انتشار: ۱۵:۵۰ - ۰۶ دی ۱۳۹۴
نشست خبری نخستین جشنواره بین‌المللی پیامبر مهربانی برگزار شد

رپورتوار وحدت؛ نوایی از ۸ کشور جهان / رسیتال پیانو مانی رهنما در اختتامیه

امیرعبدالحسنی رئیس جشنواره بین‌المللی «پیامبر مهربانی» در نشست خبری این جشنواره با اشاره به جزییات اختتامیه، از اجرای رسیتال پیانوی مانی رهنما، رپورتوار وحدت به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی، و تقدیر از سه آهنگساز برجسته جهانی که درباره پیامبر اسلام قطعاتی اجرا کرده‌اند، خبر داد.
رپورتوار وحدت؛ نوایی از ۸ کشور جهان / رسیتال پیانو مانی رهنما در اختتامیه
به گزارش سرویس موسیقی تابناک، نشست خبری جشنواره بین‌المللی «پیامبر مهربانی» با حضور امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و رییس جشنواره، ایرج نعیمایی و رضا مهدوی از هنرمندان عرصه موسیقی و اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره در سالن کنفرانس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.
 
عبدالحسینی در ابتدای این نشست با معرفی اعضای شورای سیاست‌گذاری این جشنواره، گفت: اساس این اتفاق از چند ماه گذشته با تشکیل شورایی متشکل از رضا مهدوی آهنگساز و پژوهشگر موسیقی، ایرج نعیمایی مؤسس انجمن موسیقی، علی‌اکبر شکارچی موسیقی‌دان، کیوان پهلوان پژوهشگر موسیقی آیینی، عاشیق کوثرعلی شهبازی، حجت‌الاسلام قاسمیان پژوهشگر موسیقی اسلامی و بنده به عنوان معاون هنری سازمان و بابک ربوخه مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران آغاز به کار کرد.
 
وی افزود: با بررسی‌های گسترده‌ای که صورت گرفت، بهترین گروه‌های ایرانی و از کشورهای جهان اسلام به این جشنواره دعوت شدند. ۸ گروه موسیقی نواحی و آیینی ایران و ۸ گروه بین‌المللی از جمعه ۴ دی ماه در ۵ فرهنگسرای پایتخت به صورت رایگان به اجرای برنامه پرداختند و در شب نخست اجرای خود بیش از ۲۲۰۰ مخاطب را به فرهنگسراها کشاندند.
 
مهم‌ترین دلیل شکل‌گیری این جشنواره توجه ویژه به موسیقی نواحی، آیینی و فولکولوریک بود که متأسفانه رو به فراموشی است. منقبت خوانی، چاووشی خوانی و مدح‌خوانی بخش مهمی از بن‌مایه موسیقی آیینی کشور است که باید ثبت و ضبط شود و در اندیشه، فرهنگ و هنر ما جاودانه بماند.
 
حضور ۷۰ درصد از گونه‌های اصیل موسیقی جهان اسلام
رضا مهدوی کارشناس موسیقی و عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره پیامبر مهربانی هم با اشاره به حضور امیر عبدالحسینی به عنوان رئیس جشنواره و حمایت محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: حضور این افراد، باعث شد تا به واسطه علاقه‌ای که به هنر و فرهنگ دارند، اعتماد سازی کنند تا هنرمندان به ویژه آن دسته از هنرمندان خانواده موسیقی که در برهه کوتاهی از سازمان فرهنگی هنری دل‌زده شده بودند؛ بازگردند.
 
وی افزود: یک اتفاق بسیار مهم همین است که چنین آیینی در قالب ویژه برنامه هفته وحدت نمود پیدا می‌کند و باعث می‌شود که به این بهانه به خرده فرهنگ‌های دینی و ملی خودمان بپردازیم.
 
مهدوی با اشاره به اینکه این جشنواره به دلایل متعددی در تنوع خود بی نظیر است، تاکید کرد: بیش از ۷۰ درصد از گونه‌های اصیل موسیقی جهان اسلام برای اولین بار در ایران گرد هم جمع شده‌اند تا دغدغه‌های متعالی هنر خودشان را در این جشنواره به نمایش بگذارند. این اتفاق از این جهت حائز اهمیت است که پژوهشگران می‌توانند وجوه اشتراک جهان اسلام را بیرون بکشند و از خروجی این جشنواره مقالات متنوعی را درباره تفاوت‌ها و اشتراکات ضرب‌آهنگ، لحن و آهنگ‌ها در موسیقی آیینی کشورهای جهان اسلام بنگارند.
 
مهدوی اضافه کرد: موسیقی آیینی عطر متفاوتی دارد و فرهنگ ما را در خودش مستتر دارد. علاوه بر بی مهری‌هایی که به جنبه توریستی این هنر بیشتر توجه دارند تا بخش پژوهشی تا جایی که این موسیقی سهمی در جشنواره موسیقی فجر ندارد. امیدواریم که با برگزاری این جشنواره هم مسئولین و هم افرادی که با موسیقی زاویه دارند، نسبت به موسیقی آیینی و نواحی کشور تغییر نگاه پیدا کنند.
 
در ادامه ایرج نعیمایی از اعضای شورای سیاست‌گذاری و کارشناس موسیقی به صحبت پرداخت. وی گفت: موسیقی انواع مختلفی دارد که بخشی از این موسیقی به دلیل سابقه طولانی و تفکر حاکم بر آن در طول زمان به یک فرهنگ تبدیل شده است. پیامبر اسلام هم به این دلیل که کامل‌ترین مخلوق خداوندی است، همیشه مورد ستایش تمامی نسل‌ها و فرهنگ‌ها قرار گرفته است و حتی تمامی مذاهب بر اساس توانایی و قدرت هنری خودشان توانسته‌اند اندکی از این بزرگی را به تصویر بکشند. این قابلیت عظیمی است که تا به امروز مغفول مانده و این میراث گران‌بها اگر به خوبی حفظ و نگهداری نشود از بین خواهد رفت.
 
وی افزود: در این زمان که جهان اسلام به واسطه اعمال وحشیانه عده‌ای از تصویر رحمانی خود فاصله گرفته است، این جشنواره قد علم کرد تا وحدت اسلامی را به نوعی دیگر به تصویر بکشد. اینکه اشتراکات را پررنگ‌تر ببینیم.
 
نعیمایی با اشاره به حضور پررنگ موسیقی نواحی در استان‌ها گفت: تمامی شهرستان‌های ما هم به دلیل حضور هنرمندان و هم اجراها و جشنواره‌های مختلف فربه‌تر از پایتخت هستند. اجرای این برنامه در پایتخت هم حرکت کوچکی در همین راستا است. با شکل گیری فرهنگسراها حضور موسیقی نواحی در دل مردم تقویت شد اما کافی نیست. ما امیدواریم که برگزاری این جشنواره عده زیادی را به موسیقی آیینی و نواحی کشورمان و جهان اسلام علاقه‌مند و دغدغه مند کند.
 
رپورتوار وحدت با حضور تمام هنرمندان
امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در بخش دوم نشست، درباره اختتامیه جشنواره موسیقی پیامبر مهربانی گفت: اساس شکل‌گیری این جشنواره بحران جهان اسلام بوده اما واکنش ما به این بحران هم از نگاه هنری است. رسیتال پیانومانی رهنما و اجرا رپورتال نوای وحدت آثاری است که به همین مناسبت در مراسم اختتامیه اجرا خواهد شد.
 
وی افزود: عدم حضور هنرمندان در نشست خبری نیز به این دلیل است که هر ۸۰ نفر از اعضای گروه‌ها در فرهنگسرای خاوران مشغول به تمرین رپورتوآر وحدت هستند. کاری از آقای شهبازی و ربوخه که به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی در مراسم اختتامیه جشنواره برگزار خواهد شد.
 
رئیس جشنواره پیامبر مهربانی گفت: مراسم اختتامیه با تجلیل از «موریس ژار» خالق موسیقی فیلم محمد رسول الله مصطفی عقاد، تجلیل از «لوریس چکناواریان» خالق سمفونی پیامبر صلح و دوستی و «ای. آر. رحمان» خالق موسیقی فیلم محمد (ص) مجید مجیدی و همچنین «عثمان محمد» سرپرست و سرآمد موسیقی آیینی خراسان رضوی برگزار خواهد شد.
 
وی ادامه داد: آلبوم پیامبر مهربانی در ۴ لوح فشرده شامل سه لوح فشرده موسیقی نواحی ایران و یک لوح موسیقی آیینی کشورهای ترکیه، هند و پاکستان رونمایی می‌شود. همچنین منتخب اجراهای این جشنواره هم به صورت صوتی و تصویری منتشر خواهد شد.
 
عبدالحسینی در پایان تاکید کرد: ادامه یافتن جشنواره در چشم‌انداز ما در شورای سیاست‌گذاری وجود دارد. اما اگر بتوانیم محتوا سازی کنیم، این رویداد به عنوان یک جشنواره مستمر و ادواری ادامه خواهد داشت و سال آینده در همین زمان شاهد برگزاری دومین جشنواره بین‌المللی پیامبر مهربانی خواهیم بود.
 
نخستین جشنواره بین‌المللی موسیقی پیامبر مهربانی همزمان با هفته وحدت، به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با حضور هنرمندانی از ۸ کشور در فرهنگسراهای پایتخت در حال برگزاری است و مراسم اختتامیه آن ساعت ۱۸ روز دوشنبه هفتم دی ماه در فرهنگسرای بهمن برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای حضور در این آیین می‌توانند به انتهای بزرگراه شهید نواب صفوی، میدان بهمن، مرکز همایش‌های بین‌المللی شهید آوینی مراجعه کنند

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: