انتشار: ۱۴:۴۵ - ۰۱ دی ۱۳۹۴
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه شعر کاراترین ابزار برای تقویت بالندگی انقلاب اسلامی است، گفت: ما به شعری نیاز داریم که مورد پذیرش جامعه باشد و مردم آن را زبان گویای جامعه بدانند.
به گزارش تابناک فرهنگی ، مراسم پایانی سومین کنگره شعر طلاب، عصر امروز در تالار ایوان شمس و با حضور جمع کثیری از طلاب و شخصیت‌های فرهنگی برگزار شد.

در این مراسم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی عنوان داشت: مروج حکمت و اشراق در اسلام شیخ شهاب الدین سهروردی است حکمتی که معتقد است وصول به حقیقت با کشف و شهود امکان پذیر است. او معتقد بود همه موجودات از نور خلق شده اند و انوارشان به هم تابیده است و آن تابش متقابل را اشراق می گویند. او می اندیشید هستی جز نور نیست و هر چه در جهان است نور است. بنابراین انسان هم از این مسئله استثنا نیست، انسان به دیگران نور می رساند و از نور آنها روشن می شود و در این میان حضرت حق نورالانوار است.

جنتی افزود: شاعر هنرمند تا به نور وحدانیت خداوند آراسته نشود قریحه و ذوق شاعری پیدا نمی کند پس شعر در سینه شاعر نوری است متجلی از منبع لایزال الهی.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: شعر حوزه، شعر هویت گرا و امید بخش است. شعری است که به امید یافتن حقیقت و در جستجوی واقعیت است و سعی دارد از واقعیت موجود به حقیقت موعود برسد. به باور من شعر به شرطی دینی است که حضور الهی در آن مشهود باشد. فضل الهی سرشار از مضامینی است که می تواند دستمایه شعر دینی شود و از سوی دیگر شعر دینی هم چون نص دین زنده است و هر روز حرفی نود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: شعر آمیخته با معنویت و آموزه های دینی  وقتی که با تجربه نوگرای هستی می آمیزد مخاطبش را به تعالی دعوت می کند و او را به معنای بی کران هستی اشاره می دهد.

جنتی در همین زمینه گفت: آن زمان که تنها مظهر تجلی بشر شعر بود، شاعران ما مفاهیم معنوی را در واژه‌های موزون کنار هم قرار داده و آثار ماندگاری خلق کردند. این هنر دیرینه اما جان نداشت تا اینکه مفتخر به آئین اسلام شدیم و ایرانیان آن را چون گوهری در دامن خود گرفتند و به همین خاطر بود که چشمه شعر در ایران جوشید و جان گرفت، ذهن‌ها شکفت و کیمیاگران واژه، شعر را با شعور آمیختند.

وزیر فرهنگ  و ارشاد اسلامی همچنین ادامه داد: زبان شعر صریح ترین، خوش آهنگ ترین و ماندگارترین حضور ادبی را در اذهان مردم ایجاد می کند. اینکه گذشتگان ما حوادث تاریخی را شعر منظوم می کرده اند خود بهترین دلیل بر این مدعا است.

وی همچنین با بیان اینکه اغلب شاعران فارسی در آثار خود حضور پررنگ آئین ها و باورهای دینی را متجلی کرده اند، تصریح کرد: ما ملت شعریم و شعر دوستی در روح ما است. شعر فارسی آئینه تمام نمای قدرت فرهنگی به شیوه تفکر ما است و از سویی چکیده فلسفه، عرفان و اخلاق اسلامی ما به شمار می رود. ما ایرانیان با شعر پا به عالم خاکی گذاشته ایم. با آن زیسته ایم و شاعرانه می میریم. زندگی ما جشنواره عظیمی است از شعر و دلدادگی به دین و آئین و میهن مان. شعر برای ما تنها جورچین کلمات نیست بلکه جولانگاه نسل های آینده مان است که از رهگذرش در ستیز اوج و موج تاریخ به بیان شجاعت مردان مرد ایران می پردازیم و همچنین شعر برای ما هزاران سال است که سرشار از حماسه است؛ از عاشورا تا دفاع مقدس.

وزیر فرهنگ  و ارشاد اسلامی تصریح کرد: گزافه نیست که اگر بگوییم شعر پیشانی تمدن ما است و جهان، ما را با شعر می شناسد. هر ایرانی بالقوه شاعر شعرشناس قلبی است و لذا خودش تصمیم می‌گیرد که چه شعری در یادش بماند و کدام فراموش شود و به همین خاطر است که در ایران، شاعرانی باقی مانده اند که برای مردم با اعتقادشان سروده اند نه برای حاکمان.

وی اظهار داشت: ما امروزه به شعری نیاز داریم که مورد پذیرش جامعه باشند و مردم زبان گویای جامعه بدانندش. زبان شعر امروزه کاراترین ابزار برای تقویت بالندگی انقلاب اسلامی است چرا که می‌تواند تا اعماق روح مخاطبش نفوذ کند.

جنتی در پایان گفت: شاعران حوزوی وارثان آب و خرد و روشنی هستند و شعرشان در شیشه گلاب اشراق رنگ دیگری گرفته است./مهر

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: