انتشار: ۱۳:۲۶ - ۰۱ دی ۱۳۹۴
واگذاری جشنواره فجر به خانه موسیقی خطا است/ عضو شورای عالی خانه موسیقی نیستم

حسین علیزاده که قرار است از 8 و 9 دی ماه با گروه موسیقی«هم آوایان» تور کنسرت های خود را از تهران آغاز کند گفت: با صراحت اعلام می کنم الان دوسال است پایم را به خانه موسیقی نگذاشته ام و خودم را عضو شورای عالی خانه موسیقی نمی دانم. همچنین واگذاری سمت مدیر جشنواره موسیقی فجر به خانه موسیقی را خطایی بزرگ می دانم.

به گزارش خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی، حسین علیزاده صبح امروز با حضور محمد معتمدی(خواننده)، محمدحسین توتونچیان(مدیر موسسه ققنوس) در نشست مطبوعاتی گفت: خوشبختانه با تمام مشکلاتی که برای کنسرتهایی که در شهرستانها اتفاق می افتد ما توانستیم در دو سال گذشته در اغلب شهرهای ایران کنسرت برگزار کنیم. البته در گسترش این هدفمان نه آقای روحانی با کلیدش به ما کمک کرد و نه مسئولان. ما خودمان به پشتوانه واژه بزرگ ملت شروع کردیم و توانستیم بسیاری از جوانهایی که بدون سروصدا کار می کنند و پرچم موسیقی را بالا نگه داشته اند کشف کنیم.

وی درباره برخی توهین ها به موسیقی و موسیقیدان گفت: هیچ مقامی حق توهین به موسیقی و موسیقیدان را ندارد و اگر یک وکیل زبردست پیدا شود که از من و این حرف دفاع کند حاضرم اعتراض خودم را به صورت قانونی پیگیری کنم.

در این نشست که به دلیل آغاز تور یک ماهه کنسرت های گروه هم آوایان در تهران و شهرستانها در تالار وحدت برگزار شد علیزاده به برخی از برخوردهای سلیقه ای که با هنر موسیقی و موسیقیدانان طی سه دهه گذشته شده اشاره کرد و گفت: ما قانون اساسی داریم و در هیچ کجایی از این قانون به صراحت درباره ممنوعیت موسیقی بحثی نشده است. اگر یک زمانی قانونی تصویب شد که موسیقی حق اجرا ندارد و موسیقیدان حق خارج شدن از خانه اش را ندارد آن موقع می توانیم درباره چگونگی برخورد با این قانون سخن بگوییم. اما در حال حاضر با این برخوردهای سلیقه ای و شخصی- که در هیچ کجای دنیا و حتی در کشورهایی که ما از نظر سیاسی آنها را قبول نداریم – چه کنیم؟

علیزاده به صراحت اعلام کرد: من در بازار تهران به دنیا آمده ام و کسی نمی تواند این هویت را از من بگیرد بهتر است مسئولان ما هم بدانند که در قرن بیست و یک زندگی می کنیم و از برخی برخوردها که موجب خجالت در سطح بین المللی می شود پرهیز کنند.

نسل جدید وارد کننده فرهنگی هستند تا تولید کننده

حسین علیزاده در پاسخ به خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی مبنی بر چرایی استفاده از بحر طویل که برای بیان طنز و هزل در موسیقی و ادبیات استفاده می شود، گفت: طنز نقش مهمی در مناسبات اجتماعی دارد و حتی با گسترش فضای مجاز ما شاهد هستیم که بسیاری از انتقادها در قالب طنز و جک منتشر می شود.

وی ادامه داد: بحرطویل یکی از فرم های موسیقی است که هدف اول ما احیاء این فرم بود و تا بتوانیم در جامعه ای که طنزش هم سیاسی است خیلی از اتفاقات فرهنگی و حتی عاشقانه را با زیان طنز بگوییم. البته با آمدن نسل جدید که تمام آمال و آروزهایشان پیشرفت موسیقی و نو آوری است ولی در این راه نتواسته اند به موفقیت های آنچنانی دست پیدا کنند و موسیقی شان بیشتر جنبه واردات فرهنگی داشته خواستیم اعلام کنیم که ما فرم های فراموش شده زیادی داریم که قابل استناد و اجرا است.

وی با اشاره به اینکه پیشنهاد سرودن شعری در بحرطویل را خودش به یکی از شاگردانش که استاد دانشگاه تبریز است داده ، گفت: این شعر را شاگردم سیروس جمالی سروده و مضمون عاشقانه و طنز دارد که در آن برداشت های خاص خودم را نیز اضافه کرده ام.

این آهنگساز با اشاره به اینکه این فرم موسیقی با آنچه رایج و جا افتاده است حالت کوچه بازاری ندارد و قالب آن روشنفکری است، گفت: ما می خواهیم فرمی از موسیقی مردمی را در قالب بحر طویل با مضمونی عاشقانه برای همه مردم اجرا کنیم.

در ادامه این سخنان، محمد معتمدی در مورد چگونگی خوانش بحرطویل گفت: این فرم را من در بسیاری از تعزیه هایی که در کاشان اجرا می شد شنیده ام که البته مضمون این تعزیه ها مدح است. در همین راستا از نظر آشنایی با این فرم مشکلی ندارم اما از نظر اجرا چون اشعار طولانی است نیاز به نفس گیری دقیق دارد.

علیزاده در تایید صحبت های معتمدی اضافه کرد: بحرطویل البته در منطقه خراسان نیز اجرا شده برای مثال حاج قربان سلیمانی شعری در بحر طویل درباره پیامبر دارد که جنبه طنز و هزل ندارد.

چرا باید وزیر ما موسیقیدانان را نصیحت کند که بروید درخانه خودتان مشکل را حل کنید!

حسین علیزاده در بخش دیگری از صحبت هایش درباره وضعیت خانه موسیقی و شائبه های مربوط به حضور این خانه در جشنواره موسیقی فجر گفت: من دو سال است که نه به خانه موسیقی رفته ام و نه خودم را عضو شورای عالی خانه موسیقی می دانم؛ حتی خودم داوطلب حضور در شورای عالی خانه موسیقی نبودم و با من تماس گرفتند و گفتند شما برای این بخش انتخاب شده اید. با این شرایط حضور خانه موسیقی را در جشنواره موسیقی فجر خطایی بزرگ می دانم و اصلا آقای مرادخانی نباید چنین پیشنهادی به دوستان خانه موسیقی می دادند.

وی با ذکر خاطره ای از سال اول راه اندازی خانه موسیقی که برای این کار یک ملک قرضی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آنها داده شده بود عنوان کرد: در آن سال آقای مرادخانی برای هر کداممان یک سکه آورده بود اما من به ایشان گفتم که این کار اشتباه است و ما مستقل از شما هستیم و خانه موسیقی نباید از دولت پول بگیرد.

این موسیقیدان ادامه داد: ما باید شهامت این را داشته باشیم که در موضع نقد خودمان به خانه موسیقی بایستیم و البته بتوانیم با همدیگر دیالوگ داشته باشیم. برای من جای سئوال است که خانه موسیقی که یک واحد صنفی است چرا باید در تمام شوراهای ممیزی باشد. یا اینکه مدیرعامل خانه موسیقی چرا باید مدیر جشنواره موسیقی فجر شود! من معتقدم اگر اعضای خانه موسیقی از عملکرد این صنف راضی باشند و همان حق عضویت کوچکشان را بپردازند برای سر پا نگه داشتن خانه موسیقی همان پول کافیست.

خالق «نی نوا» و موسیقی فیلم«دلشدگان» در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار تابناک فرهنگی مبنی بر رایزنی علیزاده برای دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اعتراض به رفتار شائبه بر انگیز خانه موسیقی گفت: به نظر من این وضعیت باید در خود صنف درست شود. اصلا به فرض اینکه ما رفتیم پیش آقای وزیر؛ آیا غیر از این است که ایشان یا دستور می دهند یا ما را نصیحت می کنند. اصلا آیا در شان ما هست که کسی ما را نصیحت کند و در نهایت بگویید بروید مشکلاتان را در خانه خودتان حل کنید.

سرپرست گروه هم آوایان درباره اینکه این گروه به تکرار رسیده گفت: این گروه به تکرار نرسیده و اگر کسی چنین عقیده ای دارد باید با دلیل و استدلال بگوید. همچنین قضیه نوآوری گروه هم آوایان در تقلیدی است که دیگر گروه ها از این گروه ما دارند.

علیزاده در ادامه درباره این موضوع که بسیاری از اقشار جامعه به دلیل گرانی بلیت نمی توانند به کنسرتش بیایند گفت: من این موضوع را قبول دارم و به صورت شخصی خیلی ها به من ایمیل زده اند که برای آنها بلیت تهیه کرده ام.  ولی می دانم این راه چاره نیست و حاضرم کنسرتهایی را با بلیت های ارزان برای مردم برگزار کنم و مسئولان هم باید ما را همراهی کنند و سالن ها را با قیمت های پایین در اختیار ما قرار بدهند.

دلایل عدم حضور حسین علیزاده در جشنواره موسیقی فجر

در ادامه معتمدی نیز اضافه کرد: 70 درصد عواید یک کنسرت صرف هزینه های آن می شود. یعنی اگر حتی ما دستمزدی هم نگیریم آن هزینه 70 درصدی پای ثابت ماجراست.

همچنین علیزاده نیز با تایید سخنان معتمدی گفت: قیمت اجاره سالن های کنسرت در ایران به اندازه یک سالن مجهز در نیویورک و پاریس است.

در ادامه همین صحبت محمدحسین توتونچیان از تخفیف 10 درصدی تور کنسرت گروه هم آوایان به سرپرست حسین علیزاده در تهران و شهرستانها خبر داد.

پایان بخش این نشست خبری به صحبت های علیزاده درباره عدم حضور خود در جشنواره موسیقی فجر اختصاص داشت که وی گفت: من نمی توانم در جشنواره ای شرکت کنم که فقط برای 10 روز از سال در نگاه مسئولان محتم باشد و بعد از این 10 روز هر توهینی که دلشان خواست به موسیقی و موسیقیدان بکنند.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: