انتشار: ۱۰:۴۰ - ۰۵ دی ۱۳۹۴
«تننای شعر سپید» عنوان کتابی از مهدی آذرسینا درباره همنشینی موسیقی ایرانی و شعر است که پس از 4 سال همچنان انتشار آن از سوی ناشر به تاخیر می افتد.
مهدی آذرسینا آهنگساز نوازنده کمانچه و پژوهشگر درباره این کتاب به خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی گفت: حاصل شصت سال دم زدن بسیار جدی در بطن موسیقی ، برای من نکته هایی را در حول و حوش موسیقی باز کرد که سعی کردم در حد فهم و توانم به زیر و بم آن ها بپردازم. با عیب و نقص ها و خامی ها و ناگشوده های طبیعی و غیر طبیعی در موسیقی مورد تخصصم مواجه شدم و بخش بسیار مهمی از این درک و دریافت را ابتدا در آثاری که به صورت شنیداری تهیه و منتشر ساختم وارد موسیقی کردم و اینبار به طریقی دیگر این تجربه ها را در کتابی نوشتم.

 وی در ادامه افزود: نام این کتاب ابتدا قرار بود«شعر یا موسیقی ؟» باشد ولی بعد از نوشتن مقاله هایی درباره آن و سخنرانی های بسیار در مجامع موسیقی بهتر دیدم نام آن را به«تننای شعر سپید» را برای آن انتخاب کنم.

آذرسینا همچنین عنوان کرد: کتاب «تننای شعر سپید»عصاره ای از تمام پژوهش ها و دریافت های من از موسیقی ایران و تمام جوانب فنی و کاربردی موسیقی دستگاهی ایران در همنشینی با شعر و کلام فارسی است.

 این موسیقیدان گفت: این کتاب از چهار سال پیش در اولویت چاپ توسط انتشارات سروش قرار گرفته است و برای آن قرار داد نوشته شده اما به دلیل سختی کار از جهت ویراستاری و صفحه آرایی بخش های مربوط به تلفیق خط موسیقی و هجانویسی ها و شعر ها، انتشار آن با تاخیر مواجه شده است.

وی افزود: من امیدوارم به خاطر اینکه «تننای شعر سپید» برای اولین بار نظریه های جدیدی را درباره زیر ساخت های فنی موسیقی دستگاهی ایران و مقوله وزن در کلام، مطرح می کند و استفاده از آن برای اصلاح مسیر و نشان دادن بسیاری ازکج روی ها و کج فهمی ها در موسیقی جزو نیاز های موسیقی و مخاطبین موسیقی زمانه ماست و خواندن آن چندان نیازمند تخصص در شعر یا موسیقی نیست، انتشارات سروش در به پایان بردن انتشارآن همت کند.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: