انتشار: ۱۷:۴۷ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
مدیر انتشارات قدیانی معتقد است که مخاطبان و بازدیدکنندگان نمایشگاه بین‌المللی کتاب در سال‌های اخیر هدف‌دارتر شده‌اند.
مدیر انتشارات قدیانی معتقد است که مخاطبان و بازدیدکنندگان نمایشگاه بین‌المللی کتاب در سال‌های اخیر هدف‌دارتر شده‌اند.

به گزارش فارس، نادر قدیانی مدیر انتشارات قدیانی با اشاره به تغییر جنس مخاطبان نمایشگاه بین‌المللی کتاب در سال‌های اخیر گفت: امروز بعد از گذشت 27 سال از آغاز به کار نمایشگاه کتاب، مخاطبان قدیمی بخش کودک و نوجوان آن که زمانی خود بچه بودند، حالا دیگر بزرگ شده و حتی خودشان فرزندانی دارند و همراه با آن‌ها از این بخش بازدید می‌کنند.

بنابراین تعداد بازدیدکنندگان بی‌هدف در سال‌های اخیر کمتر شده و اگرچه شلوغی و ازدحام سال‌های قبل کمتر دیده می‌شود، اما مخاطبان هدف دارند و می‌دانند که از نمایشگاه کتاب چه می‌خواهند و همین موضوع باعث شده تا آن‌ها به جای تماشا و عبور به خرید کتاب بپردازند.

وی این اتفاق را یک تغییر و دستاورد مطلوب ارزیابی کرده و افزود: کسانی که با هدف به نمایشگاه کتاب پا می‌گذارند، شناخت خوبی هم از ناشران و محصولات آن‌ها دارند و معمولا اگر به غرفه ای سر بزنند دست پر از آن بیرون خواهند آمد.

قدیانی درباره تعداد عناوین جدید انتشارات خود بیان کرد: مجموع کتاب‌های کودک و نوجوان بنفش تعداد 2500 عنوان است که از این میان 2000 عنوان آن در نمایشگاه عرضه شده است. همچنین 225 اثر از این 2000 کتاب، چاپ اول است، 172 عنوان از 225 اثر هم در سال 93 چاپ شده و بقیه هم اردیبهشت ماه امسال از زیر چاپ بیرون آمده است.

وی درباره وضعیت نشر در بخش کودک و نوجوان عنوان کرد: وقتی اقتصاد جامعه دچار مشکل است بدون تردید صنعت چاپ و نشر هم از آن تاثیر می‌گیرد. اساسا وقتی وضعیت شرایط اقتصادی مردم هم مطلوب نباشد، محصولات فرهنگی بیشتر و زودتر آسیب می‌بینند. اما خوشبختانه ناشران در مقابل این وضعیت همیشه مقاومت کرده‌اند. هرچند باز هم عده ای نمی‌توانند زیر بار فشارهای اقتصادی تاب بیاورند و به ناچار تعطیل می‌شوند.

قدیانی در بخش پیشنهاد یک کتاب به مخاطبان به معرفی کتاب‌های نارنجی انتشارات خود پرداخته و ادامه داد: مجموعه این کتاب‌ها سال‌های قبل هم در نمایشگاه عرضه شده و عنوان کتاب برگزیده جشنواره پروین اعتصامی و آموزش و پرورش را کسب کرده است اما امسال همه آن‌ها در قالب یک کتاب جلد سخت در 800 صفحه به صورت چهاررنگ با عنوان «366 قصه برای سال‌های شب» ارائه شده است که مجموع 52 کتاب را دربرمی‌گیرد. همچنین این مجموعه زیرمجموعه عنوانی به نام باغ نارنگی در غرفه قرار دارد. در واقع درخت هایی در این باغ قرار دارد که میوه‌های آن کتاب‌های نارنجی است. فروزنده، کتبی، خداجو، کلهر به همراه گروهی از تصویرگران به سرپرستی کیانو .

وی در پایان به یک معیار مهم موفقیت در صنعت چاپ اشاره و خاطرنشان کرد: مردم همواره از کتاب‌های جدید بیشتر استقبال می‌کنند و ناشری می‌تواند در این شرایط به رقابت بپردازد که حداقل سالانه بیش از 15 درصد تولیداتش چاپ اول باشد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: