انتشار: ۰۹:۰۱ - ۰۵ دی ۱۳۹۴

مدتهاست تالار وحدت دیگر مختص گروههای خاص موسیقی ایرانی و کلاسیک نیست ، مدتهاست که ردپای گروههای دسته چندم ژانرهای دیگر همچون پاپ و تلفیقی در این مکان دیده می شود. مدتهاست که گروههای تئاتری گوی سبقت را برای اجرای نمایش هایشان از گروههای موسیقی در این تالار ربوده اند. مدتهاست که دیگر برخی بزرگان موسیقی به دلیل ظرفیت کم تالار وحدت اجراهایشان را به سالن های دیگر برده اند.

چرایی اجرای گروههای درجه چندم در تالار وحدت / اجرای همه ژانرها در وحدت / بنیاد رودکی آیین نامه موسیقی نداد ////// چهارشنبه ارسال شود


به گزارش خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی ، همه این اتفاقات در حالی رخ داده که طی چند دهه گذشته برای همه هنرمندان شاخص و مخاطبان موسیقی این مسئله جا افتاده که وحدت و رودکی تنها سالن های استاندارد اجرای موسیقی در کشورمان محسوب می شوند و می بایست موسیقی مناسب و درجه یک از نظر کیفی در آنها اجرا شود؛ اما طی یک سال گذشته این قاعده رعایت نشده و دیده می شود که گروههایی چون پالت، چارتار، دنگشو ، همای و ... که به لحاظ نوع موسیقی شان امکان اجرا در دیگر سالنها را دارند پایشان به وحدت باز شده و مخاطبان خود را به دلایل مختلف از جمله ارائه هزینه کمتر بابت اجاره تالار ، به اینجا کشانده اند.

جایگاه هنری نوازندگان و خوانندگان این گروهها و نوع کاری که انجام می دهند قابل احترام است و بر کسی پوشیده نیست و این عزیزان هم از جمله گروههای جوانی هستند که توانسته اند در این آشفته بازار ورود موسیقی های وارداتی حرف خودشان را بزنند اما با همه این ها، طبق قاعده ای که طی چند دهه گذشته در بین اهالی موسیقی جا افتاده درجه بندی چنین گروه هایی، در سطح اجرا در تالار وحدت نیست.

 


چرایی اجرای گروههای درجه چندم در تالار وحدت / بنیاد رودکی آیین نامه موسیقی نداد


* بنیاد رودکی آیین نامه موسیقی ندارد/مجوز درجه یک هنری به عهده دفتر موسیقی است نه ما!

 

داشتن مجوز یک هنری شرط اصلی اجرای کنسرت در تالار وحدت به شمار می آید اما در سه سال اخیر این شرط نادیده گرفته شده؛ به طوری که گروههایی مثل چارتار، دنگشو، پالت، همای، ریحان و.... در این سالن اجرا داشته اند.

بهرام جمالی ، مدیر عامل بیناد رودکی در پاسخ به خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی درباره چرایی اجرای گروههایی موسیقی که فاقد درجه یک هنری هستند در تالار وحدت گفت: ما برای گروههای تئاتر آیین نامه داخلی اجرا داریم اما برای گروههای موسیقی این آیین نامه را نداریم.

وی افزود: معیار ما برای اجرای کنسرت ها در تالار وحدت به مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارتباط دارد و اگر گروهی از طرف این دفتر مجوز اجرای تالار وحدت را بگیرد بدین معناست که صلاحیت و ارزشیابی موسیقی شده است.

 

 

چرایی اجرای گروههای درجه چندم در تالار وحدت / اجرای همه ژانرها در وحدت / بنیاد رودکی آیین نامه موسیقی نداد ////// چهارشنبه ارسال شود 


*اجرای همه ژانرهای موسیقی در تالار وحدت

 

فرزاد طالبی سرپرست دفتر موسیقی ارشاد نیز در پاسخ به برخی از انتقادات مبنی بر اجرای گروههایی چون چارتار، پالت، دنگشو و ...که فاقد درجه هنری برای کنسرت در تالار وحدت هستند،گفت: در ژانرهای مختلف موسیقی اجراهای درجه یک وجود دارد و شورای موسیقی دفتر موسیقی که متشکل از اساتید این هنر است، گروهها را بر اساس اجراهایشان دسته بندی و درجه بندی می کند.

وی ادامه داد: درجه یک بودن فقط مختص یک ژانر موسیقی نیست ، درست است که جهت گیری دفتر موسیقی حمایت از موسیقی سنتی و اصیل است و همین جهت گیری را نیز با قوت حفظ می کند اما در دیگر ژانرها نیز امکان وجود گروههای درجه یک نیز هست و طبیعی است که شورای موسیقی هم به آنها مجوز درجه یک اجرا در تالار وحدت را بدهد.

طالبی افزود: بررسی یک اجرا در دفتر موسیقی بر پایه نامه سالن درخواست کننده صورت می گیرد در واقع غیر از گروه ، درخواست تالار وحدت و دیگر تالارها در شورای موسیقی دفتر موسیقی درجه بندی می شود تا اگر گروه و اجرایش درجه یک را بگیرد در تالار وحدت اجرا داشته باشد و اگر درجه 2 یا 3 بگیرد به آنها اجازه اجرا در سالن های دیگر داده شود.

سرپرست دفتر موسیقی درباره وجود شیوه نامه و یا آئین نامه ای مشخص در دفتر موسیقی برای اجرای گروههای مختلف در تالار وحدت گفت: تا به امروز هیچ شیوه نامه مشخصی در این زمینه وجود نداشته و ما هم اکنون آن را تدوین کرده و ارائه داده ایم که در صورت تایید، اعلام عمومی خواهیم کرد.

 با این وجود باید منتظر ماند و دید دو سالن استاندارد اجرای موسیقی کشورمان بالاخره چه زمانی مانند سالن های تئاتر از شیوه نامه کیفی برخوردار می شوند. 

 

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: