انتشار: ۱۸:۳۰ - ۰۷ دی ۱۳۹۴
کمک 1.3 میلیون دلاری «ساشا بارون کوهن»، نویسنده، تهیه کننده و بازیگر -کمدین انگلیسی-اسرائیلی به پناهندگان سوری در حالی است که او در فیلم «دیکتاتور» مسلمانان خاورمیانه را هجو کرده و دمکراسی غربی را تنها راه نجات آنها از تعصب و عقب ماندگی دانسته.
کمک 1.3 میلیون دلاری «دیکتاتور» اسرائیلی به پناهندگان سوری!

به گزارش تابناک فرهنگی، امروز خبری مبنی بر کمک یک میلیون و 300 هزار دلاری «ساشا بارون کوهن»، نویسنده، تهیه کننده و بازیگر -کمدین انگلیسی-اسرائیلی به پناهندگان سوری در بسیاری از خبرگزاری های دنیا درج شد.

در این خبر آمده است که وی به همراه همسر بازیگرش «ایزلا فیشر» مبلغی معادل 670 هزار پوند را برای کمک به آوارگان سوری به ویژه کودکان اهدا کرده است که قرار است نیمی از این پول برای واکسیناسیون کودکان سوری صرف ‌شود و نیم دیگر آن به کمیته بین‌المللی نجات (IRC) داده شده تا برای پناهندگان سوری و کشورهای همسایه سوریه استفاده گردد.

بنا به گزارش بی.بی.سی، «جاستین فورسایث»، مدیر اجرایی سازمان «کودکان را نجان دهیم» در این‌باره گفته است: این پول جان هزاران نفر را نجات می‌دهد و از تعداد زیادی از کودکان آسیب‌پذیر محافظت می‌کند.

وی در ادامه گفت: ساشا و ایزلا با اعطای این هدیه سخاوتمندانه به کودکان سوری، کمک می‌کنند وجه تراژیک این مساله‌ی روز دنیا پررنگ‌تر شود.

بیشتر این مبلغ هنگفت برای ایجاد پناهگاه، واکسیناسیون، فراهم‌آوری امکانات بهداشتی و مراقبت از وضعیت بهداشتی زنان و کودکان آواره صرف خواهد شد.

گفتنی است «ساشا بارون کوهن» بالاترین دستمزد سال 2012 را به عنوان یک بازیگر انگلیسی در هالیوود، بخاطر بازی در فیلم‌ «دیکتاتور» دریافت کرده بود؛  فیلمی که وی در  آن به عنوان تهیه کننده، نویسنده و بازیگر حضور داشت کوهن در سال 2012 با بازی در دو فیلم «دیکتاتور» و «بینوایان» 31 میلیون دلار (20 میلیون پوند) به سرمایه‌ خود اضافه کرده است .

فيلم «ديكتاتور» به تمسخر ملت ها و دولت هاي خاورميانه مسلمان مي پردازد.

اما «ساشا بارون كوهن» که به عنوان بازيگر- نویسنده و تهیه کننده این فیلم حضوردارد چه کسی است؟

او از خانواده اي يهودي در غرب لندن متولد شد، مادرش «دانيلا» اصالتا اهل اسرائیل و پدرش زاده ولز است. مادربزرگ مادري او در شهر حيفا (اراضي اشغالي) زندگي مي كند و پيش از اين نيز كوهن به مدت يك سال در اسرائیل زندگي كرده بود.

اکثر فيلم هاي اين بازيگر، نويسنده و تهبه کننده صهيونيست به دليل عدم رعايت مسائل اخلاقي با مشكلات و هجمه هاي متعددي در خود غرب مواجه است.

وي در سال 2009 هجويه اي تصويري با عنوان برونو (نامش را نمي توان فيلم گذاشت) را ساخت. اين فيلم براي اين شبه فيلمساز جنجال هاي زيادي به راه اندخت. برونو داستان يك روزنامه نگار همجنس گرا و مشغول به كار مد لباس است كه از محل كار خود اخراج مي شود و در پي آن از اتريش به لس آنجلس مهاجرت مي كند.

متن فيلم كاملا در ستايش همجنس گرايي است و خالق اين فيلم سعي مي كند تقدسي چندش آور به اين انحراف اخلاقي در توليدش اعطا كند.

در بخش هايي از اين فيلم وي با شخصي به نام «ابوعطا» كه سال ها پيش عضو نيروهاي القدس بوده مصاحبه اي ترتيب مي دهد و با بي اخلاقي وصف ناپذيري پس از گرفتن مصاحبه اي كاملا جدي، سكانس هاي مربوط به سوالات خود را تغيير مي دهد و با مونتاژ موازي سوالاتي مانند اينكه نظر شما درباره اسامه بن لادن اين جادوگر كثيف يا سانتاي بي خانمان چيست، اين شخصيت حقيقي را به عنوان يك تروريست خطرناك معرفي مي كند.

اين اقدام غيراخلاقي كوهن در پروسه توليد اين فيلم عاملي شد كه بعدها باعث كشاندن او به دادگاه توسط «ايمن ابوعطا» و تشكيل پرونده قضايي عليه او مي شود، پخش اين فيلم به علت تصاوير زننده و جنسي و توهين آميز در بسياري از كشورهاي مسلمان مانند مالزي و اندونزي ممنوع شد.

فيلم «ديكتاتور» كه چند سال پیش در سينماهاي جهان به نمايش درآمد ماحصل تفكر انحرافي كوهن است. «دیکتاتور» روايتي از ديكتاتوري با نام ژنرال علاءالدين است كه رهبر كشوري خيالي به نام واديا را در شمال شرقي آفريقا برعهده دارد و در برابر پذيرفتن دموكراسي آمريكايي مقاومت مي كند. اين پرسوناژ تركيبي از صدام حسين، معمر قذافي، ديك چني (معاون پيشين رئيس جمهوري آمريكا) و كيم جونگ ايل (رهبر فقيد كره شمالي) است.

در اين فيلم سعي شده است تا قالب شخصيت اصلي فيلم شبيه معمر قذافي رهبر معدوم ليبي باشد، اما سازندگان به اين قالب اكتفا نمي كنند و علاالدين و روايت مربوط به اين شخصيت دستاويزي مي شود براي سازندگان تا در كليت اين شبه فيلم رگه هايي از نفرت، انزجار و عناد نسبت به كشورهاي مسلمان و بيداري اسلامي در منطقه را عيان سازند. مصاحبه هاي رسانه هاي غربي در داخل فيلم با پرسوناژ علاالدين، بخش مهمي از اين فيلم در بازنمود عناد سازندگان با مسلمانان و بيداري اسلامي است و اين گونه القا مي شود كه بيداري اسلامي هيچ تأثيري در تغيير ديكتاتوري ندارد، بلكه اين سبك زندگي و دموكراسي آمريكايي است كه مي تواند به مردم كشورهاي مسلمان، آزادي ببخشد.

طبق آنچه به صورت مستند در قرآن آمده است يهودي ها همواره دست به تحريف تاريخ و واقعيت مي زنند. خداوند متعال در قرآن كريم فرموده است يحرفون الكلم عن مواضعه (گروهي از يهود كلمات خدا را از محل خود تغيير مي دهند) و در جايي ديگر مي فرمايند يسومون الحق بالباطل (چرا مخلوط مي كنيد حق را با باطل؛ مقصود كاري است كه يهوديان انجام مي دادند از قبيل تحريف تورات و انجيل و...) و امروز فرزندان همان پدراني كه تاريخ و مقدسات را تحريف كرده اند حقيقت جاري در منطقه خاورميانه را با مديوم سينما و تصوير هجو مي كنند و به ملت هاي خاورميانه اين پيام را مي دهند كه هر تغيير در ساختار حكومت هاي منطقه اگر مبتني بر ليبرال دموكراسي آمريكايي نباشد به رهايي نخواهد انجاميد. در صورتي كه بيداري اسلامي جاري در منطقه خاورميانه، ريشه در تفكر اسلامي دارد و هضم اين مهم براي جهان غرب بويژه صهيونيست ها بسيار دشوار است.

ساشا بارون كوهن چه در مقام بازيگر و چه در مقام نويسنده- كارگردان در اغلب آثارش بغض صهيونيستي خود را نسبت به مردم خاورميانه به نمايش مي گذارد. در همه فيلم هايي كه كوهن در توليدش حضوري مؤثر داشته است اين بغض تاريخي قوم صهيون بيشتر از گذشته به چشم مي آيد.

كوهن در فيلم «ديكتاتور» به سان شبه هجويه هاي قبلي خود يعني «بورات» و «برونو» اين بغض را نسبت به شرق و علي الخصوص مسلمانان به صورت رسمي نشان مي دهد و اين عناد ورزي را حتي در مصاحبه هاي رسانه اي، علني ساخته است.

وي به يكي از رسانه هاي غربي گفته بود از بيداري اسلامي بسيار اندوهناك است و به زعم وي، بهار عربي يك جنون گذراست.

او در اين گفتگو اشاره کرده است: سياستمداران كشورهاي عربي در شرايط غيرانساني رشد كرده اند و به قدرت رسيده اند و اين موضوع را مي توان به تمام خاورميانه و حتي زندگي عمومي مردمانش پيوند داد.

وي در آن گفت وگو بغض خود را نسبت به اهالي خاورميانه بيشتر عيان ساخته است.
در فيلم دیکتاتور نیز مي بينيم علاالدين در شرايط خانوادگي نابساماني بزرگ شده است. در دوران كودكي بعد از اينكه مادر او را به دنيا آورده پدرش كه حاكم واديا است مادر علا الدين را خفه كرده است.

فيلم «ديكتاتور» دستمايه اي بود تا بيداري اسلامي و نحوه اداره برخي كشورهاي منطقه را يك صهيونيست بغض دار هجو كند. قبل از هر پاياني بايد نوشت پيشتر از آنكه هجو كوهن به چشم آيد بغض صهيونيستي فيلم گل درشت به نظر مي آيد.

بغضی  که شاید امروز صورتی دیگر به خود گرفته و کمک ساشا بارون كوهن انگلیسی-اسرائیلی به پناهندگان سوری در کشورهای غربی شاید حرکتی نمادینی است یادآور فیلم های هالیوودی، برای القاء منجی غربی که ناجی کشورها و ملت های مستضعف، متوحش، بدور از تمدن و امنیت خاورمیانه بخصوص عربی- مسلمان می شود.

کمکی کمتر از یک سی ام درآمد کوهن از فیلم هجوگرای دیکتاتور، فیلمی که یقیناً بدنبال هجو کشورهای مسلمان در خاورمیانه بوده است.

کوهن اسرائیلی-انگلیسی قبل از هرگونه کمک به پناهجویان سوریه بهتر بود اسرائیل را به عدم حمایت از گروه های تکفیری و متحجر منطقه دعوت می نمود و یا از بابت توهین به مسلمانان ، ترویج همجنسگرایی و ... عذرخواهی می نمود.

حرکت اخیر ساشا بارون كوهن با کاراکتری که مردم از او بخاطر دارند مفهوم ناجی بودن وی برای مردم سوریه در مقابل دیکتاتوری بنام بشار اسد است؛ نه نجات دهنده ای در  مقابل گروه های تکفیری.


هادی اسماعیل نژاد
سردبیر تابناک فرهنگی-هنری

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: