انتشار: ۱۳:۲۴ - ۰۶ دی ۱۳۹۴
اولین شب از کنسرت گروه کُر نامیرا با رهبری فرهاد هراتی شب گذشته با حضور وزیر ارشاد و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در تالار وحدت برگزار شد.


به گزارش تابناک فرهنگی ، در این کنسرت که با نام "زمین مقدس" برگزار شد مهمانان ویژه‌ای مانند علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست؛ علی مرادخانی، معاونت هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ مهدی افضلی، رئیس موسسه توسعه هنرهای معاصر؛ امید زندگانی، اشکان خطیبی، ناصر چشم آذر، محمد سریر و... حضور داشتند.
فرهاد هراتی در کنسرت زمین مقدس تلاش کرده است دغدغه‌های بشری را با زبان موسیقی مطرح کند و به موضع محیط زیست و نابودی آن توسط انسان بپردازد. در این مجموعه که شامل 13 قطعه است روایت موضوع به جای کلام، با موسیقی و آواهای مختلف انجام شد تا یک زبان خاص آن را به عده‌ای از مخاطبان محدود نکند.
بر روی صحنه 65 خواننده گروه کر از گروه‌های سنی مختلف با لباس‌های مشکی ایستادند تا همراه با موسیقی ضبط شده‌ای که در سالن پخش می‌شد به اجرا بپردازند. اولین صدایی که به گوش رسید صدایی از جریان آب و جنگل بود که همزمان با آن تصاویری از طبیعت سبز بر روی پرده‌ای که در پشت گروه کر قرار داشت دیده شد.
با اجرای تکنوازی پیانو توسط فرهاد هراتی، گروه برای اجرای قطعه‌های بعدی آماده شد که نابودی زندگی و طبیعت به دست انسان را نشان می‌داد. قطع درختان، شکار حیوانات، آلودگی هوای شهرها، جنگ، آوارگی پناهندگان، ذوب یخ‌های قطب و...تصاویری بودند که در پس زمینه قطعات مختلف پخش شدند.
موسیقی که در ابتدای برنامه حال و هوایی سرزنده و شاد داشت رفته رفته فضایی پر اضطراب و وهم‌آلود پیدا کرد و هجاهایی که به جای کلمات واضح، از دهان خوانندگان خارج می‌شد توصیف کننده رنج و غمی بود که فضای زندگی انسان را دربرگرفته است. در میانه اجرای گروه کر، گاه شنونده شیون یک زن بودیم و در جایی دیگر آواهای گروه کر به فریادی بلند تبدیل می‌شد.

تک‌خوانی فرهاد هراتی نیز در بخش‌های دیگری از اجرا شنیده شد و آواز تنور او مانند سوگنامه‌ای برای زمینی که قداست خود را برای بشر از دست داده است به گوش می‌رسید.
در میان تصاویر دلخراشی که از کشتن حیوانات، مجروحان جنگی، گورهای دسته جمعی، آوارگان و... پخش می‌شد، هر از گاه شاهد چهره‌هایی از نژادهای مختلف بودیم که با نگاهی غمگین و در سکوت به ما خیره شده‌اند و قطره اشکی که از چشم آنها می‌چکد مرثیه‌ای بر نابودی دنیای ماست.
سرانجام موسیقی پر تنشی که در سالن پخش می‌شد با صدای فریاد گروه کر پایان گرفت و به جای آن شنونده ضربان قلبی بودیم که آرام آرام متوقف شد. در سکوت سالن نوازندگان وارد صحنه شدند تا همایون رحیمیان و علی جعفری پویان با ویولن، سهراب برهمندی با ویولن آلتو وکریم قربانی با ویلونسل خود پیانوی هراتی را همراهی کنند.
با نواختن قطعه‌ای که به آرامی و در فضایی محزون آغاز شد و پس از آن رنگ و بویی با امید و سرشار از زندگی پیدا کرد، گروه کر دوباره قطعه‌ای شاد و پر انرژی را اجرا کردند و تصاویر ابتدایی کنسرت که انسان را در طبیعت سبز و خرم نشان می‌داد به نمایش درآمد.
کنسرت زمین مقدس 6 دی ماه نیز در تالار وحدت به صحنه می‌رود.
منبع: هنر آنلاین

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: