انتشار: ۱۶:۰۸ - ۰۹ دی ۱۳۹۴
هوشنگ کامکار گفت: جشنواره‌های دوره‌های قبل موسیقی فجر حرفه‌ای نبوده و ما خوشحالیم که امسال جشنواره موسیقی فجر تقریباً مانند دیگر فستیوال موسیقی دنیا برگزار می‌شود.


به گزارش خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی، اولین نشست خبری گروه‌های حاضر در جشنواره موسیقی فجر صبح امروز با حضور هوشنگ کامکار و بهداد بابایی برگزار شد. قرار بود تا در این نشست اردوان کامکار نیز حضور داشته باشد که آلودگی هوا مانع حضور او در این نشست شد.

قطعات مبتنی بر بداهه‌نوازی است

بهداد بابابی نوازنده سه‌تار در ابتدای این نشست از اجرای پیش رویش در جشنواره گفت: «بستراصلی اجرای ما در آواز بیات ترک خواهد بود. قطعات مبتنی بر بداهه‌نوازی است. بخش اعظمی از این بداهه‌نوازی‌ها برگرفته از آثار اردشیر کامکار بوده است، ما گزینش‌هایی از جملاتی از این بداهه‌نوازی‌ها انجام دادیم که عنصر حرکت، تکنیک و پویایی با حفظ عنصر حال در موسیقی ایران، در این قطعات لحاظ خواهد شد. شاید گریزی به دستگاه‌ها و آوازهای دیگر هم در این اجرا داشته باشیم که بستگی به اجرا و حال و هوای آن دارد.

سعی شده تا نگاه کمیّت‌گرا جایش را به نگاه کیفیت‌گرا بدهد

بابایی در ادامه از چرایی حضورش در سی‌و‌یکمین دوره جشنواره موسیقی فجر گفت: «من اولین بار است در جشنواره موسیقی فجر شرکت می‌کنم، علی‌رغم اینکه در سال‌های گذشته نیز از من برای حضور در این رویداد دعوت شده بود. مدیران این دوره جشنواره بر آنند تا این رویداد موسیقی عیارمندتر از هر دوره برگزار شود. دلیل اینکه در این دوره نیز حضور دارم هم ، همین است. هنرمندانی که امسال شرکت کردند، هنرمندانی باسابقه و معتبر هستند، البته در سال‌های گذشته هم این هنرمندان شاخصی بوده‌اند، اما در این دوره حضورشان چشمگیر است. در هر فستیوالی از هنرمندان وقتی دعوت می‌شود، معیار حضور آن هنرمند، گروه‌هایی است که در جشنواره حضور دارند. من احساس کردم امسال جشنواره حرفه‌ای تر شده و گروه‌های آماتور حذف شده، از این حیث دعوت دوستان را لبیک گفتم. خوشبختانه سعی شده تا نگاه کمیّت‌گرا جایش را به نگاه کیفیت‌گرا بدهد.»

بداهه‌نوازی جزء رئوس اصلی موسیقی ماست

بخش اعظمی از اجرای بهداد بابایی در جشنواره موسیقی فجر را بداهه نوازی‌ تشکیل می‌دهد. او در این باره چرایی این تصمیم نیز عنوان کرد: «بداهه‌نوازی در موسیقی امروز ما حلقه مفقوده است. بداهه‌نوازی جزء رئوس موسیقی ماست که عوامل زیادی به محجوریت رفتن این فرم کمک کرده است. یکی از این عوامل تهیه‌کنندگان هستند که باعث شدند بداهه‌نوازی این‌چنین پیدا کند. اینکه امروز در بسیاری از آلبوم‌هایی که عرضه می‌شود، بداهه‌نوازی حذف شده است و دیگر نگاهی به خلق ملودی در لحظه نمی‌شود. ما این رسالت را احساس کردیم که هم‌اکنون باید به بداهه‌نوازی بپردازیم و از همین رو بخش اعظمی از این اجرا را به این فرم موسیقایی اختصاص دادیم. کامبیز گنجی که سابقه همکاری با اردشیر کامکار را دارد، به‌عنوان نوازنده تمبک در این اجرا حضور خواهد داشت. 26 بهمن‌ماه در ساعت 18، اجرای ما در جشنواره برگزار خواهد شد.»

فقط گروه‌های شناخته‌شده در جشنواره شرکت دارند

هوشنگ کامکار نیز در این نشست گفت: «خوشحالیم که امسال جشنواره موسیقی فجر تقریباً مانند دیگر فستیوال موسیقی دنیا برگزار می‌شود، به گونه‌ای که فقط گروه‌ها و نوازندگان شناخته‌شده و حرفه‌ای در آن شرکت دارند. ما هم به همین خاطر در این فستیوال حضور پیدا کردیم. گروه کامکارها سعی کرده است تا زیباترین و شادترین کارهایش را برای مردم هنردوست در جشنواره موسیقی فجر اجرا کند. عنوان اجرای پیش روی ما در جشنواره «شادمانه‌های کامکارها» است. ما سعی کردیم در بخش فارسی و هم بخش کردی، بهترین کارهایی که در گذشته اجرا شده را روی صحنه ببریم، البته قطعات جدیدی نیز برای اجرا در این کنسرت آماده شده است.»

جشنواره‌های دوره‌های قبل موسیقی فجر حرفه‌ای نبوده است

او ادامه داد: «جشنواره‌های دوره‌های قبل موسیقی فجر حرفه‌ای نبوده است، برای آنکه هزاران نفر در آن شرکت می‌کردند. به هر صورت فستیوال با مسابقه فرق می‌کند، اینکه تمام شهرستان‌های ایران با چندین گروه می‌آمدند و از تهران هم بیش از 30 گروه حضور داشتند، اما سالن‌های کنسرت با 20 یا 30 مخاطب مواجه می‌شد. امسال سعی شده تا جشنواره به سمت حرفه‌ای شدن حرکت کند. امیدوارم گروه‌های دیگر در سال‌های آینده شرکت کنند تا جشنواره معتبر شود.»

ترافیک کنسرت‌ها، جای خوشحالی است

این آهنگساز در ضمن تشریح برنامه‌های اجرای گروه کامکارها در جشنواره گفت: «بخش اول کنسرت ما موسیقی فارسی و نه سنتی است و قسمت دوم نیز مانند همیشه به موسیقی کردی، اختصاص دارد. ما خوشحالیم که گروه کامکارها در این رویداد حضور دارند، از طرفی جای خوشحالی است که همه گروه‌ها این روزها کنسرت می‌دهند و امسال ترافیک کنسرت داریم که این جای خوشحالی است. امیدوارم این روش فستیوال و انتخاب به‌جا از گروه‌ها بتواند جشنواره موسیقی فجر را به رویدادهای مشابه جهانی نزدیک‌تر کند. به هر حال امسال، سالی تاریخ‌ساز برای ملت ایران است و اتفاقات مهمی در کشور در حال انجام است و امیدواریم جشنواره موسیقی فجر هم در این رویدادها مشارکت داشته باشد.»
انتقاد کامکار به غیر حرفه ای بودن جشنواره موسیقی فجر/رسانه ها مچ گیری کنند!

تکنیک‌های جدید در سنتورنوازی اردوان

وی در خصوص عدم حضور اردوان کامکار در این نشست نیز گفت: اوضاع اردوان از نظر تنفسی بد بود و به همین خاطر به شمال سفر کرد و نتوانست در این نشست حضور پیدا کند. اردوان هم کنسرت تک‌نوازی در جشنواره خواهد داشت که حضور او نیز به خاطر تغییر رویکرد جشنواره موسیقی فجر است. او برای این اجرا قطعاتی را آماده کرده که به نظر من شاهکارهای موسیقی تک‌نوازی سنتور هستند که بخشی از آن را در آیین گشایش جشنواره دیدید که ایشان چه تکنیک‌های جدیدی را در سنتورنوازی ارائه داده است.

امیدوارم جشنواره موسیقی اعتباری مانند جشنواره فیلم پیدا کند

کامکار ادامه داد: «هنرمندان باید تمام سعی‌شان را بکنند که در عین ارائه صحیح تکنیک و محتوا بتوانند نظر مخاطبان را نیز جلب کنند. هر کسی که در کنسرت ما می‌آید به خاطر گروه کامکارهاست و نه به خاطر یک هنرمند یا یک خواننده. اردوان هم سعی کرده کارهایی را ارائه کند که هم در محتوا و تکنیک حرفی برای گفتن داشته باشد و هم بتواند نظر مخاطبان را جلب کند. قسمت کردی کنسرت ما در دستگاه ماهور و چهارگاه است که در آن ارسلان با عود، اردشیر با کمانچه و اردوان با سنتور قطعات کوتاهی را به‌صورت تک‌نوازی اجرا می‌کنند. امیدوارم جشنواره موسیقی فجر در سال‌های آینده اعتباری مانند جشنواره فیلم فجر پیدا کند.»

اصحاب رسانه نقش بسیار مهمی را در فضای موسیقی ایفا می‌کنند

وی در پایان طی سخنانی از نقض موثر رسانه‌ها در فضای موسیقی کشور گفت: «اصحاب رسانه نقش بسیار مهمی را در فضای موسیقی ایفا می‌کنند و شاید نقش‌شان از بسیاری از هنرمندان و موسیقی‌دانان پررنگ‌تر باشد. اصحاب رسانه نباید اجازه دهند که هر هنرمندی هر چه دلش خواست بتواند عنوان کند و باید در مواقعی که هنرمندان ادعاهای آن‌چنانی و دروغ را مطرح می‌کنند، مچ‌گیری کنند.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: