه نمایش خط «کرشمه» را برای اولین‌بار دارند، برگزار می‌شود. در این نمایشگاه آثار شاگردان برتر آتلیه‌ی احمد آریامنش که خط کرشمه را ابداع کرده است، به‌نمایش گذاشته می‌شود.

در این نمایشگاه، آثاری از مهشید ارباب‌زاده، رضا خلیل‌آبادی، ملیحه سیف‌آبادی، مونا فریدونی، حامده مشیتی، سامان مومنی، زینب بابایی و سعیده چهرآزاد که هنرمندان نسل اول کرشمه ایران هستند به‌نمایش درخواهد آمد.

نمایشگاه یادشده 11 دی‌ماه ساعت 16 تا 20 در گالری «عقیلی» به نشانی شهرک غرب، خیابان سیمای ایران، روبه‌روی بیمارستان لاله، خیابان پنجم، گذر فروردین، شماره 12 افتتاح می‌شود و تا 17 دی‌ماه از ساعت 15:30 تا 19 میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

شهر کتاب فرشته

نمایشگاه گروهی هنر گل و مرغ با عنوان «چرا باید کلاسیک‌ها را دید؟» افتتاح می‌شود. زهرا کرمی، میترا لشکری، آناهیتا کلاهی زنوری، بیتا کاظمی، ملیکا مدنی و اعظم سعیدی هنرمندانی هستند که با ارائه آثارشان در این نمایشگاه گروهی به بازبینی و یادآوری هنر گل و مرغ با قدمت چهارهزار سال می‌پردازند.

این نمایشگاه تا 22 دی‌ماه در نگارخانه شهر کتاب فرشته میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

گالری دنا

نمایشگاه «آنتی‌بیوتی ک» در قالب هنر چند رسانه‌ای برپا شده است. این نمایشگاه که پروژه‌ی نمایشگاهی جدید بهاره و بنفشه فریس‌آبادی است، چهارم دی‌ماه 1394 در گالری «دنا» افتتاح شد. نمایشگاه شامل 16 اثر نقاشی با تکنیک نقاشی روی دیجیتال پرینت و یک ویدئوی 10 دقیقه‌ای (Antibeautyc) با عنوان «آنتی‌بیوتی‌ ک» در راستای کانسپت و مرتبط با آثار نقاشی‌ است.

نمایشگاه «آنتی‌بیوتی ک» تا 14 دی‌ماه در گالری «دنا» واقع در خیابان سپهبد قرنی، بالاتر از چهارراه طالقانی، کوچه سوسن، پلاک 4، واحد 2 برپا و هر روز (به‌جز شنبه‌ها) از ساعت 16 تا 20 میزبان بازدیدکنندگان است.

نگارخانه لاله

نمایشگاه گروهی نقاشی و حجم با عنوان «میوه‌ها» با حضور 32 هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز در نگارخانه لاله گشایش یافته است.

هنرمندان شرکت‌کننده در این نمایشگاه عبارتند از: مهشید آسوده‌خواه، مرتضی اسدی، علیرضا اسمعیلی، بنفشه احمدزاده، حمید پوربهرامی، مجتبی تاجیک، یدالله تناور، مرجان ثابتی، عبدالله حاجیوند، هدی حدادی، یوسف حسینی، مونا حسینی، احمد خلیلی‌فرد، حسینعلی ذابحی، فاطمه رادپور، پژمان رحیمی‌زاده، علی رسولی، ناصر سیفی، ولی‌الله شاکر، مهکامه شعبانی، حمیده صفایی عرشی، کمال طباطبایی، کیوان عسگری، کیانوش غریب‌پور، محمد فدایی، عطیه مرکزی، جلال‌الدین مشمولی، الهه مقدمی، مانلی منوچهری، عباس میرشریفی، صدرالدین میرشریفی، محتشم مهدوی‌پور، مرجان وفائیان و رضا هدایت.

نمایشگاه تا 16 دی‌ماه از ساعت 10 تا 13 و 14 تا 19 در گالری «لاله» به نشانی خیابان دکتر فاطمی، جنب هتل لاله برپا خواهد بود.

گالری اثر

گالری «اثر» این روزها میزبان آثار وحید چمانی با عنوان «اسید آمینه‌ها» است که هنرمند از سال ١٣٨٥ بر آن تمرکز کرده و این ششمین روایت او از این مجموعه خاص است.

«اسید آمینه‌ها» مجموعه‌ای عجیب و رمزآلود است که در مدیوم نقاشی می‌کوشد مفاهیمی مانند اصالت، هویت، سنت و مدرنیته را بر بستری از موجوداتی غریب و مکان‌های ناشناخته تعریف کند. در این نمایشگاه هشت اثر رنگ روغن روی بوم به نمایش درآمده است.

«اسید آمینه‌ها» تا ١٨ دی‌ماه در گالری «اثر» به نشانی خیابان ایرانشهر، خیابان برفروشان، شماره 16 ادامه دارد و علاقه‌مندان می‌توانند روزهای یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت 11 تا 20 و جمعه‌ها از ساعت 16 تا 20 از این آثار دیدن کنند.

گالری ساربان

بعد از سال‌ها نمایشگاهی شامل آثار تنها هنرمند خودآموخته بین‌المللی ایران، زنده‌یاد مکرمه قنبری، ملقب به «ننه مکرمه» برگزار شده است.

در مجموعه انتخاب‌شده از میان آثاری با موضوع امام رضا (ع)، مریم مقدس، زنان و مردان، شاهنامه، جراحی، زایمان، لیلی و مجنون، دیو، پری دریایی و همچنین داستان‌های قرآنی مانند ابراهیم و اسماعیل، یوسف و زلیخا و شخصیت‌های اساطیری که مکرمه قنبری آن‌ها را با رجوع به ناخودآگاه خود و با صداقت در فولک‌‎آرت خلق کرده، 35 تابلو برای نمایش در گالری ساربان انتخاب شده است.

این نمایشگاه تا 14 دی‌ماه از ساعت 16 تا 20 در گالری «ساربان» به نشانی خیابان شهید بهشتی، خیابان صابونچی (مهناز)، کوچه مهماندوست، شماره 8، هر روز (به‌جز سه شنبه‌ها) میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

گالری سیحون

کامبیز درمبخش تازه‌ترین آثار خود را که با الهام از چاپ سنگی‌های دوران قاجار خلق شده، در نمایشگاهی با عنوان «خسته نباشید» برپا کرده است.

تکنیک تابلوهای به‌نمایش درآمده، اکریلیک روی بوم است و برخی از آن‌ها با دخالت تکنیک «کلاژ» خلق شده‌اند. از سویی، ویژگی این نمایشگاه استفاده از المان‌ها و عبارت‌های امروزی در کنار طرح‌های دوران قاجار است و به همین علت، درمبخش آ‌ن‌ها را پلی میان گذشته و امروز می‌داند.

نمایشگاه «خسته نباشید» تا 16 دی‌ماه در گالری «سیحون» به نشانی خیابان مقدس اردبیلی، خیابان کیهان، کوچه سینایی، شماره 24 میزبان علاقه‌مندان است.

گالری آریانا

نمایشگاه عکس «غوغا بیات» با عنوان «اشکاف» برپا شده است.

بیات، فارغ‌التحصیل مدرسه عالی تلویزیون و سینما در رشته عکاسی و گرافیک است. فعالیت سینمایی خود را با عکاسی فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» در سال 1366 آغاز کرد و عکاسی بیش از 25 فیلم بلند سینمایی، فیلم کوتاه و سریال از جمله عروس و روز فرشته به کارگردانی بهروز افخمی، دایره به کارگردانی جعفر پناهی، آب و آتش به کارگردانی فریدون جیرانی، دو زن به کارگردانی تهمینه میلانی را در کارنامه خود دارد.

نمایشگاه «اشکاف» تا 20 دی‌ماه از ساعت 15 تا 20 در گالری «آریانا» هر روز، به‌جز روزهای جمعه و شنبه، پذیرای علاقه‌مندان است. گالری آریانا در الهیه، خیابان فرشته، پلاک 9 واقع است.

آرت سنتر 2

نمایشگاه پیشکسوتان هنرهای تجسمی افتتاح شده است و تا 18 دی‌ماه از ساعت 12 تا 21 در آرت‌سنتر 2 به نشانی فرمانیه‌، بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی‌، باغ انجمن خوش‌نویسان‌، پلاک 145 میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

در این نمایشگاه آثاری از علیرضا اسپهبد، نصرالله افجه‌ای، ناصر اویسی‌، امیرصادق تهرانی‌، هوشنگ پزشک‌نیا‌، جلیل رسولی‌، مسعود عربشاهی‌، فریده لاشایی‌، احمد اسفندیاری‌، محمد احصایی‌، ژازه تباتبایی‌، محمدعلی ترقی‌جاه‌، فرامرز پیلارام‌، حسین زنده‌رودی‌، حسین کاظمی‌، اردشیر و بهمن محصص‌، آیدین آغداشلو‌، هانیبال الخاص،‌ صادق تبریزی‌، پرویز تناولی‌، جعفر روح‌بخش‌، علی‌اکبر صادقی،‌ پرویز کلانتری‌ و سیراک ملکونیان در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

موزه هنرهای معاصر

نمایشگاه آثار فریده لاشایی و منتخبی از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر با عنوان «در جست‌وجوی گمشده» گشایش یافته است. در این نمایشگاه 30 اثر از فریده لاشایی در زمینه نقاشی، شیشه، طراحی و ... و همچنین 40 اثر از آثار گنجینه موزه به‌نمایش درآمده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه تا هفتم اسفندماه روزهای یکشنبه تا پنج‌شنبه از ساعت 10 صبح تا 7 عصر و جمعه‌ها از ساعت 3 تا 7 عصر (به‌جز شنبه‌ها و تعطیلات رسمی) به موزه هنرهای معاصر تهران مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88951965 تماس بگیرند.

موزه گرافیک ایران

نمایشگاه «با چشم‌های کودکی» شامل مجموعه‌ای از آثار تصویرگری و طراحی گرافیک کتاب کودک در موزه گرافیک ایران برپاست.

این نمایشگاه بازنمایی آثار برجسته‌ی تصویرگری و طراحی کتاب کودک در ١٠٠ سال گذشته و روایتگر سیر تحول و تطور طراحی کتاب کودک از ورود فناوری چاپ و عکاسی تا ظهور طراحی گرافیک در ایران است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن این نمایشگاه تا پایان دی‌ماه 94 به موزه گرافیک ایران به نشانی بزرگراه شهید بابایی، خیابان استخر، بلوار استقلال، خیابان توحید شمالی، پارک پلیس مراجعه کنند. / ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: