انتشار: ۰۸:۰۰ - ۰۹ دی ۱۳۹۴
علی رهبری مدیر هنری ارکستر سمفونیک این روزها میزان هنرمندان طراز اول دنیاست . او برای هر اجرایی که خودش رهبری کند حقوق می گیرد و به عنوان یک ایرانی به وجود حسین علیزاده افتخار می کند.

علی رهبری :فدوتف نابغه موسیقی مسکو است/ با هر رهبری ارکستر، حقوق می گیرم/ حسین علیزاده را باید روی سرشان بگذارند/ اگر من مسئول بودم؟
 


حضور سولیست ها و رهبران مطرح بین المللی این روزها در کشورمان بواسطه علی رهبری مدیرهنری ارکستر سمفونیک پررنگ تر شده به طوری که هفته گذشته «رودین »و روزهای آینده ه«اردینچ» و «فدوتف» در ایران با ارکستر سمفونیک همراه می شوند.حضور هر کدام از این هنرمندان بین المللی علاوه بر اینکه نقطه عطفی در اجراهای ارکستر است  تاثیرات زیادی را بر روند کار ارکستر خواهد داشت.

علی رهبری در گفتگو با خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی در این باره گفت: در طول 40 سالی که درکشورهای مختلف بودم  شانس کار کردن با دهها سولیست بزرگ، پیانیستها و خوانندگان را داشتم از این رو در برنامه «مهر تا مهر» ارکستر سمفونیک تهران با دعوت از بهترین سولیست ها و رهبران از حضور آنها استفاده خواهیم کرد که به نظر من همگی آنها جز هنرمندان بی نظیر دنیا هستند.

وی درباره حضور «ماکسیم فدوتف» در ایران و اجرا با ارکستر سمفونیک تهران اظهار داشت: فدوتف عجوبه و نابغه موسیقی مسکو است که به «پاگانینی» مسکو مشهور است . او همراه با همسرش روز جمعه به ایران خواهند آمد تا در اجراهای هفته آینده ارکستر به عنوان سولیست ویلن ما را همراهی کند. البته او و همسرش در تالار رودکی یک کنسرت دونوازی نیز خواهند داشت.

رهبری ادامه داد: آقای فدوتف چندجانبه است او رهبر ارکستر، نوازنده درجه یک و مدیر هنری ارکستر سمفونیک مسکو است که با ارکسترهای مختلفی کار کرده و جوایز جهانی زیادی همچون جایزه چایکوفسکی و چندین جایزه مسابقات موسیقی آلمان و ایتالیا را دریافت نموده و با من چندین کنسرت در کشورهای دیگر داشته است.
وی با اشاره به حضور« ارول اردینچ»به عنوان رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران نیز گفت: او یکی از بزرگترین رهبران درجه یک دنیا و رئیس هنری ارکستر سن پترزبورگ است .

رهبر ارکستر سمفونیک تهران با بیان اینکه از چنین فرصتهایی برای ارکستر استفاده خواهیم کرد،در خصوص تاثیر حضور بزرگان موسیقی دنیا بر روند کار ارکستر بیان داشت: درست است که در برنامه ریزی  دیر شروع کردیم اما سعی نمودیم کسانی را به ایران بیاوریم که از نظر سطح موسیقایی بسیار بالا باشند.از سوی دیگر معتقدم حضور این افراد در ارتقا ارکسترسمفونیک بسیار موثر است .ارکستر سمفونیک طی 80 سال گذشته مشکلی داشته که من در سن 22سالگی هم به این مشکل انتقاد  کردم و آن این بود که همیشه رهبری که به عنوان مدیر هنری ارکستر انتخاب می شد سعی می کرد خودش ارکستر را رهبری کند .درواقع در ایران تمرکز بر رهبران ایرانی بوده و این درحالی است که در سایر کشورها چنین چیزی وجود ندارد.

وی ادامه داد: من زمانی که آمدم اعلام کردم که 6 ماه اول خودم ارکستر را رهبری می کنم و بعد از آن ارکستر باید همانند همه ارکسترهای بزرگ دنیا به حضور رهبران مهمان عادت کند .

*من وقتی حقوق می گیرم که خودم رهبری کنم

علی رهبری در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به دستمزد رهبری اش با ارکستر سمفونیک تهران گفت: من در ایران وقتی حقوق می گیرم که خودم ارکستر را رهبری کنم یعنی اگر 2 بار ارکستر را رهبری کنم فقط حقوق 2 بار را می گیرم و اگر نکنم حقوقی دریافت نخواهم کرد البته این شرایط را خیلی از کشورها دارند و من نیز خودم چنین پیشنهادی کردم .البته می توانستم زمانی که رهبران مهمان با ارکسترکار می کنند من از کشور بروم و به دیگر کارهایم برسم ولی تمام مدت به خاطر پیشرفت ارکستر اینجا بودم چرا که ارکستر ما جوان است و برای کمک به آن سعی کردم همیشه باشم.
مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران با اظهار امیدواری در خصوص برطرف شدن مشکلات مالی ارکستر افزود: امیدوارم مشکلات مالی ارکستر کم کم برطرف شود و باعث گردد نوازنده های خوب در ارکستر بمانند و آن را ترک نکنند.


*اگر من مسئول بودم کاری می کردم هنرمندان از چیزی دلخور نباشند

علی رهبری شب گذشته مهمان اجرای حسین علیزاده  و گروه هم آوایان بود که به رسم احترام حسین علیزاده با پایین آمدن از سن و تقدیم گل از حضور این رهبر بین المللی تقدیر کرد.

رهبری که با حسین علیزاده از دوران نوجوانی و هنرستان مراوده داشته درباره این اجرا گفت: در این مملکت باید حسین علیزاده را روی سرشان بگذارند چرا که او باعث افتخار این کشور است و جای خیلی بالایی در زمینه موسیقی ایرانی دارد که متاسفانه خیلی ها درکی از جایگاه او ندارند.

وی افزود: علیزاده از دوران نوجوانی عالی بود. او همکلاس خواهر من بود و ما با هم در هنرستان کار کردیم . من به عنوان یک ایرانی به حضور او افتخار می کنم که امیدوارم مسئولین نیز این حس من را داشته باشند.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران با بیان اینکه شب گذشته بهترین و قشنگ ترین شبی بود که من در تهران داشتم، اظهار داشت: من در مدت حضورم در ایران شبهای زیبایی با ارکستر سمفونیک تهران داشتم اماخارج از فضای اجراهای خودمان؛ دیشب بهترین شبی بود که گذراندم.
رهبری ادامه داد: به نظر من محمد معتمدی سطح بالایی در زمینه خوانندگی دارد و معتقدم نوازندگان این گروه سطح بسیار بالایی داشتند. من اگر مسئول بودم کاری می کردم که چنین هنرمندانی از هیچ چیز دلخور نباشند.

*ضبط آثار 11 آهنگساز ایرانی برای ناکسوس

علی رهبری در خصوص ضبط مرحله اول آثار آهنگسازان ایرانی برای انتشار توسط شرکت ناکسوس گفت: ما در مدت 8 ماه با سرعت عجیب و غریبی کار کردیم و آثاری را ضبط صوتی و تصویری کردیم به طوری که در مرحله اول آثار 11 آهنگساز ایرانی را در کنار دیگر آثار ضبط کردیم البته خوشحالم که سیستم قرعه کشی اسامی آهنگسازان موفق واقع شد چرا که در مرحله اول ، قرعه به نام هنرمندانی افتاد که خیلی شناخته شده نیستند اما آثار بسیار خوبی داشتند.

*دلیل کم شدن مخاطبان ارکستر را نمی دانم

رهبر ارکستر سمفونیک تهران درباره عدم استقبال از آخرین اجرای ارکستر با رهبری «رودین» گفت: هنوز دلیل آن را نمی دانم البته در دومین شب اجرا سالن تقریبا پر بود اما بدون تعارف باید بگویم که امکانات تبلیغ نداریم و این مسئله یکی از دغدغه های ماست که امیدواریم در آینده حل شود . البته سالها ارکستر نبوده و برای همه حضورش تازگی دارد اما هم اکنون کیفیت اجرایی ارکستر سمفونیک تهران به قدری عالی است که می شود به اندازه کافی مخاطب داشته باشد.





ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: