انتشار: ۲۰:۲۵ - ۱۰ دی ۱۳۹۴
اختتامیه جشنواره شعر نیاوران با حضور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران،  آیین اختتامیه نخستین جشنواره شعر نیاوران و تقدیر از برگزیدگان این جشنواره شامگاه سه شنبه ۸ دی ماه، با حضورعلی مرادخانی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجتبی حسینی، شهرداد روحانی، داوران جشنواره، جمعی از شخصیت های صاحب نام فرهنگی و هنری و علاقمندان به حوزه شعر و ادبیات در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

نخستین سخنران این مراسم سید عباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران بود که ضمن خیرمقدم و تبریک ولادت پیام آور صلح و مهربانی ویکی ازفرزندانش امام جعفر صادق(ع) بیان داشت: هسته اصلی این جشنواره جلسه سه‌شنبه‌های شعر فرهنگسرای نیاوران بود که موجب شکل‌گیری چنین برنامه ای شد. همچنین امیدواریم هر سال به همت شما علاقمندان این حوزه، جشنواره شعر نیاوران برگزارشود. البته با اختتامیه این جشنواره جلسات شعر سه‌شنبه‌های نیاوران مانند سایر فعالیت‌های کانون ادبی که یک سال ونیم است دراین فرهنگسرا فعالیت می‌کند ادامه خواهد داشت. همچنین این نوید را می‌دهم که قرار است اولین دوشنبه هر ماه جلسات نقد و بررسی شعر طنز را نیز با حضور ابوالفضل زرویی نصرآباد برگزارشود. لازم است در این بخش از همراهی کلیه عوامل برگزاری این جشنواره خصوصا شورای سیاست گذاری، داوران محترم و همینطور شرکت کنندگان در جشنواره تشکر کنم.

در ادامه مراسم محمد سلمانی دبیر نخستین جشنواره شعر نیاوران ضمن خوش آمدگویی به حضار، از موافقت و همراهی علی مرادخانی و مدیریت سید عباس سجادی در شکل گیری این جشنواره قدردانی کرد و افزود:شورای سیاست گذاری سیاست‌هایی را برای اجرای جشنواره تبیین کرد و داوران نیز در این مسیر به درستی انتخاب شدند. بنده ضمن تشکر از داوران که این آثار را بررسی کردند و همچنین دوستان شرکت کننده امیدوارم نخستین جشنواره شعر نیاوران در ارتقای فعالیت‌های فرهنگی کشور مؤثر باشد.

دیگر سخنران این برنامه ساعد باقری از اعضای هیات داوران جشنواره  با بیان اینکه شعر ایران روبه پیشرفت می بینم، گفت:دربیشتر جشنواره ها شعرها شبیه هم هستند. ولی شاعران جوان و معاصر اندکی از این فضا فاصله گرفتند و درجستجوی این هستند که مسیر جدیدی را طی کنند. وقتی انسان می خواهد کاری انجام دهد که دیگران نکرده اند طبیعتا مشکلاتی هم وجود خواهد داشت.

باقری داوربخش کلاسیک جشنواره شعرنیاوران افزود: چیزی که برای من ذوق برانگیز بود این تفاوت ها بود و دراین جشنواره با تعداد زیادی کارهای اصیل ازشاعران جوان مواجه بودیم که این اتفاق بسیار مبارکی است.

علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز که به عنوان میهمان ویژه در این برنامه حضور داشت  با بیان اینکه امیدوار است جلسه سه شنبه های شعر نیاوران نقطه عطفی درحوزه فرهنگ باشد عنوان کرد:دراین روزها که اهالی رسانه عنوان می کنند جامعه جشنواره زده شده است امیدوارم این جشنواره برای اهالی شعر نگاه متفاوتی ایجادنماید خصوصا با توجه به اینکه جوانان ما در حوزه فعالیت های فرهنگی رویکرد خوبی دارند.

مرادخانی همچنین ضمن قدردانی از عوامل برگزاری جشنواره شعر نیاوران، چاپ کتاب مرتبط با آثار این جشنواره را بسیار مفید دانست و گفت:کتابی که از آثار برگزیده این جشنواره به چاپ رسیده ارزشمند است چرا که آثار را ماندگار می سازد و این اقدام بسیار خوبی بود.

پس از سخنرانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سالار عقیلی هنرمند صاحب نام با همراهی حریر شریعت زاده و سحاب تربتی قطعاتی از آثار به یادماندنی خودش را اجرا کرد که مورد توجه و استقبال حاضران قرار گرفت. در ادامه بیانیه هیأت داوران نخستین جشنواره شعر نیاوران توسط بهزاد خواجات قرائت شد.

مراسم رونمایی از کتاب «گزیده اشعار نخستین جشنواره شعر نیاوران»  نیز با حضور علی مرادخانی، بهروز فتحی، سید مجتبی حسینی و سید عباس سجادی پس از معرفی برگزیدگان جشنواره برگزار شد.

همچنین دربخش پایانی مراسم اختتامیه جشنواره شعر نیاوران، نفرات اول تا سوم در هر بخش جوایز خود را از دست علی مرادخانی، محمد سلمانی، محمد علی بهمنی و سایر اعضای هیات داوران جشنواره در بخش های مختلف از جمله محمد علی شیرازی، عبدالجبار کاکایی، ناصر فیض، افشین یداللهی، اسماعیل امینی، حمیدرضا شکارسری، نیلوفر لاری پور، اصغر معاذی، غلامرضا طریقی، امیر ارجینی، ابوالفضل زرویی نصرآباد، کریم رجب زاده، امید مهدی نژاد و بهزاد خواجات دریافت کردند.

گفتنی است نخستین جشنواره شعر نیاوران با هدف اعتلای زبان پارسی، فرهنگ اصیل آیینی و ملی، ترویج صلح و دوستی، حمایت از محیط زیست با زبان هنر و کشف استعدادهای جوان توسط  بنیاد آفرینش های هنری نیاوران برگزار گردید. پس از انتشار فراخوان نزدیک به ١٥٠٠ اثر از نقاط مختلف کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال گردید که هیات داوران در پنج بخش مختلف به بررسی آثار پرداختند.

اسامی نفرات برگزیده در بخش های مختلف جشنواره به این شرح است؛

بخش کلاسیک:

سعید پورطهماسبی –تهران

سیده تکتم حسینی- قم

سعید زارع محمدی-تبریز

زیبا طاهریان-اصفهان

نیما فرقه- رشت

بخش سپید:

محمدرضا عرب یارمحمدی – شاهرود

محسن بیدوازی-خراسان شمالی-اسفراین

محمدعلی نوری –کرج-نظرآباد

ساجد فضل زاده- کرج

آرمین یوسفی –تهران

بخش ترانه:

میثم بهاران –مشهد

امید روزبه- تهران

سید مهدی موسوی میرکلایی-مازندران-

بخش طنز:

صابر قدیمی - تهران

روح اله احمدی - تهران

سعید طلایی - تهران

بخش ویژه:

نفیسه باقری- کلاسیک-محیط زیست- اصفهان

مصطفی توفیقی-کلاسیک-صلح-تهران

کیانوش خانمحمدی-سپید-صلح – بیجار

علی جهانگیری-سپید-محیط زیست- مازندران

احمد امیرخلیلی-ترانه-صلح-تهران

سید امیرسادات موسوی-طنز-محیط زیست-تهران

تقدیر ویژه:

مانیا یوسفی تلوری-گرگان

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: